Het is zo 24 jun 2018, 05:30

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
 Nieuwe CZ en G lenzen en 900 opvolger ..? 
Auteur Bericht

Bericht Re: Nieuwe CZ en G lenzen en 900 opvolger ..?
peterv schreef:
AnneM schreef:
- Hoe vaak print je groot in "galerie" kwaliteit? en kun je dat nu niet? En wat versta je onder genoemde kwaliteit?
- Dat croppen heel handig kan zijn dat is zo. Maar om croppen te gaan gebruiken als een soort alternatieve zoom-mogelijkheid???? dan ben je lekker bezig :roll:
- welke camera werk je nu mee?

Tsjonge, wat een hoop vragen! Ik zal proberen alles te beantwoorden, maar het lijkt wel of je een punt wilt maken met alleen al de toon van de vragen en de gebruikte smiley.

Hoe dan ook;

- Over het algemeen wordt onder galerie kwaliteit verstaan dat je een print kunt bekijken vanaf ongeveer 25 cm zonder dat je vreemde artefacten of technische onvolkomenheden ziet. Een camera met meer megapixels maakt met dit uitgangspunt grotere prints makkelijker mogelijk.
Ik zou graag in bovengenoemde kwaliteit op 100 x 150 centimeter willen kunnen printen. Ik heb dat nu ook wel gedaan met foto's gemaakt met de A900. Dat ziet er prima uit, maar op 25 cm afstand ga je natuurlijk wel het een en ander zien.

- croppen kun je met verschillende uitgangspunten.
De idee om achteraf nog eens goed naar de compositie te kijken en eventueel hier of daar iets van het originele negatief of photofile te verliezen voor een betere, schonere, interessantere, et cetera compositie is niet nieuw. Zo gebeurt het regelmatig dat men toch kiest voor een vierkant formaat, ondanks dat er op 2:3 of 4:5 is gefotografeerd, bijvoorbeeld omdat bij nader onderzoek het onderwerp hierom vraagt. Dit is niets nieuws en dit staat los van de vaak bekritiseerde megapixel-gekte. Het croppen kan zowel met 4 megapixel file als ook met een 80 megapixel file.

Daarnaast is het bijvoorbeeld zeer gebruikelijk dat art directors en foto-editors om allerlei redenen de compositie van een foto willen veranderen. Wanneer dit kan met behoud van hoge resolutie is dit alleen maar meegenomen. Dit soort beslissingen wordt dagelijks genomen door tienduizenden professionele beeldredacteuren. Ik zie niet waarom de term "lekker bezig zijn" en de rolleyes smiley hier quasi misprijzend zouden moeten worden gebruikt.

Het verlangen om probleemloos te kunnen croppen komt zeker niet alleen voort uit uit de mogelijkheid om te kunnen zoomen door middel van een uitsnede die achteraf in de nabewerking gemaakt wordt. Ik zie ook niet dat hiermee iets mis zou zijn. Het is goed om voor de kwaliteit van het uiteindelijke product een open mind te houden en niet tegen wil en dank vast te blijven houden aan een tijdens de opname gemaakte keuzes. Vrijheid, dat is het hele idee van nabewerking.

- ik werk momenteel het meeste met een Minolta Dynax 5 (15 euro op marktplaats)

peter , vraagje ...foto`s van 100 x 150 cm , ga je toch niet op 25 cm afstand bekijken ?????????? volgens mij zit je er dan veels te dicht op

gr
g

wo 05 okt 2011, 19:22
Profiel

Van dat "doorgaans" voor galerie kwaliteit bekijken 25cm heb ik nog nooit gehoord, wie heeft je dat wijsgemaakt? Volgens mij haalt enkel de PhaseOne IQ 180 iets wat een beetje in de buurt komt.

wat ik en vele anderen, onder "doorgaans" verstaan is: kijkafstand = beelddiagonaal (voor formaten vanaf 20x30cm).
Voor een print van 150x100 is dit dus RUIM anderhalve meter (ben te lui om te rekenen). En doe dan nog maar een stapje achteruit.

Even ter referentie, wat vergelijkingen uit het analoge tijdperk:
- print vanop kleinbeeld 135 negatief-film 1600ASA met een smakelijke korrel, analoog vergroot op barietpapier 100x150. Museumkwaliteit? Check, want het gaat om het beeld.
- contactafdruk van een 8x10" negatief op aquarelpapier, handgecoat met een eigengemaakte platina-palladium emulsie... je zou eens moeten weten wat voor "artefacten" dat geeft. Museumkwaliteit? Check, want het gaat om het beeld.

AnneM schreef:
men meestal alleen verschil in kwaliteit van de afdrukken ziet als men ook over de EXIF beschikt

Dat snap ik niet. Zien is zien, of daar nu exif achter zit of niet.

@peterv
dat je met een dynax 5 reeks werkt, maakt niets uit, ik heb nog ergens een 505si liggen :-)

the customer doesn't give a f*ck about the product, the customer cares about emotions. (kijk maar naar Apple).

G

wo 05 okt 2011, 23:09
Profiel WWW

je moet die "kenners" ook geen gelegenheid geven de EXIF te zien, dat dient alleen maar ter bevestiging van de vooroordelen die ze toch al hadden. :twisted:

kenners die de kwaliteit van een foto alleen afwegen aan het aantal lijnen per mm dat nog waarneembaar is, zou je moeten verplichten om te leren omgaan met potlood en papier. tegen de tijd dat ze een beetje kunnen tekenen, neuzelen ze niet meer over resolutie.

resolutie is in veel gevallen een overschat fenomeen: in die gevallen dat het gaat om het beeld als "artistieke prestatie" is "haarscherp" helemaal niet zo noodzakelijk - het is de combinatie van vorm, kleur en eventueel herkenbare objecten die emoties oproepen bij de beschouwer waardoor de afbeelding indruk maakt.

wanneer het om wetenschappelijke toepassingen gaat waarbij iets zo nauwkeurig mogelijk moet worden weergegeven, zal dat anders zijn. voor de meeste "normale" fotografie is de resolutie echter meer dan voldoende, zelfs als je met een mobiele telefoon de opname maakt.

do 06 okt 2011, 06:52
Profiel WWW

AnneM schreef:
AnneM schreef:
AnneM schreef:
men meestal alleen verschil in kwaliteit van de afdrukken ziet als men ook over de EXIF beschikt

Dat snap ik niet. Zien is zien, of daar nu exif achter zit of niet.

Daarmee bedoel ik het volgende......
Als 'de kenners' denken dat het een afdruk is van film, vinden ze het een prima afdruk.......als je daarentegen zegt dat het een digitale oorsprong heeft, dan kunnen ze dat in eens wel zien!

OK, dat soort snobisme bedoel je :roll:
Ik kan je verzekeren dat de kenners soms ook om de tuin geleid worden!

Een jaar of 5 geleden, toen digitaal printen bijlange nog niet zo goed was als nu, kwamen we met een groepje analoge die-hards regelmatig samen, o.a. om onze prints te bespreken. Iemand had toen zonder iets te zeggen er een inkjet op bariet tussengestopt en niemand die iets zag... tot wanneer hij vertelde welk medium het was en plotseling begon iedereen "mankementen" te zien :mrgreen:

G

do 06 okt 2011, 07:38
Profiel WWW

waar blijft het grote genieten van een goede foto
als je alleen maar gaat kijken naar onvolkomenheden?

exif vind ik voor mijzelf alleen maar handig
als ik wil snappen waarom iets is in een foto.

do 06 okt 2011, 08:12
Profiel

Inderdaad gaat het natuurlijk allemaal in eerste plaats om inhoud. Volgens mij is iedereen het hier over eens. Een technisch minder volmaakte foto die wel interessant is om te bekijken, is natuurlijk veel meer (emotioneel, artistiek) waardevol dan een supergrote afdruk in hyper-resolutie die eigenlijk nergens over gaat...
Ik maak liever een foto met mijn NEX 5 waar mensen plezier aan beleven dan een "galerie qualiteit" foto waar niemand ook maar enig gevoel bij krijgt. Volgens mij geldt dat voor iedereen hier op het forum.

Ikzelf denk al een tijd na over de aanschaf van een medium formaat-systeem. Hasselblad, Leica, Phase One, en dergelijke om de mogelijkheid te krijgen om in hogere resolutie te fotograferen. Zoals iedereen weet zijn dit natuurlijk behoorlijke investeringen, en daarom hou ik vooralsnog de hand op de knip. Zeker wanneer ik zie dat "grote jongens" als Sony die ook veel meer verstand hebben van elektronica en veel grotere R en D afdelingen hebben, steeds meer de door mij gedroomde resolutie gaan aanbieden.

@Anne: geen probleem, olie op het vuur voor een pittige discussie is leuk en interessant en leerzaam. Ik zit momenteel in een verhuizing van de ene naar de andere provincie en ook nog met honderden analoge foto's van afgelopen zomer die nog gescand moeten worden ... Ik hoop binnen niet al te lange termijn een nieuwe website in de lucht te hebben, en dan plaats ik een link hier op het forum.

@Gustav: ik heb altijd gemerkt dat mensen die een dure print willen kopen sterk de neiging hebben om een en ander van dichtbij te willen bekijken. Dat fenomeen kom je ook vaak tegen bij tentoonstellingen van schilderijen in musea. Er valt veel te "lezen" in een penseelstreek ... Het is dan mooi meegenomen wanneer de foto ook bij een grotere print lang overeind blijft. Voor een afdruk van 100 cm x 150 cm is 48 megapixels bij 240 dpi dan nog maar net min of meer toereikend.
Voor mij geldt dat ik dan het liefste in de toekomst ook twee soorten camera's/sensors zou willen hebben, een hoog ISO monster voor documentaire/reportage werk en een hoog resolutie monster voor meer artsi dingen, waarvan ik geloof dat die beter verkopen wanneer die groter worden afgedrukt. Voor het soort clientèle waar ik dan aan denk geldt dat size matters...
Het liefst wil ik natuurlijk een systeem met de mogelijkheid om gebruik te maken van min of meer dezelfde lenzen. (of die lenzen dan overeind blijven is natuurlijk weer een discussie apart ...) Daarom spreekt het modulaire systeem van de Sony NEX in combinatie met een hoge resolutie Alpha mij ook erg aan.

@Geert: dat 25 cm verhaal heb ik niet zelf verzonnen. Ik hoor het al zoveel jaar, dat ik niet precies de originele bronnen weet, en geen link kan presenteren of zo. Maar wanneer je bijvoorbeeld kijkt op http://www.cambridgeincolour.com/photog ... niques.htm kun je hierover het een en ander lezen.
Of je jezelf als fotograaf er aan zou moeten houden, dat zou moeten willen, et cetera hangt natuurlijk af van wat je wilt bereiken en wat (financieel) haalbaar is onder de omstandigheden.

In ieder geval wil ik graag even kwijt dat ik de discussie interessant en levendig vind, erg leuk.

Groeten,

do 06 okt 2011, 11:02
Profiel

MichelvA schreef:
De Medium Format camera's hebben wel wat meer dan alleen een hogere resolutie.

Haha, ja dat is bekend ;)

MichelvA schreef:
De sensor is veel groter, de kleurechtheid is beter en mogelijke DOF is kleiner.

Ja, en ik denk steeds meer dat ik om esthetische redenen bepaald geen behoefte meer heb aan ondiepe scherpte-diepte. Dat is ook een van de redenen dat ik een 24 x 36 of 30 x 45 sensor prefereer boven FF MF

MichelvA schreef:
Maar of dat enige tienduizenden euro's waard is. Een A99 zal hoogstens 3000 gaan kosten, ik verwacht zelfs rond de 2000.

Precies, persoonlijk heb ik dan liever een complete voor 3k dan een gestripte voor 2k.

Groet,

Peter

do 06 okt 2011, 13:24
Profiel

Ik gebruik dan nog de Mamiya RZ 67. Wel analoog omdat ik het geld er niet voor over heb om een digitale achterwand aan te schaffen. Krijg ik dat er ooit weer uit?
Daarnaast vind ik het erg leuk om lekker analoog op de RZ te werken. Het gaat langzaam omdat er geen lichtmeter inzit. Je bedenkt je wel 10 x om in burtst te schieten; mogelijk dat ik 1 foto per 2 seconden zou kunnen maken. Er zit geen AF op, een rolletje heeft maar 10 opnamen. Het kost veel tijd om te ontwikkelen en af te drukken. Al met al moet je gewoon weer lekker nadenken voordat je weer wat doet. Je ziet het resultaat ook pas na enige tijd en niet direct op het schermpje. Het is een groot en log toestel, type koelkast.
Digitaal heeft dat allemaal veel gemakkelijker gemaakt. Maak je een fout? In LR/PS kun je nog veel redden achteraf. Voor de meeste opdrachten ideaal.
Ook wel eens een serie opgebouwd uit digitaal (A900) en de RZ op analoog en de film scannen. Niemand die het het verschil zag na het afdrukken. LR is gewillig om het er hetzelfde uit te laten zien.
Ik zie het dus als een andere manier van werken. Neem eens formaat 8 x 10, dat duurt helemaal lang en kost nog veel meer rekenwerk. Niet iedereen kan het.

do 06 okt 2011, 21:55
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3