Het is zo 21 okt 2018, 04:59

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
 scherpte A99ii 
Auteur Bericht

Bericht scherpte A99ii
Ik heb het thuis nog niet hardop durven zeggen, maar met mijn oude camera maakte ik mooiere foto's als met mijn nieuwe (onderstaande voorbeelden lijken gewoon scherp, maar de originele foto's zijn dat absoluut niet).
De ergste gooi ik gelijk weg, maar de rest is net niet scherp. Met mijn A77 schoot ik i.c.m. mijn Sigma100-300 f4 altijd op f4. Omdat ik lees dat Fullframe een kleinere scherptediepte heeft, heb ik daarom al geprobeerd dit te verhogen naar F5.
Ook heb ik al meerdere AF-instellingen geprobeerd, maar ook dat wil nog niet helpen. Ook ISO omhoog voor kortere sluitertijden helpen niet.
Mijn laatste hoop is dat mijn lens i.v.m. de A99ii last heeft van Backfocus of Frontfocus. Chipclean vind ik wat ver rijden, en bij Calumet zit ik al een week te wachten op een reactie of zij dit kunnen.

Afbeelding
Camera Model: SONY (ILCA-99M2)
Lens Focal Length: 300,00 mm ()
Shutter Speed: 1/1000 sec
F-Number: F4,0
ISO: 400

Afbeelding
Lens Focal Length: 250,00 mm ()
Shutter Speed: 1/1250 sec
F-Number: F5,0
ISO: 400

Afbeelding
Lens Focal Length: 110,00 mm ()
Shutter Speed: 1/1600 sec
F-Number: F5,0
ISO: 1600

http://ubovdburg.zenfolio.com/

zo 05 feb 2017, 17:01
Profiel WWW

Bericht Re: scherpte A99ii
Gisteren wat foto's genomen van een verjaardag. Op het scherm achterop de camera ziet e.e.a. er prima uit. Op de computer moet ik helaas constateren dat e.e.a. niet geheel naar wens is.
Ik ben niet tevreden.

Ik heb thuis zelf wel een kalibreersetje staan maar denk er toch aan om met mijn spul richting Chipclean te rijden.

zo 05 feb 2017, 20:44
Profiel

Adje70 schreef:
Gisteren wat foto's genomen van een verjaardag. Op het scherm achterop de camera ziet e.e.a. er prima uit. Op de computer moet ik helaas constateren dat e.e.a. niet geheel naar wens is.
Ik ben niet tevreden.

Ik heb thuis zelf wel een kalibreersetje staan maar denk er toch aan om met mijn spul richting Chipclean te rijden.

Zijn er geen bedrijven in het westen die dat net zo goed kunnen?

zo 05 feb 2017, 21:03
Profiel WWW

UBO schreef:
Adje70 schreef:
Ik ben niet tevreden.

Zijn er geen bedrijven in het westen die dat net zo goed kunnen?

Ik hoop het. Ik weet deze echter niet te vinden.

ma 06 feb 2017, 22:11
Profiel

eem vrij sompele manier om te kijken of de AF goed werkt, zou dit kunnen zijn:

stel camera op statief op een winstille dag met een electrische "draadontspanner" op voor een vast opject met een zekere structuur (bijvoorbeeld een muur) op ongeveer twee keer de minimum scherpstelafstand en maak achtereenvolgens verschillende opnames op de hoogste brandpuntsafstand, te beginnen met AF en vervolgens een aantal handmatig ingestelde opnames in de vorm van: na AF scherpstelling lens over geringe hoek verdraaien (bijv 15 graden). Op die manier kun je een paar opnames maken met de lensinstelling zoals de AF die kiest en met handmatige scherpstelling net iets verder of iets eerder. Als resultaat zou je dan een opname moeten kunnen krijgen met handinstelling die scherper is dan de AF opname. Als er geen enkel verschil is, kan er uiteraard ook met de lens iets zijn.

mocht je beschikken over een instelslede dan zou je ook een eerste opname met AF kunnen maken en vervolgens een aantal opnames op "manual" waarbij je de lens instelling niet verandert maar de camera op de instelslede steeds bijvoorbeeld in stapjes van 5 mm naar voren en ook een aantal stapjes achteruit versteld.

Als je vervolgens constateert welke opname het scherpst is, kun je daarna een serie opnames maken met AF waarbij je steeds een andere focus instelling kiest in een aantal geringe stappen (-10 -5 0 +5 +10), daarvan zal een de beste zijn, maar niet noodzakelijk de optimale. als bijvoorbeeld +5 het beste resultaat levert, kun je daarna nog eens de reeks +3, +4, +5,+6. +7 doen om de beste instelling te vinden.

al met al is het een heel gepriegel, dat bij chipclean in enkele minuten wordt uitgevoerd....het geeft je echter wel de mogelijkheid om te constateren of het de AF is of mogelijk iets met de lens - we hebben hier al eens eerder iemand voorbij zien komen waarbij een vette vingerafdruk op het achterste glas van de lens tot onscherpte leidde.....

overigens: het is niet voor niets dat camera's met veel megapixels een mogelijkheid hebben voor AF fijninstelling. juist door het grotere aantal megapixels worden kleine onvolkomenheden zichtbaar. uiteindelijk is het AF gedeelte voorzien van een aantal mechanische draaipunten die ieder een eigen bijdrage kunnen leveren aan een vervolgens vervelende afwijking in de scherpstelling - het correctiemechanisme in de a99II zal zeker ook niet voor niets zijn verfijnd tov dat bij de a99, ook bij andere merken zie je een toenemende verfijning van de bijregelmogelijkheid.

di 07 feb 2017, 08:19
Profiel WWW

romke schreef:
overigens: het is niet voor niets dat camera's met veel megapixels een mogelijkheid hebben voor AF fijninstelling. juist door het grotere aantal megapixels worden kleine onvolkomenheden zichtbaar. uiteindelijk is het AF gedeelte voorzien van een aantal mechanische draaipunten die ieder een eigen bijdrage kunnen leveren aan een vervolgens vervelende afwijking in de scherpstelling - het correctiemechanisme in de a99II zal zeker ook niet voor niets zijn verfijnd tov dat bij de a99, ook bij andere merken zie je een toenemende verfijning van de bijregelmogelijkheid.

Ik heb inmiddels contact met Calumet. Zij doen het ook. Ik ga daar dus een afspraak maken.
Ik heb gister wel zelf geprobeerd bij te stellen met microadjust. Omdat ik met Sigma en Tamron lenzen werk, is het aantal correctie instellingen beperkt. Bij mijn 100-300 kan ik bijvoorbeeld separaat het telebereik en standaardbereik corrigeren, en bij mijn 24-70 kan ik alleen standaard bereik corrigeren. De andere tabbladen met correcties zijn voor beide lenzen niet toegankelijk.

di 07 feb 2017, 12:27
Profiel WWW

Wat vreselijk sneu, Ubo

ik herken de frustratie, heb ook zo vreselijk getobd met mijn A77II toen ik die in juli 2015
heb gekocht. Door gegoochel met allerlei instellingen is het wel iets beter geworden,
maar het gaat nooit helemaal mijn camera worden. Zoveel schik gehad met de A700 en A57,
dus was echt een teleurstelling. Oja, de A65 is mijn reservecamera, die heb ik via MP gekocht
toen de A77 voor de tweede keer ter reparatie was aangeboden. Als je het over echte scherpte
hebt, kan geen Sony in de buurt komen van mijn Fuji's, jammer genoeg.

Ik hoop oprecht voor jou dat de problemen opgelost kunnen worden,
nadat mijn camera voor de tweede keer was weggeweest voor reparatie
is een aantal problemen wel opgelost.

vr 10 feb 2017, 10:23
Profiel

Gister mijn lenzen laten afstellen bij calumet. Ik ben benieuwd of het heeft geholpen. Calumet gaf wel aan dat de scherpte van mijn telelens slecht was. Het is alleen opvallend dat ik hier bij mijn a77 geen last van had

vr 10 feb 2017, 14:01
Profiel WWW

UBO schreef:
Gister mijn lenzen laten afstellen bij calumet. Ik ben benieuwd of het heeft geholpen. Calumet gaf wel aan dat de scherpte van mijn telelens slecht was. Het is alleen opvallend dat ik hier bij mijn a77 geen last van had

Laat even jouw bevindingen weten. Dan beslis ik of het Calumet wordt of Chipclean.

za 11 feb 2017, 13:01
Profiel

Adje70 schreef:
UBO schreef:

Laat even jouw bevindingen weten. Dan beslis ik of het Calumet wordt of Chipclean.

Ik ben heel prettig geholpen, en zeer tevreden

za 11 feb 2017, 21:57
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]