Het is zo 23 sep 2018, 02:38

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
 Oppassen met tweedehands 
Auteur Bericht
Beheerder

Bericht Oppassen met tweedehands
.
.
Te mooi om waar te zijn

Het belangrijkste advies is natuurlijk: als het te mooi klinkt om waar te zijn, is het waarschijnlijk niet waar.

Als de aanbieder een ongebruikte D800 of Canon 5D MIII nieuw verpakt adverteert voor 900 euro, hoef je geen pakje te verwachten nadat je betaald hebt.

Bron: Shoot.be
http://www.shoot.be/art/147821/oppassen ... ign=weekly

vr 01 maart 2013, 12:10
Profiel WWW

Bericht Re: Oppassen met tweedehands
Een nuttige samenvatting waar je op moet letten!

Ik heb zelf tot nu toe geen slechte ervaringen gehad - wat ik kocht was conform de omschrijving. Meestal via ebay, en vanuit het (verre) buitenland. Het stellen van gerichte vragen en de antwoorden die je er op krijgt maakt meestal snel duidelijk of je met een bonafide verkoper te maken hebt, dan wel met iemand waar je beter geen zaken mee doet.

Eerlijk gezegd heb ik als verkoper meer vreemde ervaringen dan als koper. Uiteraard wil je als verkoper het afgesproken bedrag ontvangen. Daar zit niet het probleem, zolang je het principe huldigt: "eerst de poen binnen en dan het artikel versturen/afgeven".

Wel heb ik mij over twee zaken verbaasd toen ik een tijdje geleden twee a900's via marktplaats onder de aandacht bracht.

Er kwamen een aantal biedingen binnen die onrealistisch hoog waren, en waarbij als snel zou kunnen worden verzonden, ook nog eens een bovenmatige transportvergoeding werd geboden. De bieder beheerste het nederlands slecht en de vraag was de camera naar een zoon of dochter te sturen die de camera dringend nodig had in een of ander "ontwikkelingsland". Ik ben er niet op ingegaan en heb dergelijke biedingen meteen verwijderd, maar ik vraag mij af waar hier de truc in schuilt. Wellicht dat men in een volgend stadium zou vragen om een rekeningnummer waarheen het bedrag zou moeten worden overgemaakt en dat men met die gegevens iets "lelijks" zou kunnen proberen te doen....Wat zoeken op marktplaats leerde overigens snel dat een van de potentiele "kopers" een vergelijkbaar bod had uitgebracht op enkele goedkope P&S camera's - zodat kennelijk de behoefte aan een gebruikte a900 niet direct groot was.

Het tweede waar ik mij over heb verbaasd is de "goedgelovigheid" van de uiteindelijke kopers. Beide heren kwamen met gepast geld de camera bij mij thuis bekijken, en besloten na een vluchtige blik: "ok, ik neem hem". Mogelijk dat het adres, de beschikbaarheid van alle origineel meegeleverde zaken, het uiterlijk van de camera en de ontvangst van de heren meteen de indruk wekte dat het wel goed zat, maar ik zou in hun geval toch de aangeboden waar iets meer hebben bekeken. Meer dan even een lens er op klikken en een foto schieten achtte men niet nodig. UIteraard waren de zaken in dit geval ook in orde, maar zelf zou ik toch wat minder vluchtig de aangeboden waar in ogenschouw hebben genomen.

Laatst bijgewerkt door romke op vr 01 maart 2013, 14:29, in het totaal 2 keer bewerkt

vr 01 maart 2013, 14:25
Profiel WWW

Je moet wel erg goed gelovig zijn om van derden tweedehands camera spullen te kopen zonder ze zelf op te halen.
Alias, mijn sony fototas heb ik wel netjes van een lid van ons forum ontvangen, maar zodra het lensen of body's zijn wil je het toch zelf zien of niet?

Desalniettemin bedankt voor de waarschuwing. Wellicht is de verleiding soms groter dan het verstand.

vr 01 maart 2013, 14:27
Profiel

De F828 van mij was nog geen 3 mnd op de markt toen hij 2e hands aangeboden werd,
ik heb de helft van de nieuwwaarde geboden toen en mocht hem gelijk ophalen.
Camera getest en met originele bon + kwitantie gekocht.

Mijn (onze) A55 ook via Marktplaats gevonden, opgehaald bij 'usedproduct.nl' in Haarlem.
Nieuw in doos voor een 2e hands prijs. (zelfs nu wordt er op MP meer geboden voor een gebruikte.)

De A77 heb ik uiteraard ook via marktplaats,
dit keer tegen mijn prinipes in, geld overgemaakt en laten verzenden.
Maar niet voordat ik de naam geGoogled had en het bedrijfje (met dezelfde naam als verkoper) nagetrokken had.
de verkoper heeft zelfs de meerprijs van het aangetekend verzenden voor z'n rekening genomen!

Het kan dus nog wel...

za 02 maart 2013, 20:26
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ]