Het is za 23 jun 2018, 21:48

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 continu flitsen 
Auteur Bericht

Bericht continu flitsen
ik zie op tv weleens prof fotografen die hun reportage flitser meerdere keren achter elkaar kunnen laten afgaan. bij mij moet ik ( afhankelijk van hoe nieuw de batterijen zijn ) telkens wachten tot hij weer is geladen na een flits.

hoe doen zij dat? kunnen zij de voeding voor hun flitser via een kabel vanuit de accu van de camera halen? en kan ik dat ook met mijn sony flitser?

http://ubovdburg.zenfolio.com/

vr 29 nov 2013, 19:18
Profiel WWW

Bericht Re: continu flitsen
waarschijnlijk zie je dat vooral bij sportwedstrijden, met name bij wielrennen op de weg en veldrijden. meestal wordt de flits daar als invulflits gebruikt om het gezicht op te helderen en dan bij een kortere sluitersnelheid dan de normaal toegestane kortste flitssynchronisatietijd. in dat geval wordt er HSS ("high speed synchronizatiion") geflitst, dwz in plaats van een "vette" flits die wordt afgegeven gedurende de periode dat de sluiter geheel open staat, worden er meerdere flitsen afgegeven die "min of meer meelopen" met de smallere lichtspleet in de sluiter die het licht doorlaat naar de erachter gelegen sensor.

onder die omstandigheden heb je meestal maar weinig intensiteit nodig (er is immers al veel omgevingslicht), dus de flitser zelf is meestal voldoende krachtig om dat te kunnen. een aantal Sony flitsers kunnen dat ook probleemloos, oa de "43", "58" en "60". de camera moet het echter ook aan kunnen. dat zou je moeten kunnen vinden in de gebruiksaanwijzing.

als de flits echter de hoofdverlichting wordt (sluitertijd langer dan de kortst toegestane synchronisatietijd) kun je wel problemen krijgen om snel achter elkaar te flitsen. onder die omstandigheden kan een extern "batterypack" helpen, omdat daarmee de oplaadtijd sterk kan worden bekort. er is een Sony batterypack te koop voor een "stevige" prijs, maar er zijn ook allerlei chinese varianten die naar mijn ervaring ook prima werken. ik heb er drie identieke, allemaal van verschillend onbekend en dubieus merk, maar intern volkomen aan elkaar gelijk.

het mooie van zo'n accupack is dat de batterijen in de flitser alleen nog maar hoeven te werken om het display en de eventuele verlichting daarvan en de zoomverstelling en daardoor erg lang mee gaan, de 6 batterijen in het accupack zorgen voor het opladen van de flits. in het volslagen duister kun je er zo ongeveer 5 a 6 foto's mee maken op de hoogste snelheid, daarna moet je wachten op het opnieuw voldoende opladen. dat gaat echter ook duidelijk sneller dan bij de flitser alleen.

het batterypack wordt door een meegeleverd kabeltje aan de flitser verbonden, het batterypack kun je desgewenst vastschroeven aan de camera via de schroefdraad voor de statiefbevestiging of gewoon in je zak steken.

naast HSS flitsen kun je met een aantal Sony flitsers (in combinatie met bepaalde camera's) ook "multi" flitsen. ook daar gebruik je bij een opname meerdere flitsen, maar het werkt heel anders. HSS is bedoeld om te kunnen flitsen bij een kortere synchronisatietijd, het "multi" flitsen wordt gebruikt om in een opname het verloop van een beweging vast te leggen. wanneer je de camera in de M-stand zet en de belichting zodanig kiest dat zonder de flits alles heel erg donker wordt, kun je het verloop van een beweging zichtbaar maken, bijvoorbeeld wanneer je iemand fotografeert die gedurende de tijd dat de sluiter open staat de vanaf arm hetlichaam beweegt tot omhoog gestrekt. als je gedurende de tijd dat die beweging duurt bijvoorbeeld 4 flitsen afgeeft, zie je de arm 4 keer - in verschillende standen. Zie bijvoorbeeld http://www.flickr.com/photos/sophiadoughty/8128097809/lightbox/.

je kunt op de flitser daartoe het aantal flitsen en de intensiteit instellen. het werkt uiteraard alleen met de camera op statief en het uitvinden van een geschikte combinatie van belichting, aantal flitsen en intensiteit is een heel gepriegel.

vr 29 nov 2013, 19:58
Profiel WWW

ik bedoel wat je in het midden omschrijft. ik zie het vooral bij persfotografen bij bv. een persconferentie, maar zie het ook langs de rode loper bij gala's

zelf heb ik er met name behoefte aan bij bruiloften. het is dan heel storend als je ca 20 tot 30 sec geen foto kan maken omdat je net al een foto hebt gemaakt

ik dacht dat er ook mogelijkheden waren om de accu van je camera te gebruiken, maar blijkbaar had ik dat mis

http://ubovdburg.zenfolio.com/

vr 29 nov 2013, 20:41
Profiel WWW

UBO schreef:
ik bedoel wat je in het midden omschrijft. ik zie het vooral bij persfotografen bij bv. een persconferentie, maar zie het ook langs de rode loper bij gala's

zelf heb ik er met name behoefte aan bij bruiloften. het is dan heel storend als je ca 20 tot 30 sec geen foto kan maken omdat je net al een foto hebt gemaakt

ik dacht dat er ook mogelijkheden waren om de accu van je camera te gebruiken, maar blijkbaar had ik dat mis

dan heb je inderdaad een extern batterypack nodig.

mogelijk dat je daarvoor ook de batterij van de camera zou kunnen gebruiken (zeker als je er een handgreep met twee batterijen bij hebt), alleen er is niet voorzien in een externe uitgang die je met de flitser zou kunnen verbinden.

daar kan ook best een technische reden voor zijn. de normale camerabatterij dient langdurig een geringe stroom bij min of meer constante spanningte kunnen leveren om de camera aan de gang te houden (en eventueel af en toe iets meer voor de niet zo veel vragende ingebouwde flitser). de stroomvoorziening voor de flitser is intermitterend, maar wel dan meteen "volle bak" en daarbij mag de spanning wel iets zakken, als maar in korte tijd veel energie kan worden geleverd. dat vraagt om een andere inwendige constructie, net zoals een verlichtingsaccu inwendig anders in elkaar zit dan de startaccu voor je auto.

vr 29 nov 2013, 20:57
Profiel WWW

gewoon de ISO wat hoger, diafragma groter, of beide samen... en je flitser hoeft niet zo hard te werken.
Om één of andere onbepaalde reden werk ik graag bij ISO640 met on-camera flash. 't zal wel iets met omgevingslicht te maken hebben. (*)

De 58 is ervoor geschikt, met de 43 ga je snel tegen het overheat-alarm aanlopen als je full-power wil flitsen (**).

HSS en stroboscopisch flitsen gaan je nooit het gewenste resultaat opleveren omdat het richtgetal héél snel richting "nul" gaat, evenals het flitsbereik in meters.
Het enige "deftige" dat ik deed met HSS kan je hier zien
http://www.flickr.com/photos/geertvande ... gs/benthe/
HSS off-camera flash bij klaarlichte dag. Enkel gebruik gemaakt van Sony WL systeem

(*) als je economisch wil werken met je reportageflits, is het interessant om ervoor te zorgen dat je flitser niet de hoofdrol gaat spelen in je belichting. Stel je camera dus zodanig in dat die zonder flits ongeveer 2/3 stop onderbelicht t.o.v. het omgevingslicht. Je krijgt er een beeld door dat niet-ik-ben-aan-het-flitsen-geslaan roept, maar wel met een contrast oplevert dat netjes oogt.
De truuk bestaat erin om volledig manueel te fotograferen, met uitzondering van de flitser, dus: werken op M-stand en de lichtmeting in het oog houden (centraal-meting gaat best). De flitser laat je vervolgens TTL werken.
Het heeft dus NIETS te maken met extra battery-packs en ultrasnelle herlaadtijd (zie (**)).
Oefening baart kunst.

G

vr 29 nov 2013, 23:43
Profiel WWW
Beheerder

.
Met de volgende 'Power Packs' kun je heel snel achter elkaar flitsen.
Aan de PB 960 Propac kun je zelfs 2 flitsers hangen.
De kabels voor Sony of andere flitsers moeten los worden aangeschaft ( 19,95 Euro )
Dit zijn accu-packs en geen battery-packs. De batterijen blijven gewoon in de flitsers!

http://www.cameranu.nl/nl/flitsers/godo ... 154_290224

http://www.cameranu.nl/nl/flitsers/godo ... 154_366724

http://www.cameranu.nl/nl/flitsers/godo ... 154_182794

Vr Gr N
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Godox PB960 Propac Power Pack voor Flitsers Zwart

Godox PB960 Propac Power Pack voor Flitsers Zwart De Godox PB960 Propac Power Pack is een krachtige en draagbare accupack voor uw reportageflitser.
In combinatie met de Canon 580EXII of Nikon SB900, kunt u bijvoorbeeld tot wel 1800 keer flitsen op vol vermogen.
Met de Godox PB960 Propac Power Pack voor Flitsers Zwart is de oplaadtijd van uw flitser slechts één seconde!
En het is zelfs mogelijk om twee flitsers aan te sluiten op de accupack, zonder dat de oplaadtijd langer wordt.
De batterij van de accupack is vervangbaar met een reserve, zodat u daarna gewoon kunt door blijven fotograferen.

Let op:
De kabel die uw flitser met de Godox PB960 Propac Power Pack verbind, is niet standaard bijgeleverd. U dient de benodigde kabel los aan te schaffen.

za 30 nov 2013, 09:02
Profiel WWW

Geert schreef:
HSS en stroboscopisch flitsen gaan je nooit het gewenste resultaat opleveren omdat het richtgetal héél snel richting "nul" gaat, evenals het flitsbereik in meters.
Het enige "deftige" dat ik deed met HSS kan je hier zien
http://www.flickr.com/photos/geertvande ... gs/benthe/
HSS off-camera flash bij klaarlichte dag. Enkel gebruik gemaakt van Sony WL systeem

HSS en stroboscopisch flitsen zijn geschikt voor bepaalde situaties en daar kan het best goed uitpakken. Normale reportagefotografie valt daar inderdaad doorgaans niet onder. Maar omdat aanvankelijk niet helemaal duidelijk was onder welke omstandigheden hij die meerdere flitsen had gezien, leek me het aanstippen van de mogelijkheden op zijn plaats.

Geert schreef:
(*) als je economisch wil werken met je reportageflits, is het interessant om ervoor te zorgen dat je flitser niet de hoofdrol gaat spelen in je belichting. Stel je camera dus zodanig in dat die zonder flits ongeveer 2/3 stop onderbelicht t.o.v. het omgevingslicht. Je krijgt er een beeld door dat niet-ik-ben-aan-het-flitsen-geslaan roept, maar wel met een contrast oplevert dat netjes oogt.
De truuk bestaat erin om volledig manueel te fotograferen, met uitzondering van de flitser, dus: werken op M-stand en de lichtmeting in het oog houden (centraal-meting gaat best). De flitser laat je vervolgens TTL werken.
Het heeft dus NIETS te maken met extra battery-packs en ultrasnelle herlaadtijd (zie (**)).
Oefening baart kunst.

Zie als aanvulling dit: http://neilvn.com/tangents/maximum-flash-sync-speed/. Door bij de M-stand instelling te kiezen voor de kortst mogelijke sluitertijd die de flitser aan kan, wordt het flitsbereik groter, of, bij een gegeven afstand tot het object, de lichtbehoefte vanuit de flitser kleiner. Als je dus zo snel mogelijk achter elkaar wilt kunnen flitsen, dien je de kortst mogelijke sluitertijd te kiezen waarbij nog normale synchronisatie mogelijk is - omdat dan het diafragma verder zal moeten worden geopend krijgt de flitser het makkelijker.

za 30 nov 2013, 09:28
Profiel WWW

Nu ben ik geen expert hoor, maar als ik mijn flitser op 1/128 zet, dan kan ik oneindig snel flitsen, dus dan flitst hij ook op burst modus.
Bij 1/1 wordt het wat lastig, met batterijen heb ik een 2,5 seconde laad tijd, met de PB-960 heb ik 1 seconde laad tijd (vol vermogen)

Strobe-modus doet volgens mij heel iets anders, die doet meerdere flitsen maken binnen 1 opname, waardoor je meerdere belichtingen krijgt op je foto,
maar houd geen rekening met de sluiter, dus zit je aan de Max sluitertijd fast van 1/250e

Bij HSS (en in combinatie met TTL) werkt dit net even anders, omdat je flitser dan al meerdere flitsen genereerd binnen een belichting, wel afgestemd op de sluiter.

za 21 dec 2013, 19:07
Profiel

AlphaBart schreef:
Strobe-modus doet volgens mij heel iets anders, die doet meerdere flitsen maken binnen 1 opname, waardoor je meerdere belichtingen krijgt op je foto,
maar houd geen rekening met de sluiter, dus zit je aan de Max sluitertijd fast van 1/250e

Inderdaad. Sterker nog, je hebt een sluitertijd nodig die zo lang is dat je binnen die tijd zowel het begin van de beweging als het einde daar van kunt vangen en de sluiter dient die volledige tijd geheel open te staan. Dat vergt nogal wat experimenteren om het goed te krijgen, denk aan tijden van zeg 1,5 seconde en langer. Vervolgens kun je de flitser instellen: hoeveel keer flitsen en met welke tijd daar tussen. Al met al een heel gedoe, maar het kan interessante resultaten opleveren bij voorspelbare en herhaalbare (relatief langzame) bewegingen. Het gaat ook alleen in een min of meer donkere ruimte, omdat bij een normaal verlichtingsniveau door de lange sluitertijd de foto ongetwijfeld overbelicht zal worden.

za 21 dec 2013, 19:56
Profiel WWW

Ja, lijkt me leuk om een keer te doen inderdaad. Nu nog een onderwerp :-)

zo 22 dec 2013, 12:59
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende