Het is wo 20 jun 2018, 13:25

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
 Lichte partijen in foto donker maken (PS4) 
Auteur Bericht

Bericht Lichte partijen in foto donker maken (PS4)
Hallo allemaal,

Ik heb een aantal foto's gemaakt in de werkplaats van mijn werk.
Deze zijn gemaakt met behulp van een externe flitser. Nu zit ik alleen met overbelichte delen in de foto.
Ik bedoel ik mee het buitenlicht dat door de ramen schijnt.
Is er een hulpmiddeltje in PS4 waar ik deze lichte partijen mee donkerder kan maken? Dus eigenlijk een selectie maken van de lichte partijen en deze donkerder maken.
Als het kan graag een opsomming hoe ik dit aan moet pakken.

Alvast bedankt.

Een voorbeeld foto:
Afbeelding

Mvg,
Hans

Sony A77ii, Sony A550, Tamron SP AF17-50mm F/2,8 XR LD IF, Sony 70-200 2.8 G SSM, Sony 70-300 F4.5-5.6 G SSM, Tamron SP AF90mm F/2,8 Di Macro, Metz Mecablitz 48 AF-1, Vanguard Alta 203AP statief, Manfrotto 680B monopod + 234 kop.

do 20 jun 2013, 17:16
Profiel

Bericht Re: Lichte partijen in foto donker maken (PS4)
AnneM schreef:
Volgende keer even meten op de ramen/omgevingslicht....gemeten waarde overnemen in manuele mode.....flitser bijschakelen en klaar is kees ;)

bekijk dit filmpje eens:
http://www.youtube.com/watch?v=KK_DEVmWt7M

Onthouden:
-omgevingslicht stuur je met de sluitertijd
-flitslicht stuur je met het diafragma

ps: deze opname kun je in LR de highlights helemaal naar -100 schuiven....in PS4, geen idee :mrgreen:

Dank je wel voor de uitleg.
Maar wordt het geheel binnen in de werkplaats dan niet te donker? De flitser zal wel niet genoeg capaciteit hebben om alles goed uit te lichten.

Sony A77ii, Sony A550, Tamron SP AF17-50mm F/2,8 XR LD IF, Sony 70-200 2.8 G SSM, Sony 70-300 F4.5-5.6 G SSM, Tamron SP AF90mm F/2,8 Di Macro, Metz Mecablitz 48 AF-1, Vanguard Alta 203AP statief, Manfrotto 680B monopod + 234 kop.

do 20 jun 2013, 18:21
Profiel

BlueHornet schreef:

Dank je wel voor de uitleg.
Maar wordt het geheel binnen in de werkplaats dan niet te donker? De flitser zal wel niet genoeg capaciteit hebben om alles goed uit te lichten.

Ik denk dat dat wel meevalt. Als je een flitser hebt met richtgetal 40 of hoger zou je via het plafond van de werkplaats kunnen flitsen op 400 iso of zo. Dan zou het goed moeten komen.

Misschien dat je daarbij de camera het best op "M' zet en dan de belichting zodanig kiest dat "buiten" wat donkerder wordt dan op de foto. Waar het vooral om gaat denk ik, is de contrastomvang te verminderen en te voorkomen dat de lichte partijen hun doortekening verliezen. Bij de getoonde foto zijn de lichtste partijen grotendeels niet meer te redden - als je ze donkerder maakt worden ze alleen maar grijs en is er niks te zien van het buitengebeuren.

Ik zou het op deze manier proberen: belichting buiten meten, handmatig instellen met het diafragma 2 tot 4 stops verder sluiten en dan binnen met de flits fotograferen. Wellicht dat je dan nog iets bij zult moeten stellen, maar dan zou je uiteindelijk een foto moeten krijgen waar buiten nog enige doortekening is te zien. Vervolgens kun je dan in je bewerkingsprogramma zowel de donkere onderkant van de lokomotief als de lichte partijen naar believen aanpassen. Het belangrijkste in dit geval is het terugbrengen van de contrastomvang tot een waarde die de camera aan kan.

do 20 jun 2013, 18:54
Profiel WWW

Ietsje minder overbelichting was misschien beter geweest, maar eerlijk gezegd stoort het mij niet.
Als de ramen niet worden overbelicht, wordt ook duidelijk wat er buiten is. Dat leidt meestal alleen maar af in de foto.

vr 21 jun 2013, 06:56
Profiel
Beheerder

.
In Photoshop gebruik ik regelmatig; Image / Adjustments / Shadows-Higlights.

Vrijwel al mijn journalistieke fotografie wordt hier mee bewerkt.

Je kunt de schaduwen lichter maken ( meer tekening ) en de hoge lichten behoorlijk wat donkerder!

Op deze manier krijg je een veel langere toonschaal.

Vr Gr N

vr 21 jun 2013, 17:04
Profiel WWW

Ik heb de foto zo goed als ik kan bewerkt in PS4.
Dit is het resultaat.

Afbeelding

za 22 jun 2013, 15:16
Profiel

Je kunt ook met NIK heel lokaal de hooglichten en de donkere delen aanpassen. Je werkt hier met zgn. control points die je in de foto plaatst en vervolgens naar het gewenste resultaat "schuift" . Je moet dan wel NIK hebben uiteraard. ;) Google het maar eens.

za 22 jun 2013, 19:12
Profiel WWW

Ik gebruik voor dit soort problemen het gratis verkrijgbare programma DRI (Dynamic Range Increase Filter). Maak met PS of ander programma een donkere of lichtere versie van een copie van het orgineel, en combinerer met met het orgineel in DRI. Simpele HDR, maar werkt perfect. Zie voorbeeld hieronder. Succes!

Afbeelding

zo 23 jun 2013, 16:13
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ]