Het is vr 21 sep 2018, 02:43

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 Test Strip 
Auteur Bericht

Bericht Test Strip
Mods: als jullie vinden dat dit draadje ergens ander thuis hoort: ga gerust je gang. Maar aangezien m'n tip met de workflow te maken heeft leek dit me een geschikt startpunt.

In een wat andere draadjes kwamen de zegeningen van een gecalibreerd beeldscherm naar boven drijven. Hoewel een colorvision spyder of iets vergelijkbaars niet het einde van de wereld kost kan ik me voorstellen dat niet iedereen iets dergelijks in huis heeft. Maar het is altijd een goed idee om in ieder geval je ervan bewust te zijn dat wat je op je beeldscherm ziet niét hetzelfde is als de rest van de wereld (of in ieder geval een groot aantal FMF leden...) zal zien.

Dit is een teststrip zoals je die ook op een groot aantal fotografie websites (dpreview, luminous landscape, dyxum, etc) ziet:
Afbeelding

De teststrip loopt in zestien blokken van helemaal zwart naar helemaal wit. Als je alle zestien blokken goed kunt zien dat zit het met je monitor prima. Als het allemaal zwart aan de linkerkant of wit aan de rechterkant is... wees er dan op bedacht dat wat zwart "oogt" op je monitor bij iemand anders als donkergrijs overkomt.

Je kunt zelf ook zo'n strip maken in photoshop, daarover straks meer.

Voor m'n internetbrowser gebruik ik een eigen startpagina (op m'n harde schijf) met daarop een groot aantal hyperlinks én bovenaan de teststrip. Zo zie ik iedere keer als ik Firefox start (of een nieuwe tab aanmaak) de teststrip opnieuw.
Afbeelding
Diddlbiker's browser homepage

Teststrip maken
Gebruik gerust de mijne: http://willems.zenfolio.com/img/v27/p961619780-4.jpg
Maar je kunt 'm zelf ook heel makkelijk maken. Hier is het recept (photoshop, volgens mij kan het in elements ook)

1. Begin een nieuwe afbeelding met de juiste afmetingen, zeg 1200 x 100 pixels
  2. Zet kleurenmodus op grijstint
  3. Gebruik de gradient tool om een zwart-wit verloop te maken. Dit is niet het uiteindelijke resultaat dus het hoeft niet super precies te zijn.
  4. Kies filter pixelate, mosaic en stel een cell size in. Als je 10 vakjes wilt en jouw strip is 1200 pixels breed dan heb je 120 pixels per cell nodig.
  5. Je bent er nog niet! Nu heb je een idee waar iedere cel begint maar aangezien de kleur een gemiddelde zullen begin en einde van de strip niet perfect zwart/wit zijn.
  6. Gebruik de gradient tool opnieuw (lijntje trekken met shift zodat het precies horizontaal is), maar nu van de rechterrand van de eerste cel tot de linkerrand van de laatste cel. Dit garandeerd dat de pixels voor de eerste en laatste cel volledig zwart en wit zijn.
  7. Filter opnieuw toepassen (eerste optie in het filter menu zodat je niet de dialoog door hoeft) en klaar!

di 02 aug 2011, 20:06
Profiel WWW

Bericht Re: Test Strip
Dank je Bart.
Zo te zien zit het met mijn scherm wel goed ;)

Moet even kijken voor de buitenste twee zwarten vakken op links, maar ze zijn nog goed te onderscheiden (wel met iets moeite)...rest is gewoon perfect te onderscheiden

wo 03 aug 2011, 08:15
Profiel

bedankt voor de tip, op mijn netboekje zijn de laatste 4 vakjes allemaal zwart, kijk of ik er nog wat aan kan doen. :P

[update] zelf met een intel beeldschermadapter op een netboekje, kan je gamma, contrast en helderheid instellen, en ook per kleur (rgb). Nu is het een stuk beter. zie alleen een miniem verschil tussen zwart en het vakje rechts daarvan. Ik kan mijn gamma, helderheid en contrast zo instellen dat ik het wel zie, maar dan is mijn scherm erg flets en kan ik de tekst niet lekker meer lezen. Dat zal te maken hebben dat het natuurlijk niet zo heel goed schermpje is (10,1").[\update]

wo 03 aug 2011, 09:10
Profiel

Hans B schreef:
Dank je Bart.

Moet even kijken voor de buitenste twee zwarten vakken op links, maar ze zijn nog goed te onderscheiden (wel met iets moeite)...rest is gewoon perfect te onderscheiden

Ik denk dat het normaal is dat je, zoals bij jou, voor de buitenste twee vakken wat moeite moet doen. Als er tussen die twee een enorm verschil zit is het ook niet goed - ze zijn allebij heel erg donker of heel erg licht, uiteindelijk...

wo 03 aug 2011, 10:30
Profiel WWW

rvddoes schreef:
bedankt voor de tip, op mijn netboekje zijn de laatste 4 vakjes allemaal zwart, kijk of ik er nog wat aan kan doen. :P

[update] zelf met een intel beeldschermadapter op een netboekje, kan je gamma, contrast en helderheid instellen, en ook per kleur (rgb). Nu is het een stuk beter. zie alleen een miniem verschil tussen zwart en het vakje rechts daarvan. Ik kan mijn gamma, helderheid en contrast zo instellen dat ik het wel zie, maar dan is mijn scherm erg flets en kan ik de tekst niet lekker meer lezen. Dat zal te maken hebben dat het natuurlijk niet zo heel goed schermpje is (10,1").[\update]

Gamma moet in principe op 2.2 worden ingesteld (1.8 op oudere macs, 2.2 op nieuwere modellen). En het is normaal dat je de twee meest linkse zwarte vakjes nauwelijks van elkaar kunt onderscheiden... De rest hangt inderdaad ook een beetje van je scherm af.

wo 03 aug 2011, 10:34
Profiel WWW

Diddlbiker schreef:
Hans B schreef:
Dank je Bart.

Ik denk dat het normaal is dat je, zoals bij jou, voor de buitenste twee vakken wat moeite moet doen. Als er tussen die twee een enorm verschil zit is het ook niet goed - ze zijn allebij heel erg donker of heel erg licht, uiteindelijk...

Nu het scherm wat langer aan staat en ik mijn eerste bakkie leut op heb is het verschil beter te zien.
dus met mijn scherm zit het wel goed...en dat zonder spider express of enige andere kalibratie 8-)
Blijkbaar is eizo gewoon goed ;)

wo 03 aug 2011, 11:57
Profiel

Hans B schreef:
Nu het scherm wat langer aan staat en ik mijn eerste bakkie leut op heb is het verschil beter te zien.
dus met mijn scherm zit het wel goed...en dat zonder spider express of enige andere kalibratie 8-)
Blijkbaar is eizo gewoon goed ;)

Eizo is een van de fabrikanten die betere monitors maakt - met een daarbij behorend prijskaartje. En waarschijnlijk zijn ze ook wel wat zorgvuldiger met de instellingen af fabriek (waar uiteraard bij dit prijsniveau ook een calibratie plaats vindt).

Dat je verschil ziet tussen een net opgestart en een reeds langdurig aanstaand scherm, zou je echter te denken moeten geven.....dat indiceert dat het in ieder geval niet altijd hetzelfde is. Variabel of gewoon verkeerd maakt bij beeldbewerking niet uit - het resultaat zal in beide gevallen niet consistent en correct zijn.

Is het nog een ouderwetse beeldbuis of is een plat scherm? In het laatste geval zou je het verschil niet zo duidelijk moeten zien denk ik.

wo 03 aug 2011, 12:10
Profiel WWW

Romke,
Wellicht kijk ik zelf nog wat troebel uit mijn ogen als ik net wakker ben. ;)
Ik heb de Eizo flex scan S2231W met plat beeldscherm .Is en S-pva paneel

zie er nu 1 staan voor 325,00 dus prijs valt redelijk mee?
http://www.eizoshop.nl/CategoryOverview ... &catID=287

wo 03 aug 2011, 12:36
Profiel

Dat lijkt inderdaad een aantrekkelijke prijs als je er nu een nodig hebt.

wo 03 aug 2011, 14:27
Profiel WWW

Ik vroeg me eigenlijk af... .

Dit calibreren moet je dat alleen doen als je zelf print? of is het handig om ook te doen als je de foto's opstuurt

(Zal wel een domme vraag zijn, maar ik kreeg laats groenige foto's van de hema terug :-( )

wo 03 aug 2011, 16:09
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende