Het is vr 16 nov 2018, 17:45

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
 stof op matglas (laten) verwijderen. 
Auteur Bericht

Bericht stof op matglas (laten) verwijderen.
Eigenlijk een analoog vraagje, maar het komt natuurlijk bij digiflexen met matglas ook voor.
Ik heb onlangs in een nostalgische bui een prachtige zwart-verchroomde Minolta XD7 aangeschaft om mijn collectie Minolta MF objectieven te vergezellen die ik via een adapter regelmatig op mijn Sony NEX/ILCE camera's gebruik.
Op het matglas echter hebben zich nogal wat stofdeeltjes verzameld, hetgeen mij enigszins irriteert.
Weet iemand van de FMF-leden een goede en liefst niet te dure reparateur die het matglas van mijn XD7 zou kunnen reinigen?

zo 08 maart 2015, 17:56
Profiel

Bericht Re: stof op matglas (laten) verwijderen.
Als ik het mij goed herinner zijn van deze serie de matglazen verwisselbaar.
Dat zou betekenen dat het glas er relatief simpel uit kan worden gehaald, gereinigd en teruggeplaatst. Waarschijnlijk heb je als gereedschap alleen een pincet(je) nodig,

zo 08 maart 2015, 20:57
Profiel

In de boeken over de Minolta XD7 uit de jaren '70/'80 die ik heb (Het grote Minolta boek van Lars Polder, Minolta XG - XD van Josef Scheibel) staat dat het matglas van de XD7 wel verwisselbaar is, maar dat het slechts door de Minolta service-afdeling verwisseld mag of kan worden. Ik begrijp daaruit dat ik het verwisselen van het matglas als gewone gebruiker zelf niet kan doen en op een deskundige reparateur aangewezen ben.

zo 08 maart 2015, 22:17
Profiel

Toen waren ze nog te koop voor een flink bedrag, nu kosten ze niet zo veel meer.

Heb net bij mijn eigen gekeken en het is een kwestie van het afdekplaatje bovenin de bajonet los te halen. Dit kan door de twee (kleine) schroefjes los te draaien en het plaatje en de houder er uit tillen en daarna het matglas er uit laten glijden.

Fluitje van een cent voor een deskundige reparateur. Valt bij een goede fotozaak onder de klaar terwijl u wacht service.

ma 09 maart 2015, 17:27
Profiel

Bedankt voor de tip, Jan.
Ik zal met de XD7 eens naar de plaatselijke camerawinkel gaan om te vragen of ze voor mij dit klusje kunnen klaren.
Ik zie dat het 2 hele kleine kruiskopschroefjes zijn en ik vrees dat ik zo'n klein schroevendraaiertje niet in huis heb, anders zou ik het zelf proberen.

wo 11 maart 2015, 13:46
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ]