Het is za 20 okt 2018, 11:22

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Ruisreductie... 
Auteur Bericht

Bericht Ruisreductie...
Hallo Allemaal,

Ik heb noodgewongen een paar foto's gemaakt met een hogere ISO (het moment was kort en ik moest snel zijn)....

En nu wil ik ze in Photoshop een beetje gaan opschonen. Iemand heeft ooit eens gezegd "even door ... halen voor de ruis"....

Welke plugins/software gebruiken jullie voor "noise-reduction". Ik wil eerst even wat trail versies uit proberen maar ben benieuwd naar jullie ervaringen...

Bovenstaande is ofwel een feit zoals het mij bekend is, ofwel een conclusie gebaseerd op mij bekende feiten, door velen ook wel 'mening' genoemd. Het staat u vrij de feiten met goede onderbouwing te weerleggen.

ma 25 maart 2013, 11:46
Profiel WWW

Bericht Re: Ruisreductie...
Je kunt van Lightroom een 30dagen probeer(volledige!) versie downloaden en die is toch best erg goed wat antie ruis betrefd.

MvG, René.

ma 25 maart 2013, 11:58
Profiel WWW

Als je Photoshop hebt, kun je het eerst daar eens proberen. Zeker de laatste versies zijn voor wat betreft ruisreductie best wel goed.

ma 25 maart 2013, 12:30
Profiel WWW

pegelli schreef:
Ik vind de meeste noise reductie programma's te aggressief in de lichtere delen van de foto, er gaan naar mijn smaak te veel details verloren terwijl de noise in die lichte gebieden meestal veel minder is dan in de schaduwen. vandaar dat ik nu deze truc vaak toepas in photoshop. Als basistool gebruik ik Noise Ninja, maar het werkt even goed met Noiseware en andere veel gebruikte tools.

Dat werkt inderdaad goed, al zijn het wel een extra aantal handelingen. In DxO wordt van een vergelijkbare techniek gebruik gemaakt (minder agressief op de lichtere delen van de foto), alleen kan daar het proces automatisch verlopen: http://www.dxo.com/intl/photo/dxo_academy/dxo_optics_pro/mastering_raw_noise

Het bijzondere bij DxO is dat ruisreductie wordt toegepast voordat het "demosiacing proces" plaats vind: http://www.dxo.com/intl/photo/dxo_optics_pro/features/denoising

Bij mijn weten is dat niet het geval bij Lr/ACR en zeker niet bij de diverse plugins.

ma 25 maart 2013, 19:39
Profiel WWW

Ik gebruik Neat Image als plugin bij Photoshop CS5.....werkt perfect. :)

ma 25 maart 2013, 22:46
Profiel

pegelli schreef:
Dat van DxO wist ik niet, want ik werk (nog) niet me DxO. Zit er wel eens over te denken maar heb eigenlijk geen tijd (energie) om een tweede raw converter erbij te leren.

Daar kan ik me iets bij voorstellen. Als je eenmaal helemaal los bent op ACR in combinatie met Photoshop of Lightroom en daar de resultaten mee verkrijgt die je wilt is daar ook weinig reden toe.

Ik ben aan het andere eind begonnen - eerst DxO vanwege de destijds merkbaar betere ruisreductie en ook al snel vanwege de camera/lens modules en de perspectiefcorrectie mogelijkheden en ben pas daarna Lightroom gaan gebruiken als duidelijk gebruiksvriendelijker "boekhoudprogramma" alsmede voor detailaanpassingen. Een enkele keer beland ik dan ook in Photoshop voor verder gaande aanpassingen en dan loop ik tegen hetzelfde probleem aan: zolang je de details nog niet beheerst, is het moeilijk om je weg te vinden.

Om maar eens een jou bekend citaat aan te halen: "het beste programma is dat programma waarvan je de mogelijkheden kent en dat je volledig beheerst " :lol:

di 26 maart 2013, 17:55
Profiel WWW

Deze discussie is al eerder gevoerd, maar kan geen kwaad om het er weer eens over te hebben.

Ik gebruik de laatste versie Photoshop Elements 11. Bij inladen van ARW files komt hij automatisch in de Adobe CamaraRaw 7.1 plug-in, die gratis wordt meegeleverd. De NR in ACR 7.1 heb ik vergeleken met de NR van Lightroom 4 en kon weinig verschil ontdekken en heb de indruk dat hij uit dezelfde doos komt. De IDC van Sony is daarbij vergeleken ronduit slecht. Dus ik gebruik nu ACR 7.1.
Lightroom 4 is handiger omdat je na inladen meteen NR kunt toepassen en ook JPG nog wat kunt verbeteren, maar heb ik niet gekocht vanwege het filemanagement. Daarvoor gebruik ik al jaren mijn eigen indeling in de Finder van Apple omdat ik baas in eigen buik wil blijven. Ik weet niet of ACR 7.1 ook los verkrijgbaar is of als plug-in bij andere software kan worden gedownload, maar het is misschien een goed alternatief.

di 26 maart 2013, 18:13
Profiel

ACR is los verkrijgbaar (gratis te downloaden) maar werkt alleen in combinatie met Photoshop. Bij Lightroom heb je ACR als los hulpprogramma niet nodig, omdat het volledig is geintegreerd in Lightroom. Bij Photoshop (Elements) is dat niet mogelijk omdat Photoshop met "echte, fysieke" bestanden werkt terwijl Lightroom "virtueel" werkt en alle eventueel aangebrachte veranderingen pas in een fysiek bestand belanden zodra je dat wilt "exporteren".

di 26 maart 2013, 19:01
Profiel WWW

romke schreef:
ACR is los verkrijgbaar (gratis te downloaden) maar werkt alleen in combinatie met Photoshop. Bij Lightroom heb je ACR als los hulpprogramma niet nodig, omdat het volledig is geintegreerd in Lightroom. Bij Photoshop (Elements) is dat niet mogelijk omdat Photoshop met "echte, fysieke" bestanden werkt terwijl Lightroom "virtueel" werkt en alle eventueel aangebrachte veranderingen pas in een fysiek bestand belanden zodra je dat wilt "exporteren".

Romke, als ik in Elements 11 een ARW file wil importeren, dan kom je automatisch in de plug-in van ADC 7.1 , na de gewenste bewerkingen laadt je de ARW file in PSE11. Het blijft in PSE 11 een ARW file heten. Dat moet virtueel zijn want als je een ARW file onomkeerbaar bewerkt, dan is het geen ARW file meer. Waarom zouden ze dan nog de extensie ARW geven en niet meteen PSD? Dus is het in PSE11 nog een virtuele ARW, dat kan toch niet anders? Pas na opslag in een bestand wordt het een fysiek fotobestand JPG, PSD,TIFF enz.. file en opslag als ARW is niet meer mogelijk. Of zie ik het helemaal verkeerd?

wo 27 maart 2013, 08:32
Profiel

Ik weet het niet. Heb net gezien dat het bij Photoshop inderdaad ook zo werkt (PSE heb ik niet). Ik denk dat wat je aangegeven ziet als een ARW bestand in feite een tijdelijk bestand is dat je kunt bewerken en dat de ARW extensie wordt gebruikt om aan te geven dat de bron een RAW bestand is. Je kunt het bestand vanuit Photoshop alleen opslaan in een andere vorm.

Bij mijn weten heeft Photoshop toch echt een "zichtbaar" beeldbestand nodig om vervolgens daar iets mee te kunnen doen of er lagen overheen te leggen.

Ik denk dat het ook te maken heeft met de historie. Photoshop was er al voordat RAW bestanden in gebruik raakten, ACR is de noodzakelijke plugin om daar mee te kunnen werken. Lr is veel later ontstaan en daar is vanaf het begin de opzet anders geweest: een database met links naar RAW bestanden waarvan een beeldbestand kon worden gegenereerd en waarop de "klassieke dokahandelingen" en catalogiseerhandelingen op konden worden verricht - waarbij niet het feitelijke bestand werd opgeslagen, maar slechts de instructies voor veranderingen daaraan werden opgenomen in de database.

Je zou het wellicht zo kunnen omschrijven: Lightroom is "database driven" en Photoshop is bestandsgeorienteerd. Als je van een bestand in Lr een tweede bewerking maakt (bijvoorbeeld zwartwit en kleur), krijg je geen tweede bestand, maar slechts een tweede set instructies die bij export van het oorspronkelijke bestand worden "meegegeven". Bij Photoshop moet je meteen al het bestand nog een keer openen en daarna, als je stopt, mot je beide bestanden apart opslaan.

Al met al is het natuurlijk een tamelijk academische discussie - met beide kun je goed werken.

wo 27 maart 2013, 09:07
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende