Het is ma 16 jul 2018, 22:05

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Schrijfsnelheid Alpha 77 - Welke SD-kaart ? 
Auteur Bericht

Bericht Schrijfsnelheid Alpha 77 - Welke SD-kaart ?
Ik ben opzoek naar een SD-kaart voor de A77, echter zie ik 'door de bomen het bos niet meer'...

Ik wil geen overdreven snelle SD-kaart, maar hij moet wel sneller zijn dan de camera.
Nu kan ik kiezen uit: 45 , 80 , 90 of zelfs 280 mb/sec. !

De vraag is dus; welke SD-kaart matcht het beste met de A77 ?

vr 15 aug 2014, 15:37
Profiel

Bericht Re: Schrijfsnelheid Alpha 77 - Welke SD-kaart ?
Ik gebruik 32GB 45MB/sec. kaartjes van Sandisk en heb geen last van traagheid. Ik fotografeer vrijwel nooit op burstmode's

vr 15 aug 2014, 16:31
Profiel WWW

Deze heb ik : http://www.memorystunter.nl/contents/nl ... 5MB_s.html

Dan ben je nooit beperkt mocht je wel [eens] in de Mitrailleur stand schieten.

vr 15 aug 2014, 17:15
Profiel

Blijft de vraag; hoeveel Mb per sec. zet de A77 weg.

Stel:
1 24 megapixel foto is ~4 Mb.
In burstmode is dat 48 Mb per sec.
Dit kan hij een 3½ sec. volhouden dan zit de buffer vol.
Hij schrijft dus minder dan 48Mb/s. weg.

Of zit ik er erg ver naast met mijn berekening?

vr 15 aug 2014, 18:06
Profiel

Volgens Dpreview is de 'buffer full' rate voor raw files 1.1 frame/seconde. Een raw file is 25 MB dus dan zou je aan 45 MB/s voldoende moeten hebben. Ik heb zelf een Kingston 45 MB/s kaartje in de A77 en ben daar tevreden mee.

Nog een tip: meet na aankoop even of de opgegeven snelheid daadwerkelijk gehaald wordt...
Ik had ooit van een particulier op Marktplaats 2 Sandisk kaartjes gekocht die fake (en traag) bleken te zijn.
De man was wel zo vriendelijk om ze terug te nemen, en vertelde dat hij ze bij een bekende internet-fotozaak had gekocht (waarvan ik de naam hier niet zal noemen)

vr 15 aug 2014, 20:01
Profiel
Beheerder

Ik koop al vanaf het begin de Sandisk Extreme Pro 95 MB/s SDHC kaarten.
Eerst bij Amazon Duitsland en vanaf het moment dat ze in Nederland beschikbaar waren bij mijn vaste leverancier, de Memorystunter.
Samen met Gustav getest op de eerste Alpha 77 uit de UK waarbij deze Sandisk SDHC kaarten er heel goed uit kwamen.
Daarbij zijn ze ook nog heel betaalbaar. Ik zie voorlopig geen reden om voor de A77, NEX 7 en A7R naar iets anders over te schakelen.
Inmiddels heb ik HIER een kloeke doos vol van.

Vr Gr N

za 16 aug 2014, 08:03
Profiel WWW

Hier liggen twee Sandisk kaartjes, 16Gb 45mb/s en 16Gb 90mb/s.
De 'trage' was voor de a55, deze wordt verkocht met nieuw 4Gb kaartje.

Voor de 'nieuwe' a77 is nu een 16Gb 90mb/s kaartje besteld.
De trage komt nu op reserve te liggen...

Prima adres nico, voor minder zijn ze niet te vinden.. :)

za 16 aug 2014, 09:13
Profiel
Beheerder

.
Ik verdien er verder niks aan, maar ze zijn gewoon goed.
Voor de 'CF Cams' gebruik ik ook nog Lexar Pro.
Daar is ook niks mis mee!
Videografie pleeg ik te doen met de Alpha 77 met daarin een 64 GB SDXC kaartje van Lexar.
Die heb ik indertijd voor 44,45 Euro gekocht bij Saake-Shop, maar inmiddels heeft de Memorystunter hem ook voor 47,95 Euro.
Die is gewoon niet 'vol' te filmen :lol:

.
Kenmerken en voordelen van de SanDisk Extreme Pro® SDHC(XC)™

- Aanbevolen voor High Performance DSLRs en HD Camcorders

- Professionele snelheden voor een grotere fotoreproductie tot 95MB/sec

- Klasse 10 voor het vastleggen van foto’s in Full HD video, en zelfs in 3D

- Verbeterde prestaties met Power Core™ technologie gemaakt om gegevens snel en efficiënt te verdelen

- De kaart is waterproof, temperatuurproef, shockproef, vibratieproef en x-ray-proof

- Verkrijgbaar in 8GB, 16GB, 32GB en 64GB met een levenslange garantie

za 16 aug 2014, 09:42
Profiel WWW

Je hebt uiteraard een zekere minimumsnelheid nodig om te kunnen werken, maar het belang daarvan moet je niet overschatten.

Voor "single shot" opnames is iedere kaart snel genoeg, bij de camera in de "mitrailleurstand" zal ook de snelheid waarmee de kaart beschreven wordt vanuit de camerabuffer een rol spelen - althans zodra die buffer min of meer vol begint te raken.

In de praktijk betekent dat bij de meeste opnames het er niet zo veel toe doet. Zelfs bij serieopnames van sportieve verrichtingen zul je er doorgaans hooguit 5 achter elkaar maken en daar weten kaart en buffer best weg mee.

Een vraag die meestal niet wordt gesteld is hoe het met de betrouwbaarheid van de kaart zit. Het is leuk dat je opnames snel kunt wegschrijven, maar als ze bij thuiskomst deels verdwenen zijn heb je daar niet veel aan. Helaas is de betrouwbaarheid moeilijker meetbaar en kun je altijd nog een minder goede variant treffen. De betrouwbaarheid van het systeem cameras+geheugenkaart kun je sterk verhogen door twee identieke kaarten tegelijk te gebruiken.

Tegenwoordig gebruik ik Sandisk SDHX kaartjes (Extreme Pro, 95 MB/s, class 10, 64 GB). Dat is in zoverre een bewuste keuze dat toen ik destijds aan verschillende Canikon gebruikers vroeg wat het beste was, ze het over een ding eens waren: geheugenkaartjes van Sandisk. De CF kaarten bevielen mij destijds goed en inmiddels, na de gedwongen overstap naar het SD formaat, ben ik bij Sandisk gebleven. Ongetwijfeld zullen er ook andere merken zijn (en wellicht uit dezelfde aziatische fabriek) die ook goed zijn.

Van de inmiddels sterk gestegen snelheid merk ik eigenlijk weinig en alleen wanneer de buffer vol begint te lopen - de mate van vertraging is dan iets geringer dan bij tragere kaarten. Die vertraging zal er altijd zijn - de snelheid waarmee een kaart kan worden beschreven is daarbij een factor, maar ook de snelheid waarmee de camera in staat is om gegevens uit de buffer weg te schrijven naar een opslagmedium speelt daarbij een grote rol. Mijn inschatting is dat die snelheid lager is dan waarmee de geheugenkaart de data kan "opvangen"....

zo 17 aug 2014, 06:17
Profiel WWW

Ik persoonlijk "schiet" gerust een serie bursts kort achter elkaar op mijn A77-II en gebruik Transcend 64GB SDXC UHS-I 600x Ultimate kaarten.
Ook hiermee voorkom je niet dat je soms moet wachten maar dan ben je wel 60 foto's verder waarvan er thuis weer een stel in de digitale prullenbak worden geknikkerd ;-)

Laatst bijgewerkt door wpompen op zo 17 aug 2014, 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

zo 17 aug 2014, 11:25
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende