Het is wo 20 jun 2018, 03:44

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Tuintje. + een 2e scherpe foto. 
Auteur Bericht

Bericht Tuintje. + een 2e scherpe foto.
Weet eigenlijk niet zo goed waar ik deze foto moet plaatsen. En aangezien Anne terug is ............"Fotowerk in Uitvoering" gekozen :mrgreen: . Hadden we in het verleden niet "snapshot" als rubriek? Nou dit is een snapshot gemaakt met de Minolta 50mm F1,7 die eigenlijk iedereen moet hebben! (of een nog betere 50mm). Zo'n lens kost geen dr#l en is fantasties!

Het verhaal achter deze foto;
Een kennis van me die een beetje aangestoken doormij 8-) een 2e hands A580 kocht , leende gedurende een lange tijd m'n Minolta die ik destijds nieuw bij m'n Minolta 9000 AF kocht. Afgelopen Zaterdag vroeg ik m'n lens terug en zijn reaktie was; zeg als ik jou nou 80Euro geef want dat is ongeveer de prijs op het internet.............. Waarop mijn reaktie was; Ach gebruiken doe ik hem niet vaak, Maandag ochtend komen we daarop terug.
Zondag toch even een rondje door het dorp gelopen met die 50mm.............enne.......... nee die gaat niet weg!!

Afbeelding
A850 M50mm F1.7 op F2.4 1/500sec. iso;200 vignetr. in PP

Snapshot met m'n aller eerste AF-lens.

MvG, René.

Laatst bijgewerkt door Daytona op do 03 okt 2013, 22:02, in het totaal 2 keer bewerkt

di 01 okt 2013, 00:41
Profiel WWW

Bericht Re: Tuintje.
Best een mooi beeld Rene, het licht valt op juiste plaats..fijne kleurtjes top!

di 01 okt 2013, 09:37
Profiel

De scherpte in dit beeld is naar mijn mening storend.
Deze prachtige tuin met al die verschillende bloemen, die muur met die deurtjes en dan zijn er maar een paar bloemetjes scherp.
Nou als je met deze lens van dit soort foto's maakt, verkoop hem dan snel.
Je hebt het paradijs voor ogen en ik word scheel van de onscherpte. :grin: :grin: :grin: :grin: :grin:

di 01 okt 2013, 17:07
Profiel

Voorlopig even geen foto's van Wim dus maar deze maakt veel goed.

di 01 okt 2013, 19:41
Profiel

Inderdaad Pim even geen foto's, bedankt Daytona.
Trouwens zat met mijn verscherpingsbril je foto nog een keer te bestuderen en zag dat er zelfs een poepdoos tegen de muur staat.
Waarmee ik mijn commentaar nogmaals bevestig.

wo 02 okt 2013, 07:18
Profiel

We weten je nu te vinden Wim.
Ik blijf het toch een bijzondere foto vinden. Anders dan anders,dat mag ik wel.

wo 02 okt 2013, 21:13
Profiel

Bericht Re: Tuintje. + een 2e foto voor Wim.
Nou had ik een beetje zo'n reaktie verwacht. De foto was stiekem bewust in "Fotowerk in Uitvoering" geplaatst om desgewenst een vlijmscherpe oogverblindende versie te laten zien op nagenoog de zelfde plek. Dit maal op F8.0 en dus op zo ongeveer de sterkste opening van het objectief, het opvalende is dat het groen(onbewerkt) op bijde foto's niet gelijk is :roll: :?: .

Afbeelding

Oja..........vindt dit zelf helemaal niks hebben en ga voor de volle 100% voor de eerste in mijn ogen veel meer artstieke foto! Ben steeds meer geintreseerd in 'ahum' onscherpe fotografie..............

MvG, René.

Laatst bijgewerkt door Daytona op do 03 okt 2013, 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

wo 02 okt 2013, 22:20
Profiel WWW

Op de een of andere manier vragen toch beide foto's mijn aandacht.

De eerste, onscherpe, zou niet mijn keuze zijn. Als ik er zo naar kijk, is er geen sprake van een enkel scherpstelvlak met daarvoor en daarachter onscherpte, maar zijn er twee afstanden waar van alles min of meer scherp is. Heb je achteraf met de scherpte liggen rommelen door lokale aanpassingen?

Bij de tweede ziet het er normaal uit.

In beide gevallen heb ik enige moeite met de witbalans. Naar mijn gevoel is het toch iets te koel en daarnaast ook te contrastrijk om "natuurlijk" te zijn.

Ik krijg het gevoel dat in beide foto's achteraf stevig is ingegrepen en dat je daardoor op het verkeerde been wordt gezet. En er ook steeds weer naar kijkt.

do 03 okt 2013, 07:18
Profiel WWW

Bij de eerste heb ik gewoon op een meter of 2 scherpgesteld de camera vervolgens iets gedraaid om de muur die schuin van me afloopt toch iets meer als een recht onderwerp op de foto te krijgen. Maar bij foto twee is dit het zelfde, de bewerking is inderdaad contrastverhoging, verscherping en het zwart iets versterkt maar eigenlijk doe ik dat met elke RAW want anders lijkt het echt niet op de Jpeg uit de camera. Wat de preset"landscape" in Lightroom precies doet weet ik niet maar het blijft altijd een beetje futloos........

MvG, René.

do 03 okt 2013, 21:03
Profiel WWW

Daytona schreef:
Wat de preset"landscape" in Lightroom precies doet weet ik niet maar het blijft altijd een beetje futloos........

Bij mijn weten is "landscape" bij Lr een cameraspecifiek kleurprofiel. Een preset omvat meer: niet alleen een kleurprofiel, maar ook alle andere instellingen van de diverse schuifjes worden "meegenomen". Dat het "futloos" oogt, kan te maken hebben met het feit dat JPG's direct uit de camera soms nogal contrastrijk kunnen zijn, zeker als je in de camera een bepaalde weergaveinstelling hebt gekozen.

Je kunt vrij eenvoudig zien wat "landscape" doet. Uitgaande van de opname, alle schuifjes op nul (preset: "zeroed") en het kleurprofiel op "Adobe Standard", kies je vervolgens het "landscape" kleurprofiel. Met de toestencombinatie Ctrl-Z ("undo") ga je terug naar de vorige instelling, met de toetsencombinatie Ctrl-Y ga je weet terug naar de laatste instelling ("redo")

Door een aantal malen heen en weer te schakelen met Ctrl-Z en Ctrl-Y kun je zowel zien wat er in het beeld veranderd en waardoor dat veroorzaakt wordt door veranderingen in de instellingen in het rechterpaneel.

Zo te zien is een "landscape" beeld wat contrastrijker dan een "standard" beeld en is ook de verzadiging van groene en bruine tinten wat "aangedikt". Maar dat kan best bij bepaalde opnames niet genoeg (naar jouw smaak) zijn.

Voor alle "developpresets" en kleurprofielen geldt dat ze eigenlijk nooit "perfect" passen. Dat kan natuurlijk ook niet. Het is altijd een keuze afhankelijk van onderwerp en persoonlijke smaak. Daarmee zijn ze echter niet overbodig. Je kunt, door verschillende presets te vergelijken qua beeld en instellingen van de schuifjes, snel leren wat voor effect een bepaalde verandering heeft. Op die manier krijg je snel gevoel hoe je zelf die schuifjes moet instellen om precies dat beeld te krijgen dat je wilt.

Ik ben een fervent tegenstander van het gebruik van de diverse beschikbare kleurprofielen. Het kleurprofiel bepaald namelijk hoe de kleuren op je scherm worden weergegeven. In principe zou dat zo moeten zijn dat een bepaalde RGB combinatie uit het bestand op het scherm correct wordt weergegeven. Bij Adobe Standard zou dat dus het geval moeten zijn op een correct gecalibreerde monitor. Mijn ervaring is dat dat niet helemaal het geval is, een cameraspecifiek profiel gemaakt met calibratiesoftware geeft een betere voorspelling hoe het er op een afdruk uit gaat zien - en dat is uiteindelijk wat je van je scherm verlangd.

Wanneer je nu een ander profiel gebruikt (hetzij de Adobe varianten, hetzij de voor bepaalde typen camera's beschikbare varianten die proberen de weergave van bepaalde typen JPG instellingen uit de camera te reproduceren) ondergraaf je de werking van je scherm als "meetinstrument" - het is niet meer "Wysiwig". Om die reden kun je beter het standaard profiel of een zelf gemaakt profiel gebruiken en vervolgens eventuele kleurveranderingen aanbrengen door veranderingen in het "HSL-deel" van het rechterpaneel.

Je kunt allerlei "presets" downloaden (gratis en betaald). Naar mijn gevoel heeft dat weinig zin, omdat ze nooit "precies passen". Wel kun je er iets van leren door te kijken welk effect op welke manier wordt verkregen. Op basis van die informatie kun je dan desgewenst je "hoogstpersoonlijke presets" contrueren.....

vr 04 okt 2013, 07:24
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende