Het is do 20 sep 2018, 22:18

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Matige test 70-400 SSM2 op DxO 
Auteur Bericht

Bericht Matige test 70-400 SSM2 op DxO
Ik ben voor een vriend die een telelens voor vogeltjes wil kopen mij aan het orienteren op 400mm zooms. Het is moeilijk om deze lenzen te vergelijken omdat de test moet worden uitgevoerd met vergelijkbare camera's. DxO leek mij wel een betrouwbare testsite en had toevalling de combinatie lens/camera getest.
Ik heb naar de testresultaten gekeken waarbij de lenzen op vergelijkbare camera's zijn geschroefd: Nikon 80-400 VR op D600, Sigma 120-400 op D600 en Sony 70-400 (type2) op A99 (allen 24Mp FF).
Het testresultaat hangt sterk af van de camera. DxO heeft de A77 niet opgenomen in lenzen tests.
DxO test vooral de optische kwaliteit (Geen AF) . Ik heb de resolutie vergeleken bij 400mm want daar koop je zo'n lens voor. Andere optische eigenschappen zitten ook in het totaalcijfer van DXO

Resultaat uit de grafieken en tabellen bij 400mm:
Nikon resolutie bij F11: 9Mp maar bij F5,6: 5MP zwaar in het rood dus onscherp. Totaal score DxO 18
Sigma resolutie bij F5,6: 7Mp (een klein puntje geel) maar bij F7: 9MP goed (groen) Totaal score DxO 19
Sony resolutie bij F5,6 : 9Mp volledig groen, hele gebied scherp. Totaal score DxO 17

Ik ben maar een amateurtje, maar hoe DxO aan die totaal score komt is voor mij onbegrijpelijk. Die oude Sigma is de beste gevolgd door Nikon en hekkesluiter de Sony toplens.
Op basis van dit resultaat zou ik voor de Sigma gaan die op marktplaats voor 400 eur worden aangeboden. De Nikon is alleen met veel licht bij 400mm bruikbaar en eigenlijk een waardeloze lens voor ons doel maar krijgt meer punten dan Sony. Hoe betrouwbaar is dit alles? Hoe komt Nikon aan zo'n hoge totaal score?
Welke testsite is wel betrouwbaar en welke zijn fake?

zo 01 sep 2013, 20:56
Profiel

Bericht Re: Matige test 70-400 SSM2 op DxO
Bij de lenzentest op DXO wordt niet alleen gekeken naar megapixels, dat is slechts een klein onderdeeltje. Al de lensafwijkingen worden ook meegenomen. Maar je zult zien dat er weining Sony lenzen hoog in de lijsten staan, terwijl je met de sony's toch superscherpe foto's maakt. Het blijft een raadsel bij dit soort sites, en net als al gezegd, de praktijk wijst anders uit.

99% van de testen op internet worden niet voorbereid en uitgevoerd zoals je in de wetenschap zou mogen verwachten, er is dus ooit voor een bepaalde setup gekozen, maar het wordt niet getoetst of je zo alle lenzen van alle merken goed test, dit geld dus ook voor ISO op camera's e.d. dus neem alles met een korreltje zout en test de lens in de winkel. (of vraag het aan Gustav en andere die de lens hebben)

ma 02 sep 2013, 06:13
Profiel

de DxO cijfers in dit type test zijn "compound scores", dwz verschillende aspecten worden gecombineerd in een enkel getal. De waardering voor de verschillende aspecten die samen dat getal opleveren is arbitrair, en de keuze die DxO daarbij maakt, hoeft niet de keuze te zijn zoals je die zelf zou maken. Die combinatie heeft het voordeel van de eenvoud, maar verhuld tegelijkertijd een complexere situatie. Het is niet onredelijk, uiteindelijk wordt het eindresultaat bepaald door de combinatie van optiek, sensor and camera-interne processor. De weging van die factoren behoeft echter niet de jouwe te zijn.

Bij gebruik van dergelijke objectieven dien je naar mijn gevoel de meeste waarde toe te kennen aan de grootste lensopening, meestal zal de lens worden gebruikt bij min of meer volledig geopend diafragma.

Op basis daarvan is de Sony lens duidelijk de beste.....De Nikon dient toch wel behoorlijk dicht te worden gezet, de Sigma scoort evenmin goed bij volle opening.

Natuurlijk kun je dergelijke objectieven ook gebruiken voor het fotograferen van statische objecten vanaf een statief met f/11, maar in de meeste gevallen zul je bewegende zaken uit de hand fotograferen waarbij een wat kortere sluitertijd zeer gewenst is.

ma 02 sep 2013, 08:01
Profiel WWW

Bart :Bij de lenzentest op DXO wordt niet alleen gekeken naar megapixels, dat is slechts een klein onderdeeltje.

Klein onderdeeltje ?: Daar ben ik het daar absoluut niet me eens. Resolutie kun je niet corrigeren en tegenwoordig de andere lens eigenschappen wel. Met een onscherpe foto kun je niets meer.
Bij andere eigenschappen, vignetten, CA, transmissie lopen die lenzen bij DxO niet ver van elkaar, daarom is het mij een raadsel hoe Sony aan die lage score komt terwijl het een recent gemodificeerde (super) lens is en je juist een hoogste score zou verwachten. Zou het toch niet zo zijn dat bepaalde testers advocaat zijn voor een bepaald merk? B.v. de site CameraStuffreview(genoemd bij Dyxum) plaatst bijna alle Nikons bovenaan. Bij deze site kom je er niet achter wie de eigenaar van de site is en wie de testers zijn, het " wie zijn wij" ontbreekt. Blijkbaar doet Sony erg weinig aan dit soort sponsoring. Bij de praktijkervaring op Dyxum plaats ik ook een kanttekening: daar zit altijd een eigen aapje/prinsje effect in en wie durft zijn duur aangeschafte lens negatief te beoordelen? De vraag is hoe kom je aan onafhankelijke , deskundige testsites. Welke testsites voldoen aan die kwalificatie? Je wilt voordat je een lens aanschaft toch een beeld proberen te krijgen van de eigenschappen. In de winkel vergelijkend en kwalitatief goed testen is onmogelijk.
Zelf heb ik een goede indruk van photozone.de en slgear.com . Maar het blijft moeilijk om te vergelijken omdat de lens test sterk wordt beinvloed op welke camera het hem plakt en vaak heb je niet de keuze voor een recente body, maar zijn de lenzen nog getest op oude camera's (A100, D80) en b.v. DxO neemt de laatste APS-C van Sony de A77 niet mee.
Op dyxum staat bij de A77 een lange lijst met reviews. Welke reviews geven een "redelijk" objectief beeld voor objectieven naast de door mij genoemde? Heeft iemand van dit forum kijk op?

( Helaas heb ik een afwijking, ik ben een techneut en wil cijfers zien. Meten is weten en zien is geloven. )

ma 02 sep 2013, 08:12
Profiel

Kijk eens naar de test met de 24-70.
Neem eens de CZ 24-70, tov de Nikon en de Canon. Volgens de een is de CZ het best presterend, maar volgens DXO?

Ik het zelf de ruistesten met de diverse camera's uitgevoerd, op mijn eigen manier. Hier komen hele andere resultaten naar boven, als DXO aangeeft. Ik vertrouw meer op mijn eigen test dan die van DXO :grin:

Net even vergeleken op de 24-70. Erg grappig, maar het is volkomen onzin allemaal....

ma 02 sep 2013, 08:33
Profiel WWW

Techneut en cijferfetisjist zijn niet helemaal hetzelfde:

Citaat:
“According to the laws of aerodynamics, the bumblebee can’t fly either, but the bumblebee doesn’t know anything about the laws of aerodynamics, so it goes ahead and flies anyway.”

– Igor Sikorsky over het ontwerpen van de eerste helikopter.....

ma 02 sep 2013, 09:49
Profiel WWW

Citaat:
Klein onderdeeltje ?: Daar ben ik het daar absoluut niet me eens. Resolutie kun je niet corrigeren en tegenwoordig de andere lens eigenschappen wel. Met een onscherpe foto kun je niets meer.

Ik bedoel een klein onderdeeltje in de scoretelling van dxo, die bestaat uit meer onderdeeltjes namelijk.

ma 02 sep 2013, 12:37
Profiel

Bart, je bedoelt dat DxO van resolutie een klein onderdeeltje heeft gemaakt. Anders zou die Nikon niet zo goed scoren. Dan akkoord.

Romke, leuk citaat, maar een precisie instrument zoals een lens, waarbij het om zeer kleine verschillen gaat, kun je natuurlijk niet vergelijken met het eerste model van een helikopter.Een relativerende opmerking, maar ik denk dat Sikosky daar ook heel wat rekenwerk en laboratorium metingen aan vooraf heeft laten gaan.

di 03 sep 2013, 09:41
Profiel

ik heb een half jaar geleden 9ongeveer ) de nieuwe 70-400 SSM GII uitgeprobeerd , ik ben er erg onder de indruk , net als zijn voorganger ,
geef mij maar mijn eigen test ( gewoon fotograferen , en een crop erbij maken) dat vind ik veel belangrijker dan zo`n DXO-test

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

weet eigenlijk niet of ik de foto`s hier mag plaatsen , iedergeval , ik ben zeer tevreden over de nieuwe 70-400 , en dan voornamelijk de snelheid ,want die is het meest verbeterd , de IQ is nagenoeg hetzelfde gebleven , dus erg goed

wo 18 sep 2013, 21:40
Profiel

Gustav, heb je in Blijdorp getest? Bekende beelden. Zeer fraai en scherp. Contrastrijk en mooie kleuren!

wo 18 sep 2013, 22:37
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende