Het is wo 26 sep 2018, 02:48

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 Quo Vadis Sony FF? 
Auteur Bericht

Bericht Re: Quo Vadis Sony FF?
Om te zwijgen van die lensjes van 'Oompje Carl' of hoe noemt Nico die Duitsers uit Jena :P ?...De 16-35 en 24-70 bijvoorbeeld :mrgreen:.

Mijn foto's op Flickr...

za 14 apr 2012, 08:00
Profiel WWW

AlphaOne schreef:
Om te zwijgen van die lensjes van 'Oompje Carl' of hoe noemt Nico die Duitsers uit Jena :P ?...De 16-35 en 24-70 bijvoorbeeld :mrgreen:.

Die dingen komen tegenwoordig gewoon uit Japan hoor. Als er wel "Jena" op staat, betekent dat meestal dat Oompje Carl uit Oberkochen daar tussen 1945 en 1990 met enig misprijzen naar keek om vervolgens weer eens een proces aan te spannen. :twisted:

za 14 apr 2012, 16:20
Profiel WWW

Wist ik wel ;)...Ontworpen in samenwerking met of door Carl Zeiss, geproduceerd door Sony: 'made in Japan'.

(Ik droom nog altijd van die 24-70/2.8 :oops:...Niet dat ik het geld niet heb, maar een degelijke E-mount standaardzoom zou net iets handiger zijn en meer worden gebruikt dan die prachtige Alphalens.)

Mijn foto's op Flickr...

za 14 apr 2012, 17:09
Profiel WWW

Met de NEX + adapter kun je natuurlijk ook Den Echten Duytschen Objectieven op je camera schroeven...

za 14 apr 2012, 23:29
Profiel WWW

ik heb drie jaar geleden eens om me heen gekeken naar de kleur van het gras. op dat moment zag het gras er bij Sony goed uit - de a900 vond ik aantrekkelijker dan een Canon D5 en de Canon D1 en Nikon D3 varianten vond ik en te duur en te lomp - ik wil geen camera met een "ingebouwde vertikale grip". de hoeveelheid beschikbaar Sony glas leek me toen toereikend en inmiddels heb ik alle Sony en Minolta glas verzameld dat ik dacht nodig te hebben.

De hoeveelheid beschikbaar glas is voor mij nog steeds alleszins toereikend - de gewenste 16-135/1.4 AF FF kwaliteitszoom met filtermaat van 52 mm is ook elders niet te koop en zal er helaas ook wel nooit komen...

als ik nu zou moeten kiezen (en dan ook weer op zoek naar mijn eerste digitale camera) zou ik mogelijk een andere keuze maken. de Nikon D800 is uiteraard zeer aantrekkelijk en de a900 (indien nog ergens te verkrijgen) maakt inmiddels een enigszins "bejaarde" indruk. omdat echter de kwaliteit van mijn foto's niet beperkt wordt door de technische mogelijkheden van de camera, zie ik geen reden tot overstappen. mocht Sony echter komen met nieuwe FF modellen die min of meer vergelijkbaar zijn met de D800, dan zou die overstap mogelijk wel in beeld komen. al denk ik wel dat als dat SLT's zouden zijn, ik toch van een 30 dagen probeermogelijkheid gebruik zou maken om zeker te stellen dat een EVF mij zou bevallen.

ik ben zeker niet tegen een SLT/EVF maar die combinatie zou wel beter bruikbaar moeten zijn dan de huidige a900. en ja, ISO 50000 of zo zonder ruis, da is wat ik ook nog mis....

zo 15 apr 2012, 07:56
Profiel WWW

Bedankt voor alle reacties en de vele wijze woorden. Veel interessante gedachten die over het algemeen overeenkomen met wat ik elders op het net lees. Eigenlijk komt de eerste reactie van Nico het meest overeen met de gedachtegang die mij in eerste instantie ertoe bracht om dit draadje te starten. Nico slaat wat mij betreft precies de spijker van de tijdgeest op zijn kop. De teneur bij fotografen die graag meer en verder willen is op het moment niet gunstig voor de A-mount. Het gevoel heerst dat voor het echte professionele werk toch moet worden uitgeweken naar CaNikon. Of dit waar is en helemaal klopt vraag ik mij af, maar ik begrijp de gedachtegang. Sony zou er voor de bescherming van haar Electronic Imaging Division inderdaad goed aan doen om op korte termijn met een toekomstvisie voor de gehele camera lijn te komen. Dat zou een hoop onzekerheid en geroddel en achterklap die nu over het net gonst kunnen helpen stoppen. De sfeer slaat nu door naar de negatieve kant.

Dat was volgens mij anders toen ik bij Sony kwam, begin 2009 (en MichelvA, de A900 is van najaar 2008) Ik fotografeerde met Leica M en wilde graag eens met een digitaal spiegel reflex systeem werken. Een aantal mensen die ik al lange tijd kende en vertrouwde van de diverse Leica forums gingen voor de A900. Toen ik ook geïnteresseerd raakte en verder ging zoeken kwam ik op dit forum terecht, waar een prettige enthousiaste sfeer heerst. Op dit forum werd het mij ook duidelijk dat Sony een speciale regeling had met zeer uitgebreide vijf jaar durende garantie. Dat maakte dat ik de sprong makkelijk aandurfde en ik heb er geen spijt van. Al snel kocht ik de CZ 16-35, 85 en 135. Daarna volgden de prachtige Sigma 50 1.4, de 100 mm macro en de 500 mm spiegel. Nog een paar flitsers erbij, en ik had een prima werkbare set. De kwaliteit hiervan is wat mij betreft prima en doet met een beetje geven hier en een beetje nemen daar, niet onder voor de concurrentie.

Vorig jaar heb ik via dit forum de A900's verkocht. Nog steeds heb ik regelmatig spijt, maar dat betreft dan de beeldkwaliteit. Uiteindelijk wilde ik toch heel erg graag een camera met live view. Dat is voor mij in mijn persoonlijke situatie erg handig. Ik besloot niet over te stappen naar een ander merk maar gewoon even tussentijds met de NEX lijn te experimenteren. Ook dit is erg goed bevallen, ongelooflijk goede beeldkwaliteit in een zeer handzame camera. En ik moet zeggen, na zo'n 30 jaar fotograferen en filmen met allerhande apparatuur heb ik nog nooit zo'n gemakkelijk bedienbare camera gebruikt als de NEX 7. Smaken verschillen, en de ideeën over de UI van de NEX zijn niet altijd even positief, maar ik heb het gevoel dat dit vooral de onbekendheid is met de manier van werken en denken. Voor mij gaat de bediening van de NEX 7 razendsnel en ook elektronische viewfinder is voor mij geen enkel probleem. Integendeel, ik vind het heerlijk om alle informatie die ik nodig heb, meteen te kunnen zien. En het gaat mij er niet om of ik door een prachtige OVF kijk tijdens de opnamen, dat is mooi meegenomen, maar voor mij beslist geen noodzaak. Ik heb jarenlang gewerkt met kleine zwartwit beeldbuisjes, daar moest dan professionele televisie mee gemaakt worden en dat ging ook goed. Dus een kleuren EVF die veel scherper is dan wat ik destijds ooit had kunnen dromen en ook nog zo veel informatie geeft, voldoet voor mij prima. Bovendien ga ik er vanuit dat het gaat om het eindresultaat op een beeldscherm dan wel in print en dat het genot van het kijken door een viewfinder voor mij niet een doel op zich is. Het gaat er uiteindelijk om dat je tijdens de opname inzicht krijgt in wat de camera registreert. Daaraan voldoet de EVF uitstekend. Een ander ding dat mij bij Sony houdt is het kantelbare en verdraaibare LCD scherm. Voor mij een absolute must, om op een ergonomisch prettige manier te kunnen werken. Het ontbreken hiervan bij CaNikon vind ik een groot gemis.

Over de beeldkwaliteit van de NEX 7 kan ik kort zijn, uitstekend. Zoals je inmiddels zult begrijpen ben ik erg tevreden met deze camera. Ik heb bijna alle E-mount lenzen op de 55-210 na. Dat betekent dat ik heel klein en heel licht kan werken en de camera in zeer korte tijd kan omtoveren tot een uitstekende digitale achterwand voor allerhande scherp en exotisch glas en natuurlijk de uitstekende hierboven genoemde CZ en andere A-mount lenzen.
Wat ik ook erg interessant vindt aan het systeem dat ik nu heb, is dat ik voor 15 euro per stuk op marktplaats uitstekende, nauwelijks gebruikte Minolta Dynax 5 camera's heb gekocht. Dit geeft mij dan ook nog de gelegenheid om al mijn A-mount lenzen te gebruiken voor het maken van analoge beelden.

Eigenlijk ben ik dus best tevreden en ik kan prima wachten op een nieuwe Sony FF camera, maar natuurlijk, hoe eerder hoe liever. Het zal liggen aan wat de camera te bieden heeft en hoe het zich verder ontwikkeld met mijn nieuwe ideeën voor mijn fotografisch werk. Onlangs ben ik van de ene kant van het land naar andere kant verhuisd, en ik zoek nog een beetje naar nieuwe onderwerpen. Zo zou het best kunnen zijn dat de APS-C voor mij uiteindelijk prima voldoende super de luxe is voor wat reportage achtig werk, en dat ik daarnaast besluit om FF over te slaan en voor het wat meer bedachte werk ga voor medium formaat. Ik ben het inderdaad eens met heel veel mensen die zeggen dat de APS-C camera's van tegenwoordig prima voldoen aan de gemiddelde kwaliteit van een kleinbeeldcamera met uitstekende film van 10,15 jaar geleden. Dus dat voldoet met goede techniek prima voor reportage en zelfs prints van 50 x 75.

Ik zag dat romke een beetje had opgeschreven wat hij graag zou willen zien verschijnen (haha,een 16-135 1.4, wil ik ook ...) en het leek mij leuk om maar eens aan te geven waar ik op hoop. Het zou mij niet verbazen wanneer Sony over een aantal jaren gewoon voor mij nog steeds de beste spullen biedt. Ik zou dan hopen op een spiegelloze camera, robuust en waterdicht, waarop ik nog steeds al mijn lenzen kan gebruiken. Daarnaast zou het mij niet verbazen als Sony met een geheel nieuwe mount komt. Eentje die helpt bij de integratie van video en stills, die universeel, toekomst bestendig en sterk , robuust en waterdicht is, waarop heel veel lenzen via een adapter kunnen worden gebruikt, ook mijn A en E mount wanneer ik dat nog zou willen.

Sony weet inmiddels hoe ze de adapters moeten maken en ik zou niet weten waarom ze dit niet in de toekomst zouden blijven doen. Daarom denk ik dat ik me niet zo gek veel zorgen hoef te maken om het glas wat ik nu heb.

Enfin, genoeg gemijmer,

Groeten aan iedereen,

Peter

zo 15 apr 2012, 12:20
Profiel

Nog een aanvulling op de hier bovenstaande discussie, Michael Reichmann schreef onlangs in zijn doorlopende review van de NEX 7 het volgende:

http://www.luminous-landscape.com/revie ... h_on.shtml

A Word or Two About Sony
As this is first being published it is being reported that Sony has lost money for the fourth year in a row, and is about to lay off 10,000 workers. Here is a New York Times report that is worth reading to understand what's going on with the company.

What does this means for photographers and cinematographers interested in the brand? Actually, I think that it's good news. Sony has made it very clear that digital photography and video are cornerstones of its recovery strategy. These areas are therefore ones which will receive increasing emphasis by the company, and with the need for continuing innovation the key to growth and market share expansion I expect that brand loyalists will be pleased with what they will see from Sony over the coming few years.

Ik denk dat hij wel eens gelijk zou kunnen hebben. Misschien duurt het nog even en zeker weten langer dan menigeen zou wensen, maar ik heb zeker vertrouwen in de toekomst voor wat betreft de Sony camera's en toebehoren.

zo 22 apr 2012, 18:55
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2