Het is ma 16 jul 2018, 22:24

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
 scherpstellen blokkeert 
Auteur Bericht

Bericht scherpstellen blokkeert
Goeiemorgen,

Ik vroeg me af of iemand hier wel eens het volgende probleem is tegengekomen bij de Alpha 77 en/of SAL70-400 (allebei de oude versies):
Bij het scherpstellen op het onderwerp hoor ik een klik en daarna doet camera/lens helemaal niks meer qua scherpstellen, ook niet als ik de camera uit zet en daarna weer aan. Ik moet de lens even losmaken en er weer op zetten voordat het weer werkt. Ik dacht de oplossing te hebben gevonden door de contactpunten schoon te maken, maar die oplossing bleek afgelopen weekend niet meer te werken. Vlak nadat ik ze weer had schoongemaakt gebeurde het alsnog diverse keren.
Als het eenmaal wel werkt, moet ik de camera aan laten (als ik bv een hele dag op stap ben, zette ik hem tussendoor wel eens uit), zodra ik hem uitzet is de kans groot dat het daarna weer gebeurt als ik hem weer aanzet. Dus ergens gaat de communicatie tussen camera en lens niet goed.
Ik ben nieuwsgierig of het een bekend probleem is en of er een oplossing bekend is. Ik ben wel van plan om even langs de fotozaak te gaan, maar wil de camera liever niet achterlaten aangezien ik over 9 weken op reis ga en ik vrees dat hij niet op tijd terug zal zijn...

do 02 jul 2015, 06:56
Profiel WWW

Bericht Re: scherpstellen blokkeert
In mijn nieuwe A77II geeft de camera bij iedere lens in het menu
te kennen dat het een onbekende lens is, misschien veroorzaakt dat
in het probleem?

do 02 jul 2015, 20:27
Profiel

Bericht Re: scherpstellen blokkeert
Ja, dat de camera de lens niet herkent, dat zou kunnen... Ik ga vandeweek uitproberen of het ook met andere lenzen niet goed gaat en ga de 70-400 op m'n oude camera (700) zetten om te kijken hoe dat gaat, eens kijken of ik zo kan ontdekken welke van de 2 het probleem geeft, de camera of de lens.

ma 06 jul 2015, 05:34
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ]