Het is vr 21 sep 2018, 21:11

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
 Testkaarten 
Auteur Bericht
Beheerder

Bericht Testkaarten
.
De kwaliteitsfotograaf die zijn natte doka tot luxe bubbelbadkamer heeft verbouwd merkt toch ook dat het best wel leuk kan zijn om in de digitale jungle zijn weg te vinden. Calibratie van de monitor en het logische vervolg hierop de printer calibratie zijn de fundamenten voor een brug naar kwaliteits fotografie. De industrie levert inmiddels het gereedschap om een print kwaliteit te verkrijgen die gelijk is aan natte kleuren- of bariet druk.

Het profileren van de camera blijft meer het terrein van de studio fotograaf.

Bij een goede calibratie van monitor en printer kun je tot kwalitatieve en vooral ook voorspelbare resultaten komen. Voorspelbaarheid en kwaliteit is noodzakelijk om je weer goed in je fotovel te doen steken. Na dit monitor-calibratie artikel volgt het printer-calbratie deel waarna we ons vervolgens kunnen wijden aan de leer van de verschillende RGB kleurruimtes en ICC profielen. Het zonesysteem van Ansel Adams is een mooi gedachten goed, maar een gedegen kleurbeheer is binnen de digitale fotografie de schil om je serieuze fotohobby. Je moet eerst piano leren spelen voordat je je kunt overgeven aan uitbundige improvisaties. Gewapend met deze digitale bagage is het weer hoog tijd geworden voor het beeld als zodanig.
-------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------

Op weg naar het artikel over Printer Calibratie kun je alvast de volgende testkaart bestellen ( Geheel Gratis voor FotoMate Forum leden! )

Op deze testkaart staan beelden met grijstinten, vleestinten en verzadigde kleuren.

Afbeelding
Digital Dog Print test File

Stuur een mailtje naar nico@anserum.nl met als onderwerp testkaart en rainbow en ik stuur de testkaart als zip bestand naar je toe.

Tevens stuur ik de Granger Rainbow erbij hiermee kun je heel mooi allerlei profileringen displayen

----------------------------------------------------------------------------------------

De printvorm van DigiDog is voorzien van een ColorMatch RGB profiel.

Heb je liever een testvorm met Adobe (1998) RGB profilering dan is de volgende PDI testvorm verkrijgbaar.
Afbeelding
PDI Print Test Form

Afbeelding
De Grainger Rainbow Gamuth Tester

De testvorm van Digital Dog is plotseling van de website verdwenen, maar via fotomateforum@anserum.nl kun je de DigitalDog, de PDI en de Grainger Rainbow gewoon nog aanvragen.

Vermeldt even DigitalDog, PDI en/of Grainger rainbow

vr 28 maart 2008, 07:17
Profiel WWW
Beheerder

Bericht Re: Testkaarten
.
Ik heb de Fujifilm Testvorm Toegevoegd. (VIT Referentie bestand )
Deze vorm heb ik bij Profotonet laten printen op 20x30 cm Fuji Pearl.
Zo kan ik redelijk snel zien of alles nog goed staat.

Afbeelding

do 23 dec 2010, 09:26
Profiel WWW
Beheerder

.

Afbeelding
De Phase One CMS Checker

Afbeelding
Getty Images / Test Image

vr 05 aug 2011, 09:11
Profiel WWW
Beheerder

.
En als toetje de Anserum Art Photography Printer Testvorm...........

Afbeelding

Niet echt populair bij monitor fabrikanten..
Ik heb NEC - Mitsubishi, en Eizo hier in het verleden aardig mee kunnen plagen....

vr 05 aug 2011, 09:25
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ]