Het is vr 21 sep 2018, 02:40

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Photo Mechanic 
Auteur Bericht

Bericht Photo Mechanic
Na bijna 10 jaar digitale fotografie begint het bestand met eigen foto's zo langzamerhand te groot te worden om nog handmatig bij te houden. Mijn opslag systeem (jaar/maand/dag/foto's met uniek nummer) werkte voor een aantal jaren goed omdat ik aan de hand van de datum (“kerst”, “zomervakantie”, “ergens in het voorjaar van of 2007 of 2008”) meestal wel de foto's die ik in gedachten had terug kon vinden, maar met een archief dat in de richting van de 15.000 rolt (en ik weet dat sommigen dat hier in een jaar schieten :shock:) begint dat een beetje lastig te worden. Nou heb ik wat hulpmiddelen die het zoeken makkelijker maken (een script dat automatisch een HTML-gallerij maakt om de foto's per maand of per jaar te bekijken) maar ik heb nu één keer te vaak meer tijd besteed dan ik gepland had, met het zoeken naar een foto die in een compleet ander tijdvak was gemaakt dan ik me kon herinneren.

De oplossing, uiteraard, is om je foto's te voorzien van tags zodat je ze makkelijk (bijvoorbeeld in Bridge) kunt vinden. Maar goed, dan zit je met een backlog van duizenden foto's... Maar zoals Derrick Story in z'n blog opmerkte–“vandaag is de eerste dag van de rest van je leven, en vanaf nu worden alle foto's van tags voorzien”. Maar Bridge is nog altijd niet het meest efficiente gereedschap om de foto's te taggen, en in Capture One gaat het nou ook niet echt gemakkelijk. Voor een enkele foto misschien wel, maar niet als je er 300 hebt.

Photo Mechanic

En toen wees, op een ander forum, iemand me op Photo Mechanic. Het ziet er niet zo gelikt uit als Bridge of Lightroom; sterker nog ik vermoedt dat er op het kantoor van Camera Bits (de maker van PM) één enkele gelukkige bezitter van dat nieuwerwetse Windows XP is, en de rest zit nog op W98/W2K zit...

Maar wat Photo Mechanic tekortschiet op het mooie uiterlijk wordt meer dan goed gemaakt door de brute efficiency. PM is gemaakt met één beperkt doel: het verwerken (digest: selectie, grade, tag, caption, etc–alles wat je doet voordat je met raw processing begint) van fotos. Grote hoeveelheden foto's. En daar is het dan ook ontzettend goed in. Photo Mechanic is vooral gemaakt voor journalisten die in korte tijd een flinke stapel foto's moeten voorzien van documentatie en vervolgens moeten opsturen (PM heeft dan ook uitgebreide mogelijkheden om je foto's naar de diverse foto-share sites te sturen, hoewel ik er zelf geen gebruik van maak). En niet onbelangrijk: Photo Mechanic is snel. Hoe snel? Vergeleken met Bridge zou ik zeggen “straaljager”–niet alleen voor het aanbrengen van meta-data, maar ook voor het wegschrijven ervan naar de foto's (iets dat met Bridge bij mij altijd een beetje tijd kost, en met PM zo snel gaat dat je het niet eens merkt).

De contact sheet
Het “hoofdscherm” is de z.g. contact sheet. I.t.t. de meeste workflow software moet een folder echt geselecteerd worden (i.p.v. simpelweg op klikken) maar dat betekent ook dat het navigeren door je folderboom bliksemsnel is omdat je niet doorlopend op updates hoeft te wachten. De contact sheet is geoptimaliseerd voor twee taken; gradering (sterren, checkmark, kleur) en selectie. Met de geselecteerde bestanden kun je vervolgens andere dingen doen.

Afbeelding

De preview
Met de preview kunnen foto's beter bekeken worden, ingezoomd, geroteerd, etc. Om een keuze te maken tussen twee of drie foto's heeft de preview ook de mogelijkheid om meerdere foto's naast elkaar te bekijken zodat je de beste uit kunt kiezen

Afbeelding

De stationary pad (ctrl + i)
Maar de echte pret begint met de stationary pad. Photo Mechanic slaat altijd de informatie op je stationary pad op; de volgende keer dat je het opent begin je dus met de gegevens van de laatste keer. Aangezien veel informatie (copyright, contact informatie, locatie, etc) weinig veranderd is dat erg prettig omdat je gelijk aan de slag kunt zonder altijd dezelfde opnieuw in te moeten vullen.

Hoewel er de mogelijkheid bestaat om via menu's de keywords te kiezen is het vaak eenvoudiger om simpelweg een lijst (gescheiden door komma's) in te typen. Maar als standaardisatie belangrijk is dan kunnen de diverse items ook via dropdowns worden ingevuld.

Afbeelding

De keywords pad (ctrl + k)
Wat ik meestal doe is dat ik alle standaard gegevens (locatie, keywords die voor de hele shoot toepasbaar zijn) via de stationary pad aanbreng, en vervolgens voor individuele sets de keyword pad oproep. Opnieuw, je kunt werken met standaardlijsten maar intypen gaat veel sneller. Standaard wordt je keuze toegevoegd aan de keywords van een foto, maar de bestaande vervangen kan ook. En PM zorgt ervoor dat alle keywords maar één keer worden toegewezen; als je in de stationary pad al “water” hebt aangebracht en dat dan nog een “water” met de keywords pad aanbrengt dan wordt dat niet dubbel opgeslagen.

Afbeelding

Geo Tagging
Ook handig is dat geotagging is geintegreerd met PM. Het aanbrengen van geo-tags is vervolgens net zo simpel als toevoegen van keywords.

Afbeelding

Rename
Tot slot moeten de foto's natuurlijk van een standaard naam voorzien worden. De rename functie werkt, zoals verwacht mag worden, met variabelen, zodat je de foto's automatisch kunt voorzien van een datum/tijd code, gebruikte camera, diafragma, of wat je al niet kunt bedenken.

Afbeelding

Tot Slot
Als je veel foto's moet verwerken is Photo Mechanic vrijwel een must; als je niet al te veel hoeft te verwerken is het nog altijd een zeer prettig programma. Als je je de hoge aanschafprijs ($150) kunt veroorloven is het een prima hulpmiddel dat je leven een stuk makkelijker maakt als je grote hoeveelheden foto's produceert. Photo Mechanic is beschikbaar zowel voor Windows als voor de Mac.

Voordelen
  • Razendsnel
  • Veel keyboard-shortcuts zorgen voor snelle bediening
  • Erg flexibel
  • Erg goed waar het voor gemaakt is: het aanbrengen van meta-data
Nadelen
  • Duur ($150)
  • Erg beperkt. I.t.t bijvoorbeeld Bridge is het aanbrengen van meta-data zo'n beetje het énige dat PM doet. Je zult een ander gereedschap moeten gebruiken voor het terugvinden van je foto's.

zo 25 sep 2011, 18:35
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]