Het is di 17 jul 2018, 13:06

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
 ervaring met hotshoe adapters en triggers? 
Auteur Bericht

Bericht ervaring met hotshoe adapters en triggers?
Ik ben door werk en kleine de laatste tijd redelijk huis gebonden en heb niet veel met fotografie gedaan de laatste tijd.

Nu heh ik een tijd geleden met een maar rook aan het fotograferen geweest en ik moet zeggen erg leuk. Hierna met zijn camera nog druppels geschoten helemaal leuk.

Maar een flitser is echt wel een vereiste. Ik vind native Sony nogal prijzig maar heeft er iemand ervaring met zo'n simpele 'ebay' hotshoe adapter en bijvoorbeeld een cactus 4?

Een tijdje geleden heb ik gratis mijn hand kunnen leggen op een aantal oudere canon en Nikon flitsers (ideaal handmatig in te stellen voor dit doeleind) volgens mij hebben deze allemaal de zelfee shoe toch?

Bovenstaande is ofwel een feit zoals het mij bekend is, ofwel een conclusie gebaseerd op mij bekende feiten, door velen ook wel 'mening' genoemd. Het staat u vrij de feiten met goede onderbouwing te weerleggen.

zo 12 jan 2014, 21:44
Profiel WWW

Bericht Re: ervaring met hotshoe adapters en triggers?
De Canon en Nikon hotshoe zijn in zoverre standaard dat de fysieke afmetingen ongeveer dezelfde zijn met de nieuwe Sony hotshoe en andere standaard flitsschoenen. Je kunt die flitsers dus door elkaar gebruiken - alleen je kunt ze niet regelen via de camera (TTL) als je niet de merkgebonden combinatie gebruikt. Wat wel kan is ze ontsteken, en dat zou in principe ook kunnen via ieder "dom" triggersetje en/of hotshoe adapter waarbij ook alleen maar het ontsteeksignaal wordt doorgegeven.

Als je dus de flitsers zelf handmatig kunt instellen qua lichtopbrengst en dat geen bezwaar is, kun je dus prima van alles door elkaar gebruiken. Als alternatief voor de oudere Canikon flitsers kun je ook betrekkelijk goedkoop flitsers kopen met een behoorlijke, alleen handmatig in te stellen, lichtopbrengst van bijvoorbeeld Youngnuo. Zie bijvoorbeeld http://www.cameranu.nl/nl/flitsers/yongnuo/h4094_r2?sort=pop-desc&show=50&gclid=CIeEwvHC-rsCFUdZ3godIFAAbQ. Doordat ze geen begrip hoeven te hebben voor de regelelectronica van de camera zijn ze veel minder duur dan de merkgebonden flitsers.

ma 13 jan 2014, 06:30
Profiel WWW

Hi Osfa, ik heb zelf Yongnuo Speedlight YN560-III flitsers welke een ingebouwde radio trigger hebben, deze kunnen met de yongnuo RF-603, 602 en een nog nieuwe uit te komen trigger gebruikt worden. Maar ook met alle andere triggers op de markt.

Maar zolang er een pinnetje in het midden zit van de flitsers gaat het goed, dat is vrijwel bij alle flitsers

ma 13 jan 2014, 07:00
Profiel

Hoe zijn de ervaringen met de 5 dollar eBay adapters?

Bovenstaande is ofwel een feit zoals het mij bekend is, ofwel een conclusie gebaseerd op mij bekende feiten, door velen ook wel 'mening' genoemd. Het staat u vrij de feiten met goede onderbouwing te weerleggen.

ma 13 jan 2014, 07:34
Profiel WWW

de goedkope triggers laten het meeste steken vallen als je wat meer afstand neemt. Doe je 5$ x5 en je hebt al meer zekerheid.
Zoals Alphabart zei, zolang je manueel kan instellen is alles perfect uitwisselbaar.

G

di 14 jan 2014, 00:20
Profiel WWW

Geert schreef:
de goedkope triggers laten het meeste steken vallen als je wat meer afstand neemt. Doe je 5$ x5 en je hebt al meer zekerheid.
Zoals Alphabart zei, zolang je manueel kan instellen is alles perfect uitwisselbaar.

G

Ik bedoelde eigenlijk de adapters van Sony naar hotshoe. De trigger wordt waarschijnlijk een cactus V5. Maar ik zit met de kwaliteit van de adapters van 5 euro. Niet dat ik mijn hotshoe op de camera frituur....

di 14 jan 2014, 21:43
Profiel WWW
Beheerder

.
Ik heb inmiddels een handvol van die blokjes verzameld. Werkende, netniet werkende en werkende.......

Eerste en tweedehands gekocht bij YongNuo en Cactus triggers..................

Dit blokje doet het nog steeds goed :

http://www.cameranu.nl/nl/flitsers/acce ... 13464_8205

Dit gebruik ik al heel wat jaren! Op Minolta, Konica-Minolta en Sony Alpha.

Vr Gr N

wo 15 jan 2014, 09:17
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ]