Het is zo 24 jun 2018, 03:10

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
 AWB - hoe werkt dat echt? 
Auteur Bericht

Bericht AWB - hoe werkt dat echt?
Op iedere digitale camera zit een knop waarmee je de witbalans kunt instellen - AWB alsmede een aantal andere (en eventueel zelf te keizen) standen. Al die standen gaan of uit van een bepaalde kleurtemperatuur of van een waarde die je zelf kunt aangeven - met uitzondering van AWB. Bij de AWB "bedenkt" de camera iets, wat in de gegeven situatie het best zou zijn. In veel gevallen functioneert dat best redelijk, en in andere situaties vinden we het resultaat "niet natuurgetrouw".

De vraag is, hoe stelt de camera de juiste WB vast. De camera beschikt over de hardware nodig voor een reflecterend licht meting. Dat werkt voor de belichting al niet altijd geweldig, en daarom zijn er varianten geintroduceerd als "nadruk op het midden" en "evaluatie van het gehele beeld" waardoor een min of meer correct gemiddelde kan worden bereikt.

Er zal ongetwijfeld ook een evaluatie van het gehele beeld vooraf gaan aan de vaststelling van de AWB, maar ik kan me niet voorstellen dat voor iedere opname alle pixels worden nagelopen om daaruit met een slim algoritme dan een juist "gemiddelde"te vinden. Te meer niet omdat in de camera niet het licht valt dat dient voor de verlichting van het onderwerp, maar slechts het licht dat door het onderwerp wordt gereflecteerd. Het zou wel heel toevallig zijn als dat exact dezelfde kleurtemperatuur zou opleveren.

Ik heb uitgebreid gezocht naar een uitleg over hoe het dan wel werkt, maar al zoekend vond ik niets beters als "de camera stelt zelf de juiste witbalans vast". Hoe dat gebeurt, heb ik nergens kunnen vinden. Iemand die daar wel iets over kan zeggen, of bruikbare links weet?

wo 20 maart 2013, 07:58
Profiel WWW

Bericht Re: AWB - hoe werkt dat echt?
Hi Romke,

Ik weet niet hoe goed je engels is maar denk dat je hier wel wat uit kan putten.

Groetjes

http://www.iis.sinica.edu.tw/JISE/2006/200605_02.pdf

http://www.csie.ntu.edu.tw/~fuh/personal/Calibration-BasedAutoWhiteBalance.pdf

wo 20 maart 2013, 08:45
Profiel

zeer bedankt voor de links. dat is het soort informatie waar ik naar op zoek was.

na het gelezen te hebben krijg ik de indruk dat het "gokgehalte" van de AWB bepaling onder allerlei omstandigheden nog vrij hoog is, al zal de graad van verfijning inmiddels wel weer wat verder zijn dan dat wat in het laatst gedateerde artikel is beschreven.

het blijft echter, ongeacht de berekeningsmethode, altijd een benadering - waarbij je de door de door de camerasensor geregistreerde werkelijkheid probeert aan te passen aan de fratsen die je brein met het beeld dat je oog registreerde uithaalt.

in dat opzicht zijn het vaststellen van de WB met hulpmiddelen als een grijs of witkaart of een lensdop waarin een doorschijnend grijs vlak is gemonteerd exacter - je maakt een (tijdelijke) foto van een object waarin een bekend deel gelijke waarden voor RGB zou moeten geven - en waar je dan eenvoudig de noodzakelijke correctie op kunt toepassen als dat niet het geval is.

daar op voortbordurend vraag ik me af waarom er geen camera's zijn waar op die manier werkelijk de WB wordt "gemeten". het zou toch mogelijk moeten zijn om bijvoorbeeld de sluiter uit te voeren in een kleur die gelijke hoeveelheden RGB bevat zodat een meting van de kleur net voor de opname tot een perfecte correctie zou moeten kunnen voeren. er zijn camera's geweest waar op die manier de belichting werd vastgesteld....

wo 20 maart 2013, 08:53
Profiel WWW

Ik vind dat Sony camera's het op het vlak van AWB uitstekend doen. De mijne staan steeds op AWB, behalve voor studiowerk.

G

wo 20 maart 2013, 15:22
Profiel WWW

romke schreef:
in dat opzicht zijn het vaststellen van de WB met hulpmiddelen als een grijs of witkaart of een lensdop waarin een doorschijnend grijs vlak is gemonteerd exacter - je maakt een (tijdelijke) foto van een object waarin een bekend deel gelijke waarden voor RGB zou moeten geven - en waar je dan eenvoudig de noodzakelijke correctie op kunt toepassen als dat niet het geval is.

De grijs of witkaart werkt goed. De lensdop... Richt je camera op een rode of gele muur en je houdt hetzelfde probleem.

romke schreef:
daar op voortbordurend vraag ik me af waarom er geen camera's zijn waar op die manier werkelijk de WB wordt "gemeten".

De Nikon D2 had een witbalans meter. Blijkbaar was het geen succes.

wo 20 maart 2013, 15:58
Profiel WWW

Geert schreef:
Ik vind dat Sony camera's het op het vlak van AWB uitstekend doen. De mijne staan steeds op AWB, behalve voor studiowerk.

Dat is ook zeker mijn ervaring - de AWB instelling werkt heel behoorlijk over een breed bereik. Naar mijn gevoel zelfs beter dan de vaste instelling voor "bewolkt" of "schaduw" in daarvoor in aanmerking komende situaties waar het resultaat vaak nogal gelig is.

De vraag was dus ook niet ingegeven door het verkregen resultaat, maar door nieuwsgierigheid hoe dat bereikt wordt.

wo 20 maart 2013, 16:10
Profiel WWW

Diddlbiker schreef:
De grijs of witkaart werkt goed. De lensdop... Richt je camera op een rode of gele muur en je houdt hetzelfde probleem.

Wanneer je zo'n lensdop goed gebruikt (dus tijdens de bepaling van de witbalans de camera richten op de lichtbron en niet op het daarna met behulp van die lichtbron met de camera te fotograferen onderwerp) werkt het uitstekend.

Als je de camera tijdens de bepaling van de WB wel op die gele of rode muur richt, gaat het uiteraard volkomen fout. Niet omdat dan de lensdop iets niet goed zou doen, maar omdat je die lensdop niet het licht van de lichtbron aanbiedt.

wo 20 maart 2013, 16:19
Profiel WWW

Daarnaast zijn er voor bepaalde lichtomstandigheden altijd dezelfde kleurtemperaturen. Een lamp van 15 W heeft een andere WB dan een lamp van 60W.
De camera heeft maar 5% van een andere kleur nodig om met een andere tijdseenheid en een WB te komen. Maak maar eens een opstelling met alleen maar zwart. Daarnaast een opstelling met voornamelijk zwart.
Met de studioflitsers laat ik tegenwoordig de A99 gewoon op AWB staan. Het blijft verassend goed hoe de WB dan nog wordt ingesteld.

do 21 maart 2013, 07:05
Profiel WWW

JEPEM schreef:
Met de studioflitsers laat ik tegenwoordig de A99 gewoon op AWB staan. Het blijft verassend goed hoe de WB dan nog wordt ingesteld.

Ik heb dat zelf ook gemerkt. Ik vraag me alleen af hoe dat dan kan. Bij alleen omgevingslicht kun je, net voorafgaand aan de opname, de witbalans door een meting en een berekenalgoritme desgewenst berekenen.

Bij gebruik van flitslicht zal dat niet gaan. Immers, voorafgaand aan het flitslicht en voorafgaand aan de opname heb je te maken met omgevingslicht (en eventueel instellicht van de studioflitsers) en dus kun je de bij de opname zelf overheersende invloed van het flitslicht niet van te voren meten.

Of wordt bij AWB de witbalans pas na de opname vastgesteld op basis van de inhoud van het aangemaakte RAW bestand - en vervolgens die informatie meegegeven aan de JPG die in de zoeker of op het scherm zichtbaar wordt alsmede aan het eventueel te vervaardigen JPG en RAW bestand?

De vraag is dus in zijn algemeenheid: wordt de WB voor of na de eigenlijke opname bepaald (bij AWB) of geintegreerd in het bestand (bij een bepaalde gekozen of gemeten waarde)? Na lijkt dan het meest waarschijnlijk, omdat dat zowel bij flitsen als omgevingslicht goed kan werken (en ook bij bijzondere varianten als invulflits, slowsync flits, HSS en een flits net voor het tweede gordijn sluit).

do 21 maart 2013, 18:01
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]