Het is wo 20 jun 2018, 03:14

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
 Flitsen in het donker bij veel regen 
Auteur Bericht

Bericht Flitsen in het donker bij veel regen
Het afgelopen weekend heb ik s'nachts geprobeerd een flitser buitenshuis te gebruiken in de stromende regen. Na een aantal opnames ben ik er mee gestopt omdat de automatische dosering van het flitslicht volledig faalde. Het probleem deed zich voor bij twee combinaties: a99/35G en a99/85CZ, beide met een "58" flitser.

Alle foto's, ongeacht de ISO instelling, waren volledig overbelicht. Mijn indruk was dat de flitsers in het geheel niet werden geregeld, maar eenvoudig alle beschikbare licht er volledig uitgooiden en dat met de camera's in de "A"-stand en de flitsers TTL/HSS en autozoom.

De enige verklaring die ik achteraf kan bedenken is dat de meetcel van de flitsers waarmee de hoeveelheid licht wordt bepaald onder de waterdruppels zat en daardoor volledig verkeerde informatie kreeg vanwege het feit dat de waterdruppels als een soort "fisheye" lens werkten.

Iemand ook dergelijke ervaringen of een andere plausibele verklaring?

wo 22 mei 2013, 16:15
Profiel WWW

Bericht Re: Flitsen in het donker bij veel regen
Klinkt inderdaad als een plausibele verklaring. Ik denk dat het ook kan dat de belichting in de war raakt van de reflectie van het regenwater tussen jou en het onderwerp. Dan zou je bij TTL echter eerder onderbelichting van het onderwerp verwachten, als het flitslicht überhaupt daar doorheen kwam ...

wo 29 mei 2013, 22:22
Profiel

peterv schreef:
Klinkt inderdaad als een plausibele verklaring. Ik denk dat het ook kan dat de belichting in de war raakt van de reflectie van het regenwater tussen jou en het onderwerp. Dan zou je bij TTL echter eerder onderbelichting van het onderwerp verwachten, als het flitslicht überhaupt daar doorheen kwam ...

Het verschijnsel waarop je doelt is mij bekend van het met flits fotograferen tijdens een sneeuwbui. Dan zie je alle sneeuwvlokken hinderlijk oplichten. Dat probleem valt eenvoudig op te lossen door de flitser terug te regelen, totdat de sneeuwvlokken niet meer "stralend schoon wit" zijn maar er meer normaal uit zien gegeven de plaatselijke situatie. In dit geval was het verschijnsel echter anders en veel meer overheersend/heftiger.

Na nog iets verder nadenken, denk ik dat het volgende is gebeurd. Bij het flitsen in het donker komt er via het rode venstertje van de flitser voorafgaand aan de flits een lichtstraal om de afstand tot het onderwerp te kunnen meten. Dat venster zat onder de druppels en daardoor is waarschijnlijk die lichtstraal in allerlei richtingen verspreid met als gevolg een volkomen foutieve inschatting van de reflectie door het onderwerp en/of de afstand waarop dat onderwerp zich bevond.

Op sommige opnames was nog iets te zien, andere zou je als "very high key" kunnen beschouwen waar nog slechts enkele contouren zichtbaar waren. Terwijl het toch heel erg herfstachtig nat en donker was. Opvallend was ook dat het niet uitmaakte of je nu op ISO 400, 1600 of 6400 schoot - in alle gevallen was de flits krachtig genoeg om alles volkomen te overheersen.

Bij een volgende gelegenheid zal ik toch maar eens kijken of het wegpoetsen van de druppels/lichtbrekers helpt. Op de lens helpt een zonnekap tegen de regen, zoiets zou je misschien ook op een flitser moeten hebben....

do 30 mei 2013, 05:40
Profiel WWW

Zeer wel mogelijk, dan zou de flitser dus gedacht hebben dat het onderwerp veel verder weg was.

do 30 mei 2013, 07:27
Profiel
Beheerder

.
Als leerling van mijnheer de fotograaf mocht ik al niet flitsen in de regen.........
Je kreeg dan de flits via de regen terug in de vorm van het diafragma.
Met die ouwe Braun en de grijze Metz met een eerste NC accu was het ook niet veilig in de regen
Ik heb menig maal een optater gekregen.
s' Avonds flitsen is zo wie zo een regelrecht drama.
Alleen via trial and error is er iets fatsoenlijks te maken....

Afbeelding
De diafragma vlekken zijn hier in ieder geval rond...........

do 30 mei 2013, 07:56
Profiel WWW

Ik denk dat er hier toch iets anders aan de hand was:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteraard zie je de door jouw bedoelde vlekken, maar dat is op zich een normaal verschijnsel. Opvallend is hier dat bij alle foto's volgens Lightroon "flash did not fire" - wat wel zo was. En zoals te zien, zat ik er behoorlijk naast.....met twee camera's, twee verschillende objectieven en twee verschillende flitsers (alle drie opnames zijn "gederawd" in Lr met alle schuifjes op nul).

do 30 mei 2013, 14:53
Profiel WWW

Tja,....... zo ik het zie stond je iso wel heel erg hoog!! had je toch gewoon op 200 kunnen zetten?

do 30 mei 2013, 15:00
Profiel WWW

Het was aardedonker - rond 3 uur s'morgens. Om die reden werd een hogere ISO waarde gekozen om ook nog iets te zien van het niet door het flitslicht beschenen deel van de foto's.

Toen me dat niet lukte heb ik uiteindelijk zonder flits foto's gemaakt op 6400 en 12800 ISO: http://www.fotomateforum.net/viewtopic.php?f=32&t=10633&hilit=roparun+2013

do 30 mei 2013, 17:11
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ]