Het is za 22 sep 2018, 01:50

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 'oude' Systeemflitser op nieuwe generatie camera's 
Auteur Bericht
Beheerder

Bericht Re: 'oude' Systeemflitser op nieuwe generatie camera's
.
Sony is door haar 'Flash Gun Policy' in een 'Twilight Zone' terecht gekomen.

Voorbeeld;
Ik wilde er nog een tweede HVL 58 bij kopen.
Deze flitser is echter vrijwel nergens meer op voorraad.
Dit betekent dat ik bij Nissin of Metz terecht kom.......
Of bij de HVL 60 met het 'Wiebelblokje' Dat werkt dan weer niet met mijn Pixel King!
Sony heeft zichzelf een bijzonder slechte dienst bewezen door het flitssysteem 'uit te hollen'
De oplossing...... NIET FLITSEN MET SONY CAMERA'S.............................
Sony wil gewoon niks met professionele fotografen te maken hebben.

Vr Gr N

do 23 mei 2013, 14:47
Profiel WWW

nico schreef:
.
Sony is door haar 'Flash Gun Policy' in een 'Twilight Zone' terecht gekomen.

Voorbeeld;
Ik wilde er nog een tweede HVL 58 bij kopen.
Deze flitser is echter vrijwel nergens meer op voorraad.
Dit betekent dat ik bij Nissin of Metz terecht kom.......
Of bij de HVL 60 met het 'Wiebelblokje' Dat werkt dan weer niet met mijn Pixel King!
Sony heeft zichzelf een bijzonder slechte dienst bewezen door het flitssysteem 'uit te hollen'
De oplossing...... NIET FLITSEN MET SONY CAMERA'S.............................
Sony wil gewoon niks met professionele fotografen te maken hebben.

Vr Gr N

Nu overdrijf je naar mijn gevoel toch wel iets. Sony/Minolta is jarenlang verguisd vanwege de "rare" flitsschoen waar geen "normale" flitser op paste. Aan die toen zo gemiste "standaard" flitsschoen waren alleen de fysieke afmetingen en het middencontact "standaard" - en allerlei merken voegden naar behoefte eigen contacten met een geheel eigen functie aan toe.

Naarmate de flitsers van de camerafabrikanten in intelligentie toenamen ging "de fotograaf" van zijn hamerkop met flitsbeugel Metz CT45 en soortgelijke modellen over op flitsers van de camerafabrikant. Die flitsers werden krachtiger en dus ook groter en zwaarder. En dat is in feite de reden voor de huidige problemen - de puur op wrijving gebaseerde verbinding tussen flitser en camera wordt minder betrouwbaar naarmate de massa van de flitser toeneemt.

Ik heb geen ervaring met Nikon of Canon bodies in combinatie met flitsers van het betreffende merk met een met de "58" vergelijkbaar richtgetal. Maar het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat de problemen die Sony nu heeft met de bevestiging ook daar zich voor doen. Het is het kiezen tussen "vast" en "redelijk makkelijk af te nemen"

Sony dacht met de nieuwe flitsschoen twee klappen in een keer te slaan: de zo vurig verlangde "compatibility" met de rest van de wereld en tegelijkertijd een uitbreiding met een aantal nieuwe contacten voor zaken die met de flitseraansturing niets van doen hebben. Het lijkt er nu op dat minder succesvol gaat worden.

Het zou beter zijn geweest als de cameraindustrie als geheel wat beter had nagedacht. Het enige "standaard" aan camera's is zo ongeveer de schroefdraad voor de statiefaansluiting. Voor de flitser zou men echter best een nieuwe standaard flitsschoen hebben kunnen bedenken (standaard dan voor de basiszaken, met de mogelijkheid om per fabrikant extra contacten gegroepeerd rondom het centrale middencontact te introduceren) waarbij men afstapte van de niet volledig betrouwbare op wrijving berustende bevestiging. De "oude" Minolta schoen zou daarvoor een uitstekend alternatief zijn geweest, al had men ook om "politieke redenen" een andere door een pal ondersteunde bevestiging kunnen kiezen.

Daarnaast zou men er goed aan doen om een "standaard stekker/stopcontact combinatie" te bedenken voor andere accessoires dan een flitser. Inmiddels heeft de a99 4 verschillende "stopcontacten" achter een dekseltje aan de linkerzijde en nog eens een reeks contacten aan de voorkant van de nieuwe flitsschoen. Dat zou natuurlijk ook best allemaal in een enkele "multipurpose stekker" kunnen worden ondergebracht. Het aantal contacten zou daarbij eventueel ook sterk kunnen worden gereduceerd wanneer men kiest voor digitale signaaloverdracht waarbij ieder aan de camera te hangen accessoire zich eenduidig kenbaar maakt en vervolgens alleen die contacten worden vrijgegeven die nodig zijn. In de autoindustrie is men er op die manier in geslaagd de interne kabelwirwar aanzienlijk terug te brengen.

do 23 mei 2013, 16:54
Profiel WWW

romke schreef:
Het zou beter zijn geweest als de cameraindustrie als geheel wat beter had nagedacht. Het enige "standaard" aan camera's is zo ongeveer de schroefdraad voor de statiefaansluiting. Voor de flitser zou men echter best een nieuwe standaard flitsschoen hebben kunnen bedenken (standaard dan voor de basiszaken, met de mogelijkheid om per fabrikant extra contacten gegroepeerd rondom het centrale middencontact te introduceren) waarbij men afstapte van de niet volledig betrouwbare op wrijving berustende bevestiging. De "oude" Minolta schoen zou daarvoor een uitstekend alternatief zijn geweest, al had men ook om "politieke redenen" een andere door een pal ondersteunde bevestiging kunnen kiezen.

Daarnaast zou men er goed aan doen om een "standaard stekker/stopcontact combinatie" te bedenken voor andere accessoires dan een flitser. Inmiddels heeft de a99 4 verschillende "stopcontacten" achter een dekseltje aan de linkerzijde en nog eens een reeks contacten aan de voorkant van de nieuwe flitsschoen. Dat zou natuurlijk ook best allemaal in een enkele "multipurpose stekker" kunnen worden ondergebracht. Het aantal contacten zou daarbij eventueel ook sterk kunnen worden gereduceerd wanneer men kiest voor digitale signaaloverdracht waarbij ieder aan de camera te hangen accessoire zich eenduidig kenbaar maakt en vervolgens alleen die contacten worden vrijgegeven die nodig zijn. In de autoindustrie is men er op die manier in geslaagd de interne kabelwirwar aanzienlijk terug te brengen.

Duidelijker kan het niet worden beschreven.

za 25 mei 2013, 18:43
Profiel

ik heb inmiddels het idee dat het ontwerp van het verloopblokje niet geweldig is, althans van het vastzetmechanisme. het plastic wieltje dat via de schroefdraad kan worden aangedrukt zodat de flitser "klem" zit, ondervindt te weinig wrijving om de flitser goed vast te zetten. het probleem ontstaat door de combinatie van het gekozen type schroefdraad en de gebruikte materialen. de spoed is te groot, de wrijvingscoefficient te laag....

wat je ook merkt is dat de speling tussen vastzetwieltje en schroefdraad veel te groot is - het wieltje laat zich simpelweg eenvoudig over 15 graden kantelen....en daardoor is er van voldoende wrijving geen sprake.

een beter ontwerp, nauwkeuriger afwerking en andere materialen hadden dat kunnen voorkomen. Sony zou er goed aan doen een "adapter Mk II" uit te brengen waar dit probleem is opgelost.

op zich hebben ze er netjes voor gezorgt dat "oude" flitsers op "nieuwe" camera's passen, maar de vastzetbevestiging is absoluut onvoldoende.

ik heb me inmiddels bij Sony beklaagd over deze "onvolkomenheid", ben benieuwd of daar een zinnige reactie uit voort komt.

Laatst bijgewerkt door romke op do 06 jun 2013, 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

do 06 jun 2013, 09:37
Profiel WWW

Anita schreef:
ik hoop dat Sony op de aanstaande Sony dag de nieuwe HVL60 flitser bij zich heeft, want die wil ik heel graag een uurtje of wat proberen om te kijken of het probleem dan is opgelost.
Dus Sony: meenemen dus die HVL60!

ik regel wel dat je er een de hele dag kan gebruiken

do 06 jun 2013, 21:12
Profiel

We kunnen wel lachen met Romke; "de statiefaansluiting is het enige dat standaard is" en toch heb ik een heel doosje met verloopjes voor de statiefaansluiting van 1/4" naar 3/8" en omgekeerd. (Maar ik ben dan ook filmer en fotograaf)

za 08 jun 2013, 07:49
Profiel

der dickgg schreef:
We kunnen wel lachen met Romke; "de statiefaansluiting is het enige dat standaard is" en toch heb ik een heel doosje met verloopjes voor de statiefaansluiting van 1/4" naar 3/8" en omgekeerd. (Maar ik ben dan ook filmer en fotograaf)

Je hebt daar keuze uit twee smaken inderdaad. En er is nog een goede reden ook om daar geen metrische draad voor te kiezen.... :)

za 08 jun 2013, 08:53
Profiel WWW

inmiddels heb ik een uitgebreide emailwisseling met "Sony customerservice" opgebouwd - en niet geheel tot tevredenheid.

een van de ontvangen stijlbloempjes is toch wel zeer het overdenken waard:

Citaat:
U heeft aangegeven dat uw als flitser het modeltype HVL-F58AM gebruikt.

Via onderstaand overzicht ziet u de compatibele camera's voor deze lens. De SLT-A99 behoort niet tot de compatibele camera's. Wij kunnen daarom niet garanderen dat de camera en de flitser naar behoren zullen werken, hetgeen het probleem met de flitser en de voet kan verklaren.

http://www.sony.nl/product/dsa-flashes- ... ducten#tab

Tevens vindt u hier een lijst van compatibele flitsers voor de SLT-A99:
http://www.sony.nl/product/dsi-body/slt ... soires#tab

Is er dan niemand die medewerkers van een "customer service centrum" uitlegt dat ze zich beter beperken tot het geven van antwoorden op vragen waarop ze het antwoord weten en ook begrijpen?

Ik ben van nature redelijk lankmoedig, maar dit soort antwoorden jaagt me boven in de gordijnen.

Een antwoord als "sorry, we kunnen het probleem niet oplossen" kan ik nog mee leven, maar de in het citaat neergeschreven onzin lijkt me toch wel beneden de maat.

Zal nog wel enige tijd worden vervolgd, zij het niet noodzakelijkerwijs hier....

ma 10 jun 2013, 17:19
Profiel WWW

Ik heb na het lezen van de Sony reactie het idee dat hier personen zitten die van toeten nog blazen afweten.
Zoiets als weekendhulpen in winkels / bouwmarkten of helpdesk medewerkers van bijvoorbeeld UPC/KPN e.d. .
Zij lepelen de standaard informatie op die door ieder van ons via internet gevonden kan worden.
Dit blijkt maar weer opnieuw uit het ontvangen antwoord, verwijzing naar de een of andere internetpagina.

Helaas is dit meer regel dan uitzondering aan het worden.

di 11 jun 2013, 07:17
Profiel

inmiddels ben ik na wat kritische kanttekeningen ten aanzien van de Sony customer service iets hoger opgeklommen en in contact gekomen met iemand die zich het probleem kon voorstellen. een oplossing is er op dit moment niet, maar men heeft toegezegd het probleem te onderzoeken en mij te informeren of er een oplossing beschikbaar komt.

ben benieuwd of dat werkelijk lukt - mijn verwijzing naar dit document ( http://campaign.odw.sony-europe.com/DI-test/accs/nl/MI_Shoe_SystemChart_NL.pdf ) heeft ze wellicht aan het denken gezet.

wo 12 jun 2013, 14:26
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende