Het is wo 15 aug 2018, 07:13

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Wat is er fout gegaan? 
Auteur Bericht

Bericht Re: Wat is er fout gegaan?
ik denk dat je alles gedaan hebt wat je zou kunnen doen om er een draaglijker beeld van te maken. het kernprobleem van de foto (een te grote contrastomvang bij de opname) kun je echter achteraf op die manier niet meer oplossen.

een sensor kan maar een beperkt aantal stops aan (laten we zeggen 12), en je oog kan er zeker 20 aan. daarom zie je veel meer nuances in werkelijkheid dan later in de foto.

voor wat betreft de schittering op de stenen: een polafilter zou naar mijn gevoel niet hebben geholpen. het zou de schittering hebben verminderd (misschien best mooi) maar het zou de afwijking tov wat je op het moment van de opname waarnam alleen maar hebben vergroot. bovendien zou het tot een langere belichtingstijd hebben geleid, zodat de wolken met de zon er achter nog meer gaan "clippen".

bij dit type opnames is er geen redden meer aan. je kunt eventueel de donkere partijen iets lichter maken (met de kans op het verschijnen van ruis), maar de lichtste partijen kun je niet redden omdat er geen informatie in zit om mee te werken - en dus werkt het "highlight" schuifje in Lr niet meer (of levert alleen een grijze vlek op).

alleen bij de opname kun je maatregelen nemen om te proberen er iets "beters" van te maken. een mogelijkheid is HDR en daarna de opnames combineren, een andere mogelijkheid zou zijn zodanig te belichten dat je nog de doortekening krijgt in de lichtste partijen die je wilt - kijken naar het histogram kan daarbij helpen. de tweede methode lost dan weliswaar het uitgebeten "wit" op, maar de donkere partijen zullen daarna moeten worden opgehelderd - hetgeen waarschijnlijk ruis introduceert.

eigenlijk is er niet zo veel "fout" gegaan - de camera heeft zijn best gedaan en de bewerkingssoftware en de bediener daarvan daarna ook. de opnameomstandigheden waren echter zodanig dat de grenzen van wat de camera en naderhand toegepaste software aan kon, werden overschreden. de digitalisering helpt daarbij niet omdat we daar werken met een lineair signaal itt de exponentiele reactie bij film die wat meer "speelruimte" bood.

zie ook: http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/dynamic-range.htm

do 29 nov 2012, 19:56
Profiel WWW

Huubcs schreef:
... vind z/w toch het meest de sfeer van Stijn Streuvels uitademen.

Stijn Streuvels? Dat was niet echt wat in me opkwam toen ik het beeld in real-live zag.... :lol:

Anne, jouw versie is inderdaad pittiger en sluit beter aan bij wat ik toen zag.
Knap dat dit je gelukt is! Wat ik bijzonder leuk vind is dat je de stappen die je gezet hebt ook beschreven hebt.
Ik ga die stappen eens goed bekijken, en proberen in Aperture te reproduceren. Ik herken niet al de termen die je noemt, maar ik vermoed dat gelijkaardige dingen wel in Aperture zullen zitten.
In verscherping heb ik me tot nu toe niet verdiept, ik gebruik gewoon de standaard raw conversie van Aperture.

Z/W kan misschien wel fotografisch mooi zijn, maar ik denk dat dat niet weergeeft wat ik toen gezien heb en bedoelde .

In alle geval, heel erg bedankt voor het meedenken, Anne en Huub!

do 29 nov 2012, 19:57
Profiel

Romke, ook bedankt voor de tips.
Als ik het goed begrijp kan HDR hier een oplossing bieden? Heb je ook ervaring met de interne HDR of DRO mogelijkheden van bvb de Nex 7? Dat lijkt me wat handiger dan zelf achteraf beelden samen te plakken.

do 29 nov 2012, 20:05
Profiel

Johan schreef:
Romke, ook bedankt voor de tips.
Als ik het goed begrijp kan HDR hier een oplossing bieden? Heb je ook ervaring met de interne HDR of DRO mogelijkheden van bvb de Nex 7? Dat lijkt me wat handiger dan zelf achteraf beelden samen te plakken.

Nee, daar heb ik geen ervaring mee. Je zou HDR gewoon eens moeten proberen. Van DRO verwacht ik niet zo veel in dit geval omdat dat bij mijn weten alleen effectief kan zijn binnen de contrastomvang die de sensor aan kan. In dit geval is dat juist je probleem - je overschrijdt die grenzen. In feite komt DRO er op neer op dat je de camera laat doen wat Anne nu achteraf gedaan heeft. Mogelijk dat DRO wel goed kan werken als je zorgvuldig belicht, dwz zorgt dat op het histogram geen piek verschijnt aan de rechterkant. Dan zul je daarna mogelijk ruis moeten wegwerken in de donkere partijen.

De oplossing met HDR komt er eigenlijk op neer dat je van meerdere opnames de "goede" stukken combineert en de stukken die in een deelopname buiten de contrastomvang vallen buiten beschouwing laat. Op die manier krijg je zowel detail in de "highlights" als in de schaduwpartijen. De middentonen zul je daarna in Aperture een beetje kunnen verschuiven zodat de opname naar je smaak of meer "naar je herinnering" wordt.

do 29 nov 2012, 20:16
Profiel WWW

Afbeelding
Mijn eerste poging op dit forum. Er valt vast nog wel meer aan te sleutelen.
Wim

za 05 jan 2013, 20:48
Profiel

Sorry hoor Wim, maar ik denk dat de pogingen van Anne toch een iets beter resultaat hebben opgeleverd of is er iets fout gegaan bij het op het forum zetten?

MvG, René.

zo 06 jan 2013, 20:07
Profiel WWW

AnneM schreef:
Maar wat je ook doet, de zon is te veel uitgefikt om deze te kunnen herstellen.

Dat valt wel mee hoor. Je moet gewoon een beetje out of the box denken... :lol:

Afbeelding

zo 06 jan 2013, 20:39
Profiel WWW

Wellicht dat Nico's sterrenplugin wonderen kan doen ;-)

Had de Zilla wel wat donkerder gedaan hoor

zo 06 jan 2013, 21:15
Profiel

AlphaBart schreef:
Had de Zilla wel wat donkerder gedaan hoor

Je bedoelt dat het er onnatuurlijk uitziet? :shock:

zo 06 jan 2013, 21:19
Profiel WWW

:lol: :lol: :lol:

zo 06 jan 2013, 22:23
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende