Het is wo 20 jun 2018, 03:38

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
 Fotowerk in uitvoering 
Auteur Bericht

Bericht Fotowerk in uitvoering
Eén van de leukste en interessantste onderwerpen van fotomateforum vindt ik, als er commentaar gegeven wordt op ingezonden foto’s. Dan ga ik vaak daadwerkelijk met die foto aan de slag om te kijken of de aangereikte suggesties ook een verbetering opleveren. Of ik verzin zelf wat. Dat doe ik nog steeds met PS 7.0 en wat gratis progjes, gedownload van internet, meer heb ik niet nodig (ook niet het zo populaire fotograferen in raw). Het gaat er dan niet om wat er is gefotografeerd (smaken verschillen!), maar meer om het technische gedeelte, zoals kleur, helderheid, scherpte, belichting, ruis, shift enz. enz. Prettig is dan, als er ook nog exif aanwezig is, om te zien hoe die foto tot stand is gekomen. Daar kun je een hoop van leren. Ook totaal mislukte opnames (kan dat nog wel tegenwoordig?) proberen te verbeteren is leuk. Bijv. onderstaande foto. Helemaal mislukt! Op een kinderfeestje van de club dook dit elfje plotseling bij mijn tafel op om iets lekkers te pakken. Mijn toestel stond op de tafel. Instinctief maakte ik de foto, zonder nadenken. Gelukkig had ik mijn opzetflitser al eerder uitgezet, anders had ze wel blind kunnen zijn. De kamera stond ook nog op sluitertijd, dus foto totaal mislukt. Kan daar nog iets moois van gemaakt worden? Waarschijnlijk geen topper, maar nog wel iets leuks voor het famillie album?

Afbeelding

Mijn poging volgt zo spoedig mogelijk.

zo 02 feb 2014, 16:29
Profiel

Bericht Re: Fotowerk in uitvoering
Het is me niet duidelijk wat je nu wilt.
Je wilt geen RAW, wel jpeg, foto's bewerken, uitstekende technische kwaliteit, enz? Dat gaat niet samen met jpeg.
We leven niet meer in het analoge tijdperk, tenminste, de meeste camera's zijn tegenwoordig digitaal. Als je op film schiet is het van belang om alles in 1 x goed te doen. Met het digitale is dit allemaal veranderd. Ook al heb je een technisch totaal mislukte foto, je kunt hem aardig bijtrekken. Zo ook de bovenstaande foto. Dat kan alleen niet in jpeg. Daar is al zoveel over geschreven. Daarnaast werk je met behoorlijk verouderde software. Ook daar is enorme vooruitgang in geboekt met de kwaliteit.
Als je de exif zo goed vindt, kun je daar ook de omstandigheden uit halen wat de situatie was op de locatie? Ik bedoel dus, kun je alle gegevens lezen en interpreteren die in de exif staan? of blijft het alleen bij s, f, iso, mm? Bij het maken van de foto stond de camera op S, dus de foto is mislukt? Kan de camera dit niet bijsturen met F en iso?
Dan kom ik terug op mijn eerste vraag; wat wil je nu?

do 13 feb 2014, 07:53
Profiel WWW

Heren, bedankt voor uw commentaar! Ik heb deze foto natuurlijk niet zomaar in de rubriek ”werk in uitvoering“ geplaatst. Ik hoopte zo meer reacties te krijgen, want daar is deze foto voor bedoeld. In mijn laatste zin staat dan ook, of er nog wat moois van gemaakt kan worden. Helaas is dat niet gebeurd.

Nog even waarom de foto mislukt is: de kamera stond niet op P, maar op sluitertijd, en flitsen op het 2e gordijn met lange sluitertijd om zo portretjes te krijgen, die niet geflitst lijken en toch met goed belichte achtergrond. Ik was bezig in de zaal (met afschuwelijk TL licht) om leuke foto’s te maken voor de vereniging en dronk even koffie in de kantine (de flitser stond uit) toen mijn onderwerp voor mijn tafel verscheen en verdween. Waarschijnlijk heeft de kamera zich niet op tijd kunnen instellen, gezien de snelheid waarop het gebeurde. Gelukkig maak ik meestal wel betere foto’s.

Nog even over raw en jpeg. Er wordt gesuggereerd, dat uitstekende kwaliteit en jpeg niet samen gaan. Ik bestrijd dat. Wat hebben we vòòr het raw tijdperk dan gedaan? Waren die foto’s en bewerkingen soms niet perfect? Kan iemand mij een foto laten zien, waarvan je duidelijk ziet en zegt, was dat nou maar in raw gefotografeerd en bewerkt?

zo 16 feb 2014, 17:04
Profiel

Er is al ontzettend vaak geschreven over RAW vs jpeg. RAW is de ruwe data waarop een bewerking geen enkele invloed heeft. Een jpeg daarentegen krijgt met iedere bewerking met kwaliteitsverlies te maken. Een jpeg wordt gemaakt van een RAW. Om een jpeg te comprimeren, worden er gedeelten met informatie weggegooid. Dat zijn dan gedeelten met informatie die erg op elkaar lijken. Hoe groter de compressie, hoe meer informatie er wordt weggegooid. Daarnaast kan een jpeg alleen in 8-bits. Dit heeft consequenties op de kleuren. Als je de kleurzweem uit deze foto wilt halen moet je erg veel werk verzetten, met een RAW is het zeer eenvoudig evenals de belichting bijstellen.
Er staan meer dan genoeg foto's op mijn mac om te ondersteunen dat het beter in RAW had gekund. Deze foto's dateren allemaal uit de beginperiode van de digitale fotografie. Als je ze wilt zien, nodig ik je van harte uit om eens langs te komen.

Als je fotografeert in een dergelijke ruimte, waarom in S? De P-stand heb ik niet eens in de mond gehad. Mocht je de volgende keer weer in een dergelijke situatie terechtkomen, kijk eens naar de M-stand. Tijdens de cursussen die ik geef is dit verplichte kost in dergelijke situaties. Met je diafragma stuur je namelijk de hoeveelheid licht aan die de flitser moet afgeven. Ik ben me er van bewust dat de flitser, op het moment dat deze foto is genomen, uit stond.

Ik denk dat de camera meer dan genoeg tijd had om zich in te stellen. De camera had alleen een aantal beperkingen, zoals iso. Stond deze op een vast ingestelde waarde? of liep hij tegen een max aan? Datzelfde gaat op voor het diafragma. Op een gegeven moment kan een diafragma niet verder open als op de lens staat. Als de camera daar tegen aan loopt, kan hij niet anders. Nog een andere mogelijkheid is dat de camera heeft besloten dat de hoeveelheid licht die binnen kwam, voldoende was voor dit resultaat. Kijk aan de bovenkant hoeveel licht er binnen komt in combinatie met de 2 kaarsjes op de voorgrond. Als je deze bij elkaar optelt kom je op een bepaalde lichtwaarde. Aan de hand van deze lichtwaarde worden de instellingen bepaalt. Daardoor komt hij tot deze foto.

ma 17 feb 2014, 07:57
Profiel WWW

Er valt natuurlijk altijd meer uit te halen dan dat de software van de camera zelf doet, ook uit een JPEG.
Het probleem is vaak bij onderbelichte foto's dat er ruis naar boven komt bij 't oplichten en als je die ruis weer weg haalt haal je ook detail weg.
Ik heb een poging gewaagd met dit kleine Jpeg-bestand en qua kwaliteit zal 't natuurlijk nooit super zijn, maar voor 't familiealbum kan 't er volgens mij nog wel mee door. ;)
Ik gebruik trouwens PS CS5.

Afbeelding

zo 23 feb 2014, 02:35
Profiel

Jammer is dat er zo weinig animo is voor werk in uitvoering. Wellicht wil men alleen mooie, goed gelukte foto's zien en dan reageren met “mooie foto”.
Er is gelukkig toch nog 1 persoon geweest, die geprobeerd heeft om wat van mijn mislukte foto te maken. Hij heeft gelijk als het gaat om ruis, wat vaak optreed bij onderbelichting. Ik denk toch, dat er meer in zit, ook al is het een jpeg (er wordt aan gewerkt). Wel prettig is dat er ook in woord is gereageerd. Je hoeft het daarmee niet altijd eens te zijn, maar je kunt ook leren van de opvatting van anderen.

wo 26 feb 2014, 14:31
Profiel

Hier dan eindelijk mijn poging om nog wat moois te maken van mijn mislukte foto. Geen topper, maar nog wel goed voor in het album.
Gedaan in PS 7.0 en wat ruis verwijderd met Neat Image.

Afbeelding

zo 02 maart 2014, 19:28
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ]