Het is do 20 sep 2018, 22:57

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
 Clear Image Zoom - 
Auteur Bericht

Bericht Clear Image Zoom -
Op de nieuwe modellen van Sony zit tegenwoordig Clear Image Zoom en dit zorgt er voor dat je een factor 2x verder kan inzoomen "zonder beeldkwaliteit in te leveren" - Quote van Sony. De factor 2x betekend dat je van een 100mm ineens op 200mm kan fotograferen.

Ik wilde de technologie eens onder de loep nemen door er gebruik van te maken in het veld. Wat levert het op en wat kost het.
Ik heb voor mijn bevindingen hier onder gebruik gemaakt van de E 55-210 voor de NEX.

Het eerste waar ik tegen aanliep was, hoe krijg ik het aan de praat? Het werkt alleen weer in JPG, dus zet je quality van RAW naar Fine. De quote van een bekend voetballer: Elk voordeel heb z'n nadeel.

Ten eerste, Wat levert het op:

De onderstaande foto is gemaakt op 210mm zonder Clear Image zoom.
Afbeelding
Leuk die oude en nieuwe windmolens

De onderstaande foto is gemaakt op 210mm MET Clear Image zoom:
Afbeelding
Toch ook weer een roofvogel op de paal gespot, die zie je niet met het blote ook :-)

Je ziet, het bereik van je lens wordt toch wel een stuk groter. Dit belooft wat.

Hieronder een vergelijking; Links een geup-sampelde versie van de staart van de molen. Rechts de Clear Image Zoom versie van de staart van de molen. Ik kan concluderen dat Clear Image Zoom beter is dan een eenvoudige upsampling van een foto.

Afbeelding
De rechter staart heeft duidelijk meer detail, Clear Image Zoom doet z'n werk goed

Ok, dat is duidelijk. Je kunt er zonder professionele software toch redelijk mee uit de voeten. Zeker als je nou net mm te kort komt bij dat ene zeldzame beestje.
Maar hoe werkt het dan? En wat gebeurt er? Bij de volgende 2 foto's heb ik een foto op 210mm geschoten zonder clear image zoom. De tweede foto is op ongeveer 100mm met clear image zoom.
Zodoende heb ik precies de zelfde foto gemaakt en kunnen we kijken wat Clear Image Zoom eigenlijk doet

Onderstaande foto is gemaakt op 210mm zonder Clear Image Zoom. Netjes scherp.
Afbeelding

Onderstaande foto is gemaakt op 100mm MET Clear Image Zoom. Ook netjes scherp! Bijna geen verschil te zien of toch wel?
Afbeelding

Hieronder het verschil: Links 100% crop van de 210 zonder CIZ, Rechts op 100mm met CIZ.
Je ziet een duidelijke achteruitgang in kwaliteit als we gaan pixel-peepen.
Afbeelding

Nog een laatste test met mos:
Zonder CIZ
Afbeelding

Met CIZ
Afbeelding

De overalshots lijken prima in orde, de 100% crops verhullen de waarheid. Je scherpte gaat toch achteruit
Afbeelding

Eigenlijk kunnen we nu aantal conclusies trekken:

- De quote op de sony site "zonder beeldkwaliteit in te leveren" gaat niet op, je levert wel degelijk aan beeldkwaliteit in
- Voor afbeeldingen op internet, in de krant of kleine foto's kun je prima Clear Image Zoom gebruiken, hoe kleiner de foto hoe meer het oplevert.
- Clear Image Zoom is niet geschikt voor foto's die groot op de muur komen.
- In nood bij die ene zeldzame vogel, kan het wel eens heel handig zijn tenzij je snel moet handelen. Dan is hij al gevlogen.

Ik heb nog een leuke foto van een roodborstje met CIZ, die komt er achteraan. Voornu, bedankt voor het lezen. Hopelijk is het wat duidelijker wat Clear Image zoom voor jou kan betekenen.

do 03 jan 2013, 10:17
Profiel

Bericht Re: Clear Image Zoom -
ik heb het tot nu toe niet geprobeerd, juist omdat het alleen bij JPG beschikbaar is. als je het gebruikt, wordt dan ook het beeld in de zoeker opgerekt?

"zonder beeldkwaliteit in te leveren" - dat kan natuurlijk ook niet echt. of je de ontbrekende pixels er door de camera bij laat berekenen of door je PC, in beide gevallen fantaseer je er zo goed mogelijk iets bij, maar identiek aan een met een twee keer zo lange lens geschoten origineel kan dat niet zijn.

heb je ook nog het volgende geprobeerd: RAW opname maken en deze bij het bewerken vervolgens croppen tot het beeld dat je bij de"Clear Image Zoom" krijgt? Dat beeld zou al wel eens scherper kunnen zijn dan een "Clear Image Zoom" jpg.

voor mij hoort deze voorziening thuis in het rijtje "hand held twilight", "sweep panorama", "multi-shot HDR", "multi-shot noise reduction" etc - leuk voor de JPG fotograaf die geen zin heeft in deugdelijke verwerking achteraf. als je wel bereid bent achteraf tijd aan de opname te besteden zal de kwaliteit op basis van een of meer RAW opnames altijd winnen.

ik begrijp ook wel dat dergelijke voorzieningen, net als automatische rode ogen reductie, "smile shutter" en allerlei "scene-instellingen" voor veel gebruikers interessant kunnen zijn (zeker als ze de moeite hebben genomen de gbruiksaanwijzing tot zich te nemen...), maar voor mij hoeven ze er niet op te zitten.

bedankt overigens voor de uitgebreide vergelijking. het makern er van zal wel enige tijd hebben gekost.

do 03 jan 2013, 12:18
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ]