|
Het is za 25 mei 2013, 01:30
|
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
A700 body gevonden, nog wat vraagjes
| Auteur |
Bericht |
|
Anita
|
 Re: A700 body evt. met lens
ik gooi en smijt niet met mijn camera('s), maar het is aan de andere kant ook een gebruiksartikel, dus misschien vind jij wel gebruikssporen. Ik heb een keer gehad dat de lens niet goed vastzat en daar kreeg ik een melding van, maar dat was typisch een kwestie van eigen schuld. Verder geloof ik dat het wieltje probleem ook een best op te lossen iets is. Zover ik met mijn blonde verstand kan zien, funktioneert alles naar behoren.
Daarnaast mag de camera misschien 4 jaar oud zijn, ik heb hem pas 3 jaar, tijdstip van koop bepaalt natuurlijk de leeftijd niet, niet wanneer een camera is uitgekomen.
_________________ Winter! - That's the season to be young, catching snowflakes on your tongue! 4 Samojeden | geen kar | geen slee
|
| ma 26 sep 2011, 13:06 |
|
 |
|
Sporingerdam
|
Een a700 is inmiddels binnen! 
_________________ Alpha 300, 700+C70AM, SAL 50F14, Sigma Super Wide F2.8, Sigma 55 - 200 mm, kitlensjes en 2x F43AM. Sony HDR CX115E, Sony Vegas Pro 9.0e. Mijn Flickr account en nog een Flickr
|
| di 11 okt 2011, 17:58 |
|
 |
|
Diddlbiker
Geregistreerd op: wo 02 sep 2009, 15:43 Berichten: 1146 Woonplaats: Elmwood Park, NJ
|
Sporingerdam schreef: Dat is wat ik mij afvraag, wat voor problemen er zouden kunnen zijn, daar ik mij kan voorstellen dat een camera van 4 jaar oud problemen zou kunnen krijgen met bewegende onderdelen. Helemaal aangezien ik zelf enkele compactcameratjes versleten heb in een aantal jaar tijd. Nu is natuurlijk een compactcameratje zowel qua gebruik als qua kwaliteit niet te vergelijken met een DSLR, maar toch. Ik kan alleen maar voor Nikon spreken maar ik weet dat voor de goedkoopste modellen de spiegel/sluitercombo een geschatte levensduur van 50,000 actuaties heeft en dat de pro modellen naar 250,000 tot 500,000 gaan. En ik betwijfel dat Canon en Sony daar op achterlopen. Je kunt het mechaniek van een SLR niet vergelijken met dat van een compact om een aantal redenen. Ten eerste is de compact veel goedkoper in elkaar gezet, met veel grotere toleranties en a.g.v. veel grotere speling in het mechaniek. Dat vergroot de spanning in de drukpunten en bespoedigd slijtage. Ten tweede is het mechanische gedeelte van een compact een schuifmechanisme (in in- en uitschuiven van de telescooplens) dat veel meer aan slijtage onderhevig is dan het mechanisme van een SLR waar vrijwel alles een draaimechanisme is. Ten derde kunnen we tegenwoordig vloeken en klagen over dat alles plastic is, maar–mits met zorg en bedachtzaamheid toegepast–plastic heeft in sommige gevallen eigenschappen die superieur zijn aan metaal wanneer het op slijtagegevoeligheid aankomt. Ik herinner me van mijn HTS-tijd dat er als demonstratie in het materiaalkunde lab een bewegingsmechanisme van plastic was en een oudere variant in metaal. Waarom was de plastic variant superieur? De metalen variant had een verwachtte levensduur van "slechts" een paar honderdduizend bewegingen. De plastic variant was goedkoper om te fabriceren (één enkel stuk plastic) en een verwachtte levensduur van... oneindig aantal bewegingen. En aangezien sluitermechanismes redelijk standaard werk zijn–de meeste camera fabrikanten hebben er 50 of meer jaar ervaring in–kun je er veilig vanuit gaan dat er een hoop zorg en bedachtzaamheid in het ontwerp is gaan zitten. Tenzij je van plan bent om elke dag rond de 1000 foto's te maken zou ik me niet al te druk maken om 12.000 actuaties.
_________________ Bart Flickr Zenfolio Shameless zenf referral plug: EM3-2UE-NDZ
|
| wo 12 okt 2011, 02:24 |
|
 |
|
romke
Geregistreerd op: di 20 jul 2010, 07:31 Berichten: 1717 Woonplaats: putte
|
Daar komt nog bij dat de ontwerplevensduur van 50.000 "clicks" een statistisch gegeven is - bijvoorbeeld 2 of 5 % haalt dat niet. De rest haalt het wel - en een aanzienlijk deel zal dus een veel langer leven hebben. wellicht haalt de helft van alle geproduceerde a700's dus eenvoudig 100.000 en een kleiner aantal nog aanzienlik meer. Dat zijn aantallen die voor amateurgebruik dus zeker geen reden zijn tot zorg.
Het "scrollwheelprobleem" is iets anders - daar is sprake van een bij een vrij groot aantal camera's optredende storing - de contacten kunnen kennelijk tijdens gebruik vervuilen omdat het ontwerp op dat vlak niet perfect is. Het probleem is niet achteraf op te lossen, maar na reiniging functioneert alles weer gedurende langere tijd. En in veel gevallen is het eenvoudig zelf te verhelpen door het zorgvuldig bespuiten met (weinig) contactreiniger en vervolgens even een tijdje scrollen om alles "schoon te poetsen".
|
| wo 12 okt 2011, 06:51 |
|
 |
|
Sporingerdam
|
Ik heb er eentje gekocht met 9000 clicks. Kan nog wel even voort dus...
_________________ Alpha 300, 700+C70AM, SAL 50F14, Sigma Super Wide F2.8, Sigma 55 - 200 mm, kitlensjes en 2x F43AM. Sony HDR CX115E, Sony Vegas Pro 9.0e. Mijn Flickr account en nog een Flickr
|
| wo 12 okt 2011, 11:08 |
|
 |
|
romke
Geregistreerd op: di 20 jul 2010, 07:31 Berichten: 1717 Woonplaats: putte
|
Statistisch gezien wel ja. En het kan ook vanmiddag nog gedaan zijn - als die van jou toevallig in die 2% zit.
Statistiek en kansberekening is een raar vak: het gaat over gemiddelden en risico's en zo. In Nederland berekenen we dijken zodanig dat ze slechts 1 keer in de 1000 jaar zouden overstromen. Die berekening sluit helaas niet uit dat dat volgende week kan gebeuren. De klans is klein, maar toch.....
|
| wo 12 okt 2011, 13:31 |
|
 |
|
Jan-Sietze
Geregistreerd op: di 11 okt 2011, 21:44 Berichten: 167 Woonplaats: Wirdum (Fr)
|
Ik heb een F828 van 7½ jaar met ruim 60.000 click's op de teller. Ik heb één keer het keuzewiel en popupflitser gesmeerd met wd-40, verder is de camera één keer terug geweest naar Sony voor een reparaie aan de lens. Voor de beeldforming: de F828.Had ik nog wel een vraagje, kan de camerasoftware trager worden naarmate deze ouder wordt? Of duurt het wegschrijven naar de CompactFlash card langer naarmate deze vaak 'herschreven' wordt? (Of ik ben snel gewend geraakt aan de α55  )
_________________ Sony α55 & α77 | Sony 35mm f/1.8 | 70-300G SSM | 18-55mm SAM | 55-200mm SAM | Minolta AF 50mm f/2.8 macro|
|
| wo 12 okt 2011, 15:34 |
|
 |
|
Anita
|
ik ken de F828 ... haar voorgangers F505 en F717 liggen hier in de kast, een vriend heeft de F828, vaak mee gefotografeerd.
Back op topic ..
_________________ Winter! - That's the season to be young, catching snowflakes on your tongue! 4 Samojeden | geen kar | geen slee
|
| wo 12 okt 2011, 16:04 |
|
 |
|
AnneM
Geregistreerd op: do 25 feb 2010, 14:02 Berichten: 5156 Woonplaats: Drachten
|
Ja de F828, fijne camera, ik zat indertijd te dubben tussen de F828 en de KM Dimage A1.....het is deze laatste toen geworden.
_________________ Neem eens een kijkje in: Anne's SmugMug Album Mijn Facebook
|
| wo 12 okt 2011, 16:47 |
|
 |
|
Jan-Sietze
Geregistreerd op: di 11 okt 2011, 21:44 Berichten: 167 Woonplaats: Wirdum (Fr)
|
Oké, de topicstarter heeft zijn α700 gevonden. In z'n 2e post vraagt hij wat veel of weinig click's is, en relefant daaraan; waar slijt een camera body van? Worden camera's trager naarmate ze ouder worden, en valt dit onder slijtage? Mods, misschien is het de moeite waard dit topic te splitsen.... En verwijder m'n post anders maar.
_________________ Sony α55 & α77 | Sony 35mm f/1.8 | 70-300G SSM | 18-55mm SAM | 55-200mm SAM | Minolta AF 50mm f/2.8 macro|
|
| wo 12 okt 2011, 18:08 |
|
 |
|