Het is ma 22 okt 2018, 16:42

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
 welke camera 
Auteur Bericht

Bericht welke camera
Door een kleine meevaller krijg ik volgend jaar de kans om te investeren
in nieuw fotomateriaal. Sinds 2007 fotografeer ik met A700, altijd enorm
veel plezier mee gehad, vooral buiten. Binnen loop ik toch wel snel tegen
de hoge ruis aan. Als de huidige generatie camera's daarin beter presteert,
tenslotte is de techniek al weer zeven jaar verder, overweeg ik een andere
camera te kopen. Maar welke weet ik dan nog niet: de A77 of de A99 en hier
op het forum werd ook een tweedehands A900 te koop aangeboden.

Lastige keuze! Wie kan er iets zinnigs over zeggen?

vr 15 nov 2013, 12:49
Profiel

Bericht Re: welke camera
Wacht nog even, volgens Sony Rumors komen er over een paar maanden nieuwe Alpha's. Dat zal zeker effect hebben op de tweedehands markt.

http://www.sonyalpharumors.com/sr4-new- ... d-sources/

vr 15 nov 2013, 13:57
Profiel

bijna iedere camera die is uitgekomen na de a700 presteert beter op ruisgebied, omdat het type sensor dat er in zit van recentere datum is. de logische opvolger van de a700 zou de a77 zijn (zelfde formaat, kun je alle lenzen die je hebt blijven gebruiken). daarbij krijg je dan een electronische zoeker die na enige gewenning zeer praktisch is.

de a900 is een goed (en financieel interessant) alternatief. het formaat is groter en dat betekent dat je er meer af kunt snijden en toch scherpere beelden over houdt. daarnaast is het hog ISO gedrag beduidend beter dan bij de a700 en kun je er probleemloos mee fotograferen op ISO 1600. daar boven wordt het zichtbaar en (hinderlijker, omdat er weinig aan valt te verbeteren) worden de beelden "zacht".

de a99 combineert eigenlijk de eigenschappen van de a900 en de a77 - veel electronische snufjes en het sensorformaat van de a900. bovendien lichter in gewicht dan de a900 en ongeveer net zo stil als de a700. met de a99 maak ik indien noodzakelijk foto's op ISO 12800 en 25600. "ruis" is dan nog steeds acceptabel - wat wel stoort is dat het dynamisch bereik minder wordt.

je zult jezelf moeten afvragen: "wil ik een stap vooruit tov wat ik heb, of wil ik er ook "fullframe" bij. het laatste voegt een nieuwe dimensie toe - waaraan je wel of geen behoefte kunt hebben. en het brengt hogere kosten voor lenzen met zich mee....

zo langzamerhand wordt het ruisgedrag steeds minder belangrijk. de afgelopen jaren zijn zowel de sensors als de ontwikkelsoftware steeds verder verbeterd waardoor het steeds minder een probleem is. bovendien: wat je aan ruis op je scherm ziet, valt op een afdruk veel minder of helemaal niet op.....nieuwe software is in staat om ook uit oude opname's veel meer te halen. download maar eens een probeerversie van DXO en haal dan eens oude a700 bestanden met veel ruis er doorheen waarbij je kiest voor "Prime" ruisonderdrukking. het is even wachten, maar je weet niet wat je ziet (namelijk nagenoeg geen ruis meer).Prime

vr 15 nov 2013, 14:10
Profiel WWW

Ik denk dat voor jou soort fotografie de A350 erg goed is. Die koop je nu tweedehands voor circa 200/250 euro voor de body.
Meen dat AnneM er ook 1 te koop heeft staan.
mvg
Hans

vr 15 nov 2013, 16:11
Profiel

Ik weet niet of ik je kan helpen met een keuze maken ik kan je alleen mijn eigen ervaringen vertellen, wellicht heb je daar wat aan :)

Ik heb vorig jaar een 77 gekocht en daarmee mijn 700 m'n tweede camera gemaakt. Ik vind het nog steeds een fijne camera en werkt prima als tweede camera, maar de 77 vind ik echt een geweldig ding. Ik had m'n twijfels over de EVF en heb daarom ook lang overwogen om over te stappen naar een ander merk, maar ben heel blij dat ik dat toch niet heb gedaan. Ik kan bijna niet meer zonder EVF, ik mis hem dan ook echt als ik even met de 700 fotografeer. Het heeft echt een voordeel met foto's maken, imo.

Ik heb een tijd terug ook een weekje met een 900 mogen fotograferen, prachtige camera, maar ik zou toch voor een EVF kiezen en ik denk dat de 900 ook wat logger en langzamer in gebruik is dan de nieuwe generatie camera's (ik heb natuurlijk alleen ervaring met een 77, dus wellicht zijn anderen het daar niet mee eens).
Dus als ik kijk naar wat jij o.a. fotografeert (paardensport), is snelheid toch wel gewenst.

En dan wordt het denk ik de keuze tussen fullframe of niet... wellicht een idee om ze allebei eens vast te houden en te testen (indien mogelijk). Ik vond er nogal een verschil zitten tussen 700 en 900 qua body, met een 900 heb je toch wat meer vast. Misschien is dat ook zo tussen de 77 en 99?

Succes met de beslissing!

vr 15 nov 2013, 16:14
Profiel WWW

dank jullie wel voor jullie uitgebreide antwoorden.

Hans, denk dat de A350 tov de A700 al een gepasseerd station is.
Kan me niet voorstellen dat de prestatie qua ruis zo'n stuk beter is.

Romke, zoals gebruikelijk weer zeer gedetailleerde info. Hier kan ik iets mee. Ga zeker kijken bij DXO, hoewel dat is weer
een extra bewerking, kost weer tijd en het is dus blijkbaar mogelijk om ook met veel hogere isowaarden toch goede foto's te
krijgen zonder dat je ze perse moet ontruisen.

De kosten spelen natuurlijk ook een rol, voor de prijs van een nette A900 occasion kan ik een nieuwe A77 kopen.
De A99 zou wel weer in investering voor een aantal jaren zijn, als ik zie hoeveel plezier ik heb gehad van de A700,
die ik toentertijd ook nieuw kocht, dan zou ik dat nu ook weer met de A900 kunnen doen

Misschien ga ik het doen, zoals jij het zegt Imaginations, vasthouden en testen, het woord FF heb ik inmiddels al zo
vaak gelezen, maar ik ken het niet en kan me de effecten ervan niet voorstellen.

vr 15 nov 2013, 17:50
Profiel

Wat vindt jezelf van je fotografie? Niet of het mooi of lelijk is, goed of fout, maar is het geschikter voor APS of voor FF? Maak daar eerst eens een keuze in.

De A99 en de A58 zijn de eersten met de nieuwe flitsschoen. De nieuwe flitsers zijn niet goedkoop, maar een tussenstukje wil je ook niet. Daarnaast, zoals Romke ook al zei, hoe zit het met je lenzen?

De A900 is maar een jaar jonger als de A700. Daar schiet je niet veel mee op, is toch alweer 5 jaar geleden. De A99 zit momenteel in een mooi pakket met grip en flitser. De A77 zou ik niet meer doen.

Je geeft zelf al aan dat er volgend jaar geld beschikbaar komt. Maak eerst de keuze tussen APS en FF en kijk volgend jaar even weer. Misschien is er wel veel veranderd. De aanbiedingen op de A99 worden misschien nog wel beter; de concurrentie heeft ook goedkope FF in de markt gezet en de A99 is de enige FF van Sony op dit moment.

vr 15 nov 2013, 21:17
Profiel WWW

voor mijn gevoel mis ik de FF niet, maar kan me zo niet goed voorstellen wat er verandert met FF.
Heb ook inderdaad geen haast. De lenzen vervangen gaat het niet worden, dat is te kostbaar
dus eigenlijk wil ik gewoon mijn oude lenzen op een nieuwe camera en dat wordt waarschijnlijk
de A99, hoewel ik nog nooit zoveel geld aan een camera heb uitgegeven :oops: Dus moet ik
nog wel even over slikken.

die Sony A7R lijkt me ook geweldig, lekker licht enzo
maar die is helemaal te duur zeker omdat ik dan ook alle lenzen moet vervangen
of een goede adapter er tussen moet hebben zitten en dan wordt het geheel
toch al weer best aan de maat.

is de A55 een beter camera dan de A700, Anne

Lees ook positieve berichten over de A57/A58, iemand daar bekend mee?

za 16 nov 2013, 18:47
Profiel

fotomiep schreef:
Lees ook positieve berichten over de A57/A58, iemand daar bekend mee?

Kijk eens naar mijn Flickr account. http://www.flickr.com/photos/jan_54/

Hier staan foto's gemaakte met de A700 en sinds enkele maanden A57.

Ik heb voor de A57 gekozen en bewust niet voor de A58.
Deze laatste is een prima camera, nieuwe technische snufjes die voor verbetering zouden moeten zorgen.
Nadeel A58 (naar mijn idee, na een praktijk test)
- iets kleiner,
- kunststof lens bajonet,
- nieuw type flitsschoen,
- beperkt kantelen van het LCD-scherm
- iets kleiner LCD-scherm

voordeel A58
- beter EVF zoeker
- meer pixels beeldchip (20MB tov 16MB)
- nieuw en verbeterde beeldchip ( ruis)
- beperkt kantelen van het LCD-scherm

Naar het een enkele week in de praktijk de A58 gebruikt te hebben toch voor de A57 gekozen.
Hier komt nog bij dat de A58 meer een instap model is.

Maar om het nog iets lastiger te maken: er bestaat ook een A65.
Wanneer zich de mogelijkheid zou aanbieden om opnieuw een keuze te moeten maken zou ik vandaag de dag voor minstens een A65 (liefst een A77) kiezen (maar helaas, euro's zijn maar 1x uit te geven).

Over Full Frame gesproken:
- is je glaswerk hiervoor geschikt ?
- bestaande glaswerk resulteert in minder tele-werking

za 16 nov 2013, 19:34
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]