Het is vr 20 jul 2018, 22:20

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 Kwaliteit en kwaliteits controles 
Auteur Bericht

Bericht Re: Kwaliteit en kwaliteits controles
Met met m'n 2 eerste tweedehands SLR's nooit problemen gehad (een Konica en een Nikon FM), vervolgens een Minolta 7 gekocht, die is 1x weg geweest voor reparatie (maakt halve foto's, probleempje met de sluiter/lamellen). Daarnaast nog een tweedehands Minolta 5 gehad, nooit problemen mee gehad.
Vervolgens de Sony alpha 700 gekocht, deze is eind vorig jaar voor reparatie weg gegaan voor het bekende scrollwheel probleem, tot nu toe gaat het weer zoals het hoort.

Met de Minolta 7 heb ik een telezoomlens gesloopt waarvan ik het merk niet eens meer weet ;) Na zo'n 2 jaar intensief gebruik, lag hij in 2en. Was toendertijd een beetje balen, nu kan ik er wel om lachen, moet je maar geen onbekende merktroep kopen. ;) Daarna Minolta 100-400 gekocht, krijgt nu wat intensief gebruik/ouderdomsverschijnselen, verder nog altijd blij mee, maar wil hem wel ergens volgend jaar gaan vervangen met de 70-400.

Vorig jaar is op vakantie m'n Sigma 28-105 kapot gegaan, hij wilde niet meer scherpstellen, zit helemaal vast, niks meer mee te beginnen. Deze had ik samen met de Minolta 7 gekocht, dus na vele jaren intensief gebruik, kan ik wel begrijpen dat het een keer kapot gaat. Inmiddels vervangen met de Sony 16-105.

Verder heb ik nog een losse Sigma flits die ik al jaren niet meer gebruikt had (nog nooit op de sony gebruikt) en toen ik hem vorige week even nodig had, deed hij het nog steeds, woohoo :grin:

Dus terugkijkend denk ik dat het allemaal wel mee valt en dat het er in deze mate gewoon bij hoort dat er een keer wat kapot gaat, zeker met intensief gebruik in allerlei weersomstandigheden.

Wat er allemaal met de spullen van JanF is gebeurt heb ik met verbazing zitten lezen, wat een enorme pech zeg :( Hopelijk gaat het in de toekomst beter!

do 29 sep 2011, 09:05
Profiel WWW

Weer een vervelende situatie met Sony apparatuur:
Mijn slechts 4 jaar oude Sony 70-400 begon tijdens mijn vakantie inwendig speling te geven bij de ring met de afstandsinstelling en begon de goede betrouwbare werking ook te haperen.
Na de vakantie is de lens gedurende 2 maanden ter reparatie bij Tech Repair geweest (is voor reparatie naar Frankrijk gestuurd).
Toen de lens terug kwam, stond op het reparatie verslag dat het ‘lens mechanisme is vervangen’ en dat de lens ‘uitvoerig is gecontroleerd’. Kosten E 382!! En geen enkele coulance van Sony!
Ik heb gevraagd wat de reden kan zijn van het ontstaan van dit probleem in de lens, maar ik heb geen enkele verklaring gekregen.

Maar tot overmaat van ramp …. Na reparatie past de originele zonnekap niet meer op mijn objectief..; ik kan de kap slechts 1 cm roteren (een 10 graden) in plaats van de benodigde 90 graden.
Ook dit ogenschijnlijke kleine euvel kan weer niet in NL worden gerepareerd en moet de lens weer naar Frankrijk worden opgestuurd. Pfff…
En verder zit er naar mijn mening verdacht veel zijdelingse speling – ongeveer 0,5 mm- (haaks op de lens) wanneer de lens is gezet op 70 mm (dus geheel ingedraaid). Wanneer de lens geheel is uitgedraaid – dus op 400 mm – lijkt deze speling minder.

Maar ja; de lens ´moet´ ik over een paar weken weer gaan gebruiken, dus ga ik de zonnekap gedurende die tijd maar met tape aan de lens vast plakken; meteen goede reclame voor Sony!
En maar hopen dat de lens inwendig niet weer los komt te zitten en niet weer goed gaat functioneren. Betrouwbaarheid?? :lol:
En daarna maar weer opsturen voor reparatie; dan hopelijk een echte goede reparatie en betrouwbare uitvoerige controle, maar hopelijk niet weer twee maanden weg - dus dit keer een reparatie en controle zonder de bekende en bewezen ‘’Franse slag’’.

wo 07 mei 2014, 18:48
Profiel

JanF schreef:
Weer een vervelende situatie met Sony apparatuur:
Mijn slechts 4 jaar oude Sony 70-400 begon tijdens mijn vakantie inwendig speling te geven bij de ring met de afstandsinstelling en begon de goede betrouwbare werking ook te haperen.
Na de vakantie is de lens gedurende 2 maanden ter reparatie bij Tech Repair geweest (is voor reparatie naar Frankrijk gestuurd).
Toen de lens terug kwam, stond op het reparatie verslag dat het ‘lens mechanisme is vervangen’ en dat de lens ‘uitvoerig is gecontroleerd’. Kosten E 382!! En geen enkele coulance van Sony!
Ik heb gevraagd wat de reden kan zijn van het ontstaan van dit probleem in de lens, maar ik heb geen enkele verklaring gekregen.

Maar tot overmaat van ramp …. Na reparatie past de originele zonnekap niet meer op mijn objectief..; ik kan de kap slechts 1 cm roteren (een 10 graden) in plaats van de benodigde 90 graden.
Ook dit ogenschijnlijke kleine euvel kan weer niet in NL worden gerepareerd en moet de lens weer naar Frankrijk worden opgestuurd. Pfff…
En verder zit er naar mijn mening verdacht veel zijdelingse speling – ongeveer 0,5 mm- (haaks op de lens) wanneer de lens is gezet op 70 mm (dus geheel ingedraaid). Wanneer de lens geheel is uitgedraaid – dus op 400 mm – lijkt deze speling minder.

Maar ja; de lens ´moet´ ik over een paar weken weer gaan gebruiken, dus ga ik de zonnekap gedurende die tijd maar met tape aan de lens vast plakken; meteen goede reclame voor Sony!
En maar hopen dat de lens inwendig niet weer los komt te zitten en niet weer goed gaat functioneren. Betrouwbaarheid?? :lol:
En daarna maar weer opsturen voor reparatie; dan hopelijk een echte goede reparatie en betrouwbare uitvoerige controle, maar hopelijk niet weer twee maanden weg - dus dit keer een reparatie en controle zonder de bekende en bewezen ‘’Franse slag’’.

Dat is inderdaad pech hebben. Toch een paar kanttekeningen:

Dat er geen coulance is in dit geval kan ik me wel voorstellen. De lens is 4 jaar oud en het is uiteraard voor de leverancier onmogelijk om na te gaan of het euvel dat ineens ontstond het gevolg is van normaal gebruik en/of slijtage of dat het euvel is voortgekomen uit een ander euvel zoals een stoot of val van de lens, al of niet deugdelijk verpakt. "Uitvoerige controle" zou toch voldoende kennis moeten opleveren om iets te kunnen zeggen over de mogelijke oorzaak - al verondersteld dat wel enige oordeelkundigheid bij de reparateur. Dit is een aspect dat veel reparatiebedrijven volstrekt niet onderkennen: als klant wil je niet alleen een deugdelijke reparatie maar ook enige uitleg over wat er mis was en hoe je dat eventueel in de toekomst zou kunnen voorkomen.

Dat de zonnekap na "reparatie" niet meer past, is raar. In ieder geval zou je kunnen zeggen dat de reparatie een daarvoor niet bestaand euvel heeft geintroduceerd - en dat de reparatie dus niet goed is uitgevoerd. Waarschijnlijk heb je pas na betaling thuis ervaren dat de zonnekap niet meer paste, als het bij aflevering was geconstateerd had je kunnen weigeren te betalen totdat de reparatie behoorlijk en zonder "bijwerkingen" was uitgevoerd.

Misschien dat mensen op dit forum met goede contacten bij Sony de reparatieproblematiek eens bij Sony onder de aandacht zouden kunnen brengen. Er is slechts een enkele reparateur die kennelijk niet alle reparaties in eigen beheer uitvoert. Die reparateur werkt ook voor andere merken en bij wat zoeken op het internet zie je er zowel positieve als negatieve berichten over. waarbij ik er van uit ga dat mensen slechte ervaringen eerder zullen melden dan goede. Waar we eigenlijk heen zouden moeten is een indicatie van de noodzakelijke reparatie/kosten binnen 2 dagen, feitelijke reparatie vervolgens binnen een week (tenzij onderdelen tijdelijk niet beschikbaar zijn, wat dan aan de klant zou kunnen worden vermeld) en als resultaat een reparatie die dan het euvel heeft verholpen en geen nieuwe storingen introduceert.

Het kan wel goed: ik heb twee jaar geleden een Nikon Coolscan 9000 scanner (uit 2005 en inmiddels al lang uit productie zijnde) gekocht op ebay en die bleek uiteindelijk wat transportschade te hebben opgelopen. Na inlevering bij de Nikon reparateur was binnen enkele uren duidelijk wat er mis was, wat er vervangen diende te worden en wat de kosten zouden zijn. Drie dagen later werd het apparaat keurig bezorgt en storingvrij werkend....

do 08 mei 2014, 07:27
Profiel WWW

Jeetje, wat een pech allemaal. Ongelooflijk, herken me hier gelukkig niet in.

Het enige wat mij te binnenschiet is mijn Minolta HS5600 flitser. Na een paar maanden (nieuw aangeschaft) laadde deze niet meer op voor de volgende ontsteking. Opgestuurd, gerepareerd en sindsdien werkt hij nog steeds uitstekend.

Dynax 7d heb ik nog nooit een FBF gehad, heeft altijd uitstekend gewerkt. Inmiddels verkocht.

A700 heb ik wel een probleem, vuil, waardoor de wieltjes van F en S ervoor zorgen dat de waardes alle kanten opvliegen. Iemand een idee hoe dit op te lossen? :idea:

Voor de rest kan ik niets melden en ik heb toch aardig wat spullen w.o de A99 en een batterij aan lenzen. Ik heb overigens maar 1 Sony lens. De rest is allemaal oude Minolta (kwaliteit) meuk. Geweldig spul.

do 08 mei 2014, 07:49
Profiel WWW

Een jaar geleden beleefde ik met mijn flitser, 60, een soortgelijk verhaal. Een palletje welke was verdwenen en opnieuw moest worden gemonteerd. Daadwerkelijke kosten onder de €0,05, door TR vele honderden euro's op de offerte. Hier is indertijd een hele ophef over geweest en een aantal reacties van Sony aan TR. Dit heeft niets geholpen. Enerzijds is dit ook logisch, TR is een op zich zelf staand bedrijf en heeft niets met Sony te maken. Ja, het repareert Sony materiaal, maar dat kan ik ook gaan aanbieden, al kan ik niet repareren en dit dus geen optie is. TR repareert ook voor andere merken en overal hoor je dezelfde klachten.

Een soortgelijk verhaal kun je ook vinden over mobiele telefoons. Daar zijn diverse reparateurs van te vinden. Bij een storing hebben ze allemaal een andere oorzaak en een andere reparatie met bijbehorend tarief. Hier kunnen de grote merken ook weinig aan doen.

Jaren geleden, in de tijd van Minolta, kreeg ik last van de first black nog wat syndroom. De camera werd netjes opgestuurd naar Bremen (minolta) en in eigen huis gerepareerd (garantie). Ik meen mij te herinneren dat mijn A700 daar ook nog is geweest. Deze laatste was helemaal op door gebruik. Alles wat in de camera zat is vervangen zoals sluiter, spiegel, elektronica, schermpje, enz. Alleen de behuizing was nog origineel. Kosten €175,--.
Tegenwoordig wordt dit dus door een extern bedrijf gedaan en krijg je, helaas, dit soort klachten. Zoals al eerder gezegd, Sony is wel degelijk op de hoogte en probeert van alles, maar kan er niets aan doen.

do 08 mei 2014, 08:08
Profiel WWW

Recent problemen met mn A700. Naar Rofa in Den Haag gebracht en voor nog geen 60 euro's gerepareerd,
binnen een week had ik de camera met lens weer terug.

do 08 mei 2014, 08:34
Profiel

Balen JanF! Ook met hoe het gelopen is.
Dat is wel 1 van de redenen waarom ik altijd mijn apparatuur verzeker, kost wel wat geld, maar ik heb nog nooit reparatiekosten betaald (afkloppen).

Bartraaf: Ik heb datzelfde probleem gehad, mijn 700 heeft een paar jaar geleden nieuwe wieltjes gekregen en sinsdien geen problemen meer gehad, ik werd er toendertijd echt gek van!

Nog even een vraagje voor JanF: ben je zelf naar TechRepair geweest of is dat via de fotowinkel gegaan waar je je lens gekocht hebt?

Vorig jaar is nog de zoomring van m'n SAL 70-400 gerepareerd (lubberde), was binnen 4 weken weer thuis en werkt weer naar behoren.

do 08 mei 2014, 10:50
Profiel WWW

Nav jullie opmerkingen en data (bedankt voor jullie input!) wat aanvullende gegevens mbt mijn 70-400:
De lens is in deze 4 jaar natuurlijk wel gebruikt, nooit gevallen en heeft normale gebruikssporen.

Geen coulance van Sony voor een slechts 4 jaar oude G lens? Ik had wel verwacht dat mijn Sony lenzen langer dan 4 jaar mee kunnen gaan.
Moet ik mijn lens in de watten in de kast laten liggen om van een langere levensduur van mijn 70-400 te kunnen genieten?
Ik heb Minolta lenzen die 30 jaar oud zijn en nog steeds goed functioneren.
Ik vind het ook zeer vreemd dat ik geen reden van de schade krijg.

De lens weigeren lost op dit moment ook helaas niets op omdat het dan weer twee maanden duurt voordat deze weer uit Frankrijk terug is terwijl ik de 70-400 met een paar weken gewoon nodig heb voor een safari trip. Dus na de trip gaat mijn lens weer retour.

Ik was bereid om zsm naar Bergen op Zoom te rijden en dan op de reparatie te wachten, maar ja helaas…
TR is niet bereid om de lens in NL te repareren.
Zoals AnneM schrijft: TR is het officiële service center van Sony zelf; zie inderdaad de website van TR.

En om nu een nieuwe 70-400 te kopen omdat men bij de service zijn huiswerk niet goed doet??

Ik was niet met Rofa bekend helaas FotoMiep; ik weet niet of Rofa ook objectieven repareert, maar ik moet nu wel terug naar TR vanwege ‘reparatie onder garantie’.

do 08 mei 2014, 11:24
Profiel

Imaginations:
Zeker zwaar balen!

In 2010 heb ik bij Kamera Express de lens gekocht.
Met dit probleem ben ik ook naar KE terug gegaan en nav de huidige situatie heeft KE alle mogelijke druk op TR uitgeoefend om zsm de lens in NL gerepareerd te krijgen, maar daar begint TR dus niet aan.
KE heeft ook TR gevraagd om een leen objectief aan mij te verschaffen, maar dat kon TR niet:
‘Helaas stelt Sony geen leenobjectief beschikbaar tijdens reparaties. Dus dit kunnen wij uw klant ook niet aanbieden.’

KE heeft mij wel een 70-200 met convertor aangeboden, dat waardeer ik zeer, maar voor een safari trip vind dit niet voldoende helaas.

do 08 mei 2014, 12:20
Profiel

JanF schreef:
De lens is in deze 4 jaar natuurlijk wel gebruikt, nooit gevallen en heeft normale gebruikssporen.

Geen coulance van Sony voor een slechts 4 jaar oude G lens? Ik had wel verwacht dat mijn Sony lenzen langer dan 4 jaar mee kunnen gaan.

Dat zal uiteraard ook meestal het geval zijn. Bij garantie gaat het echter om schades die min of meer waren "ingebakken" en die binnen redelijk korte termijn aan het licht komen. Wanneer je als fabrikant die termijn langer maakt (dan de eventueel wettelijk voorgeschreven termijn) loop je een extra risico, dat je vervolgens via de verkoopprijs af probeert te wentelen op de koper.

JanF schreef:
Moet ik mijn lens in de watten in de kast laten liggen om van een langere levensduur van mijn 70-400 te kunnen genieten?
Ik heb Minolta lenzen die 30 jaar oud zijn en nog steeds goed functioneren.
Ik vind het ook zeer vreemd dat ik geen reden van de schade krijg.

Nee, natuurlijk kun je die lens normaal gebruiken en er zullen veel exemplaren zijn die ook na 10 of 20 jaar wellicht nog perfect werken. Dat de schade niet vergoed wordt, is het gevolg van de afspraak die bij de aankoop is gemaakt (lengte van de garantietermijn) en van het tijdsverloop sinds die aankoop. Voor de leverancier is het onmogelijk na te gaan hoe frequent en intensief dat gebruik was, en dus zal hij zich aan de afspraak (garantietermijn) houden. Coulance na 4 jaar verlangen lijkt me niet helemaal redelijk, tenzij het om een schade gaat die veelvuldig voorkomt en als zodanig bij de fabrikant bekend is en door de fabrikant ook achteraf wordt beschouwd als een miskleun als gevolg van ontwerp en/of productie. Daarnaast hanteert iedere fabrikant in individuele gevallen soms "coulance" - maar dan doorgaans op afwegingen als "de klant is te belangrijk om voor het hoofd te stoten", "de klant zoekt de publiciteit en dat kost me meer dan de reparatie".

Al met al blijft het natuurlijk een ergerlijke ervaring.

Een ander alternatief reparatieadres waar ik wel eens goede berichten van heb gehoord is http://www.japancamera.nl/catalog/. Bij mijn weten zitten ze in Wassenaar.

Tech Repair is zowel Sony als Canon reparateur en levert voor Canon gebruikers ook de professionele service. De ervaringen lopen sterk uiteen en mijn eigen ervaring is een goede (ietwat langdurige) reparatie en het gevoel dat ze liever geen particulieren aan de deur hebben die apparatuur ter reparatie aanbiedt. Als je de apparatuur naar ze opstuurt ging dat destijds overigens niet naar Bergen op Zoom maar naar Ossendrecht - naar een adres op een industrieterrein waar wellicht de apparatuur meteen in een vrachtwagen naar Frankrijk ging. Mijn indruk was ook dat reparaties aangeboden via winkels wat meer vooraan in de wachtrij werden gezet - die winkels zijn uiteraard grotere klanten dan een particulier.

We kunnen daar erg lelijk over doen, maar ik denk dat we eigenlijk beter duidelijk maken aan Sony dat we iets beters verwachten. Het is Sony dat besluit om reparaties elders te laten uitvoeren. De verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van die reparaties zijn ze daarmee ten opzichte van de klant echter geenszins kwijt - en dus zal Sony moeten worden aangespoord zijn zaakjes beter voor elkaar te hebben.

Wellicht dat ze op een volgende SADD eens kunnen demonstreren hoe goed en snel ze zijn met reparaties.....

do 08 mei 2014, 13:44
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende