Het is do 20 sep 2018, 20:28

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
 Adapter om Sony Nex aan Novoflex BalMin-AF te koppelen 
Auteur Bericht

Bericht Adapter om Sony Nex aan Novoflex BalMin-AF te koppelen
Zoals jullie elders op dit forum kunnen lezen heb ik besloten om na verkoop van mijn SLT-A77, mijn Novoflex Balmin-AF balg te blijven gebruiken met mijn Sony NEX-camera's. Ik ben in bezit van een LA-EA2 adapter voor A-mount lenzen op de Sony NEX. Deze adapter is echter niet te gebruiken in combinatie met de Novoflex balg, omdat de voet van de adapter met de statiefaansluiting te ver naar voren (buiten de bajonet-aansluiting) uitsteekt, zodat de adaptervoet in aanraking komt met de achterkant van de balg en het niet mogelijk is de bajonetaansluiting van camera en balg te realiseren. Alternatief is de LA-EA1 adapter, waarbij de adaptervoet demontabel is, maar gezien een mogelijke uitbreiding naar fullframe in de toekomst is het misschien verstandiger een LA-EA3 adapter te kopen (LA-EA4 heeft dezelfde vaste adaptervoet als de LA-EA2, dus dat lost mijn probleem niet op). Nu heb ik op afbeeldingen gezien dat de "3" ook een vaste adaptervoet heeft, die niet zover naar voren uitsteekt; ik kan echter op de schaarse afbeeldingen die ervan op internet zijn niet beoordelen of en eventueel hoever dat voetje voorbij de bajonetmond komt. Heeft iemand op dit forum ervaring met de LA-EA3 of er misschien meer zicht op? Mijn lokale fotowinkel heeft de adapter niet op voorraad, anders zou ik hem daar gaan bekijken. Zijn er wellicht ook nog andere alternatieve adapters voor Sony E camera's naar Sony A objectieven? Ik zou het graag vernemen. Alvast bedankt.

Groeten,
Gerard

za 13 sep 2014, 21:27
Profiel

Bericht Re: Adapter om Sony Nex aan Novoflex BalMin-AF te koppelen
Er zijn simpele adapters te koop die een Amount lens met een E-mount body kunnen verbinden. Daarbij verlies je dan wel alle AF mogelijkheden. Ga maar eens zoeken op ebay. De prijzen varieren nogal - tussen ca 15 en 60 Euro, zonder dat je de indruk krijgt dat er veel verschil in zit. Novoflex levert er zelf ook een voor ca 170 Euro, waarbij je dan wel de mogelijkheid hebt om ook het diafragma in een A-type lens te bedienen.

Voor gebruik van de balg denk ik eerder aan een andere oplossing. Aannemende dat de balg aan de "achterkant" de A-bajonet heeft en je naar de E-bajonet wilt zoals mogelijk met de Sony adapters zou je kunnen overwegen tussen balg en camerabody+Sony "EA-x" een dunne tussenring te plaatsen - juist voldoende dik om het uitsteeksel van de "EA" vrij te houden van de instelslede van de balg.

Meestal worden tussenringen in sets aangeboden van 3 stuks, de dunste is waarschijnlijk al dik genoeg. Zelf heb ik een setje met als naam "Vivitar Automatic Extension Tube" bestaande uit een ring van resp 12, 20 en 36 mm waarmee dus een afstand in stappen tussen 12 en 68 mm is te overbruggen al naar gelang je ze combineert. Het kan eventueel wel betekenen dat je niet helemaal meer tot oneindig kunt scherpstellen, afhankelijk van het aan de balg gemonteerde objectief. Het woord "Automatic" betekent in dit geval dat het op de camera gekozen diafragma op mechanische wijze kan worden doorgegeven via de ringen naar de lens. Via de balg zal dat niet werken als de "voorbajonet" geschikt is voor een Novoflex kop en de "achterbajonet" een A-mount is omdat dan het stangenstelsel niet wordt voortgezet via de balg. Bij mijn antieke Novoflex balg met aan beide zijden de A-bajonet wordt die mechanische verbinding wel verder geleid en worden ook de (5) electrische oercontacten doorgegeven.

Als je de balg alleen met de Novoflex kop gebruikt zul je altijd handmatig het diafragma op de lens moeten instellen. Dan volstaat ook een "niet-automatische" tussenring en dan heb je het in feite over de meest simpele A-E adapter zoals in het begin genoemd.

do 18 sep 2014, 06:16
Profiel WWW

Ik heb inderdaad ook aan de toevoeging van een tussenring tussen de de la-ea2 adapter en de balg zitten denken. De balg gebruik ik zelden of nooit voor scherpstellen op oneindig, dus wat dat betreft vind ik het ook geen probleem. Het doorgeven van diafragmawaarde met a-mount objectieven vind ik wel belangrijk, dus zal het een automatische tussenring moeten worden. Een hele set van 3 ringen met verschillende diktes vind ik nogal prijzig (nieuw ongeveer €150,00; dat ben ik ook voor een la-ea1 adapter kwijt en 1 tot 2 tientjes meer een la-ea3 adapter), temeer omdat ik waarschijnlijk slechts de dunste ring nodig heb. Zouden dergelijke ringen ook als enkele ring te koop zijn? Ik ben ze zelf op internet nog niet tegen gekomen.

do 18 sep 2014, 22:43
Profiel

Ik denk dat je tussenringen alleen maar in setjes van 3 kunt kopen. Samen hebben ze dan meestal een dikte die het mogelijk maakt om met een standaardobjectief 1:1 te kunnen fotograferen, wanneer je er een of twee gebruikt kun je andere (kleinere) afbeeldingsmaatstaven realiseren die met het standaardobjectief niet mogelijk zijn. De enige uitzondering die ik ooit gezien heb was een tussenring van Olympus met een variable lengte waarop dan macroobjectieven konden worden gemonteerd die zelf geen afstandsinstelling hadden - dus ongeveer zoals de oude Novoflex objectieven waarbij de balg werd vervangen door een tubus die verstelbaar was.

Als je veel macro doet zou zo'n Olympus combinatie in combinatie met een E-mount body een heel erg aardige oplossing zijn. Zie: http://www.alanwood.net/photography/olympus/#macro. Soms zie je op ebay die spullen wel eens aangeboden voor relatief aantrekkelijke prijs.

vr 19 sep 2014, 07:17
Profiel WWW

Bedankt voor je reacties, romke.
Ik zal ebay en marktplaats nog eens af struinen voor iets bruikbaars.
groeten,
Gerard

vr 19 sep 2014, 21:13
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ]