Het is vr 21 sep 2018, 21:11




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Color Management HW overzicht 
Auteur Bericht
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo 26 maart 2008, 18:19
Berichten: 7390
Woonplaats: Vianen Ut
Bericht Color Management HW overzicht
Heb je dat ook wel eens dat het beeld dat je op je monitor ziet en wat er uit je printer komt bijna nooit op elkaar lijkt. Of komt er af en toe ook wel eens iets uit wat wel te pruimen is.

Dit noemt men in Colour Managementland een wenskaart maken…
Wanneer het geprinte resultaat niet naar het zin is verander je het beeld gewoon in Photoshop, Paintshop of Elements en daarna maak je gewoon weer een nieuwe print. Dit systeem van trial and error staat bij de leveranciers van toners inkten en printpapier in hoog aanzien.

Bij steeds meer fotografen komt echter het besef dat een juiste monitor calibratie een noodzakelijk iets is. Monitor calibratie staat dan ook hoog op het wenslijstje van de serieuze amateur en de startende pro.

Natuurlijk kun je visueel calibreren met Adobe Gamma. Hiervoor dient Adobe Photoshop te worden geïnstalleerd op Windows of Mac < Os 9.2.2. Je volgt gewoon de instructies die je door het programma leiden. Contrast, helderheid, fosforkleuren, gamma-instelling, verhouding tussen de RGB kleuren en de witpuntinstelling dienen hier ingesteld te worden.
Mac OSX heeft voor deze visuele calibratie zijn eigen stukje software, de Beeldschermcalibratie-assistent. Systeemvoorkeuren>Beeldschermen>Kleur en druk op kalibreer
Volg vervolgens de aanwijzingen van de wizzard.
Dit is in ieder geval een stuk beter dan een ongecalibreerd beeld......
Het is tevens van belang voor een goede kleurweergave dat het bureaublad wordt ontdaan van de gebruikelijke rim-ram en wordt gevuld met een mooi grijs vlak. In Photoshop wordt dit bereikt door de letter F in te toetsen.

Deze visuele calibratie is in ieder geval beter dan niets.

Om het omgevings licht te verminderen kun je van een aantal stukken zwart karton een zonnekap maken welke boven op de monitor wordt gemonteerd. Deze monitor-zonnekap draagt er zorg voor dat er minder storend omgevingslicht ( ambient)op je scherm valt.

Met de onlangs op de markt verschenen Kodak Professional Color Management Check-Up Kit, is het zeer eenvoudig om te controleren of je beeldscherm daadwerkelijk goed gekalibreerd is. In het Kodak-pakket zitten kleurcorrecte geprinte referentie-beelden, samen met de originele bestanden op CD-ROM, waardoor het mogelijk is om de beelden op je geprofileerde monitor te vergelijken met de correct geprinte beelden. Het is vervolgens mogelijk diezelfde beelden te gebruiken om de kleurnauwkeurigheid van je printer te testen.

Voor zover een tweetal visuele methodes.

De serieuze amateurs en pro’s zoeken echter naar een nog grotere mate van voorspelbaarheid. Dit kan niet zonder de aanschaf van noodzakelijk Hard- en Software. De industrie levert hiervoor een aantal hulpmiddelen. Het meest wordt hiervoor een zgnd kolorimeter gebruikt met bijbehorende software.

Op dit moment zijn er drie belangrijke merken meters voor monitor calibratie

1. de EyeOne Display van Gretag
2. Optix XR van X-Rite/Monaco
3. Spyder2PRO Van ColorVision

De Spyder2Pro heeft van deze drie zgnd kolorimeters het kleinste bereik in gele en rode kleuren. De EyeOne en de Monaco Optix Xr ontlopen elkaar niet veel. De Monaco Optix Xr heeft hier het voordeel dat storend omgevingslicht wordt weggefilterd uit de meting.( ambient light)

Al deze systemen werken vrijwel volgens dezelfde methodiek. Er is een easy en een advanced mode. De easy methode werkt wrijwel altijd het beste. Voor de advanced methode heb je veel meer colour management kennis nodig. Na installatie van de software wordt het programma gestart en word je mbv een wizzard door het progamma geleid. Voor dat je deze calibratie start dien je de monitor eerst 30 to 60 minuten te laten branden voordat hij stabiel is.

De eerste vraag is welk soort monitor wil je calibreren. Je kunt hier kiezen uit CRT (Dikbuik) LCD (Plat) en bij sommige software bestaat de mogelijkheid om hier een notebook te kiezen.
Hierna kun je contrast en brightness instellen. Het contrast zet je altijd op maximaal. Bij de vraag welk gamma wil je kiezen geef je bij Windows en Mac altijd 2.2 in! Bij de witpunt instelling is 6500K de beste waarde. In de grafische industrie wil men tegenwoordig nogal vaak 5000K instellen, maar daar word je niet vrolijk van . Deze 5000K is de waarde die voor ISO 12649-2 /2004 noodzakelijk is. Wanneer een bedrijf deze ISO certificering wil invoeren dan zijn zij gebonden aan deze 5000K witpunt instelling.

Hierna vraagt de wizzard of je de meetkop voor het scherm wil hangen.
Bij Monaco en Spyder2Pro moet je de meetkop binnen het geselcteerde vlak plaatsen. De Eye One Display vindt automatisch de meetkop.
Het is wel zinnig om de meetkop van de eye One in het midden van het scherm te plaatsen.
Op een CRT monitor mag je de meetkop met een beetje jodellijm opplakken. Dit mag beslist niet bij een LCD monitor. Hier dient de meetkop met een tegengewicht opgehangen te worden.
Opplakken kan tot beschadiging leiden. Het systeem gaat vervolgens een serie metingen uitvoeren op de monitor kleuren. Als dit is afgerond is er een ICC profiel (Mac) of een ICM profiel ( Windows ) gegenereerd. De wizzard vraagt om een accoord en zet dit dit profiel automatisch in een juiste map op de computer. Dit profiel zorgt ervoor dat bij het opstarten van de computer de juiste calibratie data naar de video kaart worden gestuurd.

Er wordt tevens een waarschuwing meegestuurd dat er na vier weken opnieuw dient te worden gecalibreerd. Dit in verband met de veroudering van de monitor. Dit onderhoud is zeker zo belangrijk als de eerste calibratie. Om na de monitor test een printertest uit te voeren kan gebruikt worden gemaakt van de Kodak Professional Color Management Check-Up Kit. Verschillende bedrijven verkopen deze kit in bundle met de meetapparatuur. Ook kan hiervoor de Fuji test Kit (€5) gebruikt worden.

Deze methode kan bij vrijwel alle monitoren worden toegepast.

De echt pro’s gebruiken alleen maar hig-end monitoren als de High End Monitoren Eizo ColorEdge CG 220 (€ 3750) en NEC Spectraview 2180

Hier bij worden de calibratie-data binnen de firmeware van de monitor opgeslagen en dus niet naar de videokaart gestuurd. Ook instellingen als lichtopbrengst (CDS) en RGB instellingen kunnen hier worden uitgevoerd.
Het systeem van deze monitoren kan eveneens voor een zelf-diagnose zorgen waardoor er niet stiekum toch weer calibratie-loos wordt gewerkt.

Het eigenlijke meten gaat, dan weer met de Ey One Display. De Spyder2Pro wordt niet ondersteund in de firmware van deze High-end Monitoren. De calibratie van deze monitoren is dus echt Hardwarematige Calibratie…………

Een interessante site hierover is http://www.colorconfidence.nl
Hier vind je veel gegevens over Hardware Software en Testkaarten en Monitoren.
Tevens kun je hier prijzen vinden ( Pas Op !! zonder BTW) van meetapparatuur, monotoren, lesmateriaal, meetkaarten voor profielvervaardiging etc.

------
De richtprijzen van de hier boven besproken kolorimeters zijn ;

Spyder2 Pro € 200,- ( Inclusief (BTW )

Monaco Optix Xr € 232,- ( Inclusief (BTW )

Eye One Display 2 € 260,- ( Inclusief (BTW )
--------------------------------------

Pantone/ Macbeth en Colorvision hebben 2 nieuwe meters op de markt gebracht die zo rond de € 100,- gaan kosten ( Inclusief (BTW )
Hierdoor wordt monitor calibratie nog laagdrempeliger.

De Colorplus komt van Colorvison en de Huey van de Pantone Macbeth combinatie en zijn geschikt voor Windows en Mac.

De Colorplus werkt alleen in de easy mode. Hiermee kan er nauwelijks nog iets fout gaan. Het is duidelijk een gestript model van de Spyder2Pro.
Het gamma wordt altijd 2.2 en de kleurtemperatuur/witbalans altijd 6500 K. De Digifotofreaks die een wat goedkopere oplossing zoeken om de monitor te calibreren kunnen hier al voor rond de €100,- slagen.
De echte knoppendraaiers zullen dit alles ongetwijfeld te eenvoudig vinden................
Voor specificaties zie hieronder.

De Huey van Pantone/Macbeth gaat € 106 kosten en houdt wat meer rekening met het omgevingslicht. Ook is het mogelijk om onderweg nog een aantal zaken in te stellen. De specificaties kun je hieronder lezen.
De Huey heeft met zijn "Pen" vorm een duidelijk afwijkende vorm tov alle ander meters.
Voor specificaties zie hieronder.
---------------------------------------------------------------------

ColorPlus draait onder Windows, en nu ook op Mac OSX

ColorPlus kalibreert uw CRT, LCD of labtop beeldscherm voor constante en correcte kleurenweergave dag na dag – beeld na beeld.
Als je dit leest, dan heb je waarschijnlijk problemen met het correct weergeven van beelden op je computerscherm. Je probeert beelden uit te printen en bent waarschijnlijk niet tevreden over de resultaten. Je hebt waarschijnlijk al geprobeerd je monitor en/of uw printer bij te stellen, maar dit heeft tot weinig bevredigende resultaten geleid. Erger nog: je hebt het gevoel in een soort digitaal schemergebied te komen waarin de ene instelling op je monitor of printer de andere instelling weer tegenwerkt. Je bent gewoon ontevreden over het resultaat.
Eigenlijk is een goede weergave op het beeldscherm van het beeld dat moet worden uitgeprint het enige dat je wilt. Dit klinkt zeer eenvoudig, maar IS het niet. Waarom eigenlijk niet?

Om het ècht goed te weten moet je wel een kleuren-freak zijn. De kleurentheorie en kleurenpraktijk is zeer complex. Het heeft geen zin hier veel over uit te wijden. Simpel gezegd kan je zeggen: zorg dat de monitor en de printer goed staan, en je komt een heel eind de goede richting op.
Monitoren zijn nooit allemaal hetzelfde. De kleurenweergave van de ene monitor of LCD – zelfs nieuw uit de doos - is altijd anders dan de andere ...... En nog een probleem: monitoren varieren in kleurenweergave gedurende de tijd. Dit geldt voor zowel CRT als voor LCD schermen. Je moet eens een electronicazaak binnen lopen. U heeft vast wel gezien wat voor grote kleurverschillen kunnen optreden tussen de ene en de andere TV.
In de digitale donkere kamer van vandaag, moeten we kunnen vertrouwen op de monitor waarop alle digitale beelden en foto’s worden gepresenteerd. Op het scherm moet worden beoordeeld hoe de beelden worden uitgeprint. Als je dan je monitor niet kan vertrouwen, hoe kan je dan weten hoe het beeld er op de printer uit komt? Daarom is het zo belangrijk dat een beeldscherm regelmatig gecalibreerd wordt. Dit is eigenlijk de belangrijkste stap in het proces naar kleurnauwkeurigheid in een digitale workflow.
Benodigdheden:
Een CRT of LCD monitor (ook het beeldscherm van uw labtop)
Windows® 98, ME, 2000 of XP operating software
Mac OS X10.2 of hoger
Een USB poort

Let op: De ColorPlus is de meest eenvoudige kalibrator met vaste voorkeursettings: gamma 2.2 en kleurtemperatuur 6500 (voor CRT) en Native (voor LCD). Deze instellingen kunnen niet worden veranderd.

--------------------------------
Pantone huey is een doorbraak op het gebied van functie, gebruik en vormgeving. Ongeveer zo groot als een markerpen, levert de huey uitstekende resultaten met LCD, CRT en laptop displays en is het de eerste monitor kalibrator waarmee de monitorweergave verandert in functie van het omgevinglicht.

huey is het nieuwe product, voor iedereen die kleurnauwkeurigheid wil. Dit product verschilt met vele professionele monitorkalibratie-systemen uit de markt, die enige kennis van kleurmanagement en vereisen.
huey werkt via de USB port van uw computer en is volledig plug and play. De kalibratie duurt minder dan 3 minuten. Gedurende de kalibratie kunt u de instellingen nog aanpassen aan de aard van uw werkzaamheden, bijvoorbeeld voor het bekijken van beelden of foto’s, voor games, voor het maken van lay-outs of voor webtoepassingen.

Systeemvereisten
huey werkt met LCD, CRT en laptop schermen en werkt onder Windows 2000 en XP of Macintosh OSX 10.3 of hoger.


Zijn de voorgaande oplossingen van Gretag, Monaco en Colorvision nog steeds allemaal veel te duur dan is hier een zeer betaalbare oplossing van Fuji om de zaken visueel te controleren. De Fujifilm Visuele Test Set

Het bestaat uit een aantal zeer goede kleurenprints en een CD met daarop de JPEG beelden van deze prints.

Je kunt nu geheel visueel controleren of hetgeen je op je scherm ziet ook op je prints lijkt. Hierna dien je wel via een try en retry systeem de zaken, eventueel met Adobe Gamma opnieuw in te regelen.

Dit alles kost slecht €5,- bij de erkende Fuji Dealer en heet Fujifilm Visuele Test Set

Met deze set kun je ook een eincontrole op de printer uitvoeren nadat je met een kolorimeter de monitor hebt gecalibreerd.

De Kodak Professional Color Management Check-Up Kit is hier iets beter voor geschikt, maar is aanmerkelijk duurder.

-----------------------------------------------------------------------
Visuele Test Set CD-rom
-----------------------------------------------------------------------------------
Deze Fujifilm Visuele Test Set wordt in een luxe CD-rom verpakking via de bekende fotohandel en FDi fotoserviceadressen geleverd of is aldaar te bestellen. De Visuele Test Set heeft een adviesprijs van € 5,- (inclusief BTW)

De Fujifilm Visuele Test Set bestaat uit de volgende onderdelen:

Een refentiebestand ref_ jpg voor 10x15 cm afdruk en monitorafstelling
Een refentiebestand Referentie-tif voor 13x18 cm afdruk
Een bestand CONTRAST voor afstelling monitor
Een 10x15 cm Fujifilm FDi fotoservice afdruk van ref_ jpgtekst

----------------------------------------------------------------------
Visuele Test Set: hulpmiddel voor controle over kleuren
---------------------------------------------------------------------
Opmerking vooraf. De informatie over de Visuele Test Set is vrij omvangrijk. Vandaar dat er speciaal in de sub-navigatie meer gedetailleerde informatie te vinden is.

Inleiding
Een van de bijzondere voordelen van digitale fotografie is de mogelijkheid om kleuren te corrigeren, te veranderen en op eigen voorkeur af te stemmen. Om daarmee precies het gewenste resultaat te kunnen bereiken. Op het beeldscherm kan de foto worden bekeken, op allerlei manieren worden bewerkt, in kleur en op helderheid worden bijgesteld. Jammer genoeg ervaart men vaak, dat de uiteindelijke afdruk er toch weer heel anders uit ziet. Dat wil zeggen, anders dan op het beeldscherm van de computer te zien was.

Dit is in feite een heel logisch verschijnsel. Computerbeeldschermen zijn niet allemaal hetzelfde. Ze kunnen sterk verschillen in techniek, kwaliteit, instelling en afstelling. Het omgevingslicht waarbij een computerscherm wordt bekeken kan veel verschil maken in de zichtbare kleuren en helderheid. Daarnaast ‘weet’ het computerprogramma natuurlijk niet op welke manier, met welke technieken of met welke instellingen het digitale fotobestand afgedrukt gaat worden. De persoonlijke smaak van de gebruiker is al helemaal niet bij apparatuur of software bekend

‘WYSIWYG’
De uitdrukking ‘What You See Is What You Get’ (‘wysiwyg’) wordt in de computerwereld veel gebruikt. Bij het bewerken en afdrukken van digitale foto’s zou er eigenlijk alleen ‘wysiwyg’ mogen staan nadat alle maatregelen zijn genomen om de afbeeldingen zo nauwkeurig mogelijk op het beeldscherm te zien. Dat klinkt ingewikkelder maar is heel logisch. Maak maar eens een afdruk van een foto die er op het beeldscherm goed uit ziet. Zet dan met de knoppen van het beeldscherm ( niet met een programma!) het scherm op heel donker of heel licht en druk nog een keer af. De afdruk is hetzelfde, terwijl het beeldscherm toch iets heel anders laat zien. Er is dus geen 1:1 relatie tussen het schermbeeld en de afdruk.

Foto professionals moeten natuurlijk heel nauwkeurig de resultaten van de foto afdruk kunnen ‘voorspellen’ terwijl ze digitale beelden bewerken. Ze gebruiken daarom vaak geavanceerde color management systemen om de controle over kleuren van opname, scan, tot en met afdruk te krijgen. Daarbij komt niet alleen geavanceerde apparatuur, maar ook veel kennis van zaken kijken. Bewerkingsprogramma’s hebben ook zo hun eigen methoden om kleuren te regelen, dat moeten de professionals goed onder de knie hebben. Niet voor niets staan de vakbladen regelmatig bol van de informatie over zaken rond color management en de nieuwste ontwikkelingen hierin.

Met veel apparatuur, hoge kosten en diepgaande kennis aan het werk gaan om grip op kleuren te krijgen is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd. Het is ook lang niet voor iedereen noodzakelijk. Met een goede instelling van de monitor, afgestemd op de te gebruiken manier van afdrukken, kan iedereen op gemakkelijke wijze grip op de kleuren krijgen. Een beetje kennis en specifieke digitale afbeeldingen die als goede referentie kunnen dienen bewijzen daarbij uitstekende diensten. Zulke bestanden zijn te vinden in de Fujifilm Visuele Test Set.


Hierbij even een overzicht van de mogelijkheden ( in prijs oplopend )

1. Adobe Gamma

2. Adobe Gamma + Fujifilm Visuele Test Set

3. Kodak Professional Color Management Check-Up Kit

4. Colorvision Colorplus + Fujifilm Visuele Test Set

5. Pantone Macbeth Huey + Fujifilm Visuele Test Set

6. X-Rite/Monaco Optix XR + Kodak Professional Color
Management Check-Up Kit

7. Gretag EyOne Display 2 + Kodak Professional Color
Management Check-Up Kit

8. ColorVision Spyder2PRO + Kodak Professional Color
Management Check-Up Kit

_________________
“The single most important component of a camera is the twelve inches behind it”
Ansel Adams


vr 28 maart 2008, 07:18
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
phpBB.nl Vertaling