Het is ma 16 jul 2018, 20:17

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
 Kwaliteit en kwaliteits controles 
Auteur Bericht

Bericht Kwaliteit en kwaliteits controles
Al vele jaren fotografeer ik – gewoon omdat ik het leuk vind om allerlei onderwerpen en gebeurtenissen vast te leggen.
Net als alle FMF leden is dus fotografie ook mijn hobby.
Ik begon met een oude camera van mijn vader; in total ruim 35 jaar op 35mm gefotografeerd met camera’s van Canon (Canon en Sigma objectieven) en Minolta (Minolta en Sigma objectieven).
Nooit problemen gehad met de apparatuur, anders dan echt verouderen.

Maar mijn ervaringen in het digitale tijdperk tonen een aantal opmerkingen / tekortkomingen met betrekking tot de huidige kwaliteit en kwaliteits controles die ik graag met de FMF lezers wil delen:

Aangeschaft augustus 2009:
Flitser HVL-F58AM:
De flitser werkte kort na aanschaf niet goed; terug naar leverancier en na enkele maanden kreeg ik een geheel nieuwe flitser toegezonden, die wel goed werkt.

Tamron 17-50:
Acht maanden na aanschaf liep de zoom instelling al heel zwaar; is onder garantie gerepareerd door Tamron
Bij dit objectief heb ik het probleem dat de rubber ring voor de zoom functie al aardig uitgelubberd is en past niet meer in de daarvoor aangebrachte sparing.

Sigma 18-250
Werkte tot een paar weken geleden heel goed, maar gedurende onze vakantie begin september was de lens opeens helemaal niet meer in en uit te zoomen en ligt er een onderdeeltje (schroefje?) los in de lens. Het objectief werd dus totaal onbruikbaar.
De lens is nu onderweg naar de leverancier voor reparatie.

Aangeschaft november 2009:
A550:
In het begin heb ik problemen gehad dat wanneer ik een lens monteerde, dan kreeg ik regelmatig op de 550 de melding MF, terwijl de 550 gewoon op AF stond.
Dit verschijnsel deed zich ook voor tijdens normaal gebruik op AF;alles werkte prima en onopgemerkt versprong de camera van AF naar MF.
Ook kreeg ik wel de meededeling dat er geen lens is gemonteerd.

Deze verschijnselen waren alleen maar op te lossen door de lens te demonteren en weer te monteren, totdat weer het euvel ontstond.
Door regelmatig de overgangs contacten van de camera en de lens schoon te maken, is dit problem wel veel minder geworden, maar nooit geheel verdwenen.

Helaas heb ik de 550 een keer laten vallen vanaf een 40 cm hoog (mei 2010); mijn eigen schuld.
De camera werkte nog wel, maar de sensor was wat verschoven.
De 550 heb ik laten repareren via de leverancier voor E 200 en ik kreeg de camera na ruim twee maanden retour met het 'first black' probleem. Eerder had de camera dit problem geheel niet!
Omdat ik veel in het buitenland verblijf kan ik niet weer de camera voor een langere periode missen en heb ik hier niets meer aan laten doen (waar de reparateur van Sony overigens wel toe bereid was); moet er maar mee leven.
Najaar 2010 werkte de sluiter niet meer en kort daarna lag de spiegel los in de camera. Ik heb de sluiter laten vervangen en de spiegel is weer vast gezet – heb ik ter plaatse bij een fotozaak in het buitenland laten uitvoeren .

Ook werkt al vrij lang het foto weergave knopje -om de foto's terugkijken- op de camera soms niet.

Aangeschaft januari 2010:

Sigma 10-20; F3.5:
Deze groothoek lens stelde al heel kort na aanschaf niet goed scherp; bleef steeds maar hunten.
Terug naar leverancier en na een periode kreeg ik een geheel nieuwe lens toegezonden

Sony 70-400:
Bij dit objectief heb ik het probleem dat de rubber ring voor de zoom functie al aardig uitgelubberd is en past niet meer in de daarvoor aangebrachte sparing; ziet er niet echt netjes uit voor zo'n kwaliteits objectief.

Aangeschaft augustus 2011:

Sony 580:
Na een week in gebruik: na indrukken van de lens ontgrendelings knop veerde deze zeer moeizaam terug.
De knop was ook zeer moeilijk uit deze ingedrukte stand weer in de 'normale' stand te krijgen.

Het onopgemerkt verspringen de camera van AF naar MF komt soms ook bij de 580 voor (net als bij de boven genoemde 550), ondanks dat ik de contacten van camera en objectief goed heb gereinigd.

Gaarne jullie commentaar en advies!
Alvast bedankt.

wo 28 sep 2011, 14:50
Profiel

Bericht Re: Kwaliteit en kwaliteits controles
Ik heb in een kleine 50 jaar weinig spullen kapot zien gaan.

Ooit heb ik een Canon A1 verdronken (en die was dus door de ook daar in al aanwezige electronica daarna rijp voor de vuilnisbak) en onlangs heeft iemand het gepresteerd om met een voetbal de flitser van een a900 te schieten. De flitser was ok, de camera behoeft een nieuw dak - de noodzakelijke reparatie van 90 minuten is inmiddels drie weken onderweg.

Ik heb dus eigenlijk toch nooit echt storingen gehad bij achtereenvolgens een Ilford Sportsman, een Rolleicord Vb (gestolen), een Rollei SL66, een Canon A1, Canon F1, Canon F1n, Leica CL, en dan nu Sony a700 en a900 (2x).

Ik denk wel dat de camera's effecienter worden gebouwd dan vroeger: allerlei onderdelen worden ontworpen voor een bepaalde eindige levensduur. Helaas is dat een statistische berekening - 98 % haalt het - en 2 % niet en kan dus al na enkele uren storingen vertonen. Irritant - maar als je het beter zou willen wordt de camera wel veel duurder.

Kijk naar de prijs van de nieuwe a77 body: vergeleken met de a700 destijds en vroegere modellen eigenlijk min of meer een "koopje" als je ziet wat je er voor krijgt. We zullen moeten leren leven met de gedachte dat de huidige digitale camera's voorlopig nog wel iedere 5 jaar min of meer technisch achterhaald zijn - en dus ook niet lang mee hoeven te gaan.

Je opmerkingen over kwalteit zijn denk ik dan ook wel terecht, maar een aanzienlijk strengere controle en eventueel betere materialen brengen de a77 op Leica M9 prijsniveau - en weinigen zouden de camera dan kopen. Zie dus het "ergerlijke ongemak" maar als de "vergoeding" voor de "korting" die je reeds bij aanschaf kreeg uitgekeerd.

wo 28 sep 2011, 15:22
Profiel WWW

Ik kan mij met de beste wil van de wereld niet terug vinden in het (ongelofelijke) verhaal van Jan.
Als ik kijk naar wat je schrijft dan heb je met vrijwel alle wel een of ander mankement.
Dit is echt ongelofelijk. Je zou je haast voordragen voor pechvogel van het jaar. ;)

Ik ben echt benieuwd naar reacties van andere (pechvogels) FMF leden of deze zich herkennen in je verhaal.
Ieder geval mag ik mij tot nu toe, gelukkig prijzen dat ik gevrijwaard ben van dit 'soort' mankementen.

wo 28 sep 2011, 16:18
Profiel

MichelvA schreef:
Er zijn hier echter meer lieden die problemen met de 70-400 hadden.

En er zijn hier echter ook 'lieden' die er géén problemen whatsoever mee hebben ;).

Zoals Jan_54 al opmerkte, je zou de andere Jan bijna voor (foto)pechvogel van het jaar nomineren...

Mijn foto's op Flickr...

wo 28 sep 2011, 17:39
Profiel WWW

Bij mij zijn nog gelukkig nog nooit foto spullen stuk gegaan. Werkt allemaal perfect nog. "klop klop klop"

Echter, bij mij zijn het telefoons van Samsung die altijd binnen het half jaar stuk gaan. Altijd de samsungs, ander merken niet.
Vraag ik het aan andere mensen, die hebben er nooit last van...

wo 28 sep 2011, 17:45
Profiel

Niet heel veel te melden, hier is wat ik me voor de geest kan halen:
  • Minolta 5D - First Black Frame van tijd tot tijd stak het de kop op. Camera verkocht op e-bay met vermelding van dit probleem. FBF was een ontwerpfout en niet echt een kwaliteit-controle probleem
  • Minolta 35/2 - diafragma veertje gebroken zodat iedere foto met f/2 gemaakt werd. Lens naar Minolta opgestuurd voor reparatie; kwam terug met een gedeukte filter-ring en vol met stof. Het feit dat de Minolta reparatie faciliteit werd gesloten een paar maanden later had daar veel me te maken denk ik.
  • Minolta X20 - twee jaar nadat deze camera spontaan gestopt was met werken kreeg ik te horen dat ik recht had op een schadevergoeding (class action) mits in bezit van de originele camera + garantiebewijs, papieren etc. Want uiteraard bewaar je dat van een camera waar je niets aan hebt...
  • Een 2e hands Nikon 80-200/2.8 had een autofocus/manual focus elektronica koppeling probleem. Blijkbaar een probleem dat inherent was aan het ontwerp en Nikon heeft de contactplaat zodanig ontworpen dat deze simpelweg omgedraaid kan worden. Helaas was dat al een keer gedaan. Maar goed, dat is een 25jr oude lens...
  • Een goedkope 18-135mm kitlens stopte recentelijk te werken. Maar dit was 2 jaar nadat een collega 'm had laten vallen, compleet met 2 front elementen er uit. Elementen teruggeschroefd en prima foto's mee gemaakt. Recentelijk verkocht aan m'n schoonbroer die er in drie maanden een kleine duizend foto's mee maakte (met een groot aantal op het strand en ik vermoed dat de storing daar mee te maken had).

Problemen die het gevolg zijn van zelf-aangebrachte schade (water/laten vallen, etc) tel ik niet mee, dat heeft weinig met kwaliteits controle te maken.

Ik ben met Romke eens dat een kortere geplande levensduur niet altijd negatief is, omdat we er minder voor betalen. Mijn Nikon FE is dertig jaar oud en werkt prima. Maar was toendertijd net zo duur als een middenklasse DSLR met heel veel minder functionaliteit. En het gebruik van plastic is niet altijd negatief; er zijn veel gevallen waar plastic (geen metaal moeheid, roest, etc) veel langer meegaat dan metaal.

Als consument zijn we zelf ook onze grootste vijand. “De markt” vereist dat lenzen een ingebouwde focusmotor hebben, omdat het veel sneller focust. Maar zo'n motor is mechaniek en heeft een beperkte levensduur. Aan de andere kant werken 35-40 jaar oude lenzen het nog prima... We juichen elektronische zoekers toe. Er is vrij weinig dat mis kan gaan met een optisch systeem, maar een elektronisch systeem is een heel ander verhaal...

wo 28 sep 2011, 17:52
Profiel WWW

Allemaal hartelijk dank voor jullie input, visie en mentale steun….
Het verheugt mij zeer om te lezen dat jullie weinig of geen klachten hebben met jullie huidige digitale apparatuur.
Nogmaals met de 35mm camera’s heb ik ook nooit problemen gehad.
En mijn digital apparatuur berg ik na gebruik altijd weer op in Lowepro tassen.

Gezien jullie reacties zullen mijn klachten gedeeltelijk wel toe te schrijven zijn aan inderdaad gewoon pech hebben en / of het klimaat in Qatar - Midden Oosten – waar ik werk en verblijf en dus ook de apparatuur het meest gebruik.
Maar:
- zeker zijn niet al mijn opmerkingen en klachten de oorzaak van het warme klimaat in Qatar.
- van bekenden, die in Qatar met Canon en Nikon fotograferen, heb ik ook dit soort klachten ook niet vernomen.

do 29 sep 2011, 08:33
Profiel

wat een pechvogel ben jij :shock:

Heb ooit mijn Panasonic Lumix opgestuurd voor reparatie,
was toen ruim vier jaar oud en zat vijf jaar garantie op.

De 700 is ook al een keer een maand weg geweest,
maar doet het nu nog goed (afkloppen!!!)

en de 450 heb ik ook geen klagen over
hoewel ik afgelopen week foto's maakte
met iso 400 en daar aparte ruisfoto's van kreeg
dus nog maar een keer proberen.

do 29 sep 2011, 08:41
Profiel

Dankjewel Fotomiep!

En je herinnert me er aan dat ik ook met de Panasonic Lumix (FZ10 en FZ50) altijd probleemloos heel veel foto’s heb kunnen maken.

do 29 sep 2011, 08:49
Profiel

volgens mij had ik ook de FZ10 was voor zijn tijd een hele fijne camera!

do 29 sep 2011, 08:51
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende