Het is zo 21 okt 2018, 04:13

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
 Lijnen zien is moeilijk 
Auteur Bericht

Bericht Lijnen zien is moeilijk
Ok, ik heb heel veel bewondering voor de mensen die dingen met lijnen doen. Tjeetje wat is dat moeilijk.
Ik ga jullie nu vermoeien met wat gekunstel van mij, maar ik weet ook dat er mensen zijn die het waarderen dat men het probeert.
Helaas heb ik niemand in mijn vrienden kring om het te reflecteren, dus hoop ik dat hier te kunnen
Alvast bedankt voor comments / begrip ;-)

In de pauze van mijn werk eens wat uitgeprobeerd, en het is nog niet makkelijk. Hieronder de resultaten van de pauze.

Nr.1 Ik zag de deutsche bank leuk in het gebouw overvloeien, en heb er proberen wat van te maken.
Afbeelding

Nr.2 Ik zag een rij uitsteeksels boven een parkeerplaats. Ik heb gekozen om deze helemaal out of focus te zetten waardoor het een soort lichtbalken werden. Het idee was wel leuk.
Afbeelding

do 10 jan 2013, 20:09
Profiel

Bericht Re: Lijnen zien is moeilijk
Op zich is er niks mis met dit soort experimenten hoor. En zoals bij ieder experiment, zijn er doorgaans meer experimenten die mislukken dan die slagen. Daar leer je van en wellicht zijn de niet gelukte experimenten wellicht het meest waardevol. Uiteindelijk leer je door iets te doen waar je eigenlijk geen zin in hebt toch nieuwe vaardigheden.

Foto 1: Op zich geen onaardig idee. De zwartwitomzetting vind ik echter niet zo sterk, ik zou graag iets meer contrast zien. Ik zou ook gekozen hebben om (indien mogelijk) dichterbij te gaan staan - een beeld met zeg een derde van de ramen (en zonder het struikgewas op de voorgrond) zou naar mijn gevoel grafisch aanzienlijk sterker zijn geweest.

Foto2: Ook helemaal niet onaardig. Maar in de huidige uitvoering minder dan foto1. Wat ik mis is dynamiek - wanneer de lijnen in plaats van nagenoeg vertikaal onder een hoek van ca 45 graden hadden gelopen, zou de foto spannender zijn geweest. Wat in dit geval stoort is dat een deel van de "pilaren" overstraald is - wellicht dat de contrastomvang van het beeld groter was dan de camerasensor aan kon.

Krijg uit deze opmerkingen nou niet de indruk dat ik het niks vind. OK, ik zou het niet aan de muur hangen. Maar het lijken me zeer nuttige oefeningen om al experimenterende gevoel te krijgen voor een type fotografie waarmee je nog niet zo bekend bent. Ga dus rustig door met experimenteren en probeer steeds verder te komen met het minimaliseren van de beeldinhoud. Dan komt er een keer de tijd dat je bij het bekijken van de foto zegt: "Ja!"

Laatst bijgewerkt door romke op vr 11 jan 2013, 07:33, in het totaal 1 keer bewerkt

do 10 jan 2013, 20:41
Profiel WWW

romke schreef:
Op zich is er niks mis met dit soort experimenten hoor. En zoals bij ieder experiment, zijn er doorgaans meer experimenten die mislukken dan die slagen. Daar leer je van en wellicht zijn de niet gelukte experimenten wellicht het meest waardevol.

Denk dat Romke dat erg juist opmerkt en kan mij er alleen maar bij aansluiten.

Wil mij van commentaar op de foto's onthouden aangezien 'ik' het vaak ook niet zie of goed vast te leggen. En je dus niet verder kan helpen, maar ben erg benieuwd naar de reakties om daar ook iets van op te steken :mrgreen: .

MvG, René.

do 10 jan 2013, 20:53
Profiel WWW

Hi Romke! Hier heb ik wat aan. Ik vind het moeilijk om lijnen te zien en te weten waar je op moet letten.
Hopelijk kan ik de volgende keer met de commentaren rekening houden zo dat ik het steeds beter ga zien.

Misschien is het niets, maar als ik het niet plaats weet ik niet waarom het niets is, dus elk commentaar is welkom hoor :-)

vr 11 jan 2013, 08:29
Profiel

AlphaBart, Lijnen fotograferen is moeilijk.

Ik had je posting vanmorgen al gezien en heb er even over nagedacht.

Ten eerste en dat spreekt voor zich "Oefening baart kunst".

Ten tweede kijk regelmatig naar diverse foto websites met name in de richting van architectuur.

Ten derde als je iets ziet dat bij jou in de buurt is gefotografeerd probeer dan deze foto ook te maken. Je zult zien dat je foto er heel anders uit komt te zien maar dat geeft niet.
Je loopt tegen diverse problemen die je voorganger ook had maar met dit verschil dat hij geen voorbeeld voorhanden had. Naar mijn mening leer je hier het meeste van.

Ten vierde probeer zoveel mogelijk in manuaal stand en RAW te schieten.

Ik wil niet de wijsneus uithangen maar hiervan heb ik het meeste geleerd in het verleden.

Mvg, Vincent

vr 11 jan 2013, 20:17
Profiel

Voel me te beroerd om te reageren (ooroperatie), maar reageer later wel.

vr 11 jan 2013, 21:33
Profiel

Lijnen fotograferen is helemaal niet zo moeilijk hoor Bart.
We moeten daar niet zo zwaar aan tillen.
Maar je kunt op een grote afstand naar die bank staan kijken, richten op het grote vlak en schieten.
Nou, en dan krijg je jouw foto.
Vraag je eerst af wat is het interessante aan het gebouw en wat wil je hebben.
Een klein detail of een complexer deel. Hoe zit het met het licht.
Hoe is de kleur, heel belangrijk voor zw, en waarom niet voor een kleurenplaat fotograferen.
Het kan juist een extra element zijn om de foto spannend te maken.
Even terug naar de tweede foto, een zeer gewaagde en moeilijkste vorm om te doen.
Een onscherpe figuratief vind ik een van de mooiste fotografievormen.
Dit is iets waar je gevoel voor moet hebben. Het beeld moet dan onscherp spreken.
Begin er maar aan, ik kan het niet.
Jouw probeersel is leuk maar volslagen mislukt, vooralsnog.
Misschien over een tijdje draai je je hand er niet voor om, afwachten dus maar.

De Duitse bank is wel een mooi proefgebouw, waar je je wel op kunt uitleven.
Aan de rechterkant zie je lijnen door elkaar lopen, daar is iets uit te halen.
Er zit een uitgebouwd raam in die gevel en in dat raam zie ik de diagonale lijnen net even anders lopen.
Dat zou voor mij een punt kunnen zijn waar mijn aandacht naar toe zou gaan.
In dat stuk zit ook wat meer licht. Richten die camera en direkt op zoek gaan naar de uitsnede die je zint.
En niets meer, zodat je leert zuiver te werken, croppen is iets voor knoeiers zonder talent.

Thuis kijk je hoe het op het scherm eruit ziet en de volgende dag maak je nog een betere versie.
Leren van eigen fouten.

Wat voegen die takken nou toe, architectuur is meestal clean kaal en concentreert zich meer op het grafische element.
Hoe afschuwelijk deprie is dat grauwe beton. :(

Bij deze foto heb je de linkerlijn mooi rechtgezet, maar is dit nu een hoofdlijn in de foto.

Bart het is misschien wel bot zoals ik het zeg, maar zo doe ik ook tegen mezelf als ik een foto maak.
Ik wil duidelijk zijn, want met dit soort foto's moet je streng zijn. Het zijn de kleine dingen die je beeld kunnen verpesten.

Ik hoop dat je er iets mee kunt Bart, succes.

zo 13 jan 2013, 16:01
Profiel

Bedankt Wens! Goeie tips weer, Kan ik wat mee

Groetjes

zo 13 jan 2013, 17:44
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ]