Het is zo 21 okt 2018, 04:07

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
 TONE CONTRAST 
Auteur Bericht

Bericht TONE CONTRAST
Hoi, zo twijfel ik ook nog over de toe te passen methode om de foto's te bewerken.
Ik neig er naar om in het programma colour efex pro te kiezen voor methode: tonal contrast
(dit lijkt wat op hdr,maar is het niet..beiden foto';s zijn single foto's) het geeft in mijn ogen de meeste details..maar misschien teveel?
9ik besef dat met verschillende bewerkingen ook de kleuren onderling iets af wijkt)

Hoor graat hoe jullie hier over denken? alvorens ik op grote schaal alle foto's zo ga bewerken.
Dit is wel de meest extreme foto die ik heb..is vanuit helicopter geschoten.
Met tonal contrast
Afbeelding

#2 normaal contrast
Afbeelding

za 24 aug 2013, 19:52
Profiel

Bericht Re: TONE CONTRAST
Ik vind de normale bewerking mooier, mooiere lucht en mooiere kleuren voor de canyon.

zo 25 aug 2013, 06:41
Profiel WWW

Vind het heeeel moeilijk maar na lang kijken ga ik voor de eerste. Misschien is het mogelijk om deze iets zachter te maken want de detaails steken een beetje in m'n ogen ;) .

AnneM schreef:
Vwb de nabewerking, je kunt ook de tonal contrast verbeteren in LR met de clarity-schuif.....

Zonder twijfel een goede opmerking..............

MvG, René.

zo 25 aug 2013, 12:03
Profiel WWW

goede opmerkingen..dank je wel.
Anne, de clarity schuif is ook 1 van mijn favorieten in lightroom..edoch ik behaal er niet zo'n resultaat mee als met tonal contrast via nik.
Nadeel van nik is weer..je krijgt er een pak ruis voor in de plaats, wat wel weer weg te poetsen is middels lightroom.

Denk dat ik gulden middenweg moet zien te vinden zoals Daytona zo net opmerkt.
Vervelende van dit soort dingen is dat je natuurlijk gaat vergelijken (waar ik zelf om vraag)..als je die vergelijking niet voor ogen had..zou het wellicht ook minder pijn hebben gedaan aan de ogen :)

Een aantal foto's welke ik paar jaar terug in roemenie heb gemaakt met hdr bewerking (3 stuks) ben ik nu opnieuw aan het bewerken met 1 enkele foto met tonal contrast enkel..en moet eerlijk zeggen dat ik het een verbetering vindt bij foto's waarbij ik wel de scherpte maar niet het overduidelijke hdr effect wilt hebben...weer wat geleerd dus 8-) ( en lang leve voortschrijdende techniek en inzichten)

zo 25 aug 2013, 14:40
Profiel

Topaz clear en Nik zijn prima filters.
Wel oppassen dat je niet overdrijft; terugdraaien derhalve.
Ook ik vind de kleuren van 1 mooier.

zo 15 sep 2013, 19:30
Profiel

ik geef ook de voorkeur aan foto 1, hoewel een iets krachtiger blauw misschien wel op zijn plaats lijkt. bij foto 2 ben je naar mijn smaak te veel doorgeschoten.

naar mijn gevoel heb je voor dit type bewerking niet direct extra software nodig, een combinatie van "clarity" en "vibrance" in Lr geeft meer dan genoeg speelruim. het effect van "clarity" zie je min of meer terug in alle kleuren omdat het een poging is om het microcontrast te verhogen (als je dat wilt leent het zich zelfs voor "pseudoHDR"). "vibrance" werkt hoofdzakelijk op de intensiteit van het blauw - en is daarmee uitstekend geschikt om de lucht "ansichtkaartenblauw" te maken.

de kunst van het gebruik van al die schuifjes zit in de juiste mate van terughoudendheid - mijn ervaring is dat je na verloop van tijd wat bescheidener wordt in het gebruik ervan en meer oog krijgt voor de subtiele invloed van slechts een kleine verschuiving.

zo 15 sep 2013, 21:31
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ]