Het is wo 26 sep 2018, 03:22

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
 Kiezen tussen de A77 en de A99 of toch wachten tot in 2014 
Auteur Bericht

Bericht Kiezen tussen de A77 en de A99 of toch wachten tot in 2014
Ik kijk al geruime tijd mee op dit forum en heb mij onlangs laten registeren. Aan “Wie ben ik” wordt gewerkt. Dit is dan ook mijn eerste post op dit forum. :oops:

Voor nu heb ik een prangende vraag en deze is: Als ik moet kiezen tussen de A99 en de A77 welke camera moet het dan worden?

Ik ben reeds in het bezit van de Sony 16-50 f/2.8 SSM, Sony 24-70 f/2.8 ZA SSM, Sony 135 f/1,8 ZA, Sony 70-300 f/4.5-5.6 G SSM en verder de Minolta 50 f/1,4 en de Minolta 100 f/2,8 Macro.
(Momenteel heb ik geen Sony Alpha body in mijn bezit. Ik heb in het verleden de A700 gehad en de A77.)

Ik fotografeer eigenlijk alles rond ons gezin (familiekiekjes en uitjes met het gezin/vakantie). Telewerk is niet mijn sterke kant i.v.m. bewegingsonscherpte.

Wie kan mij van informatie voorzien voor het nemen van een goede beslissing?
Moet ik gaan voor FF of voor crop?

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik moet wachten met aanschaf tot in 2014.
Wat doet Sony en betaal ik nu niet teveel voor de A99 of de A77?

Ik verneem graag jullie reactie. Alvast bedankt.

wo 26 jun 2013, 16:56
Profiel

Bericht Re: Kiezen tussen de A77 en de A99 of toch wachten tot in 2014
FF geeft uiteindelijk een betere beeldkwaliteit dan aps-c - en dat zie je als je de opnames afdrukt op posterformaat. Als je de door de camera gemaakte JPEG's afspeelt op je TV maakt het allemaal niet uit - wat er aan kwaliteit in de opname zat wordt door ieder HD scherm tot een bescheiden aantal beeldpunten gereduceerd....

Er zit voor mij een tegenstrijdigheid in je verhaal. Je hebt het zowel over "familiekiekjes" als over een imposante verzameling objectieven. Misschien dat je met "familiekiekjes" meer het onderwerp bedoelt dan de kwaliteit waar ik bij dat woord aan denk en waarvan ik regelmatig allerlei voorbeelden via Facebook voorbij zie schuiven. De vraag is dus: fotografeer je als hobby omdat je eigenlijk wilt dat je dat steeds beter gaat kunnen (met regelmatig je familie als onderwerp) of is puur het vastleggen van familiale zaken het hoofddoel waarbij je niet de bedoeling hebt om je fotografie op zich te ontwikkelen?

In het eerste geval zou je inderdaad kunnen kiezen tussen de a77en de a99 (beide camera's zullen waarschijnlijk langdurig aan je kwaliteitswensen kunnen voldoen), in het tweede geval zou je kunnen overwegen de objectieven die je hebt te verkopen en van de opbrengst een NEX camera te kopen met enkele objectieven - waarschijnlijk houdt je dan nog een fors bedrag over om met je familie leuke dingen te doen....

Als je inderdaad voor kwaliteit en technische mogelijkheden gaat zou ik, aannemende dat je budget dat toelaat, kiezen voor de a99 - te meer daar je bijna allemaal FF objectieven hebt.

De prijzen die in de markt worden gehanteerd, worden door de markt bepaald. Anders gezegd: als Sony prijzen soms iets hoger liggen dan "vergelijkbare" Canon en Nikon producten, dan is dat een aanwijzing dat in ieder geval Sony/de winkels vinden dat ze genoeg Sony spullen verkopen en dat ze niet meer denken te verdienen door de prijzen aanzienlijk te verlagen....De prijzen van de a77 en de a99 zullen dus waarschijnlijk niet opeens worden verlaagd en zijn min of meer marktconform - totdat er opeens nieuwere modellen komen die er voor kunnen zorgen dat er voor bestaande modellen opeens een forse prijsverlaging komt. Wachten tot 2014 kan een optie zijn: als er dan veel nieuwe modellen komen, kunnen de bestaande a77 en a99 opeens "verouderd" lijken en kan de prijs, zo lang de voorraad strekt, mogelijk lager zijn.

Wanneer de nieuwere modellen aanzienlijk duurder zijn (zou toch kunnen als ze zo baanbrekend zijn als geruchten ons proberen te doen geloven) zal de prijsdaling van bestaande modellen wellicht tegenvallen. Ik zou om die reden geen jaar wachten: als je nu toch al die lenzen hebt liggen, kun je er beter een body bijkopen zodat je er iets aan hebt. Desnoods een "afgetrapte" a100 die je dan tzt wellicht zonder verlies weer kwijt kunt. Je "moet" dus op dit moment niet kiezen tussen de a77 en a99, er zijn goedkopere (tijdelijke) alternatieven.

wo 26 jun 2013, 17:36
Profiel WWW

Als je geld over hebt: A99.
Voor familie- en vakantiekiekjes heb je geen A99 nodig, daar koop je bijna 3 x een A77 voor. Het komt me alleen vreemd voor dat je voor de kiekjes ook allemaal duur glas hebt.

wo 26 jun 2013, 19:52
Profiel WWW

Allereerst wil ik een ieder bedanken die heeft gereageerd op mijn bericht hierboven.

Tja, familiekiekjes en de verzameling objectieven. Als reden is dat ik voor kwaliteit wenst te gaan en een mislukte foto niet wil laten afhangen van de door mij gebruikte apparatuur. Vandaar al het glaswerk in mijn fototas. (Het zit dus in de mens achter de camera wanneer de foto niet is geworden als gewenst.)

Familiekiekjes zijn het. Voornamelijk foto’s van vrouw en kinderen thuis en/of op vakantie en bij een dag uit met het gezin. Niet echt spannend om het met anderen te delen buiten ons gezin. Helaas ben ik (nog) niet in staat om zulke mooie foto’s te publiceren zoals deze kenmerkend zijn voor een bepaalde fotograaf zoals bijvoorbeeld Wens en Gustav zonder anderen op dit forum tekort te willen doen.

Ik ben maar een gewone hobbyist en ben mij bewust dat een hobby altijd geld kost. Toch kijk je vreemd op wanneer eerst de Sony A77 nog € 1.300 moest opbrengen en nu voor minder dan € 1.000 over de toonbank gaat. De prijs voor de Sony A99 blijft in mijn ogen op een te hoog niveau vergeleken met de Sony A77. Negen van de tien fotowinkels handteren een prijs van € 2.699. Dat is natuurlijk een forse uitgave in vergelijking met de A77 die voor € 975 al de winkel mag verlaten (incl. cashback van € 75 gegeven door Sony).

Ik heb de Sony A77 gehad en met veel plezier gebruikt. Toch blijven de lenzen met een vast brandpuntafstand vaker in de fototas bij mij dan het mij lief is. Dit komt door de vergroting. Het past in veel gevallen niet op het plaatje omdat achteruitlopen geen optie is. Vandaar heb ik mijn Sony A77 verkocht en omdat ik een koper had voor deze camera. Voordeel is nu dat ik mij opnieuw kan en mag gaan bezinnen op aanschaf van een nieuwe Sony A77 of een nieuwe Sony A99. Sowieso heeft de Sony A77 opties op de camera zitten welke maken dat deze camera geschikt voor mij is. Andere camera’s van Sony hebben deze opties niet (filmen en kiezen tussen P, S, A en M en een goed draaibaar scherm) en vallen daarom dan ook af. Eventueel is de Sony A65 wel een (tijdelijke) optie.

Komende zondag op de Sony Foto- & Video Experience maar eens vragen aan het Sonyteam wat ons te wachten staat in 2014. Wellicht moet ik mijn keus daar maar op laten afhangen.

do 27 jun 2013, 20:40
Profiel

Vanmiddag toch maar de Sony A99 aangeschaft. Leuk was de korting van 20% op de body. Nu nog maar even afwachten m.b.t. bezorging. Als alles goed verloopt heb ik deze week nog de camera in huis. :grin:

Naast dat ik alle lenzen moet calibreren zijn er dan nog dingen waar ik aan moet denken m.b.t. optimale instellingen van deze camera?

zo 30 jun 2013, 18:07
Profiel

Camera is inmiddels binnen. :grin:

Morgen mag mijn jongste dochter afzwemmen voor haar zwemdiploma A. Dan maar eens de camera meenemen en kijken of ik leuke plaatjes kan schieten.

Zijn er instellingen voor de A99 welke ik sowieso aan moet passen? Ik maak foto's in RAW en JPEG. JPEG voor het gemak en RAW voor als ik later tijd heb om te bewerken.

vr 12 jul 2013, 19:47
Profiel

Gefeliciteerd met je aankoop... Mocht je het laten bij familie kiekjes en er verder niets van wil leren, de RX100 is daar zeer geschikt voor, en dan zou ik zeggen verkoop de hele handel en ga naar de Bahama's met de RX100...

Maar hopelijk ga je lekker leren met je A99. Het is een "machtige machine" die niet voor niets veel geld kost. Hopelijk kunnen we je progressie zien hier op het forum.
Enige advies wat ik je kan geven, zet af en toe je familiekiekjes op het forum, ook familiekiekjes kunnen mooie prachtplaatjes worden.
Voorbeeldje van mij voor jou van een familiekiekje van een paar weekjes geleden: http://farm6.staticflickr.com/5501/9142 ... 0c6a_b.jpg

Veel plezier!!!

za 13 jul 2013, 08:03
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ]