Het is zo 19 aug 2018, 08:20

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
 Nog even en het spaarvarken..? 
Auteur Bericht

Bericht Nog even en het spaarvarken..?
Wanneer we het koffiedik en de theebladeren mogen geloven duurt het niet lang meer voordat we de eerste Sony FF SLT gaan zien verschijnen.
Ik dacht dat dit een goed moment was om te vragen welke FMF fotografen deze camera overwegen te kopen of er al zeker van zijn 'm te willen gaan aanschaffen.

Ik zelf ben nog een beetje aan het twijfelen; de twee NEX 7 met E-glas en via de LE-EA2 adapter met A-glas voldoen prima, zeker in de zomerperiode met genoeg licht. Of de 24 miljoen pixels van een nieuwe FF nou echt zoveel beter zijn dat ze een investering van ~ €2.500 (ex nieuwe accus, XQD (?) kaartjes en eventueel nieuwe bijpassende 50mm) rechtvaardigen is natuurlijk nog maar de vraag.

Maar in de lange, donkere, natte en koude winter die over een paar maanden voor de deur staat, zou ik denk ik wel heel blij worden met een min of meer wheather sealed camera met goed bruikbare hogere ISO. Doe daar een eveneens wheather sealed CZ 50 1.2 bij en ik krijg het denk ik behoorlijk moeilijk om mijn spaarvarken met rust te laten.

Hoe denken jullie hierover? Ligt het geld al klaar? Kun je nog een jaartje wachten?

zo 15 jul 2012, 11:44
Profiel

Bericht Re: Nog even en het spaarvarken..?
ik heb nog geen idee. dat hangt er helemaal van af wat voor een camera het uiteindelijk wordt. als het tov de a900 net zo'n groot verschil is als de a77 tov de a700 dan zou ik er best belangstelling voor kunnen hebben. 24 MP heeft de a900 uiteraard nu ook al, dus dan zal er op hoogISO gebied toch wel een sprong moeten worden gemaakt.

daarnaast zijn er geruchten over andere FF modellen, oa met 36 MP.

de prijs is ook niet onbelangrijk uiteraard. als dat op a900 niveau ligt, ben ik wellicht wel te verleiden, als het meer de Nikon 800 kant op gaat wordt het een andere zaak.

in ieder geval zal de camera tov de a900 op twee punten aanzienlijk beter moeten scoren wil ik tot aankoop overgaan: snellere AF over alle AF-punten (sneller als nu het centrale AF punt) en beter hoogISO.

eigenlijk zijn dat de enige twee zaken waar ik eventueel voor zou willen betalen. een (beter dan op de a77/NEX 7) EVF en alle informatie in de zoeker is meegenomen, maar voor mij geen must.

net als Pegelli zou ik overigens zeker een jaar wachten totdat de nodige praktijkervaringen bekend zijn en de firmware min of meer is uitgerijpt.

een constructiedetail waar je bijna nooit iemand over hoort is het gewicht. een kunststof body is lichter van gewicht dan een magnesium body, en dus mag de a99 wat mij betreft van "plastic" zijn....ik heb sinds kort een NEX 7 en ben het lichtere gewicht inmiddels zeer gaan waarderen. wat betreft beeldkwaliteit van de NEX 7 ben ik zeker niet tevreden: de kitlens die ik er bij heb, is helaas niet op het niveau van de body (en de alternatieven behalve de nauwelijks verkrijgbare 24 mm zijn dat even min).

een NEX 7 is overigens een prima camera met grote voordelen voor wat betreft gewicht, afmetingen en gebruiksgemak. het is geen alternatief voor een spiegelreflex, omdat naar mijn ervaring het gebruikte AF-systeem ongeschikt is voor het trefzeker fotograferen van snel bewegende objecten. voor meer statische toepassingen kan ik me echter voorstellen dat ik een NEX 7 zou prefereren boven een a77 (mag ook wel, de NEX 7 kost meer....).

zo 15 jul 2012, 18:27
Profiel WWW

pegelli schreef:
Ik koop nooit een camera vlak nadat hij uit komt. Meestal nog te duur en te weinig referenties en tests naar mijn smaak. (...) maar m'n A850 zal het nog wel een lange tijd volhouden zodat de A99 (als die er al komt) wat meer gezakt is in prijs.
Dat zijn zowat de redenen waarom ik niet het type ben dat preorders plaatst voor een spiksplinternieuw product :).

Dit was ten tijde van de vorige Photokina, nu bijna twee jaar geleden :):

Citaat:
Also, it was possible to create a full frame NEX, using the same mount and the A-mount adaptor, but never the same lenses as the APS-C NEX. The mount had been designed to allow this and it might one day happen, in which case full-frame adapted Leica lenses (and so on) would be even more useful.

(http://www.photoclubalpha.com/2010/09/2 ... s-in-full/)

Als er een full-frame NEX komt, zou die ook andere lenzen nodig hebben. En dé klacht die je hoort is het gebrek aan lenzen bij de NEX...

Of je zou een NEX-9 moeten maken met een full-frame Alphamount. Maar dan is het geen NEX meer - NEX staat immers voor New E-mount eXperience. Op den duur kan je even goed een (D)SLT gaan gebruiken. Ik juich verdere innovatie en nieuwe toevoegingen aan de NEX-lijn van harte toe, maar ik zou vooral gewoon deftige lenzen willen...Relatief betaalbare, goede lenzen zoals je bij Micro Four Thirds ziet (12mm f/2, 45mm f/2, 75mm f/1.8) en geen 24mm f/1.8 Carl Zeiss van 1000 euro.

Edit: ik zie net dat ik niet goed gelezen heb - ik moet me vergist hebben tussen een full-frame SLT en een full-frame SLT :oops:...

Mijn foto's op Flickr...

Laatst bijgewerkt door AlphaOne op ma 16 jul 2012, 08:31, in het totaal 1 keer bewerkt

zo 15 jul 2012, 19:28
Profiel WWW

Nou ik wacht het wel af!! eerst maar eens zien waar ze mee komen op Photokina in Keulen dit jaar! ;)

zo 15 jul 2012, 19:48
Profiel WWW

AnneM schreef:
De plaatjes op het scherm zullen er in ieder geval wel weer een stuk beter van worden :lol:

Wrijf het er nog maar even in, ja....

Maar 36 ipv 24 MP is wel leuk vanwege de toegenomen cropmogelijkheden! Als je altijd beeldvullend weet te werken heb je aan 12 MP meer dan genoeg. Mij lukt dat echter niet altijd.

De vraag welke verbetering 36 MP brengt tov 24 MP is ook nog zeker niet duidelijk beantwoord. Bij dpreview zeggen ze het zo:

Citaat:
Can the D800 make good on its pixel count and provide a level of fine detail that trumps its DSLR rivals? It can. We emphasize the word can, because if you're truly after 36MP performance, be prepared to do some work. Flawless technique and top-shelf equipment (particularly lenses and a tripod) along with a low ISO are requirements not options. We've spent an inordinate amount of time in the preparation of this review getting things just so in order to reap what we feel the D800 is capable of producing. The chances are that relatively few D800 buyers will go through similar procedures in the course of normal shooting, but this is fine. The D800 consistently delivers excellent images that don't have to be viewed at pixel level detail to be appreciated. But if you're prepared to put in the effort, your reward is a degree of resolution and detail that is very, very impressive and visibly superior to anything else on the market in this form factor.

Je moet dus zeker extra moeite doen om enige winst te zien - doe je dat niet dan kun je waarschijnlijk je geld beter aan andere zaken uitgeven.

ma 16 jul 2012, 10:03
Profiel WWW

Eerst maar eens afwachten wat de exacte spec's zullen zijn. Vooralsnog ben ik zeer content met de A77 als fotocamera en zijn er amper wensen. Dus overgaan op de A99 levert waarschijnlijk weinig meerwaarde op. Misschien ruisprestaties op hogere ISO-waarden??

Als videocamera echter kan het veel beter! De ingebouwde mic van de A77 is direct al gesneuveld. (Net als bij Nico trouwens). Hoofdtelefoonaansluiting en handuitsturing zijn zeer wenselijk en een kadertje van 16:9 in het 'gewone' fotobeeld is handig. Nu is, als er even snel een videoshotje gemaakt wordt, het eerste stukje van de scene vaak met half onthoofde mensen...

O ja, Michel schreef:

Citaat:
Daarnaast heb ik nu erg weinig tijd voor fotografie.

Zeker druk bezig met luiers verschonen! Weinig nachtrust?

ma 16 jul 2012, 11:23
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ]