Het is zo 18 nov 2018, 18:15

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 Vraag aan een Sony Professional 
Auteur Bericht
Beheerder

Bericht Vraag aan een Sony Professional
Ik zit al een tijdje te draaien tussen de verschillende Sony Full Frame camera's e.a.
Mijn vraag hier via een PM aan een echte Sony Professional leverde behoorlijk wat positieve zaken op.
Dat is dan ook gelijk de reden dat ik de forum leden mee wil laten delen in deze discussie.....
----------------------------------------------------------
Vraag aan Jan Peter Mulder (A.K.A JEPEM ):
---------------------------------------------------------
Hoi JP,

IK lig nog steeds in spagaat of ik verder ga met de Sony Alpha ( 99 ) of de A7/R/S/II
Daarbij onderzoek ik ook de mogelijk om eventueel de overstap naar Canon ( D5MkIII) of naar Nikon ( D750 ) te gaan maken.

Daarom hier mijn vragen.....

• Doe jij al je professionele fotowerk nog met full-frame Sony camera's of gebruik je ook andere merken?

• Aan welk profi werk moet ik dan denken? ( Studio, Portret, Bruidsreportages, Bedrijfsreportages, Journalistiek)

• Zie jij jezelf de komende jaren nog met het Alpha systeem ( A99 • A99II ) verder gaan of denk jij ook aan een overstap?

De overstap naar CaNikon, maar ook naar de A7/R/S/II vraagt flinke investeringen. ( 1e en 2e body en het nodige glaswerk )
Dat gaat al gauw een mille of 10 kosten....

IK zie mezelf toch weer terug kruipen naar het Alpha systeem....... De A7 vind IK te klein....
Wat kan ik nog aan beeld-kwaliteit-winst behalen met de Alpha 99 t.o.v. de Alpha 900?

Kun jij je collega's verslaan met de Alpha 99 t.o.v. de CaNikon camera's w.b.t. beeldkwaliteit?

Met Vriendelijke groet,

Nico

wo 14 jan 2015, 13:21
Profiel WWW
Beheerder

Bericht Re: Vraag aan een Sony Professional
Antwoord: JEPEM
-----------------------------------------

Hoi Nico,

Hierbij antwoord op je vragen.
• Ja, ik doe mijn profi werk nog steeds met een FF Sony. De A99 is de meest gebruikte camera, de A900 gebruik ik als een extraatje.

• Studio, Portret, Uitgeverijen, Bruidsreportages, Bedrijfspresentaties, Bijeenkomsten (commercieel)

• Nee, ik stap niet over. Ik blijf lekker bij Sony.

Mijn directe collega werkt met de Nikon D800 en de D700. Hij wil wel de overstap naar Sony maken, kost alleen veel geld. Daarom blijft hij bij Nikon. Misschien dat Sony, in de toekomst, alsnog besluit om Jouke uit te kopen bij Nikon, dan wordt de overstap naar Sony reëel.

Ik geef nog steeds les aan de Fotoacademie. Daar zie ik de meeste camera's wel voorbij komen. Ik denk dan ook dat ik wel wat commentaar mag hebben o de diverse merken.

1. Bij de nabewerking heb ik veel werk van Nikon en Canon. De beelden moeten uitgebreid worden gecontroleerd en worden bewerkt. Er is altijd wat aan de hand. De ene keer de WB, de andere keer weer de kleuren, noem maar op. Bij de A99 heb ik een aantal voorgeprogammeerde settings in LR. Normale iso, middelhoge iso en hoge iso. Aan de hand van het iso getal wordt dan de voorinstelling gekozen. Die pas ik toe en klaar. Moet ik er wel bij vertellen dat ik er een vervend gebruiker van de scheve horizon ben. Vaak moet ik dit nog weer corrigeren.

2. Doe eens een test met een Sony op een onderwerp. Lens op 24 mm en scherpstellen. Zet de lens daarna op 70 mm en kijk weer eens. Gewoon scherp. Voorwaarde is dat het onderwerp en de fotograaf op exact dezelfde plaats blijven staan. Probeer hetzelfde nu eens te doen met een CaNikon. Bij de 70 mm mag je nog eens scherp stellen.

3. Maak regelmatig wat foto's met de D800. Gewoon omdat het dan privé foto's zijn bij Jouke (hij heeft een zoon van een half jaar). De AF vindt ik een ramp. Krijg hem zelden direct op de ogen scherp. AF Snelheid verschilt met het zoomen bij de 24-70 en de 70-200. WB is nooit goed, enz.

4. Neem eens een Canon. Probeer eens met een RAW de schaduwen op te lichten. Kun je lachen. Bij +100 heb je een enorme hoeveelheid ruis, zelfs bij iso 100.
De ruis bij een Sony sensor is mooi verdeeld over het gehele beeld. Bij Canon loopt deze in strepen over de sensor en dus over het beeldvlak. In LR is de Sony ruis zeer eenvoudig te verwijderen.

Conclusie: Bij een Sony camera zijn de beelden direct te gebruiken. Bij CaNikon moet je uitgebreid aan de slag. Dan hebben we het nog niet over de Live View gehad en de batterij duur bij Live View (Canon 20-30 minuten en de batterij is leeg, AF in LV, enz).

Op dit moment kan ik de beelden van de D800 en de A99 dusdanig gelijk maken dat je geen verschil ziet. Raad de camera. Dat is niet te doen, tenzij je de exif gaat bekijken. Het kost dus veel werk aan de beelden van de D800 om die gelijk te krijgen aan de A99, maar het lukt wel. Een tijd geleden hebben we een opdracht gedaan voor defensie. Op het oefendorp meelopen met de militairen en vastleggen wat ze doen. In de bunker was het bijna volledig donker, een miniem straaltje licht, maar dan ook echt miniem. De D800 en de D700 konden niet meer hun focus krijgen. De A99 had moeite, maar kreeg wel de focus.
Hetzelfde verhaal op het podium bij Jet Rebel. Laat je kop niet gek maken. Achteraf blijkt wel hoeveel missers en hoeveel er raak waren. Bij Jouke zie ik vaak dat er op dat moment veel meer foto's worden gemaakt. Hij kan gewoon de knop indrukken en gaan. De A99 kan niet altijd omdat de AF niet goed is. Als we dan in de nabewerking zitten, zie ik dat de A99 de meeste raak heeft. Bij de D800 is het meeste gemist en houd je een enkele plaat over. We gebruiken dan allebei een Sony of een Nikon 24-70/2.8.

Je hebt bij CZ glas een soort 3D effect. Dat ligt aan het micro-contrast van CZ. Dat ga je missen bij de andere merken.

Er zit veel verschil tussen de A900 en de A99. De A99 kan makkelijk op iso 6400, terwijl de A900 bij iso 1600 al moeilijk doet. Er zijn meer instellingen mogelijk. Aan de andere kant vindt ik de AF van de A900 fijner.
De beelden moet je verschillend bewerken. Bij de A900 kun je beter overbelichten. De grens ligt bij 3 stops. Bij de A99 is het precies andersom. Deze moet je onderbelichten. Je kunt wel vrij eenvoudig 5 stops onderbelichten, tenzij je in de hoge iso regionen zit.
Flitssynchronisatie met studio flitsers: A900 1/250 en de A99 1/160. Dat is een nadeel. Waarschijnlijk heeft het met camera-software te maken.

Maak je gebruik van de opzetflitser: HSS is altijd beschikbaar, als je het aanzet. Wat een ellende met de andere merken. Je moet eerst van alles en nog wat instellen voordat je aan de gang kunt.

Nadeel van het Sony systeem is de beschikbaarheid van de hoeveelheid lenzen. De andere partijen hebben er veel meer.
Praktijk: 24-70, 70-200 en de 85 mm. De rest zit er voor Jan met de korte achternaam in de tas. Ga je voor iedere foto van lens verwisselen? Nee, dan mis je net die plaat die je nodig had. Daarom heb ik met een aantal opdrachten 2 camera's om de nek hangen, zodat de het gebied van 24-200 mm is afgedekt.

Mijn A900 heeft inmiddels meer dan 500.000 foto's gemaakt. Nog geen enkele reparatie of wat dan ook. Hij voelt nog steeds als nieuw aan. De A99 heeft inmiddels 400.000 foto's gemaakt. Precies hetzelfde geval. Die van Jouke? Zijn allebei al weg geweest. De D700 is net weer terug. Weer als nieuw, maar toch.

Als ik een stukje advies mag geven; Wacht even met de aanschaf van een nieuwe camera. De A99 II komt eraan. Misschien duurt het nog een poosje, maar het is het wachten waard. Vervolgens ben je een van de eerste die een nieuwe aanschaft. Doe ik ook, en dat is mij goed bevallen. Laat de A99 voor wat die is. Je holt anders achter de feiten aan.
Laat de hele serie van de A7 links liggen. Die ontwikkelen zich zo snel, dat de waarde ervan mee holt. Naar beneden dan. Het is iets zwaarder met een A99 II, krijg je sterke spieren van en veel meer mogelijkheden en snellere AF.
Laat het hele CaNikon verhaal achter je. Diegene die wel is overgestapt zal nooit erkennen dat de stap niet was wat ze verwachten. Af en toe zie je zelfs verhalen van mensen die weer terug willen.
Top fotografen worden vaak uitgekocht door de grote merken. Laat je daardoor niet misleiden. Overal is wat en bij de buren is het gras altijd groener, maar is dat geen mos?

Met vriendelijke groet,

Jan Peter Mulder

wo 14 jan 2015, 13:21
Profiel WWW

Ook ik wacht op de A99 II.Vraag is gaat Sony dit wel doen ??
Ben wel 100% tevreden met de A77.Wil wel overschakelen naar full frame.
Heb ondertussen A6000 gekocht (voor het kleine werk)
Wel altijd tevreden met de Sony toestellen.

wo 14 jan 2015, 13:32
Profiel
Beheerder

.
Ik hoop op een Alpha 99 II met de AF module van Alpha 77 II en de 36 MP sensor van A7R
Een maximale scherpte door het ontbreken van een anti aliasing filter en super snelle auto focus........

Sony heeft deze features al kant en klaar op de plank liggen.
Moeten alleen nog maar in een nieuwe Alpha 99 Mk II ingebouwd worden. :lol:

De nieuwe Tamron full-frame 15-30 f/2.8 ultra-wide zoom erop en klaar is Clara....
Dit glas is al helemaal klaar voor de 36 en 48Mp sensors....

Vr Gr N

wo 14 jan 2015, 14:12
Profiel WWW

Hier wordt ik nou blij van. Ik ben heel blij met m'n 77 en 700. Ik heb tussendoor heel hard getwijfeld om over te stappen, maar achteraf heel blij dat ik het niet gedaan heb. Heel leuk om te lezen dat Sony vs. CaNikon :grin:

wo 14 jan 2015, 17:14
Profiel WWW
Beheerder

Imaginations schreef:
Hier wordt ik nou blij van. Ik ben heel blij met m'n 77 en 700. Ik heb tussendoor heel hard getwijfeld om over te stappen, maar achteraf heel blij dat ik het niet gedaan heb. Heel leuk om te lezen dat Sony vs. CaNikon :grin:

Reviews van camera's door dom rondspringende Chinezen kunnen nooit op tegen ervaringen uit het veld door serieuze professionals.
Zaken als verschillen in post processing tussen Sony Alpha en CaNikon opnamen kom je never nooit tegen tijdens de bekende Youtube reviews!
Daar loop je tegenaan in de harde praktijk. Hier duidelijk beschreven door JEPEM. Daarvoor mijn dank.

Vr Gr N

wo 14 jan 2015, 19:14
Profiel WWW

ik gebruik nu al een maandje de A7II , erg fijne camera , net wat beter in de hand als zijn voorganger.
ik vind het zelfs zo fijne camera , dat ik hiermee volgende maand het noorderlicht hoop te fotograferen in de lofoten ,noorwegen , en neem alleen de E- lensen mee , 16-35 , 24-70 , 70-200 + 55mm

de A camera blijft lekker thuis

ik verwacht dat de A99II niet zo lang op zich zal laten wachten.

gr
g

wo 14 jan 2015, 22:12
Profiel

Ik was vorige week op stap met mijnA77-II en een kennis die een A7r heeft, nou, voor sport(burst)fotografie moet je die niet hebben.
Het fotograferen van een vogel in volle vlucht met gelockte AF leek ook haast onmogelijk... ik wacht de A99-II af en natuurlijk het winnende staatslot!

do 15 jan 2015, 12:58
Profiel WWW

Dank JEPEM voor de vergelijking en Nico voor het doorgeven daarvan. Er worden hier een groot aantal zaken opgesomd waar je alleen achter kunt komen na langdurig gebruik in de praktijk en wat je normaal niet zult zien in een of andere test van een tijdschrift of op een website, al was het alleen maar omdat daar ook rekening moet worden gehouden met toekomstige adverteerders.

Dank ook voor de opmerkingen over de objectieven ten aanzien van afbeeldingskwaliteit en de nauwkeurigheid van de AF bij inzoomen na scherpstellen. Ook dat betreft zaken die in de praktijk van belang zijn, maar die je doorgaans nooit leest.

Nog een tip mogelijk voor JEPEM: als je DXO als rawconverter gebruikt kun je Canon en Nikon opnames er per simpele menukeuze uit laten zien als opnames gemaakt met een a99. Vervolgens kun je de zo ontstane DNG beelden binnen halen in Lr en ze desgewenst verder bewerken, hetzij individueel of all tegelijk. Zou je mogelijk veel tijd kunnen besparen wanneer je opnames van verschillende camera's in een serie moet combineren.

do 15 jan 2015, 16:25
Profiel WWW

Ik heb vorige week de A77 II aangeschaft, blijf lekker bij Sony, zoals JEPEM al aangeeft is het gras aan de andere kant altijd groener.....totdat je aan de andere kant loopt. :)

do 15 jan 2015, 19:51
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende