Het is di 25 sep 2018, 11:46

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
 beeldkwaliteit a900 vs NEX 7 
Auteur Bericht

Bericht beeldkwaliteit a900 vs NEX 7
hoewel ik inmiddels steeds tevredener wordt over de NEX 7, ben ik toch tot nu toe minder enthousiast over de uit RAW verkregen JPEGs. hoewel het aantal pixels ruwweg hetzelfde is, heb ik het gevoel dat kleurnuances door de a900 in een RAW bestand beter worden vastgelegd dan door de NEX (en dan bedoel ik bij een gevoeligheid van ISO 100 - 400).

zijn er meer mensen met deze ervaring en is daar dan een verklaring voor?

het aantal pixels is min of meer gelijk, de pixelgrootte en de software matige verwerking daarvan verschilt - en uiteraard ook de rest van de hardware.

het is niet zo dat ik ontevreden ben, maar tot nu toe ziet het er allemaal een beetje "rauw" uit en mis ik de nuancering die ik met de a900 wel zie. uiteraard is het een appels en peren vergelijking, maar uitgaande van het oorspronkelijke aantal pixels ziet een geoptimaliseerde "webafdruk" met een breedte van 950 pixels er van de twee camera's verschillend uit. verwacht ik te veel, of is er voor het verschil een technische verklaring? ik heb wel eens ergens gelezen dat te veel pixels per vierkante cm nadelen kent, maar het is me niet duidelijk waar precies dat nadeel in schuilt.

een van de zaken die me in dit verband opvalt is dat ik bij de a900 eigenlijk altijd de standaard ingestelde "verscherping" gebruik, terwijl ik bij de NEX opnames de neiging heb om aanzienlijk meer te "verscherpen" en/of het contrast te verhogen.

za 11 aug 2012, 18:39
Profiel WWW

Bericht Re: beeldkwaliteit a900 vs NEX 7
het zijn inderdaad andere lenzen, maar van behoorlijke kwaliteit (Olympus OM). wat ik mis is de briljantheid van de a900 en de kleurnuancering van de a900, niet zo zeer de scherpte. ik heb een aantal Olympus OM en Leica R lenzen, maar eigenlijk bevalt de kleurweergave van de NEX 18-55 kitlens me nog het best.

ma 13 aug 2012, 20:19
Profiel WWW
Beheerder

.
IK weet precies wat je bedoelt.
Tijdens reportages gebruik ik de Alpha 900 en de NEX 7 door elkaar voor verschillende doeleinden.
Kleur en contrast van de Alpha 900 is dik in orde.
Aan de NEX 7 beelden moet je veel meer sleuren in Lightroom om een goed eind-resultaat te krijgen.

Afbeelding
Alpha 900

Afbeelding
NEX 7

ma 13 aug 2012, 20:29
Profiel WWW

die twee foto's geven het inderdaad perfect weer. het eindresultaat is ook zeker niet "slecht", maar minder fraai dan met de a900.

een zelfde gevoel heb ik overigens ook gehad wanneer opnames van de a900 en a700 door elkaar gemaakt werden, maar daar heb ik altijd gedacht dat het kleinere aantal pixels daarvoor de oorzaak was. in dit geval is dat echter gelijk en zal er dus een andere verklaring moeten zijn.

de resultaten zijn overigens geenszins "slecht", maar tot nu toe mis ik de draai aan de juiste knoppen in Lr.

di 14 aug 2012, 06:55
Profiel WWW
Beheerder

.
Wat je in de voorbeeldfoto's ziet is het verschil in kleurdiepte.

Dit verschil ontstaat m.i. door het proppen van 24Mp op een APS-C sensor van 18 x 24 mm t.o.v. de veel 'ruimere' 24 x 36mm Full Frame sensor.

Al mijn fotovrienden met goeie oogjes zien direct of ik een opname gemaakt heb met de Alpha 900 of met de Alpha 700, 77 of NEX 7!!!!!!

Zo blijf ik mij iedere keer weer verbazen over de kleur van mijn 'oude' Konica Minolta Dynax 7 Digital beelden :roll:

De kleur expertise die met name Konica daar in heeft gestoken is nog steeds met afstand de beste.

Aan een APS-C opname moet je in Lightroom gewoon wat harder werken om in de buurt van de Alpha 900 beeldkwaliteit te komen.

Vr Gr N

di 14 aug 2012, 07:55
Profiel WWW

Helemaal eens met Nico en romke.
Het zit 'm denk ik in de grootte van de sensor. Op de een of andere manier lijkt een grotere sensor meer nuances te kunen optekenen. Het verloop van kleuren gaat als het ware gevoeliger. Maargoed, dat zijn natuurlijk mijn subjective waarnemingen
Of het ook in de grootte van de pixels zelf zit, weet ik nog steeds niet. Ik zie en lees hier verschillende ideeën over.

In ieder geval krijg ik met de NEX 7 ook prima resultaten, ik vind het een prima camera. Momenteel reorganiseer ik mijn foto archief en kom nu weer veel 'oude' A900 files tegen en ik vind ook dat de 'look' van beide camera's in veel opzichten sterk op elkaar lijken. Ik gebruik ook vaak dezelfde ZA lenzen op de NEX als op de A900...

Mischien is het ook gewoon een kwestie van de afstelling van de camera profielen in LR.

VWBT de voorbeeld foto's, de invulflits op de NEX is ook wel behoorlijk heftig.

di 14 aug 2012, 16:16
Profiel

Dank voor de reacties. Ik ben dus kennelijk niet de enige met deze ervaringen. Wellicht dat er voorlopig toch een optimaal aantal pixels is per mm2. Iets om in de gaten te houden wanneer er een opvolger van de a900 verschijnt - tot nu toe lijkt die op dit moment nog steeds onovertroffen.

De KM 7D ken ik niet, maar het commentaar wijst in dezelfde richting. Meer pixels per mm2 leidt wellicht wel onmiddellijk tot scherpere beelden en grotere cropmogelijkheden, maar pas na zorgvuldige "finetuning" ook tot voldoende kleurdiepte....Ook bij het middenformaat lijkt dat het geval, meer is kennelijk niet altijd beter.

wo 15 aug 2012, 05:42
Profiel WWW

Misschien is dit artikel ivm het hier beprokene interessant om nog eens te lezen.

http://www.luminous-landscape.com/essay ... eras.shtml

Het deed detijds veel stof opwaaien. Het heeft mij in ieder geval minder bezorgd gemaakt over het veel besproken onderwerp "veel MP's versus ruis". Daar ben ik niet meer zo bang voor na deze goede en plausibele uitleg.

Er wordt ook het een en ander gezegd over kleur en het verband met sensor grootte.

VWBT de NEX 7 vs de A900, er kunnen zo ontzettend veel dingen onder de motorkap een rol spelen; soort IR filter, soort AA filter, gebruikte electronica, algoritmen, etc. En zoals ik gisteren al aangaaf, ACR camera profielen.

Het zijn natuurlijk gewoonweg verschillende camera's.

wo 15 aug 2012, 14:00
Profiel

peterv schreef:
Misschien is dit artikel ivm het hier beprokene interessant om nog eens te lezen.

http://www.luminous-landscape.com/essay ... eras.shtml

Bedankt voor de link. Ik heb er even voor moeten gaan zitten, maar het bevat veel interessante informatie en uitleg. Ik heb destijds als mijn eerste digitale camera de a900 gekocht omdat die FF was en ik die rare brandpuntsafstanden van aps-c na 40 jaar 35 mm fotografie niet begreep - na lezen van dit artikel blijkt er ook een rationeel argument voor mijn keuze te bestaan. :roll:

do 16 aug 2012, 19:41
Profiel WWW

Goed deze conversatie er is, met belangstelling gelezen, ben ook nog steeds blij met m'n 900 :grin:
Weer wat geleerd, thnx allen. gr. Maja

www.pbase.com/marspromotion
http://www.marspromotion.com
[url]/http://marspromotion.wordpress.com/[/url]

do 16 aug 2012, 20:17
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]