Het is zo 15 jul 2018, 19:21




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
 Overbelichten als 'Noise Killer' 
Auteur Bericht
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo 26 maart 2008, 18:19
Berichten: 7347
Woonplaats: Vianen Ut
Bericht Overbelichten als 'Noise Killer'
.
In de oude filmtijd was het steevast de gewoonte om dia's 'krap' te belichten en kleurennegatief film 'ruim.

In deze digitale era is het zinnig om bij goed licht heel precies te belichten, maar hoe belicht je nou eigenlijk bij moeilijke lichtomstandigheden.

Tijdens een wachttijd met collega's tijdens een reportageklus kwam het gesprek op het belichten bij hoge-iso en slecht licht.
Zonder uitzondering kwam het er op neer dat je dan 'ruim' moet belichten!
Dit scheelt in de nabewerking de nodige ruis. Oplichten van beelden levert extral ruis op. Het iets verdonkeren niet.

Wat is jullie ervaring?

Vr Gr N

_________________
“The single most important component of a camera is the twelve inches behind it”
Ansel Adams


zo 13 jul 2014, 16:26
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: vr 08 jun 2012, 19:17
Berichten: 174
Bericht Re: Overbelichten als 'Noise Killer'
Het fenomeen heeft zelfs een naam: "expose to the right".
Via Google een hoop info en filmpjes over te vinden, maar ook heel gemakkelijk zelf te proberen met een statisch onderwerp, statief en natuurlijk een handmatig in te stellen camera.


zo 13 jul 2014, 18:06
Profiel

Geregistreerd op: di 20 jul 2010, 07:31
Berichten: 2108
Woonplaats: putte
Bericht Re: Overbelichten als 'Noise Killer'
Ik denk dat de beste aanpak sterk afhangt van de situatie. Als datgene wat je wilt fotograferen allemaal prachtig binnen het dynamisch bereik van de sensor valt, kun je prima ruim belichten - tot ETTR eventueel, wat dan enkele stops te veel zou kunnen zijn voor een realistische weergave. Die zul je dan later in PP eenvoudig terug kunnen schroeven.

Anders wordt het als het dynamisch bereik dat je nodig hebt groter is dan de sensor aan kan. Dan zal er hoe dan ook een deel "afvallen", en je eindigt dan of met uitgebeten hoge lichten of met erg veel ruis en wel detail in de hoge lichten. Min of meer afhankelijk van de later te gebruiken software zou je dan kunnen kiezen - Adobe is duidelijk beter in het "draaglijk" maken van "te bleke" hoge lichten dan DXO, DXO is superieur mbt ruisreductie.

Het werkelijke probleem lijkt me echter veel meer de lichtmeting zelf. Die is gebaseerd op gemiddeld 18% grijs waarbij de manier hoe dat dan wordt berekend nog kan worden gekozen (integraal, centrum, spot). Die 18% grijs is uiteraard niet geschikt voor alle opnames (witte poedel in de sneeuw, zwarte kat in een donker kolenhok), maar voor gemiddelde opnames komt het er zodanig uit dat met weinig PP er wel een draaglijk resultaat uit rolt. Het probleem is dat je behalve bij de spotmeting nooit precies weet hoe gemeten wordt - bij de centrum meting wordt vaak door de camerafabrikant nog wel aangegeven hoe het meetpatroon er ongeveer uit ziet, bij een integraalmeting is het volslagen onduidelijk hoe zwaar de verschillende "vakjes" in het beeld worden meegenomen.

De meeste fabrikanten gebruiken verschillende algorithmes, waarbij niet alleen de helderheden zelf maar ook de frequentie daarvan en de plaats in het beeld een rol spelen - en tegenwoordig werkt dat vaak opvallend goed. Maar je hebt geen idee wat je nu eigenlijk meet.....

Eigenlijk is naar mijn gevoel de lichtmeting zoals we die nu nog steeds toepassen niet meer van deze tijd. Met de huidige electronica zou het mogelijk moeten zijn om altijd een (automatische) meting te kunnen doen die ETTR oplevert. Natuurlijk is dat niet altijd de belichting die je in de afdruk zou willen hebben, maar het geeft je wel de kans om zo veel mogelijk informatie te verzamelen - en dat is uiteindelijk het doel. Voor de JPG's zou dan de camera bij conversie de belichtingscorrectie kunnen uitvoeren, bij RAW bestanden kun je met de maximale beeldinformatie zelf aan de slag.

Als je nu nauwkeurig zou willen meten is spotmeting eigenlijk de enige optie. Je kiest een deel van het beeld, meet daarop, corrigeert de belichting in die zin dat je rekening houdt met zowel de kleur als de "zone" waarin het tzt moet vallen, controleert ook nog even of de donkerste en lichtste partijen nog "op de goede plaats vallen" en drukt dan af. Mochten de lichtste en donkerste partijen buiten het dynamisch bereik vallen, pak je een statief en maakt het vereiste aantal identieke opnames om die later softwarematig te combineren....Nogal omslachtig, tijdrovend en vaak onpraktisch.

En aangezien het voor een foto in de krant geen moer uit maakt (die wordt toch altijd verpest), kun je dus beter de matrixinstelling gebruiken!

Bij moeilijke lichtomstandigheden ruim belichten is natuurlijk uit de praktijk voortgekomen. Je beperkt ruis en accepteert dat hoge lichten soms erg uitgebeten zijn - als dat een klein en minder belangrijk deel van het beeld betreft is dat niet erg.

Wat je je wel moet realiseren is dat "ruim belichten" bij digitale opnames anders uit pakt dan bij film. Het ruim belichten bij digitale opnames leidt vooral tot betere detailweergave in de donkere partijen, de ruisreductie is in feite een bijeffect. Die betere detailweergave is ook vooral waarom je het doet, de ruis kun je tegenwoordig achteraf redelijk wegpoetsen.


ma 14 jul 2014, 05:54
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: vr 21 nov 2008, 13:20
Berichten: 750
Woonplaats: Groningen
Bericht Re: Overbelichten als 'Noise Killer'
Ik zou het niet doen.
De nieuwe generatie Sony camera's heeft niet veel dynamisch bereik meer in de hooglichten. Max 2 stops, maar erg nauwkeurig wordt het niet met de kleuren. Je ziet ook dat de camera's enigszins de neiging tot onderbelichten hebben. Daar is het omgekeerde het geval. Je kunt makkelijk 5 stops rechttrekken, zonder problemen. Bij de oude generatie Sony camera's is het precies andersom.
Bij Nikon, met een Sony sensor, zie je dat het redelijk in de buurt komt met het bovenstaande. Ik zeg redelijk omdat ze het niet helemaal gelijk kunnen trekken, maar toch in de buurt komen.
Canon geeft een totaal ander beeld. Als je onderbelicht en je gaat het rechttrekken, krijg je direct ruis. Hoe meer stops onderbelichten, hoe meer ruis. Daarnaast is bij de Sony sensor de ruis mooi verdeeld over het beeldvlak. Bij de Canon sensor krijg je allemaal streperige ruis en absoluut niet mooi. Dan hebben we het nog niet gehad over de verschuiving van de kleuren, die is helemaal bagger.

Dit alles is gebaseerd op oa studiowerk. Waarom nou studiowerk?
Een paar studioflitsers kunnen het hele snelle werk niet aan. Als er veel vermogen wordt gevraagd, moeten ze eerst weer opladen, de piep, voordat ze weer een lading licht op het onderwerp kunnen afvuren. Het gebeurt regelmatig met cursisten, dat ze te snel reageren en dus een donkere foto maken. Als deze foto in LR wordt rechtgetrokken, zie je de bovenstaande mooi naar voren komen.

Als we kijken naar het dynamisch bereik van de nieuwe sensoren, zien we bij de Sony sensor een DB tussen de 13 en 14 stops bij iso 100. Als we richting de iso 6400 gaan zien we het DB steeds meer afnemen. We zijn dan ook, als de oude film, de sensor aan het pushen. We maken hem steeds lichtgevoeliger. Hierdoor neemt het DB dan ook af. Aan de andere kant komt er op een gegeven moment de ruis opzetten. Ruis is eigenlijk niets anders dan elektrische stroompjes tussen de pixels. Nu kan ik hier nog pagina's over volschrijven hoe het allemaal ontstaat, maar daar heb ik geen zin in.
Als je dus op een iso van pakweg 6400 werkt heeft je sensor nog maar een laag DB. Dit verschilt per sensor en per merk, maar max valt er, zeg maar nog 7 stops uit te halen. Als we nu nog gaan overbelichten, is de ruis niet minder, die is gewoon minder zichtbaar. Ruis treedt op bij bepaalde kleuren en die bepaalde kleuren verschuiven bij deze instellingen.

Voor de pers maakt het minder uit, met uitzondering van, want de gemiddelde consument ziet het toch niet. De krant kan het niet eens goed afdrukken, weer met uitzondering van, dus conclusie; wat maakt het uit als niemand het ziet.

Als je het omzet naar een goede Z/W verdwijnt ook veel ruis, kun je nog verder 8-)

_________________
http://mulderfotografie.nl


ma 21 jul 2014, 07:20
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
phpBB.nl Vertaling