Het is ma 25 jun 2018, 07:52

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
 velo - maasdijk 
Auteur Bericht

Bericht velo - maasdijk
Na wat problemen met de scherpte van mijn nieuwe camera, begin ik de camera steeds beter te kennen.
Lenzen zijn inmiddels gecalibreerd, en ben ik er inmiddels achter dat mijn Sigma 100-300 in zijn telebereik op een A99II toch een beetje door de mand valt. De oplossing hiervoor heb ik gevonden door niet op F4 te fotograferen, maar het diafragma iets te knijpen.
Onderstaande foto's zijn gemaakt op ISO1600 en met de A99II i.c.m. Sigma 100-300 f/4

Afbeelding
Lens Focal Length: 210,00 mm ()
Shutter Speed: 1/1000 sec
F-Number: F5,6

Afbeelding
Lens Focal Length: 120,00 mm ()

Afbeelding
Lens Focal Length: 120,00 mm ()

http://ubovdburg.zenfolio.com/

di 28 feb 2017, 19:55
Profiel WWW

Bericht Re: velo - maasdijk
De scherte moet veel beter kunnen met dit apparaat en datzal zeker beter worden na wat oefening.
Sportfotografie lijkt mij ook een van de moeilijkste onderdelen van onze hobby.
De momenten zijn wel leuk genomen.

do 02 maart 2017, 11:31
Profiel

Leuke actie momenten... 8-)
Heb de instelling continu scherpstellen al eens geprobeerd, als dat mogelijk is?

vr 03 maart 2017, 16:45
Profiel

M@rius schreef:
Leuke actie momenten... 8-)
Heb de instelling continu scherpstellen al eens geprobeerd, als dat mogelijk is?

Wat bedoel je ? Voor bewgende onderwerpen uiteraard continu af. Ik ben wel aan het spelen geweest met de verschillende scherpstelpunten, maar heb het idee dat de optie alleen center punt toch het beste werkt bij voetbal.

http://ubovdburg.zenfolio.com/

vr 03 maart 2017, 17:00
Profiel WWW

Oké, dat doe je dus al, als het origineel wel goed scherp is, dan na verkleinen iets na verscherpen en mogelijk iets meer bewerken...

vr 03 maart 2017, 17:28
Profiel
Beheerder

UBO schreef:
Wat bedoel je ? Voor bewegende onderwerpen uiteraard continu af. Ik ben wel aan het spelen geweest met de verschillende scherpstelpunten, maar heb het idee dat de optie alleen center punt toch het beste werkt bij voetbal.

Geleend van Photofacts........ 23 tips om scherpe foto's te maken

5. Slechts één scherpstelpunt in het midden actief

Gevorderde fotografen kiezen meestal voor één scherpstelpunt: het middelste. Als het onderwerp zich buiten het beeldcentrum bevindt, activeren ze tijdelijk een ander punt. Of ze herkaderen, als dat sneller gaat. Hierdoor kun je heel nauwkeurig scherpstellen.

Theoretisch kan de camera zelf een scherpstelpunt uitkiezen. Sommige camera's hebben er wel meer dan vijftig! Het lijkt ideaal als veel scherpstelpunten over vrijwel het hele beeld verdeeld zijn, het geeft je veel flexibiliteit bij het scherpstellen.

Maar het nadeel hiervan is dat je nooit zeker weet of het hoofdonderwerp scherp wordt. Vaak wordt namelijk automatisch het dichtstbijzijnde object gekozen. Met een voorwerp op de voorgrond is de kans groot dat dat scherp wordt in plaats van de geportretteerde erachter.

Vandaar dat de meeste fotografen toch liever zelf kiezen door het activeren van slechts één scherpstelpunt in het midden dat ze dan op het hoofdonderwerp richten.

Vr Gr N

vr 03 maart 2017, 19:00
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ]