Het is za 25 mei 2013, 10:02

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
 Raw is minder scherp dan JPG 
Auteur Bericht

Bericht Raw is minder scherp dan JPG
Hi Mensen,

Vandaag voor het eerst iets willen doen met RAW omdat de meeste hier van jullie er bij zweren.
Een paar leuke foto's gemaakt, alleen zijn ze niet scherp. Althans lang niet zo scherp als dat ik ze in JPG krijg.
En ik dacht dat het nou juist scherper zou moeten worden.

Wat kan ik hier aan doen? Toch maar weer JPG schieten? of instellingen van LR4 zo zetten dat het scherp wordt?

Alvast bedankt voor het advies
Groetjes
Bart

zo 10 jun 2012, 13:45
Profiel

Bericht Re: Raw is minder scherp dan JPG
Als je jpg fotografeerde dan verscherpt je cameracomputer de foto!! Nu moet je dit zelf doen en kun je dus zelf ook bepalen hoeveel.

zo 10 jun 2012, 13:54
Profiel WWW

Wat is je workflow precies? Denk dat je vergeet bij verkleinen in twee of drie keer te verscherpen. Wat ik meestal doe is het volgende:
6000x4000 -> 3000x2000 -> verscherpen -> 1500x1000 -> verscherpen -> 900x600 of 1000x700.

zo 10 jun 2012, 18:36
Profiel

Een RAW-bestand die zo uit de camera komt is altijd aan de zachte kant. Dit komt o.a. door het gebruik van en moiréfilter voor de sensor. Daarom krijgt een RAW-bestand in LR een initiele verscherping mee. Dit wordt ook wel de 'input'-sharpening genoemd.
Daarna volgt de verdere ontwikkeling in de ontwikkel-module waar je evt. nog lokale verscherping kan toepassen, de zg 'creative'-sharpening. Als laatste wanneer je je ontwikkelde RAW-bestand als JPG gaat exporteren kun je nog een laatste verscherping toepassen, de 'output'-sharpening.

Alle bovengenoemde worden bij een JPG uit de camera door de processor in de camera uitgevoerd.

Maar omdat de processor in de camera doorgaans redelijk agressief te werk gaan, kan men dus de voorkeur geven om het RAW-bestand zelf te converteren naar een JPG.

Ik raad je aan om eens de help van LR te raadplegen. Daar staat het e.e.a. heel goed beschreven. En anders is een boek van Scott Kelby of Martin Evening aan te bevelen.
Je zult er wel wat studie aan moeten besteden wil je een goed resultaat bereiken.

zo 10 jun 2012, 19:03
Profiel WWW

MichelvA schreef:
Wat is je workflow precies? Denk dat je vergeet bij verkleinen in twee of drie keer te verscherpen. Wat ik meestal doe is het volgende:
6000x4000 -> 3000x2000 -> verscherpen -> 1500x1000 -> verscherpen -> 900x600 of 1000x700.

Aangezien dit topic over scherpte gaat, kan iemand mij het nut vertellen over tussentijds verscherpen?. Ik verscherp eigenlijk maar éénmalig en dat doe ik als laatste stap, volgens mij met prima resultaat (als de foto goed is uiteraard). Ik zie het wel meer mensen doen, maar vraag me af of het ook echt zichtbaar is.

zo 10 jun 2012, 19:23
Profiel WWW

Rene schreef:
MichelvA schreef:

Aangezien dit topic over scherpte gaat, kan iemand mij het nut vertellen over tussentijds verscherpen?. Ik verscherp eigenlijk maar éénmalig en dat doe ik als laatste stap, volgens mij met prima resultaat (als de foto goed is uiteraard). Ik zie het wel meer mensen doen, maar vraag me af of het ook echt zichtbaar is.

Rene, zolang jij happy bent met hoe jij het doet is er geen probleem lijkt me. Het is ook geen wet van Meden en Perzen dat verscherpen in drie fases moet.....ieder zijn deel. Zoveel mensen, zoveel smaken ;)
Maar er zijn op internet genoeg leuke artikelen te vinden over het onderwerp verscherpen, effe googlen en je weet alles :grin:

zo 10 jun 2012, 19:29
Profiel WWW

Of een keer verscherpen voldoende is hangt af van de resolutie voor en na de verscherping. Voor de A900 (24,6 MP)had ik een KM5D (6 MP) en verscherpte ik hoogstens een keer. Op een gegeven moment vertelde iemand mij dat de foto's uit de A900 (900x600) wat soft waren. Sindsdien verscherp ik twee keer en het werkt veel beter. Je kan het gewoon een keer proberen, pak 1 foto en kijk wat de verschillende werkwijzen opleveren.

zo 10 jun 2012, 19:32
Profiel

MichelvA schreef:
Of een keer verscherpen voldoende is hangt af van de resolutie voor en na de verscherping. Voor de A900 (24,6 MP)had ik een KM5D (6 MP) en verscherpte ik hoogstens een keer. Op een gegeven moment vertelde iemand mij dat de foto's uit de A900 (900x600) wat soft waren. Sindsdien verscherp ik twee keer en het werkt veel beter. Je kan het gewoon een keer proberen, pak 1 foto en kijk wat de verschillende werkwijzen opleveren.

Ik ga het gewoon een keer proberen :). @Anne, inderdaad ieder zn ding. Ik ga eens even googlen :D

zo 10 jun 2012, 19:37
Profiel WWW

@Anne bedankt voor de info over de input en output verscherping. Dan weet ik waar ik naar moet zoeken.
De help van LR heb ik ook nog niet in gekeken dus denk ik dat ik dat maar eerst moet doen

Boek van Scott heb ik een soort Best off, alles in een, ben het nog niet tegengekomen, zal 'm nog eens doorlezen.

Heb wel al even gespeeld met de sharpening bar maar die bevalt met niet, dus gaat dus echt om de output sharpening denk.

Rest ook bedankt hoor ;-) Nu moet ik aan de studie hahaha

zo 10 jun 2012, 20:49
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]