Het is zo 19 aug 2018, 08:19

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 Flitserbevestigng op a99 
Auteur Bericht

Bericht Flitserbevestigng op a99
De a99 heeft een zoals bekend een andere flitsschoen waardoor je bij gebruik van een "oude" Sony/Minolta flitser een adapter nodig is.

Die adapter werkt, maar er zijn inmiddels enige berichten verschenen over de kwaliteit van de bevestiging van adapter+flitser op de camera.

Inmiddels kan ik uit eigen ervaring bevestigen dat bij gebruik een regelmatige controle op het nog steeds vast zitten van het vastzetwieltje op de adapter noofzakelijk is. Op de een of andere manier heeft die de neiging los te komen na verloop van tijd.

Als je er niet op let kan na verloop van tijd de flitser+adapter de camera verlaten.....bij mij bleef de flitser net boven een betonnen vloer bungyjumpen omdat hij vastzat aan een los batterypack zodat het nog goed afliep. Op zich is er met de bevestiging niet zo veel mis, maar vast aandraaien is nodig, en ook af en toe controleren of de zaak nog steeds vast zit.

zo 16 dec 2012, 08:31
Profiel WWW

Bericht Re: Flitserbevestigng op a99
Vanmiddag is plotseling het vastzetpalletje van de 60 flitser afgebroken. Hoe? Geen flauw idee. De flitser viel van de camera op de grond, wil hem weer vergrendelen, maar dat wilde niet meer lukken. Wat een brakke zooi. Flitser kapot en niet meer te gebruiken. Wel deze week weer een flitser nodig. Maar de 60 doet het dus niet meer. Lekker dan voor een flitser van €650. Daar mag je meer van verwachten :shock:

ma 15 jul 2013, 20:43
Profiel WWW

lekker dan... :shock:

ma 15 jul 2013, 22:20
Profiel

JEPEM schreef:
Vanmiddag is plotseling het vastzetpalletje van de 60 flitser afgebroken. Hoe? Geen flauw idee. De flitser viel van de camera op de grond, wil hem weer vergrendelen, maar dat wilde niet meer lukken. Wat een brakke zooi. Flitser kapot en niet meer te gebruiken. Wel deze week weer een flitser nodig. Maar de 60 doet het dus niet meer. Lekker dan voor een flitser van €650. Daar mag je meer van verwachten :shock:

In welke volgorde gebeurde nu wat? Viel de flitser en werkte het palletje (de vergrendelingshendel) niet meer daarna, of werkte de vergrendeling opeens niet meer en viel vervolgens de flitser kapot?

Hoe dan ook, de nieuwe flitsschoen mag dan "standaard" en "multifunctioneel" zijn, de vergrendeling van flitsers (al of niet via een adapter) daarop is knullig.

Eigenlijk is dat toch raar. De oorspronkelijke Minolta bevestiging had voor de vergrendeling een dun veerbelast pennetje dat voor de positieve vergrendeling zorgde en perfect werkte. Dat idee is bij de nieuwe hotshoe over genomen, maar in plaats van een vrij stevige pen/gat verbinding is nu gekozen voor twee kleine "tietjes" die uit de flitservoet steken en dan in de corresponderende gaten in de flitsschoen op de camera moeten vallen. Ook de adapter heeft die twee pennetjes, maar dan anders - met een geringere veerbelasting en een nog kortere lengte. De constructie is dus helemaal niet wezenlijk anders dan bij Minolta, alleen de lengte en diameter van de twee pennetjes zijn kleiner en de veerdruk ook. Bij de adapter zijn de twee pennetjes zelfs zo kort dat deze min of meer op de afgeronde top van de pennetjes moet blijven hangen, hetgeen met de eveneens te kort schietende veerdruk er voor zorgt dat de adapter (met de daarop zittende flitser) gemakkelijk los komt.

Of het eenvoudig is op te lossen, is moeilijk in te schatten. Het veranderen van de veerdruk en de lengte van de pennetjes is eenvoudig door de fabrikant te veranderen, maar of er voldoende "diepte" zit in de gaten op de camera om die grotere lengte op te nemen weet ik niet. Het zou best zo kunnen zijn dat niet alleen aan de flitser en de adapter iets moet veranderen, maar ook aan de flitsschoen zelf....

Een "terugroepactie" van Sony voor aanpassing van flitsers, vervanging van adapters door aangepaste exemplaren en het indien noodzakelijk vervangen van de flitsschoen op de camera lijkt me eigenlijk wel op zijn plaats. Het is toch te gek voor woorden dat een prijzige combinatie als de a99 met de HVL 60 faalt doordat er op de verbindende schakel is "gespaard"?

Ondertussen ben ik eigenlijk wel "blij" met de HVL 60 ellende - wanneer daar meer over wordt geklaagd bij Sony, wordt de kans groter dat ook simpele gebruikers van een adapter met een HVL 58 op termijn misschien een oplossing tegemoet kunnen zien :twisted:

di 16 jul 2013, 06:32
Profiel WWW

Wat er precies gebeurt is, kan ik niet zeggen, omdat ik het niet weet. De flitser lag ineens op de grond en bij het opnieuw plaatsen merkte ik het afgebroken palletje op. Het is binnenin gewoon afgebroken. De val was maar een paar centimeter. De camera hangt op heuphoogte en ik zat op de hurken. Het zou mij niets verbazen, dat het palletje is afgebroken doordat de camera op heuphoogte hangt en daardoor wel eens ronddraait. Bij dit ronddraaien kan het palletje, tijdens het ronddraaien zijn afgebroken. Het is gewoon een brakke constructie. Bij Nikon zit er een stevige draaiknop als vergrendeling. Deze is ook nog eens rond en zit hoger op de flitser, onder een soort afdakje. Maar ja, ik werk met my first Sony :grin:

di 16 jul 2013, 07:22
Profiel WWW

Reactie van Sony: wij adviseren u om contact op te nemen met uw dealer :ugeek: Wie was dat ook al weer? Volgens mij mij waren ze dat zelf :lol: FLATER!!!

di 16 jul 2013, 11:59
Profiel WWW

Wat moet je anders? Het is maar plastic. Als de gezondheid maar goed is :grin:

di 16 jul 2013, 14:13
Profiel WWW

JEPEM schreef:
Reactie van Sony: wij adviseren u om contact op te nemen met uw dealer :ugeek: Wie was dat ook al weer? Volgens mij mij waren ze dat zelf :lol: FLATER!!!

Hmmm, als je dit zo ziet, vraag je je af waarom ze toch niet meer professionele klanten hebben....De fotoafdeling kan kennelijk nog iets leren van de wel professionele videoafdeling.

Het doet me sterk denken aan de reactie die ik kreeg toen ik ging klagen. Na wat kritische kanttekeningen kom je dan uiteindelijk wel terecht bij iemand die ongeveer begrijpt waar het om gaat, maar daarmee is er nog geen oplossing.

Misschien dat iemand ze bij Sony toch eens duidelijk kan maken dat bij aankoop van min of meer professionele apparatuur ook een professionele service wordt verwacht - eventueel tegen betaling.

di 16 jul 2013, 17:01
Profiel WWW

Het antwoord is binnen! Reparatie voor € 350,--. Dat gaan we dus lekker niet doen.... pffff prutsers :evil: Ze moeten het voetje vervangen, maar als ik kijk naar het voetje, op de andere 60, zit het met 4 schroefjes vast en is het heel simpel te doen.
Let wel: de flitser is maar een half jaar oud en dit valt blijkbaar niet onder de garantie...

wo 31 jul 2013, 11:59
Profiel WWW

om uit je vel te springen....

wo 31 jul 2013, 13:08
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende