Het is di 19 jun 2018, 02:31




Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 
 Gebruikers ervaringen Sony 70-400 G lens 
Auteur Bericht

Geregistreerd op: ma 11 mei 2009, 20:58
Berichten: 4261
Woonplaats: Zoetermeer
Bericht Gebruikers ervaringen Sony 70-400 G lens
Gebruikers ervaringen Sony 70-400 G lens, door Hans Brinkel


De Sony 70-400 test versus minolta 400 prime lens

Voorjaar 2009 hebben G.Kiburg en M.Kuijpers en ik de Sony 70-400 lens getest.
Ons uitgangspunt was toen, “ hoe doet deze moderne en nieuw ontwikkelde Sony lens voor het digitale tijdperk het t.o.v. een al wat oudere Minolta 400 mm prime lens uit het analoge tijdperk.
Dit uitgebreide testverslag kun je vinden op: viewtopic.php?f=76&t=1719&st=0&sk=t&sd=a

Het is goed te weten dat geen van ons drieën ervaring hadden met het maken en uitvoeren van een dergelijke test. In de loop der tijd hebben we hierop terecht het nodige commentaar op gekregen,en velen hadden uiteraard gelijk dat niet alles goed is gedaan.
Edoch…we zullen het met deze test moeten doen ;) , ondertussen zullen er wel wat meer testen verschenen zijn op het world wide web.

Weer een test?

Nu is het maken van een test 1 ding, maar gebruikerservaringen geven misschien een veel beter beeld.
Op diverse forums bemerk ik dat er veel interesse is voor deze lens en zo ook dat er vele vragen hierover zijn.
Hoop met het schrijven van deze topic een flink deel van de vragen weg te kunnen nemen. Tevens hoop ik dan ook dat geïnteresseerden die deel gaan nemen aan de Sony demo-dag goed beslagen ten ijs komen.


De beste keuze die je kunt maken

De allerbeste keuze dat je op dit moment ( jan 2010) kunt maken als je kwaliteit en millimeters wilt is dan ook zeker de Sony 300 mm prime lens.
http://www.mhohner.de/sony-minolta/onel ... af300f28gs
Edoch, deze kost maar liefst €5199,00
De verwachting is dan ook dat de binnenkort (ahum) verwachtte Sony 500 mm prime lens in ieder geval niet goedkoper zal zijn dan deze lens.
Kunt u dit bedrag ophoesten, dan zeg ik…zeker doen!
Voor velen is het besteden van dergelijke bedragen niet zomaar eventjes weggelegd.

Motivatie aanschaf Sony 70-400 G lens

Zoals gezegd, mijn passie ligt vooral bij natuurfotografie.
Met de 200 mm minolta f2.8 prime lens had ik reeds een zeer snelle lichtsterke lens.
Edoch, als natuurfotograaf wil je het liefst beschikken over zoveel mogelijk millimeters en als het even kan nog lichtsterk ook.
Al snel kwam ik dus mm tekort met mijn 200 mm prime lens.
Na het doen van de test, was ik ervan overtuigd dat de 70-400 lens een heel goed bruikbaar alternatief zou zijn.
Deze lens kost vandaag de dag rond de 1300 euro en dat viel nog net te behappen.
Sinds juni 2009 ben ik in het bezit gekomen van deze lens en heb ik er sindsdien veelvuldig mee gefotografeerd in de natuur. Het meest in de 400 mm stand en in wezen “misbruik” ik deze zoomlens als veredelde 400mm prime lens. Maar het gaat prima mag ik wel zeggen!.

De min en pluspunten van de Sony 70-400 G lens

Minpunten:

# Lichtsterkte:
Als minpunt zou je kunnen opvoeren dat de lens niet echt lichtsterk is. (F4-F5.6).
Als camera gebruik ik thans de Sony 700. Bij minder aanwezig licht ga ik tot iso 800/1000 en dat is nog redelijk goed te doen. De camera ontwikkelingen gaan momenteel razendsnel en het zal dan ook niet lang duren alvorens we moeiteloos iso getallen kunnen hanteren tot 3200 zonder noemenswaardige ruis.
Waarom schrijf ik dit?
Deze lens zal dankzij zeer snel verbeterende camera technieken op ( kort ) termijn enkel maar beter presteren (de omgekeerde theorie ) t.a.v lichtsterkte.

# Kleur:
Er is veel te doen geweest omtrent de zilveren kleur van de lens.
Kleur is zo smaakgeboden, dat ik deze discussies echt geneuzel vindt.

# Zonnekap:
Ook hier is veel over te doen geweest...
De zonnekap is best een belangrijk onderdeel van de lens.
De zonnekap dient er stevig op te zitten en fungeert als belangrijkste bescherming voor je frontlens als je geen gebruikt maar van een UV frontfilter ter bescherming van je frontlens.
De zonnekap is licht van gewicht en dat gewicht is in wezen ook zijn grootste voordeel.
Het totaal gewicht van de complete lens, is nu namelijk goed in balans.
Wel beschadigd de zonnekap redelijk snel als je gewend bent met de camera rond je schouders te wandelen, want je moet immers altijd paraat zijn om snel foto’s te schieten in de natuur. Even langs de bosjes ermee resulteert al snel in krassen. De bevestiging aan de lens had van mij wel iets beter gekund. Mijn zonnekap is al eens gevallen op de grond en dit resulteerde in een barst op zijn zwakste punt, namelijk bij dat klepje voor je polarisatiefilter.
Het had van mij allemaal wel iets stoot-slagvaardiger mogen wezen.
Wees er zuinig op…een nieuwe zonnekap kost rond de 100 euro!.

# Focus hold knoppen:
Er zitten 3 focus hold knoppen op de lens. 1 x bovenop, 1x linkerzijkant, 1 x onderkant
Als je deze ingedrukt houd, kun je snel met dezelfde hand de focus extra fijn afstemmen terwijl de lens op autofocus staat. Dit kan erg nuttig zijn als je bijvoorbeeld wilt focussen op het oog van een klein vogeltje.
Veel natuurfotografen maken gebruik van een rijstzak in plaats van een statief.
Helaas rust die onderste focusknop dan refelmatig op de rijstzak, zodat deze automatisch ingedrukt wordt terwijl je dat misschien wel helemaal niet wilt…erg onhandig gedaan!
Er is ook geen manier om deze onderste focus hold knop buiten werking te stellen.

# Af snelheid:
De AF snelheid van deze lens had van mij (nog) sneller gemogen. Voor het snelle werk zoals birds in flight (BIF) is deze soms iets te traag.
Zit nog in de experimentele fase om voor BIF specifiek de stand van de camera AF gebied te kiezen in plaats van AF punt waar deze doorgaans op staat.
Mijn eerste indruk is dat je sneller een “hit ‘ hebt met deze voorkeuze stand.(AF gebied)

Pluspunten:

# SSM motor
De lens heeft een SSM motor dat nauwelijks hoorbaar zijn werk precies en nauwkeurig doet. Het had zoals eerder gezegd van mij wel wat sneller gemogen, maar het voldoet redelijk goed.

# Zoomeigenschappen:
De zoomeigenschappen zijn gewoon goed. Het ligt prettig in de hand en het werken ermee gaat erg fijn.

# Optische kwaliteit:
Het is een G lens, en de optische kwaliteit wat wel de belangrijkste eigenschap van een lens moet zijn is gewoon heel erg goed.
Deze lens doet het optisch ook flink wat beter dan vergelijkbare zoomlenzen van sigma binnen dit bereik en t/m 500 mmm.
Gebleken is dat een genomen foto op 400 mm op gelijke afstand er vaak beter uitzag dan een zelfde foto van de zoomlens van Sigma op 500 mm!

# CA (paarse randjes bij extreme contrast situaties)
Met de Minolta 200 prime lens icm een converter had ik steevast last van CA, als ik vogels ging fotograferen op het water of als ze in de bomen zaten.
Met deze sony 70-400 G lens heb ik daar nagenoeg geen last meer van.

# Focus limiet schakelaar.
Aan de zijkant van de lens zit een focus limiet schakelaar met drie standen.
Er zitten 3 standen op :Manueel focus, 3 meter tot oneindig, 1 ½ meter tot oneindig.
Deze schakelaar is goed te bereiken en doet zijn werk goed. Het verdient aanbeveling om de stand 3 meter tot oneindig te gebruiken als je onderwerpen zich verder van je af bevind.
De lens bereikt dan aanmerkelijk sneller zijn focuspunt en dat kan bij actiefoto’s vaak het verschil betekenen tussen een geslaagde foto of niet.

# Heel goed te gebruiken als alternatieve prime lens op 400 mm brandpunt afstand

# Prijs versus kwaliteitsverhouding scoort een hele vette pluspunt.


De Sony 70-400 G lens in de praktijk

Even wat theorie...omdat het best belangrijk is als je goed en met succes wilt werken met een zoomlens met een groot tele-bereik

Hoe groter het zoom of tele-bereik van je lens is, hoe groter de kans bestaat op bewegingsonscherpte en trillingsonscherpte.
Bewegingsonscherpte heeft te maken met de beweging van het onderwerp.
Bij b.v een zwaan of deze zwemt en/of zijn vleugels beweegt.
Afhankelijk van hoe je dit in beeld wilt brengen, kies je de juiste sluitertijd

Trillingsonscherpte heeft te maken met de trilling van de camera en objectief combinatie.
Hoe meer je het objectief vergroot (hoe meer tele), hoe korter de sluitertijd.
Vuistregel is 1/brandpuntafstand.
Dus met 400 mm zou je 1/400 seconde moeten nemen.
Maar we hebben ook te maken met een cropfactor waardoor het beeld (en dus ook alle onscherpte door trillingen!!) uitvergroot wordt.
Dus moet je de gekozen brandpuntafstand vermenigvuldigen met de cropfactor.
De Sony 700 heeft een cropfactor 1.5
(je moet niet vermenigvuldigen als je bijvoorbeeld een full frame Sony 900 camera hebt!)
Maar om het nog iets ingewikkelder te maken…
De Sony camera’s hebben gelukkig allemaal een ingebouwde lens stabilisator wat weer het e.e.a. corrigeert, waardoor we weer 2 stops langer kunnen belichten.

Als voorbeeld:
De zoomlens staat op de stand : 200 mm x 1.5 cropfactor = 300mm, betekent minimaal 1/300 sec. Minus 2 stops belichting ivm stabilizer = 1/75 sec.
De zoomlens staat op de stand : 400 mm x 1.5 cropfactor = 600mm, betekent minimaal 1/600 sec. Minus 2 stops belichting ivm stabilizer = 1/150 sec.

Het loont ten zeerste om deze minimale getallen als richtlijn aan te houden als je succesvol wilt fotograferen vanuit de hand met deze zoomlens ongeacht het weer.
Als je vanaf een statief fotografeert kun je uiteraard veel langzamere sluitertijden behalen.

Veel mensen vergeten namelijk dat een bereik van 400 mm een vergrotingsfactor heeft van 8x. Alles wordt 8x uitvergroot, het onderwerp maar ook alle onscherptes en foutjes!.
Edit: Dit stukje door mij aangepaste theorie tekst is niet geheel van mij.
Heb het ooit eens opgeslagen op de pc, edoch ik weet de bronvermelding niet meer.

Sony 70-400 lens + Sony 1.4 Teleconverter (TC)

Opvallend veel vragen gaan over het gebruik van de Sony 1.4 TC tezamen met de 70-400 G zoomlens.
Je kunt prima een TC gebruiken tezamen met deze lens, enkel je hebt geen autofocus.
Je zult dus met de hand (manueel focus) scherp moeten stellen.
Wat mij betreft is dit geen enkel probleem.
Wil je de TC gebruiken, dan is een uiterst stabiele statief toch wel een vereiste.
Hoe beter de statief, hoe beter je resultaat zult zijn.

Let op: zie ook dat stukje theorie van hierboven..je moet namelijk nu weer gaan vermenigvuldigen met 1.4 :)
Je zit qua lichtwaarde sowieso minimaal op F8 (1.4x F5.6= F7.84>F8 ), dus kun je deze combinatie enkel gebruiken bij veel daglicht.
Moet zeggen dat ik zeer wisselende resultaten behaal met de TC, hoe meer het onderwerp stil staat, hoe beter de resultaten!


Tijd voor wat voorbeeld foto’s…

Mijn foto’s bewerk ik thans met lightroom 1.4. Ben erg onhandig met foto softwarebewerkingen. Wellicht dat een handig persoon er betere resultaten uit weet te behalen met een kwalitatief betere photoshop bewerking.

Macrofoto’s met de Sony 70-400 G lens

Foto 1: Libel in vlucht.
Bijzonderheden: Uit de hand geschoten, manueel focus, circa 60% van origineel beeld,bij daglicht gefotografeerd
Iso 640, brandpuntafstand 400mm, F5.6, 1/1600 sec.
Afbeelding

Foto 2: Bijzonderheden: Vanaf statief, circa 80% van origineel beeld, bij daglicht gefotografeerd.
Iso 200 , brandpuntafstand 400mm, F6.3, 1/250 sec.
Afbeelding



Natuur foto’s met de Sony 70-400 G lens.

Foto 3 : Edelhert Hoge Veluwe
Bijzonderheden: Vanaf statief, circa 70% van origineel beeld, bij ondergaande zon gefotografeerd.
Iso 800 , brandpuntafstand 400mm, F7.1, 1/250 sec.
Afbeelding

Foto 4 : Damhert AWD
Bijzonderheden: Vanaf statief, circa 90% van origineel beeld, in een donker bos gefotografeerd
Iso 400 , brandpuntafstand 105 mm, F8, 1/13 sec.!!
Afbeelding

Foto5: IJsvogel
Vanaf statief, circa 60% van origineel beeld, bij ondergaande zon gefotografeerd in donker bos.
Iso 640 , brandpuntafstand 360 mm, F7.1, 1/320 sec.
Met deze foto ging ik helaas in de fout. Hier had ik maximaal uit moeten zoomen naar 400 mm ipv 360mm. Deze foto is nu ook nog eens gecropt, dat had beter gekund. Toch nog een redelijk resultaat.
Afbeelding

Foto 6: Sperwer
Vanaf statief, circa 90 % van origineel beeld, bij daglicht gefotografeerd
Iso 400 , brandpuntafstand 400 mm, F7.1, 1/800 sec.
Afbeelding

Foto7: Roodborst
Vanaf statief, circa 90 % van origineel beeld, bij daglicht gefotografeerd
Iso 800 , brandpuntafstand 400 mm, F6.3 , 1/200 sec.
Afbeelding

Foto’s met Sony 1.4 Teleconverter en Sony 70-400 G zoomlens

Foto 8 : Oostvaarderse plassen , Edelherten
Bijzonderheden: Vanaf statief, 100% origineel beeld, bij ondergaande zon gefotografeerd.
Iso 800 , brandpuntafstand 560 mm, F8 , 1/100 sec.
Afbeelding


Foto 9 : Oostvaarderse plassen , Edelherten
Bijzonderheden: Vanaf statief, 100% origineel beeld, bij ondergaande zon gefotografeerd.
Iso 800 , brandpuntafstand 560 mm, F8 , 1/125 sec.
Afbeelding

Foto10 : Hoge Veluwe.
Bijzonderheden: Vanaf statief, 100% origineel beeld, bij ondergaande zon gefotografeerd.
Iso 800 , brandpuntafstand 560 mm, F8 , 1/200 sec.
Afbeelding

Foto 11 : Hoge Veluwe,Edelherten
Bijzonderheden: Vanaf statief, 100% origineel beeld, bij ondergaande zon gefotografeerd.
Iso 800 , brandpuntafstand 560 mm, F8 , 1/200 sec
Afbeelding

Actiefoto’s met de Sony 70-400 G lens

Foto 12 : Oostvaarderse plassen , konikspaarden
Bijzonderheden: Uit de hand, circa 70% van origineel beeld/panorama uitsnede, bij bewolkt weer gefotografeerd.
Iso 400 , brandpuntafstand 120 mm, F6.3 , 1/1250 sec.

Afbeelding

Foto’s onder moeilijke omstandigheden met de Sony 70-400 G lens.

Een tweetal foto’s onder moeilijke omstandigheden. Met dit soort omstandigheden mislukt er uiteraard meer foto’s dan dat er geslaagde bij zitten. Ondanks dat het geen perfecte opnames zijn, geven ze een goed beeld van de mogelijkheden met deze lens.

Foto13: Torenvalk.
Bijzonderheden: Vanaf rijstzak en mobiele schuilhut, circa 80% van origineel beeld.
Deze foto is gemaakt onder zo’n beetje de moeilijkste omstandigheden.
Erg donker en grauw, bewolkt en regenachtig weer en dan ook nog eens een tegenlichtopname.
Dit zie je dus ook duidelijk terug in de Exif.
(Achteraf had ik hier ook beter kunnen kiezen voor F 6.3 i.p.v F8 )
Iso 1000 , 400 mm, F8, 1/50 sec
Afbeelding

Foto 14: Buizerd
Bijzonderheden: Vanaf rijstzak en mobiele schuilhut, vierkante uitsnede en circa 60% van origineel beeld.
Ook deze dag was het zwaar bewolkt. De foto is in de winter genomen om 16.40 uur…de zon was al lang onder en het begon al te schemeren. Omstandigheden waar je normaal nog enkel foto’s kunt maken met een flits. Bij deze foto is er geen flits gebruikt. De buizerd is ook nog eens donker van kleur en dan ook nog eens met tegenlicht..slechtere omstandigheden kun je bijna niet hebben.
Iso 800, 400mm, F5.6, 1/10 sec!!

Afbeelding


Volgens mij heb ik nu alles wel benoemd en besproken?
Als er nog vragen zijn en/of aan en opmerkingen dan verneem ik dit graag.

Met vriendelijke groeten,
Hans Brinkel
Email: hbrinkel@planet.nl

_________________
Think Happy Thoughts, and You'll Fly (Peter Pan)


Laatst bijgewerkt door Hans B op za 09 jan 2010, 12:00, in het totaal 5 keer bewerkt

vr 08 jan 2010, 22:53
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
phpBB.nl Vertaling