Het is za 18 aug 2018, 10:28

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 
 Sony 50mm f/2.8 Macro 
Auteur Bericht

Bericht Re: Sony 50mm f/2.8 Macro
Ik kan me wel voorstellen dat 2x een 50 mm te veel van het goede lijkt. Ik heb zelf de Sony 50/1.4 en de Minolta 50/3.5 macro. Anders dan uit financiele overwegingen zou ik er echter niet over piekeren om een van beide weg te doen, omdat ze in het gebruik te zeer verschillen.

De 50/1.4 is prima als standaardlens voor algemene fotografie tussen laten we zeggen f/3,5 tot f/11 met daarbij de mogelijkheid om bij weinig licht te fotograferen of een wijd open diafragma te gebruiken om geringe scherptediepte te hebben. De 50/3.5 macro is, zoals het behoort bij een macrolens, beter gecorrigeerd voor opnames dichtbij (1,5 meter en korter) dan de 50/1.4 en is in de reeks f/3.5 tot f/8 scherper op die afstanden dan de 50/1.4 (en ook scherper dan de Sony of Minolta 50/2.8 macro!).

Uiteraard kun je beide objectieven ook gebruiken met lensopeningen kleiner dan f/11, maar veel zin heeft dat niet. De beeldscherpte zal afnemen door diffractie en diafragma's in de reeks f/16 - f/32 mogen dan op het eerste gezicht zinvol lijken bij "macro", maar leveren in de praktijk bij het fotograferen niet veel extra bruikbare scherptediepte op (twee keer bijna niks blijft niks...).

Als het budget het toestaat zou ik je dus aanraden op zoek te gaan naar een gebruikte Minolta 50/3.5. op ebay worden er regelmatig aangeboden voor prijzen schommelend tussen ruwweg Euro 225 tot Euro 325. als je er via ebay een koopt en het bevalt bij nader inzien niet kun je hem meestal wel weer voor ongeveer dezelfde prijs kwijt.

50/3.5 tov 50/2.8 lijkt een stap terug, maar is voor macrogebruik volstrekt irrelevant.

Het enige nadeel van de Minolta 50/3.5 macro is dat deze niet verder gaat dan 1:2 ipv 1:1 bij de andere varianten. Dat nadeel valt in de praktijk erg mee: 1:1 met 50 mm is wel erg dichtbij en het wordt moeilijk om dan nog voldoende licht op je onderwerp te krijgen. Ik gebruik om die reden voor zaken die echt 1:1 moeten worden gefotografeerd een Minolta 100/2.8.

wo 27 jun 2012, 12:33
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ]