Het is zo 24 jun 2018, 03:11

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
 'oude' Systeemflitser op nieuwe generatie camera's 
Auteur Bericht

Bericht Re: 'oude' Systeemflitser op nieuwe generatie camera's
niet te vroeg juichen....het zal niet binnen enkele weken in orde zijn - maar er is wellicht hoop.

wo 12 jun 2013, 17:06
Profiel WWW

Anita schreef:
Ik heb vandaag volstrekt voor paal gestaan omdat de flitser vandaag tijdens een bruidsreportage van mijn camera is gedonderd. Uiteraard op een stenen ondergrond gekletterd. Sta je daar mooi voor gek als,professioneel fotograaf metj je houtjetouwtje spullen.

Echt ik kon wel door de grond zakken, wat een afgang

Ik kan me precies voorstellen hoe dat voelt.

Omdat ik meestal met een extern batterypack werk doe ik tegenwoordig de spiraaldraad daarvan aan het flitsereinde meestal een paar slagen om de camerastap heen, zodat wanneer de flitser gaat "vliegen" deze aan de kabel van het externe batterypack blijft zweven omdat de stekker daarvan behoorlijk vast in de flitser zit. Je staat daarmee nog steeds voor joker, maar de flitser valt in ieder geval niet meer op de grond (of in ieder geval maakt deze een zachtere landing....).

Het is geen perfecte oplossing. Ik overweeg de zijkant van de flitser te voorzien van een ophangoogje, zoals ook aan weerszijden van de camera zit. Een elegant kettinkje tussen beide zou dan de oplossing zijn. Houtje-kettinkje, maar (voorlopig) afdoende.

Wellicht dat je een soortgelijk stukje als je gebruikt om door het cameraoog te halen bij je camerastrip door het andere cameroog kunt halen. als je aan het andere eind ipv de sluiting een stukje klittenband bevestigd en ergens op de flitser een "tegengesteld" stukje klittenband kun je ook de gevolgen van het loskomen van de flitser beperken. Zal er vast elegant uitzien.... ;)

vr 14 jun 2013, 19:31
Profiel WWW

In lang vervolgen tijden, in het analoge tijdperk, maakte ik gebruik van een cameraflitsbeugel met een kabel verbinding tussen de camera & Flitser.

Waarom:
flitser direct boven de lens geeft een vlakke verlichting van het onderwerp.

Een flitser op een beugel naast de camera geeft meer natuurlijker licht op het onderwerp.
Waarom dit nu niet gaan toepassen om de problemen met de bevestiging te omzeilen?

Wat is er hiervoor nodig:
een voorbeeld van tussen kabeltje
http://www.cameranu.nl/nl/flitsers/sony ... 1735_53013
Een voorbeeld van een beugel
http://www.cameranu.nl/nl/flitsers/acce ... 4753_92734

Of gebruik een (Pixel) draadloos setje om de flitser af te laten gaan.

za 15 jun 2013, 10:50
Profiel

Anita,
laat de moed niet zakken, er zullen betere tijden aanbreken.

Zoals opgemerkt,
in het verleden heel veel foto plezier gehad met de flitser naast de camera (niet recht boven de lens).
Persoonlijk vind ik dat het licht een natuurlijker effect heeft, zeker wanneer je ook nog eens werk met iets van een diffuser.
Met name gezichten krijgen iets meer schaduw, een meer natuurlijke uitstraling, slaan minder 'dood' of plat (geen schaduw in het gezicht).

Misschien nog een pluspunt, dankzij de beugel heb je iets meer stabiliteit en houvast.

za 15 jun 2013, 12:09
Profiel

Ik kan je een brede schouder bieden of dit zal helpen helpen ;) .

Begrijpelijk dat je enorm bent teleurgesteld,
tegenslagen waar jezelf niets aan kunt doen.

Het valt en staat met technische manco's waar wij niets mee kunnen.
dit blijkt wel uit jouw zeer negatieve ervaringen.

Sony (of misschien zelfs een andere fabrikant) zal wakker geschud moeten worden om een volwaardige en vooral degelijke oplossing te bieden.

Misschien biedt het gaan werken met een flitsbeugel wel de oplossing en verdwijnen de ergernissen meer naar de achtergrond.
Fotografen hobby of als pro moet in eerste instantie een leuke ontspannen bezigheid zijn.
Hopelijk kan je dit binnenkort terug vinden.

za 15 jun 2013, 12:39
Profiel

Een flitsbeugel is niet zo eenvoudig te realiseren. De normale flitsbeugels hebben immers de "standaard hotshoe" en daar passen de oude flitsers dus niet op....Dat geldt ook als je het geheel via een trigger wilt aansturen: ook die triggers zijn van de oude bevestiging voorzien.

Ik ken er maar een enkele uitzondering op van RRR: http://reallyrightstuff.com/ProductDesc.aspx?code=WPF-QR&type=4&eq=&desc=WPF-QR%3a-Flash-Bracket-with-integrated-QR&key=it Dat is een solide beugel die je uit kunt klappen zodat je zowel staand of liggend formaar goed kunt uitlichten.

Daar moet je dan nog wel een speciaal Minolta/Sony kabeltje apart bijkopen en ook uiteraard een L-plate.

Zo ziet het er dan ongeveer uit: Afbeelding

Het geheel wordt wel prijzig, ca $ 350 ....

Wellicht dat je wel een andere flitsbeugel kunt kopen met een "cold shoe" en dan de flitser via een kabel of een trigger kunt aansturen. Dat zal ongetwijfeld veel minder duur zijn.

Afgezien van het feit dat het licht uit een betere richting komt en je "rode ogen" vermijdt, heeft deze opzet ook nadelen. Doordat de "zware" flitser een eind van het zwaartepunt van de camera zit, wordt het geheel moeilijker "in bedwang" te houden. Wie vroeger met een Metz CT 45 "hamerkop" flitser heeft gewerkt, zal zich dat herinneren. Je pakte daarbij met je ene hand de camera beet en met je andere hand de flitser - erg lastig als je dan handmatig wilt scherpstellen of bijvoorbeeld de zoominstelling wilt veranderen.

Het kan natuurlijk allemaal wel, denk aan het "gewei" dat Nico hier eens heeft laten zien.

za 15 jun 2013, 14:05
Profiel WWW

Romke,
ik ben van mening dat met een eenvoudige = minder kostbaar oplossing een zelfde resultaat bereikt kan worden.
Zeker omdat je toch mag verwachten dat Sony met een echte professionele oplossing zal (moeten) komen.

------
Anita PB!

zo 16 jun 2013, 12:04
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3