Het is za 18 aug 2018, 10:26

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
 Photoshop Retouch tutorial voor een perzikhuidje 
Auteur Bericht

Bericht Photoshop Retouch tutorial voor een perzikhuidje
Hier weer eens een tutorial, dit keer over een van de vele manieren om een huid te retoucheren.
Deze gebruik ik sinds vorige week en naar tevredenheid, dus dacht ik, delen met het forum :-)
Ik gebruik een engelse CS2 versie van photoshop, dus ik gok op wat de nederlandse functies zijn.

Stap 1
Je begint in photoshop na een export vanuit je bekende rawverwerker zoals Lightroom.
Met het model kun je doorspreken wat wel en wat niet weg hoeft. Een moedervlek bijvoorbeeld kan juist heel persoonlijk zijn,
net als de benen van Doutzen Kroes (waarbij weleens per ongeluk een been weggephotoshopped was).
Afbeelding

Stap 2
Als alles duidelijk is begin je met het retoucheren op laag 1. Voor kleine oneffenheden gebruik ik de healing tool.
Voor grotere oneffenheden (zoals de moedervlek of de rode vlek onderaan de kin) of bij randen met een groot kleurcontrast gebruik ik de stempel.
Zorg dat het gebied waarvan je de stempel neemt, qua kleur en lichtheid overeenkomt met de plek die je retoucheert. Zorg ook dat je stempel niet op 100% druk staat.
Tussen de 15% en 25% werkt meestal lekkerder omdat niet alles ineens over wordt genomen.
Afbeelding

Stap 3
Na het retoucheren kopiëren we de laag. Vervolgens voeren wij een vervaging uit op de nieuwe laag. Surface Blur (Oppervlakte vervagen?).
Deze is te vinden in het Filter > Blur menu (Filter > vervagen). Zet de radius op 12 en de threshold (drempel) tussen de 20 en 30. Pas toe.
Afbeelding

Stap 4
Maak nu een Masker aan voor die laag, add layer mask. Het rechthoekige grijze icoontje met een wit circeltje, te vinden in de Layer window.
Je ziet bij je geselecteerde laag een laag masker, die wit is. Klik eenmaal om het masker te activeren. Druk op Control-A, en daarna op control-X
het laagmasker is nu zwart geworden. Gebruik nu een witte brush (kwast) met 20% opacity om de huid van het model te retouchen. Dit gaat heel geleidelijk.
Afbeelding

Stap 5
Houd je het onzichtbaar of leg je het er dik op, smaken verschillen. Ik vind dit een manier waarmee je redelijk realistisch mee kan blijven werken.
En niet vergeten om even na te verscherpen voor de export.
Afbeelding

Veel retouch plezier

M.v.g.

Bart Slaman

za 28 dec 2013, 22:24
Profiel

Bericht Re: Photoshop Retouch tutorial voor een perzikhuidje
leuke uitleg. het eindresultaat doet me echter aan Marijke Helwegen denken, iets te plasticachtig. dat is uiteraard een kwestie van persoonlijke keuze.

zo 29 dec 2013, 11:03
Profiel WWW

Beetje too much inderdaad maar als het maar duidelijk is. Je hebt het met deze techniek goed zelf in de hand

zo 29 dec 2013, 14:52
Profiel

Goed gedaan Bart, een andere manier is in LR met het penseel, de helderheid 20% terug te zetten en daar waar nodig de huid overschilderen met dat penseel, gaat sneller en resultaat is heel natuurlijk.
Gr. Maja

www.pbase.com/marspromotion
http://www.marspromotion.com
[url]/http://marspromotion.wordpress.com/[/url]

ma 30 dec 2013, 10:39
Profiel WWW

Het had in dit geval inderdaad in Lr ook prima gekund - en heel wat sneller! Het verschil tussen Ps en Lr zit hem denk ik vooral in de precisie waarmee je te werk kunt gaan - ook het feit dat je bij Ps lagen kunt "stapelen", deze afzonderlijk kunt in-/uitschakelen om de verschillende deeleffecten te bekijken en een schier oneindig palet aan kwasten en effecten ter beschikking hebt maakt Ps uiteindelijk superieur als je het alleralleronderste uit de kan wilt halen.

In de praktijk zullen de Lr gereedschappen waarschijnlijk in meer dan in 98% van de gevallen ruimschoots voldoen en het leren gebruiken er van is een stuk eenvoudiger dan het aanvankelijk toch wel erg ingewikkelde gedoe in Ps. Vanaf het moment dat je de eerste horden echter hebt genomen, heeft Ps toch wel iets.... ;)

ma 30 dec 2013, 13:42
Profiel WWW

Ik werk met LR versie 4, ik weet niet wat 5 kan, maar merk dat ik steeds meer in Photoshop doe... ik denk dat het met de lagen te maken heeft ofzoiets... Volgens mij kan 5 ook heel goed wat photoshop kan

ma 30 dec 2013, 14:06
Profiel
Beheerder

.
Met 'Portraiture' van Imagenomic gaat dit met 1 Muisklik........

Vr Gr N

ma 30 dec 2013, 14:45
Profiel WWW

nico schreef:
.
Met 'Portraiture' van Imagenomic gaat dit met 1 Muisklik........

Vr Gr N

Klopt Nico.....maar kost wel een aardig centje (ik werk er zelf ook mee en hij kan als een plugin in LR en ook in PS-CS6) en het fijne is dan dat hij een laagmasker aanmaakt in PS en dan heb je nog meer controle)
vrgr.maja

www.pbase.com/marspromotion
http://www.marspromotion.com
[url]/http://marspromotion.wordpress.com/[/url]

ma 30 dec 2013, 20:34
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ]