Het is wo 18 jul 2018, 22:03

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
 Interessant SAR bericht 
Auteur Bericht

Bericht Interessant SAR bericht
Of het waar is, is nu nog moeilijk te beoordelen: http://www.sonyalpharumors.com/category/rumors/

Het idee is dat je een FF NEX gaat krijgen waarbij de sensor over een bepaald traject naar voor of naar achter kan worden versteld. Daarmee zou bereikt kunnen worden dat ook objectieven van andere fabrikanten/met een andere vatting via de camera met AF kunnen worden scherpgesteld.

Dat iets dergelijks mogelijk is wanneer je de AF punten op de sensor hebt zitten en de camera geen hinderlijke, ook mee te bewegen, spiegel bezit, kan ik me wel voorstellen. Waar ik meer moeite mee heb is dat je met die beweging het volledige verschil in registerafstand tussen een normale NEX lens (18 mm) en andere objectieven gemaakt voor spiegelreflexcamera's zou kunnen overbruggen (de meeste van die objectieven hebben een registerafstand van ca 40 - 45 mm). Dat zou betekenen dat de sensor over ongeveer 27 mm zou moeten kunnen worden verplaatst, hetgeen dan voor een aanzienlijk dikkere behuizing zou zorgen. Wellicht dat er een deel van die afstand overbrugt kan worden door een adapter, waardoor het noodzakelijke verstelbereik uiteraard sterk kan afnemen.

Als het werkelijkheid wordt is het wel een superidee: hoeveel Nikon, Canon of ander FF glas je ook hebt liggen, als je huidige camerabody niet meer helemaal bij de tijd is, vervang je deze gewoon door een NEX FF!

Het zou de markt totaal kunnen veranderen: je hoeft als bodyfabrikant niet allerlei objectieven meer te maken (waar toch weinig ontwikkeling in zit en waar waarschijnlijk weinig aan valt te verdienen) en je kunt als gebruiker probleemloos overstappen omdat al je oude glas zijn waarde behoudt (of zelfs beter tot zijn recht komt op een nieuwere body). Als het van de grond komt, lijkt het me een zorgelijke ontwikkeling voor Canon en Nikon.

zo 01 sep 2013, 18:17
Profiel WWW

Bericht Re: Interessant SAR bericht
Volgens mij wordt het niet de fullframe die deze optie gaat krijgen, maar een APS-C formaal Nex type.
Met de nieuwe ILC-3000 worden we al iets dikker natuurlijk, en als je dan gratis autofocus op je Samyang 85 F1.4 krijgt is dat natuurlijk wel super.

Wat de sensorbeweging betreft, ik denk dat deze camera met een universal mout komt waarop je een nikon, canon of andere fitting draaid, waar de juiste afstand voor de sensor mee bepaald word, inplaats de sensor ook dat verschil te laten opvangen.

ma 02 sep 2013, 06:24
Profiel

AlphaBart schreef:
Volgens mij wordt het niet de fullframe die deze optie gaat krijgen, maar een APS-C formaal Nex type.
Met de nieuwe ILC-3000 worden we al iets dikker natuurlijk, en als je dan gratis autofocus op je Samyang 85 F1.4 krijgt is dat natuurlijk wel super.

Wat de sensorbeweging betreft, ik denk dat deze camera met een universal mout komt waarop je een nikon, canon of andere fitting draaid, waar de juiste afstand voor de sensor mee bepaald word, inplaats de sensor ook dat verschil te laten opvangen.

In dat geval gebruik je dus een soort adapter om het verschil te overbruggen. Goedkoop zullen die adapters dan waarschijnlijk niet zijn, omdat als je AE wilt toch ook de diafragmaaansturing zult willen overnemen. De AF kan op verschillende manieren worden gerealiseerd. Bij klassieke objectieven door de sensorverplaatsing (ondersteund door een "dikke" adapter", bij AF objectieven door de camerabody te leren hoe de AF lens electronisch aan te sturen. Dat laatste is de fraaiste oplossing omdat je daarmee de originele registerafstand in stand kunt houden.

ma 02 sep 2013, 07:41
Profiel WWW
Beheerder

Sony EU Persbericht :

http://presscentre.sony.eu/Content/Deta ... ClientID=1

wo 04 sep 2013, 17:11
Profiel WWW

Leuk, maar voorlopig niets voor mij... kijk met veel interesse wat sony aan het doen is trouwens, they are on fire!

wo 04 sep 2013, 17:22
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ]