Het is ma 18 jun 2018, 17:35

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
 TeraCopy 
Auteur Bericht

Bericht TeraCopy
even een gratis en (in mijn ogen) fantastisch programma onder jullie aandacht brengen :grin:
(het kopieren zal nooit meer hetzelfde zijn...)

TeraCopy

Kleine uitleg wat het programma doet en kan doen:
het is een kopieerprogramma die bv je foto's op je geheugenkaart overbrengt naar je harde schijf (mag een lokale hd zijn, nas of externe usb schijf, alles eigenlijk wat een schijfletter heeft). Als je het programma installeerd dan neemt hij de windows kopieerfunctie over. Je kan dus gewoon via de Verkenner CTRL + X en CTRL V van en naar je mappen kopieren/verplaatsen. Op dat moment neemt TeraCopy het over. Je krijgt dan een duidelijk venster te zien met allelei gegevens over je opdracht: bv kopieersnelheid, hoeveel mb/gb, je kan ook een kopieeropdracht even pauzeren. En het belangrijkste voor ons (fotografen) is dat er een test/controlefunctie op zit die je (permanent) kan activeren. Als je dus je foto's kopieert of verplaatst, controleert TeraCopy of de kopy wel exact 1 op 1 is op de doellocatie.
En wat handig is, dat dit programma sneller je gegevens kopieert/verplaatst dan de standaard kopieerfunctie van windows. In Windows 7 is de kopieerfunctie bijna net zo snel. Microsoft heeft ook iets aan optimalisatie gedaan. MAAR geen controlefunctie!

Ik kopieer met mijn kaartlezer (die blauwe van Hama 35 - in - 1 (btw sneller dan de cf sandisk-kaartlezer)) en een Sandisk 8GB Extreme III (30mb/s) een volle kaart binnen 8.30 minuten. (over mijn 1gb netwerk naar een synology nas toe). Ik zit rond de 15-18 mb/ps. Waarschijnlijk zal het sneller zijn als ik naar mijn lokale schijven zou toeschrijven.

Je hebt ook een veelvoud aan vervangingsopties als bv een bestand al bestaat.

Het programma is van een klein software bedrijfje, die ook nog andere kleine hulpprogramma's maakt. Het is gratis, de PRO versie voegt niets toe voor ons. Geen malware, geen email registratie, niets... ik gebruik het zelf al meer dan 1 jaar. En had dit al veel langer moeten weten/gebruiken! :grin:

Ik heb nu een veilig gevoel als ik mijn foto's van mijn geheugenkaartje op mijn nas zet. Door die controlefunctie. :P Ik verplaatst nu ook alleen maar, vroeger kopieerde ik eerst.

Screenshot:
Afbeelding
klein venster

Afbeelding
groot venster

Systeemeisen:
Windows 2000, Windows XP, Vista en Windows 7 (32-bits & 64-bits), is ook binnen Total Commander te gebruiken
Er is bij de downloadsectie ook een portable versie te downloaden. Deze zal je waarschijnlijk op je usbstick kunnen zetten en dan overal waar je de usbstick gebruikt ook TeraCopy kunnen gebruiken (zonder eerst te hoeven installeren).
Zijn in heel veel talen nu het programma aan het vertalen, voor 93% is Nederlands/Vlaams ook af. :grin:

Website:
http://www.codesector.com/teracopy.php

Tip:
ik heb de controle functie altijd aanstaan, om dit te doen:
- start het programma op (vanuit je startmenu)
- klik op 'more' (venster wordt groter)
- klik dan op 'menu' en dan op 'options'
- dan bij 'misc' de functie 'always test after copy' aanvinken.
- klaar

Vragen? stel ze gerust!

zo 31 jul 2011, 06:09
Profiel

Bericht Re: TeraCopy
Ik gebruik TC al een tijdje. Hoe kun je ervoor zorgen dat je ook kan kopieren wanneer Windows7 UAL toestemming vereist voor het kopieren/verplaatsen van bestanden (bijv als je het startmenu reorganiseert). Op het ogenblik los ik het op door met scroll-lock TC aan/uit te zetten, maar als er een handiger manier is dan hoor ik het graag!

zo 31 jul 2011, 06:26
Profiel WWW

Volgens mij gaat Windows 7 alleen 'gillen' als het ook systeembestanden betreft. Ik heb nog nooit eigenlijk met foto's die mededeling gehad. Behalve toen ik bv van de windowsmap wilde kopieren, dan moest ik toestemming geven, maar ik gaf ook een keertje nee, en ging toch kopieren... :grin:

Of mijn scrolllck moet altijd aan staan? :?

zo 31 jul 2011, 06:40
Profiel

het programma is gratis en geeft een grafisch overzicht van wat er gebeurt. dat is natuurlijk leuk, maar het voegt niet echt iets toe aan wat al aanwezig is, het is alleen een grafische schil om de in Windows beschikbare commando's. dat geldt voor veel soortgelijke programma's: ze doen niets wat al niet mogelijk was, maar verpakken het smakelijk.

voor steeds repeterende zaken is het handiger om zelf een toepasselijk script- of batchbestand te maken en dat naar behoefte of op bepaalde tijdstippen te laten uitvoeren.

een overzicht van alle commando's die onder Windows mogelijk zijn vind je hier:

http://pcsupport.about.com/od/commandlinereference/tp/windows-7-commands-p1.htm

http://commandwindows.com/

in principe kun je de meest gecompliceerde kopieer-, controle- en verplaatsacties bedenken, met en zonder controle of rapportage, en ook eventueel naar een andere computer via ftp. het zit er allemaal al in, alleen is het bij de huidige generatie Windows gebruikers nauwelijks bekend dat je ook vanaf de "command prompt" kunt werken.

zo 31 jul 2011, 07:55
Profiel WWW

Ik ben wel van generatie die ook met de commando prompt 'gewerkt' heb, maar waarom het wiel 'uitvinden' als er een programma is die alles doet wat ik maar kan bedenken. En ik heb dan niet over backupschemas en structureel kopiëren van bestanden. Mijn foto's gaan elke keer in een ander mapje. En die zit 4 of 5 lagen diep. Ik zal dan elke keer of het batchbestand moeten aanpassen. Ik denk dat voor 70% van de FMF bezoekers dat 'eigen' programmeerwerk nét even te ver gaat :lol:

Als het kopiëren via TeraCopy sneller gaat dan via Windows zelf, dan is het waarschijnlijk wel iets meer dan aan een schildje rond Windows. En natuurlijk, via LR kan je ook je foto's kopiëren maar ik hou het graag simpel en overzichtelijk. En er zeker van ben dat de bestanden voor 100% goed gekopierd worden.

Ieder zijn eigen manier, maar als je niet het bestaan van TeraCopy weet, dan kan je nu er wel vanaf weten en voor je zelf beslissen of je dit wilt gebruiken.

zo 31 jul 2011, 09:51
Profiel

ik kende het al...en er zijn meer van dergelijke programma's:

http://computertotaal.nl/article/1839/back-uppen-met-robocopy-en-robocopy-gui.html

je went uiteraard aan een bepaalde aanpak.

overigens moet je oppassen dat je geen foto's verplaatst uit een Lr catalogus met een ander programma dan Lr, want dan kan Lr ze niet meer vinden. Lr maakt gebruik van de verkenner/explorer om bestanden te verplaatsen, maar omgekeerd is het niet zo dat wanneer je een bestand verplaatst met behulp van de verkenner/explorer Lr daarvan op de hoogte wordt gebracht.

zo 31 jul 2011, 10:19
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ]