Het is wo 21 nov 2018, 02:06

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Welke camera en lens gaan mee naar een concert? 
Auteur Bericht
Beheerder

Bericht Welke camera en lens gaan mee naar een concert?
Welke camera en lens gaan mee naar een concert?

Shoot.be schrijft er DIT over!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Er bestaat een standaarduitrusting die je op bijna elk concert kan aantreffen: een professioneel toestel met een gestabiliseerd 70-200mm f/2,8-objectief. Daarmee heb je natuurlijk alle troeven in handen: een stevig toestel met een snelle en accurate autofocus, met hoge gevoeligheden (ISO 1.600 of meer), en een lichtsterke lens die voldoende flexibiliteit biedt en je helpt bij lange sluitertijden.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Erg handig artikeltje...

Vr Gr N

vr 05 jul 2013, 14:24
Profiel WWW

Bericht Re: Welke camera en lens gaan mee naar een concert?
Dan weet ik ook wat jouw keuze gaat worden aangezien je veel concerten fotografeert? 70-200 ipv 70-400?

vr 05 jul 2013, 15:47
Profiel
Beheerder

AlphaBart schreef:
Dan weet ik ook wat jouw keuze gaat worden aangezien je veel concerten fotografeert? 70-200 ipv 70-400?

Helemaal goed geraden Bart. Je gaat voor de broodrooster...

De SAL 70-200 G SSM is reeds door mij besteld en betaald bij de Sony On Line Store :roll: :shock: :? :lol: :mrgreen:

Ik heb hem met een een paar dagen in huis.

Vr Gr N

vr 05 jul 2013, 16:10
Profiel WWW

Alvast veel plezier met de lens.

Bij het lezen van de titel dacht ik meteen aan mijn 35/2.0 maar e.e.a. hang natuurlijk af van de intentie, je plaats etc. Wordt mooi verwoord in het artikel allemaal.

vr 05 jul 2013, 18:59
Profiel WWW
Beheerder

Ik neem zowiezo mijn 35 /f2.0 en mijn 100/f 2.0 mee naar een concert klus.
Die leveren nog een stop extra op.........
De 135 f/2.8 laat ik nu thuis. Die is dubbel in het f/2.8 segment.

Ik ga een Lowepro Toploader Pro 75 erbij kopen.
Dan kan de 70-200 op de Alpha 77 blijven zitten. Of op de Alpha 700..........
Zelfs met grip past dit alles in de LowePro tas.
http://www.cameranu.nl/nl/tassen-koffer ... 1134_53753

De A77/70-200 combi hang ik links aan mijn Optech Dual Harness.
De A900 komt dan rechts aan mijn Optech harnas te hangen met de CZ 24-70 attached.
Dit werkt voor mij in de praktijk het prettigst.
Aan het Optech Dual harnas zijn deze twee 2 zware camera's nog redelijk te dragen.
Daar houd ik het nog wel een volle werkdag mee uit.....

http://optechusa.com/straps/dual-harness.html

Vr gr N

vr 05 jul 2013, 19:51
Profiel WWW

shoot.be schreef:
Verken ook de zaal als dat mogelijk blijkt, en ga na vanuit welke positie je zal moeten fotograferen. Is er een afgescheiden frontstage, of sta je tussen vurige fans?

Dat lijkt me ook niet onverstandig. Verleden jaar ben ik naar een concert geweest van Marilyn Manson waarbij ook de afgescheiden frontstage niet veilig was voor de artiest :). Verleden jaar ook geweest naar Serj Tankian en VIZA, beide concerten had ik dolgraag op de plaat willen zetten, maar ik sta dan toch meer in de kant van de fans en de moshpits :twisted: :twisted:

vr 05 jul 2013, 20:06
Profiel WWW

wat het meest geschikt is, is heel sterk afhankelijk van waar je heen gaat en met welke instelling. een "concert" kan zowel een gigantische hoop herrie zijn in een volledig gevuld stadion als een intiem optreden van een strijkkwartet - en alle genres daar tussen.

er zijn enkele tips die ik in het belgische verhaal miste:

1 - neem gehoorbescherming mee in de vorm van oordopjes. simpel te koop bij Kruidvat etc, en het kan je behoeden voor irritante fluittonen in je oren in de dagen na een "concert"

2 - probeer geen twee dingen tegelijk te doen: of je fotografeert (mensen die een concert/voorstelling/performance geven) of je geniet van het gebodene....

dat mag een vreemd advies zijn, maar als je volledig geconcentreerd bent op het fotograferen zal veel van de "voorstelling" je waarschijnlijk ontgaan en zul je na afloop je weinig van het verloop van het gebeuren kunnen herinneren. omgekeerd, als je kwijlend als fan naar de "artiest" staat te kijken, zal er van geconcentreerde fotografie weinig terecht komen.

3 - vraag je van te voren af waarom je dat "concert" zou willen fotograferen en wat dan wel precies en op welke manier

dat is een andere insteek dan in het belgische artikel, omdat daar wordt uitgegaan van de uiteindelijke bestemming van de opnames in termen van opdrachtgever, soort publikatie etc. commercieel natuurlijk allemaal verschrikkelijk belangrijk - maar voor een amateur volstrekt oninteressant. wanneer je als liefhebber van te voren een duidelijke keuze maakt (details, portretten, interactie met het publiek etc), wordt het een stuk eenvoudiger om te bepalen wat je nodig hebt. en omdat je weet wat je gaat doen, hoef je ook niet constant op het juiste moment te wachten - je kunt rustig je "boodschappenlijstje" afwerken, af en toe rustig de ene "prime lens" door een andere vervangen en op tijd voor de grote massa naar huis....

en natuurlijk, als je tussen de hossende menigte staat, is een zware bierbestendige zoomlens toch wel handig ;)

za 06 jul 2013, 06:36
Profiel WWW
Beheerder

.
Ik maak altijd de beste foto's als ik niet in opdracht werk.
Als je voor een krant of magazine werkt loopt je continue met twee petten op.
Bij elk shot denk je, hoe zal dit in het blad gaan komen.
Als je vrij werkt ben je alleen maar geconcentreerd bezig met het maken van mooi uitgelichte en vooral goed uitgekaderde platen.
Van de muziek krijg je zo wie zo weinig mee.

Het is inderdaad niet aan te raden om vlak bij een nestje subs met onbeschermde oren te komen.
Gelukkig hangen de Line-Arrays ( Vakterminologie: Bananen ) tegenwoordig lekker hoog........
Ouderwetse kabinetten ( Vakterminologie: Gestapeld Hout ) blazen je oren eraf.

Met mijn oorfilters in wordt het geluid teruggebracht naar het niveau van lift-muzak..
Ik gebruik de dopjes van Exinore, maar Alpine is ook heel goed.
Exinore heeft een handig koordje tussen de dopjes en een nuttig opbergdoosje. Deze dopjes raak je niet snel kwijt.

http://www.oordopjes-kopen.nl/exinore-e ... opjes.html

Vr Gr N

za 06 jul 2013, 06:52
Profiel WWW

nico schreef:
Ik gebruik de dopjes van Exinore

Dank voor de link. Zal ze eens gaan proberen!

za 06 jul 2013, 07:54
Profiel WWW

De oordopjes zijn alleen nodig voor concerten met extreme decibellen, bij een concert van een kamerorkest is dat wat overdreven...

Wat ook van belang kan zijn/is de juiste kleding voor de gelegenheid. Vaak is geheel zwart passend (eventueel een bescheiden oranje accentje) maar er zijn situaties waar de dresscode serieus moet worden genomen om überhaupt binnen te komen.

Zelf heb ik ervaring met zowel de A700 alsook de A77. Met de juiste (vooraf ingestelde) instellingen kom ik prima uit. De lenzen? Uiteraard de 70-200mm f2.8, maar met de 50mm f1.4 en 20mm f1.8 erbij zijn de meeste situatie prima bediend.

Laatst bijgewerkt door der dickgg op za 06 jul 2013, 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

za 06 jul 2013, 09:06
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende