Het is za 20 okt 2018, 11:48




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Tutorial: Thuis printen met goede resultaten, een utopie? 
Auteur Bericht

Geregistreerd op: do 27 maart 2008, 15:07
Berichten: 127
Woonplaats: Noord-Brabant
Bericht Tutorial: Thuis printen met goede resultaten, een utopie?
© Ad58
Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze publicatie mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van de auteur.

Ondanks alle aan de samenstelling van deze publicatie bestede zorg kan de auteur geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor schade die het gevolg is van enige fout in deze uitgave


1. Inleiding

Vroeg of laat merk je op dat er een verschil optreedt met wat je op je monitor ziet en datgene wat uit je printer komt of wat je thuisgestuurd krijgt van je afdrukcentrale. Dit is natuurlijk niet de bedoeling, zeker niet als je bedenkt dat je afdruk het uiteindelijke resultaat is van je hoge investeringen in apparatuur, vrije tijd en kennisvergaring. Omdat ik merk dat iedereen hier vroeg of laat mee geconfronteerd wordt, heb ik besloten een tutorial over dit onderwerp in elkaar te knutselen.
In deze tut reis je met me mee op de lange en kronkelige weg met als eindbestemming de perfecte afdruk. Tijdens deze reis leer ik je de vele valkuilen te omzeilen en een 1 op 1 resultaat te behalen met hetgeen je op je beeldscherm ziet: WYSIWYP! (oftewel: What You See Is What You Print !) Het wordt een lange reis, maar de eindbestemming ligt nu eenmaal ver van ons vandaan en de wegen zijn smal, verraderlijk en hebben vele misleidende afslagen…. Ben je er klaar voor? Ik wel! Buckle up and off we are:

2. Het voorbereidend werk; leg een goede basis!

Je kunt zelf onmogelijk zien of je monitor goed staat ingesteld. Of contrast, helderheid, kleurtinten etc. wel kloppen is zo op het oog en zonder enige referentie erg lastig te bepalen. Het is niet zo moeilijk te begrijpen, dat als jij niet met een correct ingestelde monitor je foto’s bewerkt, je foto’s dan ook met torenhoge afwijkingen uit je printer zullen rollen! Begin daarom eerst met je monitor te kalibreren, desnoods met Adobe Gamma, wat als een standaard progje in Photoshop CS en Elements is opgenomen. Niet echt professioneel, maar goed, beter een " Quick and Dirty" kalibratie dan helemaal geen kalibratie. Ga in Windows naar "start", "configuratiescherm" en daar staat Adobe Gamma op je te wachten! Helemaal klaar om door jou gebruikt te worden! Kalibreer je monitor volgens de aanwijzingen. Een betere en meer professionele optie vormen de speciale monitorkalibratie pakketten van de diverse leveranciers, maar dat is een beetje prijziger. Ikzelf werk met het pakket “Spyder2express” van Colorvision en dat bevalt me uitstekend. Een snelle en eenvoudige installatie en ook de kalibratie zelf is een fluitje van een cent. Bovendien weet je nu dat alle instellingen op je monitor ook kloppen! Het nieuwe profiel wordt automatisch op de juiste plek weggeschreven, zowel Windows als Photoshop nemen dit automatisch over als standaard monitorprofiel. Zie deze link voor meer info over het Spyder pakket: http://www.colorvision.ch/products/prod ... xpress.php
Het pakket kun je kopen voor zo rond de €90,- (Jaja, ik weet het, wèèr een extra investering….)

Vervolgens stel je je kleurbeheer in Photoshop in conform de NIDF norm. (Nederlands instituut voor Digitale Fotografie) norm. Ga in Photoshop naar "bewerken" en klik "kleurinstellingen" aan en vul hier de aanbevelingen van de NIDF norm in. Als je het allemaal goed hebt gedaan, ziet je scherm er als volgt uit:

Afbeelding

Het NIDF document kun je hier bekijken: http://www.pf-kunstbeeld.nl/NIDF/NIDFnorm3.pdf In hoofdstuk 3 vind je de instellingen voor Photoshop.

3. RAW fotografie

Eigenlijk fotografeer ik ALTIJD in RAW. Veel beginnende digitale fotografen vrezen dat RAW-fotografie vreselijk moeilijk en complex is, maar het tegendeel is waar! Het is de kortste, meest simpele en efficiënte weg naar een goede foto. Eigenlijk kun je je RAW bestand als een soort digitaal negatief zien. Net zoals in het analoge tijdperk het geval was, moet zo’n negatief ontwikkeld worden en dat doe je in een RAW-converter.
Tegenwoordig heb je een aantal zeer goede RAW converters, waarin je je foto kunt ontwikkelen. Globaal gesteld stel je in zo’n converter je belichting, contrast, verzadiging, scherpte, uitgangsformaat en eventueel je witbalans in. Ik stel mijn camera in op neutrale waarden en pas in de converter ga ik, naargelang het onderwerp, de verschillende parameters instellen. Dit is een erg prettige manier van werken, omdat ieder onderwerp zijn eigen instellingen vereist. Een simpel voorbeeld: je zult je portretfoto’s heel anders willen verscherpen dan je loeischerpe macro’s! Begrijp me goed: ook in RAW opnames zul je je best moeten doen om de opname zo goed mogelijk te maken, net zoals in JPEG. Een verprutste opname blijft ook in RAW een verprutste opname. Zonder andere programma’s te kort te willen doen, wil ik twee converters noemen. Het nieuwe programma van Adobe; “Lightroom” is zeer uitgebreid en biedt veel meer mogelijkheden dan de gemiddelde RAW-converter. Zo voorziet LR meteen in fotobeheer, print en web-toepassingen. Capture One PRO is weer zeer Spartaans qua uitvoering maar biedt naar mijn idee een kwalititatief zeer hoogwaardige conversie met een uitmuntende kleurvastheid.
Het fijne van een RAW converter is dat je naar hartelust met je foto kunt experimenteren, want je originele RAW bestand blijft altijd bewaard en kun je dus niet verprutsen, een hele geruststelling toch?
Ik bewerk mijn foto's hoofdzakelijk in zo’n converter en sla het RAW bestand op als een 16 bit/kanaal Adobe TIF-bestand. Een dergelijk bestand biedt de meeste kleurruimte, maar wordt dan wel erg groot: met mijn 6Mb kamera wordt zo’n bestand dan 35Mb.
Moet je nu altijd je foto’s per stuk bewerken? Welnee, je kunt in zo’n programma voor een bepaalde serie foto’s specifieke instellingen maken, deze instellingen toewijzen aan jouw selectie en dan bijvoorbeeld in èèn klap 150 foto’s omzetten! In vaktermen heet dat “Batchen”

Tip van Ad:
Meestal kun je op de sites van de diverse leveranciers een trialversie downloaden. Zo’n versie kun je meestal gedurende een maand gratizzzzz uitproberen! Zo kun je het programma eens uitproberen voordat je het daadwerkelijk koopt!

4. De verschillende formaten.
Het TIF-bestand wordt je werkbestand. Omdat TIF i.t.t. JPEG niet gecomprimeerd is, kun je hier straffeloos in werken. Een JPEG bestand verliest namelijk bij iedere bewerking wat van zijn kwaliteit en zakt een beetje in en dat willen we niet natuurlijk! Het TIF bestand haal ik op in Photoshop en dan voer ik eventuele nabewerkingen uit. Dit is meestal niet nodig, maar af en toe moet je wat weg stempelen of je schaduwen/hooglichten corrigeren of wil je gewoon even kijken of er nòg meer uit de foto te halen valt. Vervolgens zet ik het 16 bits/kanaal TIF-bestand om in een 8 bits bestand en sla het weer op als een TIF bestand. We hebben nu in de grootst mogelijke kleurruimte gewerkt, maar printers kunnen alleen maar in een 8 bits/kanaal modus werken, dus 16 bits/kanaal bewaren heeft totaal geen zin. Op deze wijze besparen we weer een hoop op de geheugenruimte, want je TIF-bestand wordt nu tweemaal zo klein! Vervolgens sla ik het bestand op als een JPEG, nog steeds als een Adobe RGB.
Hierna verklein ik het bestand naar 800 bij 600 pixels, voer meestal een subtiele naverscherping uit (uiteraard in het lichtkanaal via "Afbeelding" "Modus" "Labkleur" en dan in "Kanalen" het "Lichtkanaal" aanklikken en na de verscherping weer de weg terug) en zet het kleurprofiel om naar sRGB. Ga hiervoor naar "Bewerken" en klik op "Omzetten voor Profiel". Kies altijd voor “Omzetten in profiel” en bega niet de fout om voor “Profiel toewijzen” te kiezen, want dan kun je je profiel onderweg alsnog kwijtraken! In je doelruimte moet staan "sRGB", is dit niet het geval, dan even selecteren. Druk op "Ok" en klaar! Als je onderin je scherm kijkt (achter het kleine driehoekje links onderin) zie je nu "sRGB" verschijnen.
Hierna sla ik het weer op, pas meteen de bestandsgrootte aan (max. 300 Kb) en save het als een JPEG met een extra achtervoegsel ."web"

Tip van Ad:
Lightroom adviseert om als kleurprofiel 16 bits/kanaal “ProPhoto RGB “ te selecteren, omdat dit de meeste kleurruimte biedt. Een dergelijk profiel biedt inderdaad de meeste kleurruimte, maar in “de buitenwereld” zul je met dit formaat momenteel nergens terecht kunnen, terwijl Adobe RGB wèl een algemene standaard is. Daarom adviseer ik je om toch maar om in Adobe RGB te werken en dit gedurende je gehele workflow te blijven hanteren.

Ging ik te snel voor je? Hier nog even stap voor stap:

Omzetten in modus:
Afbeelding

Bestand verkleinen (800 bij 600 ):
Afbeelding

Opslaan als JPEG:
Afbeelding

Bestandsgrootte aanpassen (max. 300Kb):
Afbeelding


Omzetten in profiel:
Afbeelding


Tip van Ad:
Links onderaan op je Photoshop pagina staat een klein zwart driehoekje. Klik hierop, klik vervolgens op “weergeven” en vink “documentprofiel” aan. Voortaan zie je nu in èèn oogopslag links onderaan op je pagina weergegeven in welk profiel je werkt en da’s reuze handig!
Afbeelding

Als het goed is, heb je nu 4 verschillende formaten van je foto. Stel je foto heette 5115, dan heb je achtereenvolgens een 5115.“RAW”, een 5115.TIF, een 5115.JPEG en een 5115web.JPEG. De eerste twee hebben een Adobe kleurprofiel, het webbestand heeft een sRGB kleurprofiel.

Het TIF-bestand gebruik je voor compromisloze afdrukkwaliteit, maar is te groot om te e-mailen. De normale JPEG’S kun je nog per e-mail verzenden naar afdrukcentrales en het .webexemplaar is voor webpublicaties. Mijn originele RAW bestanden bewaar ik ook altijd, want per slot van rekening zijn dit je "digitale negatieven"!


5. De printer.

Is het nu wel nodig om een printer aan te schaffen en is dat niet vreselijk duur, zowel qua aanschaf als kosten per print? Kun je niet net zo goed je foto’s naar een afdrukcentrale sturen? Zijn die cartridges niet heel erg duur? Wat voor papier en inkt moet ik dan in vredesnaam gebruiken? Ha, ik zie dat jullie je hetzelfde afvragen als ik in het begin! Mooi, we zitten op èèn lijn!
Ik kan ze nu als volgt beantwoorden: in A4 formaat is printen niet duur! Sterker nog, de kosten per A4 print vallen zelfs stukken lager uit. Reken maar mee: Bij een goede afdrukcentrale, zoals bv. Profotonet kost een A-4tje toch al snel €1,- en nog eens €3,- voor opstart- en verzendkosten.
Ga eens uit van kwaliteitspapier voor je printer, bijvoorbeeld Ilford Premium Plus, het beste papier van Ilford in een zware 270 gram/m² kwaliteit. Voor 100 velletjes betaal je zo’n €34,-. Dit komt dus neer op €0,34 per A4. Volgens de vakliteratuur bedragen de inktkosten voor mijn printer €0,55 per A4. Je komt dan, voor de allerbeste kwaliteit inkt en papier, uit op ongeveer €0,90 per A4 en dat vind ik eerlijk gezegd wel meevallen!
Ook de aanschaf van de printer valt reuze mee. Als je een printer neemt die tot A4 kan afdrukken, kun je voor onder de €100,- goed slagen. Ikzelf koos voor de Canon Pixma IP4300, die nu voor het ongelooflijk lage bedrag van €71,- te koop is bij Cameranu. Zeg nou zelf, dat valt toch alles mee? Meer bijzonderheden over deze printer kun je hier vinden: http://www.canon.nl/For_Home/Product_Fi ... /index.asp

De fabrikant belooft ons een fotolab kwaliteit en daar is geen woord van gelogen! Bij mijn eerste afdrukken viel ik werkelijk achterover! Door het chroma-life systeem zou de foto een leven lang goed moeten blijven, mits je de juiste inkt- en papiersoorten van Canon gebruikt. Of je foto’s inderdaad een leven lang goed blijven, kan ik nog niet over oordelen…… De printer laat zich zeer eenvoudig installeren en gaat zeer zuinig met zijn inkt om, mede door de 4 cartridges (en nog een zwarte extra voor je tekst) en print zeer snel. Imposant is de snelheid waarmee het papier de printer in gesleurd wordt! Je denkt dat dat nooit goed kan gaan, maar het tegendeel is waar. En, wat mooi meegenomen is, tijdens het installatieproces worden je ICC-profielen voor Canonpapier ook maar meteen geïnstalleerd: PR1 t/m PR3, MP2 en SP2-4 voor achtereenvolgens glans-, mat en zijdeglanspapier in verschillende afdrukkwaliteiten. 1 is de hoogste kwaliteit, 4 de laagste.
Natuurlijk zijn er ook enorme goede printers van overige fabrikanten verkrijgbaar, maar dat zul je zelf moeten uitzoeken. Lijkt me met Google geen enkel probleem!

Welke inkt?
Ik neem geen enkel risico en blijf bij de Canon inkten die speciaal voor deze printer zijn gemaakt. Ik heb genoeg berichten gelezen over slechte resultaten met vervangende goedkopere inkt, of verstopte printerkoppen. De kleurencartridges kosten ongeveer €12,50 per stuk en als je slim bent bestel je meteen een reserve-voorraad, zo kom je nooit zonder te zitten. Yellow, Magenta en Cyaan gaan het snelst op dus zorg in ieder gaval dat je die minimaal in voorraad hebt.

Welk papier?
Zorg in ieder geval voor kwaliteitspapier, dat kun je vaak zien aan het gewicht; zit je zo ongeveer vanaf de 250gram/m² dan heb je uitstekend papier te pakken! Zorg er ook voor dat je papier hebt waarvan je het ICC-profiel kunt downloaden vanaf de site van desbetreffende fabrikant en je zit altijd goed. I.v.m. het chroma-life systeem zul je voor Canon de beste resultaten behalen met Canon chroma-life papier. Dat mag dan ook wel, want de prijs voor èèn velletje Canon Photo Paper Pro bedraagt maar liefst €1,-!
Slecht papier betekent ook slechte afdrukken, dus bespaar hier niet op!

Tip van Ad:
Als je kwaliteitspapier tegenkomt voor een aantrekkelijke prijs en je kunt niet aan het juiste ICC-profiel komen, geen nood! Ik kocht voor een prikkie in de uitverkoop een voorraadje premium quality high gloss papier van 260gr/m² van de bekende Combi-keten en gebruik hiervoor het Canon PR1 profiel, wat uitstekende resultaten geeft. Logisch ook eigenlijk, want het PR1 profiel is ook geschreven voor een premium high gloss papier!

Aanvullende info en de leuk-factor
Kun je nog andere formaten printen dan? Eerlijk gezegd wordt het kopen van 10/15cm papier relatief duur. Misschien kun je dit beter uitbesteden. Sommige centrales doen dit namelijk al voor €0,15 per foto. Je kunt je dan echter wel afvragen hoe het met de kwaliteit staat. Jijzelf werkt immers met de allerbeste materialen? (Meestal, als je je afdrukken terugkrijgt, hoef je je niets meer af te vragen……) Bovendien heb je met je eigen printer ook je eigen direkt-klaar-service en dat is ook altijd veel duurder wanneer je het uitbesteed.
Grotere afdrukken besteed ik uit aan een goede afdrukcentrale die ook haar ICC-profielen ter beschikking stelt. Dit heeft te maken met de veel hogere aanschafprijs van een A3-printer, de prijs van de bijbehorende cartridges en het lage aantal A4+ afdrukken wat ik maak.
Mijn A4 afdrukken gaan in een lijstje en een standaard passepartout van 40 bij 30. Ook deze kun je voor weinig geld kopen bij V&D, Hema en IKEA. In een dergelijk standaard passepartoutje, wat overigens in verschillende kleuren verkrijgbaar is, past perfect je A4 afdruk, dus dat betekent niet al te veel extra werk!

Wat ik nog vergeten ben te vermelden, is dat het gewoon ontzettend LEUK is om je eigen afdrukken te maken! Bovendien zit je zelf midden in het proces, je ziet direct je resultaat en kunt het corrigeren indien nodig en weet je dat je met de allerbeste materialen werkt!


6. ICC profielen
Ik heb lang nagedacht welke pakkende openingszin ik hier zou gebruiken, maar nu weet ik het! De stelling van Pirard: “Het willen printen zonder ICC profielen is als het rijden in een auto met een blinddoek op”. Heel misschien loopt het goed af, maar in principe is het vragen om problemen!
Een ICC profiel kun je zien als een kleurprofiel dat zowel is afgestemd op je printer als op het papier dat je voor de afdruk gebruikt. Eigenlijk een soort instructieset voor jouw specifieke printer en jouw uitgekozen papier en dan op elkaar afgestemd. Hierin wordt verteld hoe met de kleuren, contrasten, belichting e.d. om te gaan. Het resultaat is dan ook veel en veel beter dan wanneer je vanuit een Adobe profiel print. Logisch toch? Op de websites van de meeste papierfabrikanten vind je tegenwoordig aparte kleurprofielen voor hun papiersoorten in combinatie met verschillende printers. Deze smeken er gewoon om om op jouw computer gedownloaded en gebruikt te worden! Wil je hèèl nauwkeurig werken, dan kun je ook je eigen printerprofielen genereren, maar daar heb je, net zoals bij je monitor, wel speciale kalibratiehardware nodig. Omdat we al heel aardige printresultaten verkrijgen, blijft in deze tutor printerkalibratie buiten beschouwing.
Zoals we in de volgende hoofdstukken zullen zien, spelen ICC-profielen een cruciale rol bij het printen van je foto’s!

ICC profielen downloaden
Dat ICC profielen belangrijk zijn, wordt ook onderkend door de toonaangevende papierproducenten en tegenwoordig ook de betere afdrukcentrales. Moab, Ilford, Hahnemülle, Tetenal, Profotonet, allen stellen zij verschillende ICC-profielen beschikbaar, die je op hun site kunt kiezen en downloaden. Je kunt nu precies het profiel uitzoeken voor jouw printer en papiersoort; geweldig toch? Tevens kun je op deze sites nakijken hoe je je instellingen moet kiezen in je printerdriver, waarover later meer. Over het algemeen is de procedure zeer eenvoudig en heb je het profiel eenmaal gedownloaded, sla je het voor Windows XP op in de volgende file: C:\windows\system32\spool\drivers\color.
In deze file wordt door alle programma’s “gekeken” naar de kleurprofielen. In Photoshop kun je een dergelijk profiel dan ook zonder problemen gebruiken.

Hik je nog steeds aan tegen het downloaden van ICC-profielen? Even een voorbeeldje dan, om te laten zien hoe eenvoudig het is. Ga naar de Ilford-site en ga naar “Support” en vervolgens naar “Printerprofiles” Er wordt nu gevraagd om jezelf even te registeren, want je krijgt via je e-mailadres straks je profielen toegestuurd. Ben je eenmaal ingelogd, dan volgt er een fraai keuzemenuutje waarin je je productrange, je merk printer, het exacte type printer en de gewenste papiersoort(en) van Ilford kunt kiezen .
Afbeelding
Ben je klaar, dan stop je dit in je winkelwagentje, waarna het zaakje wordt verzonden naar je e-mail adres. Het betreft hier zipfiles die je dan eenvoudig kunt openen en plaatsen in de gewenste directory: C:\windows\system32\spools\drivers\color.
Heel de procedure duurt nog geen minuut en klaar ben je!
Indien je wilt weten hoe je printersettings moet instellen in de printerdriver, dan heeft Ilford ook hier aan gedacht: Ga weer naar “Support” dan naar “Printersettings”, vul het rijtje in en er volgt keurig netjes een overzicht voor je printer-instellingen. Hier gaat Ilford overigens wel de fout in, want ik adviseer je ten zeerste om je colormanagement in je printermenu UIT te zetten!

Afbeelding


We gaan printen!
Ok, je hebt Photoshop volgens de NIDF norm ingesteld, je hebt je monitor gekalibreerd, je hebt je foto in RAW bewerkt en omgezet naar een 16 bits/kanaal Adobe RGB TIF-bestand, nog een beetje opgepoetst in Photoshop, opnieuw gesaved in een 8 bits/kanaal versie, een JPEG en een web. JPEG bestand gemaakt en al deze bestanden, samen met je originele RAW bestand opgeslagen in de juiste map, het juiste ICC-profiel geselecteerd en nu popel je om je foto te printen! Dat snap ik. Dan is nu de tijd aangebroken om je in te wijden in de volgende methodiek:


7. De methode van Pirard

Ach ja, een beetje naamsbekendheid kan nooit kwaad toch? Deze methode is misschien wel onorthodox, maar levert wèl snel goede resultaten. OK, hier gaan we:
Open je TIF-bestand, klik op “Bewerken” en klik op “Omzetten in profiel”:

Afbeelding

Trek in de doelruimte het venstertje achter het profiel open:

Afbeelding

Wat zien we daar tot onze onuitsprekelijke vreugde verschijnen? Juist ja, de felbegeerde ICC-profielen! (Mocht je ze niet meteen zien, scroll dan even) Selecteer nu het bijbehorende ICC profiel voor het papier waar je op werkt. In dit voorbeeld: ik wil op Canon Photo Paper Pro met de hoogste afdrukkwaliteit werken, dus ik selecteer nu het volgende ICC-profiel: “Canon IP 4300 PR1”

Als het goed is, zie je nu je foto een beetje veranderen. Nog niets doen! Er zit nog èèn venijnig addertje onder het gras: de juiste rendering intent! (Voor de die-hards onder ons: de helpfunctie van Photoshop legt precies uit wat de verschillende renderingen inhouden) We kijken weer bij “omzetten in profiel”:

Afbeelding

Je hebt hier de keuze uit 4 mogelijkheden, maar in principe vallen er al twee af, dus dat scheelt! Eigenlijk heb je alleen maar de keuze uit “Perceptueel” of “Relatief Calometrisch” Welke van de twee moet je nu gebruiken? Helaas varieert dit sterk per foto en papiersoort en is hier geen vaste regel voor te geven! Echt waar, ik kan het ook niet helpen. Ik raad je dus sterk aan even te kijken wat er met je foto gebeurt met de twee verschillende renderingen. Klik gewoon even van de een naar de ander. Een troost; door de methode van Pirard toe te passen zie je meteen de foto op het scherm veranderen en niet pas achteraf als ie geprint is en bovendien is er altijd èèn duidelijk de winnaar! En dit alles binnen een paar seconden, is dat niet fantastisch? Heb je eenmaal jouw juiste rendering gevonden, klik dan even de zwartpuntcompensatie aan of uit, om te kijken wat het beste resultaat geeft. Dankzij deze methode, zie je nu meteen op je scherm hoe je afdruk er uit komt te zien en kun je dus ook meteen de juiste keuze maken.

Scott Kelby adviseert in zijn boek “” Het Photoshop CS2 boek voor digitale fotografen” om ALTIJD “Perceptueel” met “zwartpuntcompensatie “ toe te passen, maar daar ben ik het pertinent niet mee eens! (sorry Scott!) Met deze rendering zullen een aantal foto’s er beslist beroerd uit komen te zien (en dus ook zo uit de printer komen), terwijl de keuze voor “relatief Calometrisch” wellicht een stukken beter resultaat geeft.

Als je je beste instelling hebt gevonden klik je op OK en het profiel wordt nu omgezet. Je ziet nog steeds de foto nu zoals ie wordt geprint. Nu nog de laatste proef: in hoeverre wijkt dit af van wat je hebt gemaakt en wat de bedoeling was? Je kunt dit heel eenvoudig vaststellen door even terug te gaan in je historie en ‘”openen” aan te klikken. Zo kun je lekker snel op en neer zippen tussen beide foto’s; vòòr en na de profielomzetting. (Voor de “newbies”: je kunt je historie openen door bovenaan je scherm op “venster” te klikken en “historie” aan te vinken.
Waarschijnlijk zie je nog steeds een minimaal verschil, maar dat kun je nu mooi wijzigen, door nog wat aan je niveaus, curves of wat dan ook te trekken, maar meestal zal het verschil zeer minimaal zijn.
Onthoud ook dat een monitor nu eenmaal een ander medium is dan een stuk papier, zeer kleine verschillen zul je altijd blijven houden, omdat een monitor nu eenmaal een foto anders weergeeft dan een blaadje papier.
Is je foto in orde, dan kun je hem meteen opslaan en kan hij naar de afdrukcentrale verzonden worden.

Tip van Ad:
Staar je niet teveel blind op èèn foto, want iedere foto en iedere papiersoort (lees: ICC-profiel) kan zich anders gedragen. Het gaat er meer om dat jij de rode draad ontdekt!

8. De methode volgens Photoshop

Dat “de methode van Pirard” zo gek nog niet is, kwam ik zelf pas later achter…. Photoshop voorziet namelijk in ongeveer dezelfde methode, zij het wat omslachtiger. "Softproofen" noemen vak-gedeformeerden dit.... Ga in Photoshop naar de tab “weergave” – “instellen proef” – “eigen”:

Afbeelding

Klik op “eigen”:
Afbeelding

En tot onze verrassing kun je ook hier je afdruk simuleren! Je kunt ook hier weer je ICC-profiel selecteren, je rendering al of niet met zwartpuntcompensatie kiezen en zelfs je papierkleur nabootsen. Als je nu ook nog je voorvertoning aanvinkt, kun je op je scherm precies zien hoe je print eruit komt te zien, een soort “sneak-preview”dus! Wat betreft de papiersimulatie: dat vind ik persoonlijk aan de pessimistische kant; er komt nu een melkachtig waas over je foto, wat bepaaldelijk niet representatief is voor je daadwerkelijke afdruk. Ik laat dit meestal uit dus. Als je zelf eenmaal een aantal foto's hebt afgedrukt, leer je de diverse parameters van de soft-proof beter in te schatten. Mocht je dit ICC profiel vaak gebruiken, dan kun je de proefdruk ook opslaan en telkens weer ophalen.
Photoshop voorziet ook in een “toggle” mode om op en neer te switchen tussen je originele profiel en je ICC-profiel” Ga weer naar de tab “Weergave” en vink nu “Kleuren proefdrukken” aan. Gelukkig is hier ook een sneltoetscombinatie voor: ctrl+y. Met de toetscombi shft+ctrl+y kun je zelfs zien welke kleuren uit de pas gaan lopen!

Let op:
Met deze methode kun je alleen maar kijken en heb je nog niets daadwerkelijk veranderd! Alle echte instellingen zul je nog moeten doen in "Afdrukken met afdrukvoorbeeld", beschreven in hoofdstukje 9.

Je hebt nu twee goede methodes om je foto vòòr het afdrukken te bekijken. Het is aan jou om te beslissen welke je het prettigst vind… Ik heb al gekozen…..


9. Afdrukken

Wat? Lees ik het goed, is het eindelijk zover? Ik moet je teleurstellen, nog niet helemaal…. Klik op de tab “Bestand” en klik dan op “Afdrukken met afdrukvoorbeeld” en je krijgt deze pagina te zien:

Afbeelding

Klik eerst even op “Pagina instelling “ en stel hier de grootte van je document in (in dit geval A4) en de oriëntatie; staand (portrait) of liggend (landscape) en klaar! Klik op OK en we zijn weer terug bij “Afdrukken met afdrukvoorbeeld”.
Omdat je in Photoshop al die moeite voor je foto hebt gedaan, wil je ook graag dat hij uit de printer komt, zoals je hem in Photoshop gemaakt hebt, logisch toch? Daarom kies je bij “Kleurverwerking”: “Kleuren door Photoshop laten bepalen” Als je de kleuren door de printer laat bepalen, gaat je foto alsnog een eigen leven leiden en dat willen we nu juist niet! Stel ook even het juiste printerprofiel , de rendering intent en zwartpuntcompensatie in. Omdat je net de methode van Pirard toegepast hebt, of een soft-proof hebt verricht, weet je nu precies wat je moet kiezen!
Vul vervolgens bij “Geschaalde afdrukgrootte” de gewenste afmeting van je foto in, of klik simpelweg op “Schaal passend maken voor medium”
En, ik durf het bijna niet te zeggen, klik nu op: “Afdrukken” ! Als je de melding krijgt” De foto is groter dan het bedrukbare gebied van het papier. De afbeelding wordt bijgesneden” betekent dit dat er wat van je foto kan afvallen. Omdat ik zelf meestal de maten ingeef, trek ik me hier niets van aan en klik op “Doorgaan” en nu kom ik in het menu van de printerdriver terecht (zucht!)

Tip van Ad:
Om het allemaal nog wat makkelijker te maken: 20 bij 30 is een ander formaat dan A4. A4 is namelijk 21 bij 29,7. Je kunt dus een A4tje nooit helemaal perfect met je 20 bij 30 vullen. Je houdt altijd een wit randje over. Je kunt dit oplossen door in een beeldbewerkingsprogramma de foto op A4 formaat uit te snijden.
Als je echter, net zoals ik, met een passpartoutje werkt, dan is zo’n wit randje weer ideaal, omdat er dan minder van je foto wegvalt! Om dit te bereiken, stel ik de grootte van de foto handmatig in op een breedte (bij landscape) van 29,7. In het voorbeeldfotootje zie je nu onder en boven een wit randje verschijnen en dat valt dan mooi achter het passpartoutje. Je kunt ook even je passpartout opmeten en dan de gewenste maten met een beetje speling (iets groter, anders wordt het zo’n gepriegel) invoeren.

10. De printerdriver

De printerdriver is niets meer of minder dan het programma van de printer. “Maar ik heb toch in Photoshop alles al ingesteld ?” hoor ik jullie vertwijfeld uitroepen. Dat klopt. Alleen moeten we dit ook nog aangeven in de printerdriver. Bovendien moeten we hier ook nog de juiste papierkeuze, printkwaliteit en de juiste papieroriëntatie kiezen, want het is helaas zo dat je instellingen in Photoshop altijd door je printerdriver worden overschreven. Helaas, dit is de keiharde realiteit, ik heb het ook niet verzonnen!
Ik kan alleen maar laten zien hoe mijn printerdriver werkt, maar globaal moet je bij iedere driver de volgende stappen ondernemen:

- schakel je colormanagement (kleurcorrectie) altijd uit, anders gaan de kleuren alsnog een eigen leven leiden
- selecteer de juiste papiersoort en hoogst mogelijke afdrukkwaliteit
- selecteer de juiste papieroriëntatie (landscape of portrait)
- kies het juiste formaat (A4) en kies voor printen zonder marges

Hier zie je de eerste tab van de Canon Pixma IP4300 printerdriver: "Afdruk".

Afbeelding
Ik heb hier als papiersoort Photo Paper Pro gekozen, de hoogste afdrukkwaliteit en door het cirkeltje “handmatig" aan te vinken kan ik op de knop “instellen” drukken en kom ik op de allerbelangrijkste pagina (goed verstopt door Canon) :

Afbeelding

Ik stel nu de kleurcorrectie in op : “geen”. Nu heb je ingesteld dat je printer zich niet meer bemoeit met je kleuren. Je wilt immers dat dit helemaal via Photoshop verloopt, weet je nog? Uiteraard blijf je ook van de rest van die verleidelijke schuifjes af! Je bent nu klaar voor het volgende tabblad:

Afbeelding

Je pagina instelling: hier heb ik “A4, staand en marges uit”geselecteerd. Ook hier heeft Canon weer zijn best gedaan om een belangrijke instelling te verstoppen: klik onderaan op de knop “afdrukopties”en schakel op de pagina die je dan opent ICM uit!
De tab “effecten” gebruik je uiteraard niet, en bij profielen kun je je paginainstellingen opslaan, wat erg handig werkt! De tab “onderhoud” spreekt voor zich.



Tot besluit: druk deze handleiding af! Je weet nu immers hoe het moet? :wink:

_________________
Twee stuks Konica Minolta Dynax 7D en wat glaswerk (You don't own a Beercan, you're merely taking care of it for the next generation.....)

"Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil!"


ma 31 maart 2008, 17:50
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
phpBB.nl Vertaling