Het is ma 22 okt 2018, 11:43

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
 DOF calculators op je telefoon 
Auteur Bericht

Bericht DOF calculators op je telefoon
Help, Ik heb nu net 2 DOF calculators gedownload op m'n telefoon en krijg omgedraaide waarden.

De volgende theorie heb ik in mijn hoofd zitten en komt niet overeen met de resultaten van de Calculators.

- een full frame camera een kleinere scherpte diepte heeft dan een APS-C camera
- dat dit dus betekend dat als de scherpte diepte van een fullframe bij f/1 - 50mm 1 centimeter is, dat de scherpte diepte bij een APS-C camera groter is dan 1 cm, Wellicht 1,5 cm? Klopt mijn theorie nog?

Als mijn DOF calculator gebruik
- APS-C F1.4 - 50mm - 2 meter afstand: totale scherpte diepte 0.09 meter, hyperfocal 59,6
- Fullframe F1.4 - 50mm - 2 meter afstand: totale scherpte diepte 0.13 meter, hyperfocal 89.3

Oftewel bij een APS-C is de DOF kleiner volgens de calculators... Of snap er nu helemaal geen bal meer van?
Ik dacht altijd dat HET voordeel van een fullframe een kleinere DOF is...

ma 04 jun 2012, 12:14
Profiel

Bericht Re: DOF calculators op je telefoon
Nee, scherptediepte is een functie van brandpuntafstand ("focale lengte"), diafragma en tot op zekere hoogte (wat is scherp en wat is niet langer beschouwd als scherp) de pixel afmetingen.

De "circle of confusion" op 50mm bij zeg f/1.8 is gelijk op FF, APS of zelfs 8x10".

Wat wel veranderd is de beeldhoek. Je zult dus naar een 35mm grijpen op APS terwijl je bij FF een 50mm zult pakken, en de scherptediepte bij de 35mm is wél groter als je hetzelfde onderwerp op dezelfde grootte in de foto wilt hebben.

ma 04 jun 2012, 12:36
Profiel WWW

AlphaBart schreef:
Oftewel bij een APS-C is de DOF kleiner volgens de calculators... Of snap er nu helemaal geen bal meer van?
Ik dacht altijd dat HET voordeel van een fullframe een kleinere DOF is...

Er zijn andere voordelen hoewel die rap door de techniek achterhaald worden;

Grotere en lichtere zoeker (niet langer het geval met SLT)
Betere prestaties met weinig licht (ook kleinere sensoren doen het nu heel behoorlijk en vaak "goed genoeg")
Meer pixels (alsof we niet genoeg hebben)
Breder zichtveld (mn bij groothoek een voordeel)

Vrijwel al deze voordelen zijn in betekenis verminderd door de techniek, wat blijft en niet zal veranderen is idd dat door de langere brandpuntafstand het effect van minder DOF bereikt kan worden.

In macro fotografie trouwens niet een voordeel...

ma 04 jun 2012, 12:44
Profiel WWW

Dus als ik je goed begrijp Diddl, dan komt het verschil door de pixels..

Want ik kan kiezen tussen de A700 series op APS-c en de A900 op fullframe. Ik dacht dus ok lekker makkelijk vergelijken, maar dat is dus niet zo. Daar ze allebij 24 Megapixels hebben maar de A900 per centimeter minder pixels (Dikkere) heeft, ontstaat er een verschil?

Zou een hoop verklaren en misschien moet ik me dan maar niet te druk maken om te proberen te achter halen waar verschil in de DOF calculators nou zit, en gewoon gebruiken?

ma 04 jun 2012, 13:00
Profiel

AlphaBart schreef:
Dus als ik je goed begrijp Diddl, dan komt het verschil door de pixels..

Want ik kan kiezen tussen de A700 series op APS-c en de A900 op fullframe. Ik dacht dus ok lekker makkelijk vergelijken, maar dat is dus niet zo. Daar ze allebij 24 Megapixels hebben maar de A900 per centimeter minder pixels (Dikkere) heeft, ontstaat er een verschil?

Zou een hoop verklaren en misschien moet ik me dan maar niet te druk maken om te proberen te achter halen waar verschil in de DOF calculators nou zit, en gewoon gebruiken?

In de pixels, maar meer in het feit dat, om (ongeveer) dezelfde foto te krijgen, je 50mm op de A900 gebruikt en 35mm op de A700. En de langere brandpuntsafstand geeft een geringere DOF.

Om een (misschien wat kromme) analogie te gebruiken: stel dat je een "opslagruimte calculator" zou gebruiken. Je zult dan zien dat je net zoveel 10 MB Tiff bestanden op een 4 GB kaart kwijt kunt (400) als dat je 10MB Jpeg bestanden op een 4GB kunt zetten. Maar de conclusie dat je net zoveel Tiff's als Jpeg's op een kaart kwijt kunt zo fout zijn, omdat in de praktijk de Tiff bestanden veel groter zijn. Hetzelfde is hier aan de hand; per mm brandpuntafstand zijn de resultaten hetzelfde. Maar in de praktijk zul je niet dezelfde brandpuntsafstanden gebruiken.

ma 04 jun 2012, 15:32
Profiel WWW

Ik denk dat ik 'm vat! Ik kwam ook onderstaande tegen op ons forum... WOW! ik heb het nu uitgeprobeerd en wat gaaf! Alles is scherp!
Ik zette mijn A77 op focus peaking, dan zie je ook dat van voor tot achter rood is door de focus peaking! Dat heb ik nog nooit gezien!!!!

Citaat:
Het oude formuletje is:

brandpunt/diafragma=hyperfocale afstand

Stel je in op die hyperfocale afstand, dan loopt je scherpte van de helft van de hyperfocale afstand tot oneindig.

Stel je wilt iets op 1.50m afstand scherp hebben, maar oneindig ook. Die 1.50m wordt de helft van de hyperfocale afstand.
De hyperfocale afstand zelf is dan 3 m. Fotografeer je met een 24mm-brandpunt (full-frame), dan deel je die 24 door de 3 meter met als resultaat diafragma 8. Stel in op een afstand van 3m en maak je opname met diafragma 8. Je scherpte loopt dan van 1.50 tot oneindig.
Dit werkt prima bij groothoekobjectieven tm 28 mm.

Tussen 35mm en 60 mm moet je eerst het brandpunt met de factor 1,5 vermenigvuldigen, voordat je de deling maakt.
Vanaf 80 tot en met 90 mm moet je het brandpunt eerst met de factor 2,5 vermenigvuldigen voordat je de deling maakt.

Voorbeeld bij 80mm.
80mm x 2,5 is 200mm. 200mm door bijv. diafragma 16 delen is ongeveer 13, dus 13 meter. Stel je dus in op 13 meter, dan loopt je scherptediepte van de helft van die 13 meter tot oneindig.
Probleem is echter dat je tegenwoordig op een zoom-objectief niet meer makkelijk 13 meter kunt instellen.
Je kunt dan zelf zo'n afstand inschatten en daarop scherpstellen en die scherpstelling vasthouden en desnoods een tweede opname maken met het diafragma iets verder dichtgeknepen, maar bij kleinere openingen loopt de absolute scherpte van je objectief wat achteruit.

Je snapt wel dat je wat goed moet kunnen hoofdrekenen, maar bij groothoekbrandpunten is het makkelijk en snel toepasbaar.

Voor brandpunten boven de 100mm is het formuletje niet meer praktisch toepasbaar, dan moet je echt een scherptediepteschaal of -tabel gebruiken.

Groet,

Hendrik Jan

ma 04 jun 2012, 15:57
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ]