Het is ma 19 nov 2018, 19:29

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
 Novoflex Balmin-AF balg, MacroNoflexar105mm/F4 & accessoires 
Auteur Bericht

Bericht Novoflex Balmin-AF balg, MacroNoflexar105mm/F4 & accessoires
Te koop aangeboden voor de echte macro-fotograaf een zelden aangeboden en als nieuw Novoflex Balmin-AF balgapparaat voor Minolta AF en Sony Alpha DSLR/SLT. Indien een Minolta AF of Sony Alpha A objectief is aangesloten zal diafragma-informatie in lens-open-modus doorgegeven worden aan de camera middels een verbinding van de electronische contacten die zich in de balg bevindt. Bij deze aanbieding is tevens inbegrepen een diakopieer-aanzetstuk, macro-standaard en een 105mm/F4 Macro-balgkop, alles origineel van Novoflex en in goede staat verkerend.
Alleen het Balmin-AF balgapparaat, zonder bovengenoemde accessoires, kost nieuw bij Novoflex al €549,00 en is slechts op bestelling leverbaar. Voor de hele set vraag ik €350,00, hetgeen een fractie is wat het geheel mij bij de aanschaf gekost heeft.
Voor foto's zie de advertentie op marktplaats [url]http://link.marktplaats.nl/m840466386/url] .
Geinteresseerden kunnen mij een PB sturen of natuurlijk reageren via Marktplaats.

Groeten,
Gerard Bettonville

vr 22 aug 2014, 19:18
Profiel

Bericht Re: Novoflex Balmin-AF balg, MacroNoflexar105mm/F4 & accessoires
huh? dat ziet er uit of het recent gemaakt is......ik heb een veel oudere, nog gemaakt in het Minolta tijdperk en nog in de "oude" Novoflex look zonder dat lelijke Novoflexblauw.

is die makrokop voorzien van een Sony/Minolta vatting?

ik gebruik de Balmin AF vooral samen met de Minolta 200/2.8 G APO HS als ik op vlinderjacht ga - een combinatie die goed zonder statief is te hanteren, in tegenstelling tot de Minolta 200 makro zonder balg.

voor iemand die een balg zoekt voor gebruik met een camera met alphavatting en AF is dit een perfecte combinatie!

je link maar marktplaats werkt overigens niet....

za 23 aug 2014, 08:00
Profiel WWW
Beheerder

romke schreef:
je link maar marktplaats werkt overigens niet....

Probeer dit eens.....

NOVOFLEX

za 23 aug 2014, 08:11
Profiel WWW

De Novoflex balgkop heeft geen Minolta/Sony A-vatting, maar een M39/Leica-draad die middels een Novoflex MINA/M39 adapter op de balg bevestigd wordt.
Ik sta er overigens versteld van dat je met een balg en een 2.8/200mm uit de hand kunt fotograferen :o
Hoe krijg je dat voor elkaar zonder bewegingsonscherpte in je foto's te krijgen :?:
Ik gebruik de balg altijd met een stevig statief. Camera+balg+objectief wordt toch vaak een combinatie die mij niet lekker vast lijkt te houden. Ik heb het echter nog nooit geprobeerd, dus misschien heb ik het wel mis ....... :?
Ik heb overigens ook geen 2.8/200mm HSS :(

Groeten,
Gerard

za 23 aug 2014, 22:59
Profiel

gerbetto schreef:
Ik sta er overigens versteld van dat je met een balg en een 2.8/200mm uit de hand kunt fotograferen :o
Hoe krijg je dat voor elkaar zonder bewegingsonscherpte in je foto's te krijgen :?:

Dat gaat heel goed omdat het 200 mm nog relatief licht is - de balg gebruik je daarmee niet met volle uittrek maar net voldoende om die vlinders voldoende groot in beeld te krijgen. Door je combinatie met dezelfde hand zowel onder de balg en de lens te ondersteunen terwijl je de camera tegen je hoofd houdt, ben je voldoende stabiel om met een snelle sluitertijd succes te kunnen hebben.

De truc zit het in het van te voren vastleggen van de afbeeldingsmaatstaf/scherpstelafstand die je denkt nodig te hebben - scherpstellen op de bewegende vlinders doe je vervolgens door meer of minder voorover te buigen.....

In een oud Novoflex boek uit 1980 werd het gebruik van 200/f4-4,5 mm objectieven van de camerabouwer specifiek geadviseerd voor situaties met een afbeeldingsmaatstaf van ongeveer 1:3 waarbij toch nog voldoende afstand tot het te fotograferen object mogelijk blijkt. Met een ca 100 mm gaat dat bij schuwe objecten niet. met een 200 mm wel. Tussenliggende afstanden zoals een 135 of 150 mm zou het ook mee kunnen, maar het verschil met een 105 macrokop is te gering om interessant te zijn - je komt met die objectieven ook zo dichtbij dat allerlei afbeeldingsfouten hinderlijk zichtbaar zouden worden.

Novoflex heeft in de zeventiger en tachtiger jaren van de vorige eeuw altijd gezegd dat de balg vooral ontworpen was voor gebruik zonder statief met de 105 mm kop waarbij je die 105 kop niet alleen als macro maar ook als normaal objectief zou kunnen gebruiken - de combinatie laat zich op oneindig scherp stellen! De schatting van Novoflex was dat destijds circa 90% van de opnames uit de hand werden gemaakt - met de huidige beschikbaarheid van hogere ISO instellingen zou dat helemaal geen probleem moeten zijn. De specifieke uitvoering van de balg in combinatie met de er aan vastzittende instelslede maakte dat allemaal zeer goed mogelijk, terwijl het met balgen van andere leveranciers niet ging. Om die reden hebben ze destijds ook een 6x6 uitvoering gemaakt voor Hasselblad en Rollei, de balgen die Novoflex destijds maakte voor Leica en Minolta waren niet geschikt voor fotograferen uit de hand.

Uiteraard grijp ik bij dichtbij opnames van stilstaande objecten wel naar een stabiel statief...

zo 24 aug 2014, 07:02
Profiel WWW

Bedankt voor je informatie, Romke. Ik heb weer wat geleerd vandaag. :grin:
Ik kan me nu herinneren dat Novoflex indertijd de balg aanbevolen heeft om uit de hand te gebruiken, maar ik heb dat eerlijk gezegd nooit zo serieus genomen.
Ik ben meer een fotograaf van stilstaande objecten en heb er dus nooit over nagedacht een 200mm aan de balg te bevestigen en dan ook nog zonder statief. Ik heb op de balg voornamelijk 105mm, 60mm en omgekeerd 28mm gebruikt, de laatste voor meer extreme vergroting.

zo 24 aug 2014, 09:31
Profiel

gerbetto schreef:
Te koop aangeboden voor de echte macro-fotograaf een zelden aangeboden en als nieuw Novoflex Balmin-AF balgapparaat voor Minolta AF en Sony Alpha DSLR/SLT. Indien een Minolta AF of Sony Alpha A objectief is aangesloten zal diafragma-informatie in lens-open-modus doorgegeven worden aan de camera middels een verbinding van de electronische contacten die zich in de balg bevindt. Bij deze aanbieding is tevens inbegrepen een diakopieer-aanzetstuk, macro-standaard en een 105mm/F4 Macro-balgkop, alles origineel van Novoflex en in goede staat verkerend.
Alleen het Balmin-AF balgapparaat, zonder bovengenoemde accessoires, kost nieuw bij Novoflex al €549,00 en is slechts op bestelling leverbaar. Voor de hele set vraag ik €350,00, hetgeen een fractie is wat het geheel mij bij de aanschaf gekost heeft.
Voor foto's zie de advertentie op marktplaats [url]http://link.marktplaats.nl/m840466386/url] .
Geinteresseerden kunnen mij een PB sturen of natuurlijk reageren via Marktplaats.

Groeten,
Gerard Bettonville

Ik heb inmiddels besloten de Novoflex Balmin-AF balg zelf te blijven gebruiken met een adapter, zodat ik de balg met mijn NEX-jes kan gaan gebruiken. Er kan wat mij betreft dus een slotje op.
Groeten,
GB

za 13 sep 2014, 20:54
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ]