Het is wo 12 dec 2018, 17:23

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Zelfgemaakte gobo's 
Auteur Bericht

Bericht Zelfgemaakte gobo's
Tja, het zat al een tijdje in mijn hoofd om hier iets mee te gaan doen, doordat ik youtube filmpjes van Mr. Lovegrove had gekeken en iets te enthousiast ben geworden.
Gobos, feitelijk gewoon een soort lichtmodifier waar mee je het licht beperkt, en een speciaal effect/patroon in het licht probeert te creƫren. Dat projecteer je op de achtergrond, grond, of op het onderwerp zelf om het gewenste resultaat te krijgen.

Hoe heb ik het gedaan?
AfbeeldingGobo cards

Eerst een koker gemaakt van reflecterend karton. (Silver), deze schuift over de rapportage flitser heen. Bij mij zit er klittenband om mijn flitsers, waardoor hij makkelijker blijft zitten,
je zou ook een elastiek kunnen gebruiken.

Daarna kaartjes gemaakt die om het uiteinde van de koker gevouwen worden. Deze zijn met klittenband voorzien waardoor ze makkelijk te verwijderen zijn maar ook goed blijven zitten.

Hieronder het resultaat. Je zult zien dat ik soms de gobo op de achtergrond gebruik en soms om het onderwerp te belichten. Lekker spelen heet dat. Wat ik merkte is dat een zilveren binnen kant, een ander effect oplevert dan een zwarte binnenkant. Door de zilveren binnenkant wordt het licht heen en weer geslingerd wat resulteert in een herhalen patroon op de achtergrond, Doet men daar een zwarte binnenkant in, dan zal het patroon slechts 1 maal getoond worden. Erg interessant.

Afbeeldinggobo testing
by Bart Slaman, on Flickr

zo 07 dec 2014, 18:57
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]