Het is wo 20 jun 2018, 13:20

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
 Nabewerken na het maken van foto's met flitslicht 
Auteur Bericht

Bericht Nabewerken na het maken van foto's met flitslicht
Hallo allemaal,

Ik heb een aantal foto's gemaakt in een grote werkplaats.
Deze foto's heb ik gemaakt met de volgende instellingen.
Iso 800, 1/40, F=6.3 en een externe flitser en automatische witbalans.

Deze foto's moet ik nog nabewerken.
Mijn vraag is op welke temperatuur jullie dan meestal de witbalans zetten bij het nabewerken.

Alvast bedankt voor de reacties.

Mvg,
Hans

Sony A77ii, Sony A550, Tamron SP AF17-50mm F/2,8 XR LD IF, Sony 70-200 2.8 G SSM, Sony 70-300 F4.5-5.6 G SSM, Tamron SP AF90mm F/2,8 Di Macro, Metz Mecablitz 48 AF-1, Vanguard Alta 203AP statief, Manfrotto 680B monopod + 234 kop.

di 18 jun 2013, 10:28
Profiel

Bericht Re: Nabewerken na het maken van foto's met flitslicht
Met de stand "flash" zou dat moeten lukken, dwz dat deel van de foto dat flink door het flitslicht is beschenen zal er dan redelijk uit zien. Mocht het een grote ruimte zijn, dan kan het zijn dat op andere plaatsen eigenlijk een andere witbalans beter is. Dat kun je eventueel bijhelpen door plaatselijk een afwijkende witbalans te kiezen.

Uiteraard kun je achteraf alles veranderen, maar het is vaak handiger om bij de opname van een seriefoto's een vaste waarde te kiezen en niet AWB. Dan kun je met het kopieren van de WB van een foto meteen alle foto's dezelfde WB geven. AWB werkt veelal goed, maar "verspringt" soms nogal van opname naar opname.

Uieindelijk is de witbalans een persoonlijke keuze - de camera- en flitserfabrikanten houden wel allemaal ongeveer dezelfde waarde aan, maar er zit toch wel vaak een klein verschil tussen.

Een omgeving waar AWB (althans bij de Sony camera's die ik heb gehad) niet echt lekker werkt is overdag in een bos waar het zonlicht door de bladeren schijnt. AWB levert dan veelal een te blauw resultaat - "daylight" voldoet mij dan beter. Evenmin tevreden ben ik over de standen "cloudy" en "shade" - naar mijn smaak worden de opnames dan veelal te geel.

Wil je het "correct" hebben dan is een testopname met een referentieobject in de foto beschenen door de belangrijkste lichtbron wellicht aanbevolen.

di 18 jun 2013, 12:10
Profiel WWW

Als je in RAW schiet dan maakt de keuze voor WB toch niet uit en is dat achteraf toch ook in 1 keer aan te passen?

di 18 jun 2013, 12:44
Profiel WWW

Wat is dan dat ietsje? Mij is altijd verteld dat je de wb instelling met raw images altijd ongestraft achteraf kan aanpassen.

di 18 jun 2013, 13:00
Profiel WWW

Een correcte WB is toch beter dan eentje die helemaal afwijkt,
volgens mij is het bij hoge ISO toch beter om een goede WB te hebben in RAW...

di 18 jun 2013, 18:06
Profiel

De witbalans en de magenta/groen stand worden in het RAW bestand getalsmatig opgeslagen zodat een latere conversie dat als uitgangspunt kan nemen. Dat doen ze niet allemaal op dezelfde wijze - DxO rapporteert andere waarden voor de kleurtemperatuur dan bijvoorbeeld ACR/Lr. Kennelijk vind iedere RAW-converter het nodig om bij het omzetten een cameraspecifieke aanpassing door te voeren.

De witbalans zit dus in het RAW-bestand "los" van de door de sensor gemeten helderheden per pixel. In feite zou je het dus niet eens hoeven op te slaan, zij het dat de camera die informatie wel gebruikt om de JPG aan te maken die je achter op de camera kunt zien.

Het verschil dat Anita noemt kan komen door de interpretatie die de RAWconverter later aan de opgeslagen waarde geeft. Wanneer je AWB schiet zal de RAWconverter dat getal uitlezen en op basis daarvan een keuze maken (en de getalwaarde die daar uit rolt verschilt van converter tot converter), zet je de camera op "flash" dan zal ook de RAW-converter uitgaan van "flash" (en van die waarde waarvan de RAW-converter vindt dat die bij "flash" hoort voor de betreffende camera).

Iedere RAW-converter gebruikt lichtelijk verschillende waarden voor "flash" en ook de camerafabrikanten verschillen onderling (en soms ook per cameramodel) lichtjes van mening. Daarnaast is uiteraard de kleur van het licht van de flitser lichtjes varierend per model/fabrikant en varieert de kleur van het flitslicht ook lichtjes afhankelijk of de flitser de "volle laag" geeft of slechts een kwart.

Al met al kan dat kleine verschillen opleveren (net als de kleurweergave "met alle schuifjes op nul" bij iedere RAW-converter kleine verschillen oplevert).

Uiteindelijk kun je het achteraf allemaal prima aanpassen, maar het werkt sneller om voor een serie foto's dezelfde uitgangswaarde te kiezen.

di 18 jun 2013, 19:41
Profiel WWW

Ik maak altijd RAW foto's wel of niet gebruik makend van een flitser.
Als WB laat ik veelal op AUTO staan.

Het resultaat is voor het overgrote deel van de gemaakte foto's prima te noemen.
Eventuele correcties worden binnen LR uitgevoerd.
Eerlijk = eerlijk, zelden voer ik een WB correctie uit.
Het zijn meer algemene correctie zoals deze ook voor 'niet' geflitste foto's moet worden gemaakt.

Conclusie welke instelling ik naar tevredenheid toepast:
-RAW foto's maken,
-WB instelling Auto

di 25 jun 2013, 08:39
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ]